כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  פאריז,סלון הרהיטים – הנקודה הירוקה בפלנטת העיצוב

פאריז,סלון הרהיטים – הנקודה הירוקה בפלנטת העיצוב

"מותרות", "בסיסי", "באוויר הפתוח" ו"עירוב", הם ארבעת הכיוונים המופיעים בחוברת שפורסמה לרגל יריד הרהיטים הבין-לאומי שהתקיים בפריז, כדי לייצג את הכיוון אליו נושבת הרוח בפלנטת העיצוב ותרבות הדיור,

מאת: צילום:


"מותרות" (Luxurg), "בסיסי" (Basic), "באוויר הפתוח" (Open Air) ו"עירוב" (Mixing), הם ארבעת הכיוונים המופיעים בחוברת REPERES. 01 (סמנים), שפורסמה לרגל יריד הרהיטים הבין-לאומי שהתקיים בפריז בינואר השנה. הם נבחרו על-ידי המעצב, כריסטוף פייה, והעיתונאית, בריז’יט פיטוסי, כדי לייצג את הכיוון אליו נושבת הרוח בפלנטת העיצוב ותרבות הדיור, מתוך ניסיון לעמוד על מהותם של השינויים הקורים בתרבות המגורים שלנו עם פרוס האלף השלישי.  שניים מבין ארבעת הסמנים – "מותרות" ו"בסיסי", שימשו גם כנושא תצוגה שנשאה את השם "לקראת מודלים חדשים בדיור". במסגרת זו התבקשו עשרה אדריכלים ומעצבים ליצור חללי תצוגה שיביעו את רעיונותיהם בנושא.החמישה שבחרו לטפל ב"מותרות", פנו לברר ולהדגים את משמעותו של המושג בקונספט רחב יותר: מהו בעצם לוקסוס אמיתי? חפצים ואביזרים יקרים, שדרוש כסף רב  כדי לקנותם, נתפסים כתשובה וולגרית לשאלה זו. המותרות האמיתיים מתקשרים היום לאיכות החלל בו אנו חיים – האור, האוויר, השקט, הרמה הטכנולוגית של המערכות המזינות ותומכות בו, החומרים ממנו הוא עשוי, יצירות האמנות שבו וכמובן, מיקומו.  האדריכל, רנו טירי, תכנן את "בקתת המותרות", מבנה מודולרי המכיל "מיני גן" (דשא ועצים) שניתן להציבו על גג בנין, וכך להיות קרוב לכוכבים, או לחילופין להציבו בשטחים בלתי מנוצלים בעיר, כאלטרנטיבה לפרקים הציבוריים."הנקודה הירוקה" היא, למעשה, החוליה המקשרת בין שתי הקבוצות; בין ה"מותרות" ל"בסיסי". הקירבה לטבע, עם כל הקונוטציות המתקשרות לבריאות הגוף והנפש, נעשתה היום למשמעותית יותר מאי פעם. המעצב, Ross Lovegrove, יצר בעבור Basic סביבה הנקראת "Love Shower" העשויה ממים, מאוויר ומאור. זוהי מעין מקלחת, שהיא מפל של מים הצונחים מחור בתיקרה בקוטר 2 מ’, שמעליו מקור אור חזק (1000 ואט). רצפת שיש לבן ומתלה מגבות מפוסל מעץ משלימים את התמונה. עיסוק אובססיבי בגוףבאגף ה"מותרות" הציג פיירו ליסוני את הגרסה שלו באותו נושא, שנקראה בשם "זכוכית ומים". היה זה חדר רחצה בעל קווים מינימליסטיים, העשוי מהחומרים המשובחים ביותר ועשיר בהשתקפויות. ככלל, העיסוק האובססיבי כמעט ברווחתו של הגוף היה נושא שחזר ועלה בתצוגות השונות וברעיונות שעמדו מאחוריהן. הביטוי המושלם לכך היה איזור המנוחה שנועד למבקרי הסלון – Maison & Objet, שהתקיים במקביל לתערוכת הרהיטים. החלל שהופרד מהתצוגות במסכים שקופים למחצה נקרא בפשטות Relax, ועוצב בלא פחות תשומת לב ממיטב הביתנים בסלון.אפשר היה להשתטח בו על מזרנים ולחטוף תנומה, או להסב על פופים בסמוך לשולחן נמוך בסגנון יפני וללגום תה צמחים, או אפילו לקבל מסז’ קצר להרפיית שרירי הצוואר והכתפיים. מי שמכיר את העייפות המצטברת בגוף בתערוכות ענקיות מסוג זו של Maison & Objet, קפץ בשמחה על האפשרות לפוש קלות באווירה אוריינטלית משהו.הסמיכות בין גודש האינפורמציה, הרעש והאנרגיה של התערוכה, לבין ה"אי" של הרגיעה במרכזה, היא דוגמה טובה למגמת "האוויר הפתוח" שהזכרתי בתחילה. בחיפוש אחר איכות חיים שתפצה על הרעש, על הזיהום ועל הלחץ של העיר, לא תמיד מתאפשר לנו לפרוש לחיק הטבע. על כן, עתה יותר מתמיד, מובא הטבע אל הבית. הדבר מתבטא בין השאר בהכנסת המרפסת או הפטיו אל הבית עצמו, בעזרת צמחים, אור ומים, ובעזרת רהיטים שיכולים לשמש גם כרהיטי פנים וגם כרהיטי חוץ.בתפיסה של היום העיר היא אינה ניגוד לכפר, כשם שהמלאכותי אינו עומד בניגוד ישיר לטבעי. הענין הוא בחיבור ביניהם, כגישה חדשה של סגנון חיים. חיבור זה מיוצג גם על-ידי הסמן הרביעי, ה"עירוב", שנתפס כתגובה אמוציונלית אישית, שאין מאחוריה היגיון מסוים או הכתבה של אופנה. כל אחד רשאי לבחור בעצמו את החומרים, את הרהיטים ואת האביזרים שבעזרתם הוא יוצר את סביבת מגוריו. זהו חופש בחירה המוליד חיבורים בלתי צפויים. מודלים חדשים לדיור"לקראת מודלים חדשים לדיור" היה גם שמו של סימפוזיון של מעצבים, שהתקיים במסגרת סלון הרהיטים, ואשר ניסה גם הוא לצייר תמונת מצב של תרבות הדיור העכשווית. עלו בו שתי אבחנות עיקריות: האחת, שהטכנולוגיות החדשות בשטח הייצור התעשייתי והקומוניקציה, שינו לחלוטין את אופי מקצועו של המעצב ואת אופיו של הבית המודרני.  תפקידו של המעצב היום אינו לתכנן מוצרי צריכה אלא לתרום לתרבות החיים. היום מבקשים ממנו פרויקט ולא אובייקט, ובהתאם לכך הולכים ומיטשטשים הגבולות בין האדריכל לבין מעצב הרהיטים ומעצב המוצר והטקסטיל.היעלמותם ההדרגתית של גבולות מקצועיים אלה מאפיינת גם את השינוי העיקרי שמתחולל בבתינו שלנו, בהם הולכת ונחלשת החלוקה המסורתית וייעודם של חדרים. הודות לאמצעי מיזוג האוויר המודרניים נוצרת בבית סביבה מוגנת של Micro Climate, המאפשרת את חופש התנועה והמחייה בחלליו השונים. בנוסף לכך, המחשב הנייד והשקעים המתאימים המפוזרים בחדרים השונים מאפשרים לנו להעתיק את פינת העבודה שלנו כראות עינינו.תומאס סאנבל – אדריכל שוודי המעצב רהיטים בעבור Cappellimi, B&B ו-Ikea, הביא כדוגמה לניידות החדשה הזאת את מקלט הרדיו הכבד של פעם. מכשיר זה תפס מקום חשוב בחדר המגורים, וסביבו הצטופפו בני הבית עד שבאו מקלטי הטרנזיסטור, הורידו את הרדיו הישן מגדולתו, והוא פינה את מקומו למקלט הטלוויזיה. כיום, כאשר מוצאים מקלטי טלוויזיה בחדרי הבית השונים, כולל במטבח, אומר סאנבל שאנו מוכנים לשלב הבא, שהוא המסך השטוח של הטלוויזיה שמיועד לתלייה על הקיר, כמו תמונה.משתתפת אחרת בפאנל הייתה האדריכלית, אודיל דק, המלמדת בבית-הספר המיוחד לאדריכלות בפריז. היא סיפרה על תחרות עיצוב אירופית לסטודנטים, בנושא הסביבה האידיאלית. מסתבר שחלק גדול של המשתתפים תכננו וריאציות שונות של "מזוודת הישרדות", שאפשר לשאת ממקום למקום. בשעת הצורך ניתן לנפחה כבועה או להקימה כאוהל, ואז להימצא בחלל מוכר ומוגן דמוי רחם.  הגישה הזאת מתאימה אמנם לניידות ולגמישות של אורח החיים החדש, אך ראיית העולם ה"בועתית" שלה היא עגומה, ומנוגדת לחושניות המאפיינת רבות מיצירותיהם של מעצבים עכשוויים.סדרות קטנות ויקרותבסקירה לאחור של המאה העשרים, קבע אחד המשתתפים, שאם בחלק הראשון של המאה עסקו המעצבים בפונקציונאליזם, ולאחר מלחמת העולם השניה בכמות, הרי עתה הם צריכים לענות לציפיות שמקורן בתשוקה, ובמילים אחרות: סיפוק התענוג מאובייקט ספציפי. דוגמה קונקרטית לכך היו דבריו של פאולו מורוני מ-Sawaya & Moroni (איטליה), שאיפיין את פעילותה של חברתו כייצור אקסלוסיבי בסדרות קטנות (ויקרות) לקהל נבחר, המצפה כל פעם לריגוש חדש. גם בעיצוב, כמו בקולנוע, אנו עדים היום לשיטת הכוכבים, הוסיף מורוני.ואם בסטארים אנו עוסקים, הרי הזוכה בתואר מעצב השנה של סלון הרהיטים האחרון הוא Marten Van Severen הבלגי, שנודע בעיצובו הנזירי, הקפדני והמינימליסטי. ואן סברן בן ה43- טוען, כי הוא מעדיף את התואר "בונה" (builder) על-פני "מעצב". הוא החל ליצור בסוף שנות השמונים וצבר פרסום ופרסים במהלך שנות התשעים. חלק מעבודתו נושא אופי של אומנות, ונעשה בבית המלאכה שלו בעיר גאנד. החלק האחר, ה"חצי מתועש", נעשה בשיתוף עם חברות קטנות לייצור רהיטים הממוקמות בסביבות העיר. רק החלק השלישי, "המתועש", כשהוא משתף פעולה עם חברות דוגמת Vitra   ו-Edra, מתאים לפרופיל של "מעצב צמרת".עבודתו של סברן מאופיינת בפיסוליות וממוקמת בנקודת המפגש של העיצוב, של האדריכלות ושל האמנות. הוא מעריץ של לה קורבוזיה, ואין פלא שהוא אומר על תהליך היצירה שלו: "נקודת המוצא היא החלל; ביחסי הגומלין שבין הרהיט לחלל שבו הוא נמצא". גישתו זו של סברן ואיכות עבודתו הביאו לשיתוף פעולה בינו לבין אדריכלים נודעים, כדוגמת רם קולהאס, שסברן עיצב בעבורו פנים של בית פרטי ושל אולם קונצרטים, וכדוגמת רנצו פיאנו ובודין, במסגרת שיפוץ מרכז פומפידו, שם עיצב את כיסאות הספרייה החדשה.למרות שהטון הכללי השולט בעבודתו של סברן הוא אפור, הרי באחרונה הוא הציב אב-טיפוס לארון בגדים בעל דלתות נגררות, שכל אחת מהן צבועה בגוון אחר. הסיבה לשינוי היא החומר – פלסטיק במקרה זה, שעליו אמר המעצב כי "הצבעוניות טבועה בו", בניגוד לאלומיניום ולעץ שאיתם עבד עד כה. צבעוניות זו גם מקשרת את ואן סברן לעבודתם של שארלוט פריאן ושל ז’אן פרובה, חלוצים אחרים של העיצוב המודרני, שאיתם, כמו עם לה קורבוזיה, הוא מרגיש הזדהות גדולה. "כמוהם בשעתם גם אני נמצא בשטח הפקר אמנותי" הוא אמר.אם יריד הרהיטים בחר במעצב בלגי כמעצב השנה שלו, הרי יריד M&O שהתקיים בקצה האחר של פריז, העניק את התואר המקביל למעצב האנגלי ג’אספר מוריסון, שאין שום בעיה לכלול אותו במשפחת הכוכבים של עולם העיצוב העכשווי (כתבת פרופיל על מוריסון התפרסמה בגיליון 65 של בנין ודיור). אחד מעיצוביו האחרונים של מוריסון בעבור החברה האיטלקית Magis נקרא Bird Table. זהו מתקן פשוט ביותר העשוי ממוט, שאפשר לתלותו על ענף עץ או לתוקעו באדמה, ואשר מחזיק שתי דלתות.  על הנמוכה מפזרים אוכל לציפורים, והשנייה, מעליה, משמשת כגג לאורחים שבאו לאכול. מוצר דומה למדי, רק עם גג משופע מעל למגש האוכל, תוכנן על-ידי מרסל וואנדרס מקבוצת Droog Design בעבור חברת DMD Products, והוא נקרא "64 Birdhouse". פרטים אלה שייכים, כמובן, למגמה של "האוויר הפתוח" – אחד מארבעת הסמנים המוזכרים לעיל. בין עיצוב למכונהאביזרים מתוחכמים בהרבה יותר מבתי הציפורים של מוריסון וואנדרס ניתן היה למצוא בתצוגה בשם "מחקר העתיד", שנערכה במסגרת NOW!, אגף חדש המוקדש לעיצוב עכשווי שהתוסף ליריד ה-Moison & Object בשנה האחרונה. שאנטל האמיד קיבצה בתצוגה זו אבי טיפוס של אביזרים ומכשירים לשימוש ביתי, הנמצאים בשלבי פיתוח, בעבור חברות כמוWhirpool, Trium, Thomson, Ideo,  ו-Philips.  אפשר היה לראות שם בין היתר תנורי מיקרוגל, מכשירי טלפון, מכשירי רדיו, "דיסקמנים" ועוד צעצועים תקשורתיים שעוצבו ברוח עתידנית. בסלון הוצגה גם מכונת הכביסה החדישה מבית Dyson, שאמורה לצאת לשוק בקיץ הקרוב. כמו במקרה של שואב האבק המצליח שהוציא את שמו של ג’יימס דייסון לתהילה, גם הפעם יש כאן חיבור בין המצאה טכנית למכונה – שני תופים המסתובבים בכיוונים הפוכים – לבין עיצוב "פלסטיקי" צבעוני ביותר.תצוגה נוספת של שאנטל האמיד ב Now! נקראה "חד חומריים", והוקדשה לארבעה חומרים: פלסטיק, קרמיקה, לבד ונצרים. בארבע הפינות של אולם התערוכה הוקמו ארבעה חללים – ארבעה בתים שבכל אחד מהם רהיטים, אביזרים וחפצים העשויים מאחד מארבעת החומרים הנבחרים.  ה"חד חומריות" העניקה לכל בית אווירה משלו – אקזוטית במקרה של בית הנצרים, חמימות עמומה בבית הלבד, ניקיון ולובן בבית הקרמיקה. במקרה של הפלסטיק הושם דגש על האפשרויות הטמונות במספר הגדל והולך של חומרים שמקורם בתרכובות פלסטיות שונות. בדיקה זו של גבולות החומר מחזירה אותנו לנקודת המוצא העומדת בראשיתו של כל תהליך עיצובי.  התמונות: למעלה: Viking  – מקרן מינאטורי המלווה טלפון שעצבו Nigel Nenby  ו-Toshimo Anzni עבור  Contractor cr01 למטה מימין לשמאל:מטבח צבעוני עם מקרר בסגנון רטרו, מתוך תצוגת Modul & Home. Trium- מכונת הכביסה החדשה של Dyson עם שני תופים המסתובבים בכיוונים הפוכים;

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה