כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  פאזל מחיבור של חלקים – דירה בדרום תל-אביב

פאזל מחיבור של חלקים – דירה בדרום תל-אביב

זו ממלכה פרטית קסומה וצבעונית. מסגרות בתוך מסגרות, ריבועים, מלבנים וקווים נפתלים, המצוירים בשלל צבעים עזים, מכסים את הקירות ואת תקרת המבואה. אלה ממשיכים למשקופי הפתחים המעוגלים ומשם – למטבח המצויר.

מאת: צילום:


דירה בדרום תל-אביב שהייתה חדר על הגג, הורחבה ועוצבה על-ידי התאורן, נימי גטר. הצבעים, הצורות, החפצים המעניינים וההתפתחות הכללית של הבית הם תהליך יצירה מתמשך, על בסיס של ניסוי וטעייה, של צירוף אלמנטים בודדים לשלמות חדש, ממש כמו בתהליך של יצירת אמנות פלסטית.הרחוב הסואן לא מרמז במאומה על מה שנשמע ונראה ברגע שנעלה אל הגג רחב הידיים, שבקצהו ממלכה פרטית קסומה וצבעונית. דלת צהובה עם ריבועי זכוכית שקופים מתחת למבואה ססגונית, המובילה מפתח אחד למטבח ומאחר – אל הסלון. מסגרות בתוך מסגרות, ריבועים, מלבנים וקווים נפתלים, המצוירים בשלל צבעים עזים, מכסים את הקירות ואת תקרת המבואה. אלה מתמזגים פה ושם עם אריח צבעוני או מראה ממוסגרת, ממשיכים למשקופי הפתחים המעוגלים ומשם – אל המטבח המצויר.המעון הלא שגרתי של התאורן, נימי גטר, נמצא על גג בנין פינתי מרשים, שנבנה בשנת 1939 בסגנון הבינלאומי. הבנין מתעגל במקביל לפינה העגולה של הרחוב הסואן, בדרומה של תל-אביב, יועד במקורו לתעשייה זעירה ולבתי מלאכה. כשגטר הגיע למקום, לפני כעשר שנים, הוא מצא על הגג חדר גדול, שהיווה חלק מפעל גזירה של בדים.  "כשראיתי את המקום", הוא מספר, "זיהיתי את הפוטנציאל שבו, והיה ברור לי שאפשר יהיה להפוך אותו לתחום מגורים מיוחד". גטר, משוחרר מקונבנציות ומתכתיבים אפנתיים, עיצב ובנה כל פינה בית בסגנונו האישי והייחודי, כשפרט אחד מוליד דבר אחר. "הכול", לדבריו, "היה חלק מתהליך יצירה ממושך ומהנה". ליצור ממשהו קייםאת המטבח הציורי והמרהיב, שהראינו אותו וכתבנו עליו לפני מספר גיליונות, התחיל גטר מחלונות ברזל ישנים שמצא, ומסביבם בנה את הקירות. חלקי מנורות וחפצים שאסף מהשווקים, שימשו לו בסיס ליצירת גופי תאורה חדשים. קורות מעוגלות מחבית עץ ישנה הוא הפך למדפי מטבח. הוא שיפץ רהיטים שמצא בפינת הרחוב, והסב אותם למשהו חדש ומקורי."אני אוהב ליצור ממשהו קיים", הוא אומר. "לפעמים זה מתחיל מחפץ אחד ונגמר במשהו אחר לחלוטין. אני משתמש בנוף הנראה מהחלון, ובאלמנטים שקיימים בחלל. אם זה מוצלח, אני ממשיך, אם לא – אני משנה".בתחילה תכנן גטר את חדר השינה בצדה המזרחי של הדירה. החדר עוצב באווירה ים תיכונית רוגעת ושלווה, עם פריטים ואלמנטים בנויים בלבן ובתכלת בהירה.  שורה של חלונות עץ צבועים בתכלת, שהולכת ומתבהרת בהדרגה מחלון לחלון, מאירים את החדר באור רך ונעים. מעליהם, בגובה התקרה, נתלו מנורות קיר יפהפיות שבנה גטר מאהילי זכוכית כסופה, שרידים מנברשת מלפני חמישים שנה, שאותם חיבר לחלקים מפורזלים שפורקו אף הם מנברשת ישנה ונצבעו בגוון של תכלת בהיר.  על הרצפה אריחי בטון מעוטרים בדוגמאות תכולות, שתוחמים את הפינות השונות. את המיטה, בצד החדר, הוא בנה ממסגרת של בלוקים שטויחו, נצבעו בלבן ועוטרו באוסף מצומצם של אריחים מצוירים. "הרעיון הראשוני לבניית המיטה הגבוהה", מספר גטר, "הוא שאפשר לשכב עליה ולראות בנוחות את הזריחה". מעל למסגרת הבנויה הוא התקין משטח עץ שנפתח למקום אחסון עמוק, המנצל את גובה המיטה. דרגש עץ גבוהבקצה השני של החלל הוצבה אמבטיה עגולה, שמסביבה משטח בנוי מצופה בחרסינות לבנות. לדופן האמבטיה הוא צירף ברז מקורי ומפתיע, שיועד במקורו להזרמת בירה. על ארון הבגדים הסטנדרטי הוא ויתר כדי לא לסגור על החלל, ובמקומו תכנן גומחות בנויות, פתוחות וסגורות, הניצבות במקביל זו לזו.את הסלון הרחב שבמרכז הדירה, הוא צבע בלבן. על רקע זה בולטים פריטים ייחודיים שגטר אסף, יצר, שיפץ או חיבר באופנים שונים. את הספרייה הלבנה מסביב לפתח הכניסה הוא בנה ממדפים שונים שנמצאו וחוברו יחדיו. על שטיח הטלאים הטוניסאי הוא הציב שז-לונג מרשים, שאסף מהרחוב, ציפה מחדש וריפד בבד אדום עז. את כבלי החשמל הוא העביר מתחת לרצפה וחיבר אותם ללוח תאורה מרכזי, עם מתגים צבעוניים ומצויירים. הלוח, הניצב על שולחן הסלון, מפעיל כל מנורה ומכשיר חשמלי.מפינת המטבחון הישן הוא השאיר דרגש עץ גבוה, ששימש בעבר משטח עבודה. עליו הוא הניח מזרן צבעוני וכריות רביצה, והפך את הפינה שבקצה הסלון למקום ישיבה נעים, הצופה אל הנוף הנשקף מהחלון.את הקיר החיצוני שלאורך החלל מלווה שורה של חלונות עץ מרובעים, מהם נשקף נוף מעורב של גגות אדומים, מבני משרדים גבוהים והים הנמתח עד ליפו. בפינת הסלון הוא התקין במעוקם חלון מרובע ששובר בהומור מפתיע את השורה הסדורה.  "כל דבר שנראה לי בסוף תהליך העשייה רציני מדי, אני משנה ומוסיף לו ממד הומוריסטי או אחר", הוא אומר. "לטעמי, זה עיקרון טוב לחיים גם במישורים אחרים. אפשר להיות מקובע, ואפשר להסתכל על הדברים אחרת ולשנות אותם תוך כדי עשייה".ההומור, המקוריות ותהליך היצירה שנולד מהדבר הקיים, שעליהם דבר גטר, אינם גורעים דבר מהדיוק, מהסדר ומהגימור המוקפד של עבודותיו. "חשוב לי שהמפגש בין החומרים, המשטחים והחיבורים יהיה מדויק. זה חלק מהתפיסה האסתטית וההרמונית שלי". גטר ויתר על הפנלים המחברים בין הקיר לרצפה, כדי להשיג ניקיון והרמוניה בין המשטחים. לעומת זאת, את הסדקים בשולחן העץ הארוך הוא מילא בצבע, שייף, מירק, והפך אותם לאלמנט עיצובי בפני עצמו". 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה