כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  עשר אצבעות ושולחן נקי

עשר אצבעות ושולחן נקי

"עיצוב השואב השראתו מהטכנולוגיה חייב לנצל אותה עד תום", טוענת מעצבת התאורה ליאת פויזנר. המפגש של פויזנר עם הטכנולוגיה הייחודית של “צורן”, המתמחה בחיתוך מתכות בתהליך פוטו-כימי – הוא שהוליד את גופי הנירוסטה האלגנטיים שהציגה השנה בתערוכת “Building & Light“ בפרנקפורט. “הטכנולוגיה והחומר הם מקור ההשראה שלי”, היא מצהירה.

מאת: צילום:


שולחן העבודה של מעצבת התאורה ליאת פויזנר נמצא במקום לא שגרתי – לבו של מפעל טכני גדול לייצור רכיבים לתעשיות ההיי-טק והרפואה. לכאורה מיקום מפתיע למעצבת צעירה, אבל כשמתוודעים לתהליך העיצוב והייצור של גופי התאורה שלה – הוא נראה טבעי לגמרי. למעשה, המפגש של פויזנר עם הטכנולוגיה הייחודית של “צורן”, המתמחה בחיתוך מתכות בתהליך פוטו-כימי – הוא שהוליד את גופי הנירוסטה האלגנטיים שהציגה השנה בתערוכת “Building & Light“ בפרנקפורט. “הטכנולוגיה והחומר הם מקור ההשראה שלי”, היא מצהירה. הקולקציה שלה מורכבת מעשרה אבות-טיפוס של מנורות תלויות וצמודות לקיר. כולן מבוססות על דפי נירוסטה ורשתות דקיקות שפויזנר מייצרת בעצמה במפעל שבקיבוץ מגוריה, מעגן מיכאל, ולעתים גם בעבודת-יד. “אני עקשנית מאוד”, היא מגלה. “אם אני לא מצליחה להגיע למה שאני רוצה במחשב – אני משתמשת בידיים”. כך, למשל, מבוססת השבלונה של מנורת VEGA על ציור ידני חופשי שהוא מעין פרפראזה על רשת. בניגוד לרשתות חמורות-הסבר שמייצר המפעל, הרשתות של פויזנר טומנות בחובן גם הומור – למשל, רשת שעשויה כולה מדמויות של ילדות ממושקפות אוחזות ידיים, או אחרת שמבוססת על טקסט, כתוב ביד, מתוך קורות החיים של אדיסון, ממציאה של נורת החשמל. את המעבר מדו-ממד לתלת-ממד עושה פויזנר באמצעות קיפולים השואבים את השראתם מאוריגמי ומאריזות קרטון. “חלק מהאתגר שלי בעשייה”, היא אומרת, “הוא לעבור לתלת-ממד מבלי להיכנס למונוטוניות; ליצור בכל מעבר משהו חדש”. מתוך רצון לשמור על טוהר הטכנולוגיה הנדירה שבה היא משתמשת, פויזנר מקפידה תמיד על חיבורים יבשים ללא ריתוכים, ברגים או הלחמות. “אחד מהעקרונות החשובים לי”, היא מסבירה, “הוא לעבוד בעשר אצבעות על שולחן נקי”. הרעיון הוא לא להשתמש במכשירים חיצוניים או להפעיל כוח, אלא להרכיב את המוצר במו ידיה, באמצעות כיפוף. כדי להשיג זאת היא משקיעה מאמץ רב בשלב ה”מלוכלך” של העשייה – המחקר הצורני, הכימיה, החשמל וייצור השבלונות. את קשריה עם המפעל החלה פויזנר כפועלת במחלקה לבקרת איכות במשך לימודיה במחלקה לעיצוב תעשייתי במכללת הדסה. “הייתי מסתכלת על המוצרים”, היא נזכרת, “וחושבת כמה חבל שהם הולכים להיכנס לתוך גופים אחרים, שאף אחד לא יראה אותם”. היא החלה להשתמש במוצרים כבר בעבודותיה הסטודנטיאליות ומצאה את עצמה מאוהבת לחלוטין בטכנולוגיה. “יש משהו מקסים בעובדה שמשתמשים בטכנולוגיה פרימיטיבית מימי הביניים (איכול מתכות בחומצה) בשביל לייצר אלמנטים למטוסים הכי מתקדמים”, היא אומרת.בכלל, דואליות מרתקת אותה. למשל, היכולת להשתמש בנירוסטה, שאחת מתכונותיה הבולטות היא קור, ליצירת גוף תאורה, מלא אווירה, שמחמם את החלל, או הקסם שיכול להלך גוף תאורה זעיר על חלל רחב ידיים. כשהיא מעצבת את הגופים היא מדמיינת אותם בחלל גדול וריק, כשהאור והצלליות מייצרים למעשה את הארכיטקטורה. בגופים עצמם היא מקפידה שלא לחשוף את הנורות. “הסתרת מקור האור יוצרת אניגמטיות מסקרנת”, היא מאמינה. תהליך העבודה של פויזנר, הנמשך זה ארבע שנים, מתבסס על מחקר וניסוי שמתמקד בכל פעם בזווית אחרת של העשייה – פעם זו הכימיה של הטכנולוגיה, פעם זה משחק בשכבות של רשתות ופעם זה הצל שיוצר גוף התאורה על הקיר. “לכאורה אחרי כל הזמן הזה הייתי אמורה לייצר הרבה יותר”, היא כמעט מתנצלת, “אבל השקעתי המון אנרגיה בלימוד הטכנולוגיה ובהבנה איך לסחוט ולתעל אותה למוצר שלי”. אחרי כל אלה גם התמודדה פויזנר עם התאמת האובייקטים שלה לתווי התקן. ההשקעה הזאת היא ביטוי לתפישת העיצוב הטוטאלית שלה, שלפיה “עיצוב השואב את השראתו מהטכנולוגיה חייב לנצל אותה עד תום”. מבחינה זו היא מרגישה שיש לה עוד כברת דרך ארוכה. “אני נוגעת כרגע בקצה קרחון הרעיונות שלי”, היא אומרת, “אבל אני מקווה שמעכשיו והלאה יהיה המעבר מרעיון למימוש הרבה יותר מהיר.”  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה