כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  פטיו בין שני ריבועים – בית ים-תיכוני מלבני שחולק לשני ריבועים

פטיו בין שני ריבועים – בית ים-תיכוני מלבני שחולק לשני ריבועים

הבית מוצף אור בזכות הפתחים המרובים. קיר גומחות נמוך מלווה את הבית כולו, והריצוף הוא מאבן צפחה בגוון לילך. פריטי הריהוט והנוי הובאו מתאילנד, ודלת של בית אינדונזי בולטת ביופייה.

מאת: צילום:


בית מלבני ארוך חולק לשני חלקים רבועים שמופרדים זה מזה על-ידי כניסה לפטיו עם קיר כחול. זהו ביתה של האדריכלית נון חשמן, ששיוותה לו מראה ים תיכוני, אך השתמשה גם בחומרים קרירים כמו פורמייקה ואלומיניום, שבהקשרים מסוימים מאזנים היטב את החומרים והעיטורים הטבעיים והחמימים.ביתה של האדריכלית נון חשמן ניצב על מגרש צר וארוך. על-ידי חלוקה חכמה של האורך – כניסה באמצע המלבן – היא התגברה על תחושת האורך, ויצרה בית ים תיכוני הנחלק לשני ריבועים, שנצבע בגווני מישמש וכחול."החלטתי למקם את הכניסה באמצע המלבן כדי לא ליצור פרוזדור ארוך", מסבירה חשמן. "החלטה נוספת שמול הכניסה לבית יהיה קיר צבוע בכחול ולא חלון, נבעה מהתחושה שדרושה אתנחתא בכניסה, כדי להשתהות מעט לפני הפנייה ימינה או שמאלה לשני החללים הרבועים: שמאלה לחלל המגורים וימינה לחלל המשפחה".הבית בנוי בשיטה של מעין פרוסות או מחיצות, שדרכן רואים חלק גדול משאר חלקי הבית, והעין אינה נעצרת בקירות חוסמים. כך גם נכנס פנימה מכל הפתחים שפע של אור טבעי, במשך כל שעות היום.מיד בכניסה פוגשים קיר גומחות נמוך, המלווה את הבית כולו. התקרה לא נשענת עליו אלא על עמודי תמיכה אחרים. חלק מהגומחות פתוחות, ואחרות סגורות. הפתחים מובילים לחלל כלשהו בבית, וכשהגומחה סגורה היא מיועדת לתמונה, לאיחסון חפצי נוי, או שהיא מחביאה מאחוריה מחסן, או חדרי שירות ושירותים. לשם הדגשתו והבלטת הפונקציה שלו כקיר מלווה, נצבע הקיר הנמוך בגוון אפרסק, השונה משאר הקירות בבית.רחבת גןהקיר הכחול שמול הכניסה הוא חלק מפטיו המוקף קירות פתוחים. קיר זה, המסתיים בחלון סקיי לייט קמור, מתנשא לגובה שתי קומות ומהווה ניגוד אנכי לקווים האופקיים של הבית. הסקיי לייט הוא מעין צינור של אור לבית, המחדיר אליו אור יום ומשמש גם כארובת צינון ואיוורור, מאחר שהחלונות נפתחים בקיץ. האוויר החם עולה למעלה ויוצא דרך הפתחים, וכך אין צורך במיזוג אוויר מלאכותי.רצפת הפטיו מרוצפת בלוחות זכוכית דקורטיביים הנתונים במסגרות ברזל, וכך עובר האור גם למשרד המרווח שבמרתף, שבו עובדים שני בני הזוג, כל אחד במקצועו. מקור אור נוסף למשרד הם החלונות שנפתחו בקיר הבית מעט מעל למפלס האדמה. העובדים נכנסים למשרד החפור בעד פתח נפרד, ואילו לבעלי הבית יש אפשרות לרדת למשרד גם מתוך הבית.שני המרובעים הראשיים של הבית, משני עברי הפטיו, מוקדשים לסלון – משמאל, ולמטבח, לחדר האוכל ולפינת המשפחה – מימין. חלל הסלון פונה לרחוב, ובקצהו רחבת גן קטנה, מרוצפת ותחומה בירק. הגינה הגדולה של הבית נמצאת מאחורי "המשולש הנצחי", כפי שקוראת לו נון חשמן: פינת משפחה, המטבח וחדר האוכל. "אני מאמינה שהמשולש הזה, שאינו מיועד לתצוגה ולאירוח אלא עבור בני הבית, הוא שצריך להתחבר אל הגינה", וכאן היא אכן משמשת היטב גם את ילדי המשפחה ואת חבריהם למשחקים.דלת אינדונזיתאל הקומה העליונה עולים במדרגות מצידו האחד של הפטיו. החלל הפתוח המרובע בין עמודי הפטיו נסגר בשבכות ברזל דקורטיביות, לשם בטיחות. חדר השינה של ההורים פונה לגן האחורי, לאיזור השקט, ואילו חדרי הילדים פונים לחזית, כדי שהחברים יוכלו לקרוא להם מבלי להפריע למבוגרים. בכל הבית רצפה אחידה של צפחה מדרום אפריקה בגוון לילך, צבע מיוחד היוצר תחושה נעימה.פריטי הריהוט והנוי הובאו מתאילנד ביבוא אישי. דלת חיצונית של בית אינדונזי, שנרכשה ב"פרימיטיב", משמשת רקע מיוחד לשולחן בחדר האוכל. חדר זה מתקשר אל המטבח דרך פתח ובו דלפק. ארונות המטבח מצופים פורמייקה פשוטה בגוון אפור זית ומעוטרים בידיות מקוריות של תיבות דואר ובקישוטים ממתכת מרוקעת."החלטנו על מטבח פורמייקה", מסבירה נון, "מחוסר תקציב, אבל אז התעוררה בי אמביציה להוכיח שאפשר להפיק מהחומר הזה מטבח יפה, ולשחרר את עצמי ואת האחרים מהסטיגמה, שפורמייקה – לא בבית ספרנו".חומרים חמיםאל הגן האחורי עוברים דרך מרפסת מרוצפת עם פרגולה בנויה, ופעם תשתרג גפן על העמודים הכחולים, המזכירים את הקיר הכחול בפטיו. מעל לעמודים מחצלות המקנות לפרגולה מראה ים תיכוני, המתחבר למראה החזיתות של הבית המשובצות במרפסות. אלה צבועות בטיח "נדיר" בגוון מישמש, מסדרת צבעי האדמה, ובמרפסות מעקות ברזל אפורים.הפתחים הארוכים עוצבו בפרופורציות ים תיכוניות, שלדברי האדריכלית הן מהוות "מעין ניסיון ליצור לגיאומטריה של הקשת תרגום למלבן". אלמנטים ים תיכוניים נוספים הם הפתחים הרבועים בחומה המקיפה את הבית, היוצרים מקצב ועניין, שבהם הוצבה שורה של כדי חרס לקישוט, ובפתחים ליד הגג הוצבו שלושה פסלים לבנים של יונים.במקום לבחור בפרופיל בלגי ובעץ, המתחברים לסגנון ים תיכוני, החליטה נון להתמודד דווקא עם חומרים קרים כמו אלומיניום ופורמייקה בשילוב עם חומרים חמים. "התברר לי שבהקשר נכון ובעזרת צבע ואביזרי קישוט מתאימים, חומרים שנחשבים קרים הופכים לחמים".

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה