כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  פנס רחוב

פנס רחוב

בבתים רבים שצילמנו למגזין בשנה האחרונה נתקלנו שוב ושוב במנורת ארקו, בגיליון 39 הופיעה המנורה פעמיים בשני בתים שונים. אז איך נעשתה המנורה הזאת, שעוצבה ב-2691 על ידי האחים אקילה ופייר ג'אקומו קסטליוני, פופולרית כל כך? "המנורה הזאת נעשתה טרנדית בהשפעת סרטי ג'יימס בונד", מסביר פיירו גנדיני, הבעלים של "פלוס", את העלייה במכירות בשנים האחרונות

מאת: צילום:


מנורה זו, שההשראה לעיצובה באה מפנס רחוב, היא בעצם מנורת תקרה שאינה מצריכה קדיחת חורים. צורת הקשת שלה מאפשרת תזוזה במרחב. גובהה 7.2 מטרים ומשקלה 66 ק"ג. כדי להזיזה יש צורך בשני אנשים המעבירים מוט בחורים שבבסיס השיש. המנורה, המוצגת דרך קבע במוזיאונים בעולם, מוכרת לאנשים רבים, גם כאלה שאינם מכירים כלל את שמם של האחים קסטליוני. אקילה קסטליוני נולד ב-8191 ומת בשנת 0002. לאורך קריירה של 25 שנה הוא יצר כ-051 פריטים, מנורות, כיסאות, ספריות, מצלמות, טלפונים, שואבי אבק ומושבי רכב. גם אחיו הבוגרים היו מעצבים. לאחר שסיימו את לימודי האדריכלות בפוליטכניקום במילנו פתחו האחים הבוגרים – ליביו ופייר ג’אקומו – משרד משלהם. כמו אדריכלים רבים בני אותה תקופה, הוביל אותם המחסור בפרויקטים אדריכליים גדולים להתרכז בפרויקטים קטנים יותר של עיצוב. אקילה הצטרף לאחיו בסוף מלחמת העולם השנייה. ליביו עזב את המשרד המשותף בשנת 2591 ופתח משרד עצמאי ואילו אקילה ופייר ג’אקומו עבדו יחד על פרויקטים רבים עד למותו של פייר ג’אקומו ב-8691. בעבודתם המשותפת הם העדיפו לעבוד שניהם יחד על אותו מוצר ולא לחלק ביניהם את העבודה. הרבה מאוד מהאובייקטים שלהם מיוצרים עד היום. הבהירות והתבונה שאיפיינו את העבודה המשותפת שלהם באו לידי ביטוי בעבודתו העצמאית של אקילה מ-8691 ועד למותו. קסטליוני אהב פרדוקסים ואת האמירה יוצאת הדופן שלהם, הסותרת, לכאורה, את השכל הישר. דוגמה לכך היא כיסא האוכף – סלה – שעיצב יחד עם אחיו ב-7591. הסלה שייך לקטגוריה של הרדי-מייד, כמו כיסא המזדרו )ordazzeM( שנעשה ממושב לטרקטור. חפצי הרדי-מייד שלו התפתחו כמו אורגניזמים חיים – מושב המזדרו השתנה במשך השנים יחד עם השינויים שיצרו יצרני מושבי הטרקטורים, מבלי לפגוע באמינות של האובייקט. סדרה אחרת של אובייקטים היא סדרת ה- NGISED ER – אובייקטים מסורתיים שקסטליוני שיפר או עידכן לאורך השנים עם השינויים בצרכים ובטכנולוגיה. עם אלה נמנים מאפרות, שולחנות בתי קפה או כונניות לצד המיטה. בסדרה המינימליסטית של קסטליוני מופיעות מנורות המורכבות מנורה בלבד, ואילו הסדרה האקספרסיוניסטית כוללת את מנורת סנופי המשעשעת. במשך שנים רבות המחיש קסטליוני את משנתו הפילוסופית דרך עבודתו כמורה. דרך הלימוד המיוחדת שלו נבעה מגישה כמעט אנתרופולוגית לעיצוב, בצד לימוד של תהליכי הייצור וטכנולוגיות מתקדמות. כפי שמעידים תלמידיו, הוא נהג לבוא לכיתה עם תיק גדול, מרי פופינסי במראהו, שממנו היה שופך צעצועים עשויים מפחיות בירה, משקפיים משונים, ערדליים מברית המועצות ועוד. אלה היו הכלים הטובים ביותר ללימוד עיצוב. הוא בחר להראות אובייקטים שיש להם חיים משל עצמם, רחוקים ממותגים ומשמות מוכרים. הצלחת האובייקטים האלה, הדגיש לפני תלמידיו, נובעת מכך שהם ממלאים את ייעודם הפונקציונלי בהיגיון וחוכמה ובאמצעים מקובלים. כמו כן נהג לומר להם לעתים קרובות: מה שאתם צריכים הוא התמדה והמשכיות בעיצוב, לא סגנון. מערכת היחסים בין קסטליוני ל"פלוס" היתה תוצר של תקופת הפריחה שבאה לאחר מלחמת העולם השנייה ובה נוצרו חיבורים מעניינים בין מעצבים ליצרנים מבוססים. "פלוס" )פרח בלטינית( נוסדה ב-2691 והמנורות הראשונות שייצרה עוצבו כולן בידי אקילה קסטליוני. כל המנורות האלה ממשיכות להיות מיוצרות עד היום. פיליפ סטארק )ב-8891 , כשעוד לא היה מוכר, עיצב ל”פלוס” מנורה ראשונה(, מארק ניוסון ומרסל וונדרס הם רק כמה מהשמות של מעצבים ידועים שעיצבו מנורות ל”פלוס” במשך השנים. על אופיה של החברה מעיד פיירו גנדיני: "לעולם איננו מתחילים פרויקט כשכסף הוא המטרה העליונה. אלה סימנים לתרבות רעה, שבה אתה חושב על אנשים כעל מטרה". חזרה לעמוד תאורה.  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה