כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  פסגת הטעם הטוב – יורי הופמן: מגדולי המעצבים של המאה ה-20

פסגת הטעם הטוב – יורי הופמן: מגדולי המעצבים של המאה ה-20

יוזף הופמן היה ממייסדי "סדנת וינה" של תחילת המאה, שבה הונחו כמה מיסודות העיצוב המודרני. הוא יצר מאות רהיטים, כלי מתכת, מנורות, מוצרי עור, כלי זכוכית וקרמיקה.

מאת: צילום:


יוזף הופמן היה מגדולי המעצבים של המאה ה20-, אם לא הגדול שבהם. הוא היה  ממייסדי "סדנת וינה" של תחילת המאה, שבה הונחו כמה מיסודות העיצוב המודרני. מעצב טוטאלי מצליח ביותר, שחש כשלון רק במקצוע שלמד, ארכיטקטורה.לרגל המעבר מהמאה ה20- למאה ה21- השתתפתי בסימפוזיון שהוקדש לנושא "גדול מעצבי המאה". המשתתפים התבקשו לציין את שם המעצב המשפיע ביותר על שפת העיצוב של המאה ה20-.  מספר הדעות היה כמספר המשתתפים. השמות הגדולים שצוינו היו של ענקים כמו צ’רלס רני מקינטוש הסקוטי, איילין גריי הצרפתייה, צ’רלס אימס האמריקני, אמיל-ז’ק רולמן הצרפתי, ואחרים. אני בחרתי ביוזף הופמן הווינאי, מעצב-גאון שיצירתו הרבגונית העמידה אותו בראשית המאה במרכז תנועת הארט נובו.הופמן היה אדריכל בהכשרתו המקצועית. הוא בנה עשרות בתים ברחבי אירופה, אבל גדולתו היתה בעיצוב מוצרים מכל הסוגים. הוא יצר מאות רהיטים, כלי מתכת, מנורות, מוצרי עור, אביזרי אופנה, תכשיטים, כלי זכוכית וקרמיקה. הופמן שאף לשלמות, העניק לכל מוצר את כל תשומת הלב ופיתח בהדרגה שפה שזוהתה עד מהרה עם עיצוב וינאי. את מירב שנות יצירתו העביר ב"סדנת וינה" (וינר וורקשטטה) לצד שותפיו וחבריו הקרובים, המעצב קולומן מוזר והצייר גוסטב קלימט.הופמן היה הרוח החיה מאחורי סדנת וינה, שביקשה לתת ביטוי לאמנות החדשה של תחילת המאה ה20-. חברי התנועה דגלו באיחוד בין כל האמנויות ובאיחוד בין האמנות וחיי היומיום. בהשפעת אביהם הרוחני, התיאורטיקן הבריטי ויליאם מוריס, הם התריסו כנגד הצגת האמנות במוזיאונים. האמנות, טענו, שייכת לחיי היומיום שלנו, ועל כן מקומה בביתו של כל אחד ואחד מאתנו. העיצוב אינו נפרד מן האמנות, העיצוב הוא אמנות, ועליו לגעת בכל תחומי החיים. לדבריהם, הרמוניה בין עיצוב, אדריכלות, ריהוט, תאורה, טקסטיל ואופנה, תתרום לחיים יפים יותר, בריאים יותר. את סדנת וינה הקימו על פי מודל שהגה מוריס, אך הצליחו יותר ממנו. סדנת וינה קצרה הצלחה. היא התנהלה כחברה מסחרית לכל דבר, שהציגה בתערוכות בינלאומיות והצליחה לשרוד מעל שלושים שנה. עץ מכופףהופמן הוא וינה של ראשית המאה ה20-, וינה של בית הבסבורג ערב נפילת הקיסרות. עיר בארוק מוקפת בשדרות שבהן פורחת האדריכלות החדשה. וינה של מוסיקה ואופרה, תיאטרון וואלס, וינה של מאהלר, שונברג וברהמס; של פרויד וויטגנשטיין, גוסטב קלימט, אוסקר קוקושקה ואגון שילה. על האדריכלות ניצח גדול אדריכלי אוסטריה, אוטו וגנר, ועל העיצוב תלמידו השקדן, יוזף הופמן. באוסטריה פרחו ניצני המודרניזם בעיצוב. גרמניה – שמאוחר יותר נוסד בה בית הספר "באוהאוס", שבו הונחו היסודות לאדריכלות המודרנית הבינלאומית ולעיצוב הפונקציונלי שעד היום לא נס ליחו – הביטה בקנאה באחותה הגדולה.הופמן יצר שפה לאומית שנשענה על המסורת המקומית. הוא הביט אחורה בנוסטלגיה ושחזר את תקופת בידרמאייר, הסגנון הבורגני של ראשית המאה, תוך שהוא מצליח לשלב את העיצוב החדש עם מסורת הייצור המקומית. אחת הטכנולוגיות הווינאיות המקוריות שהופמן השתמש בהן, היתה כיפוף עץ. מפעלי הרהיטים הווינאיים טונה Thonet וקוהן Kohn הקימו תעשייה חובקת עולם על בסיס טכנולוגיית כיפוף העץ. טונה היה הראשון שרשם פטנט על כיפוף רצועות עץ אשור והצליח למכור רהיטים למיליונים. הופמן עשה מהפכה בעיצוב רהיטי העץ המכופף, ושילב את השפה המודרנית עם הטכנולוגיה התעשייתית. הוא הכניס את הרהיטים הזולים והאוונגרדיים לבתים מודרניים, תוך שהוא משלב תעשייה ואמנות.כך גם בזכוכית. הופמן עסק בעיצוב כלי זכוכית מאז ראשית הקריירה שלו. בכל שנה הוציא תחת ידיו עשרות עיצובים לכלי זכוכית, אשר רובם מאופיינים בעיצוב גיאומטרי ובמינימליזם צבעוני. את ייצור הזכוכית הפקיד בידי מפעלי זכוכית בוהמיים, שהיו תחת שלטונה של הקיסרות האוסטרו-הונגרית. מאז המאה ה17- נודעה בוהמיה בייצור כלי הזכוכית שלה, זכוכית משובחת במיוחד. כמו בריהוט כך גם בזכוכית, שילב הופמן את העיצוב החדש עם מסורת מקומית עתיקה.כלי המתכת בעיצוב הופמן הם מן המבוקשים ביותר על ידי אספנים. הוא עבד עם סוגים שונים של מתכות, החל בזולות כמו אלפקה ופליז, ועד כסף וזהב בכלים ששולבו בחללים האלגנטיים שתכנן. את כלי המתכת הראשונים שלו עיצב הופמן ברוח הארט נובו; בקווים צמחיים, מעוטרים בפרחים ובמוטיבים מן הטבע. בראשית המאה עבר לשפה חדשה, גיאומטרית, שהובילה אותו אל המופשט הטהור, שנים רבות לפני שציירי המערב הצליחו להגיע לאידיאל הזה. צורתו של הפריט היתה כה בסיסית, עד שלעתים אי אפשר היה להסיק ממנה את מהותו וייעודו. בשנת 1915 שינה הופמן את שפתו העיצובית ועבר לשפה בארוקית, מורכבת יותר. האיש העשירכמו לכל מצליחן, גם להופמן היו אויבים לא מעטים. הגדול מכולם היה בן דורו, האדריכל אדולף לוס. לוס, מאבות האדריכלות המודרנית ומי שנודע במאמרו "אורנמנט ופשע", תקף את הופמן בכל הזדמנות. גם כאשר החל הופמן לעצב בסגנון המופשט, לא פסקה תוקפנותו של לוס המתוסכל. הוא הגדיל לעשות כשפרסם את המשל על אודות האיש העשיר. זה סיפורו של העשיר, שלרגל יום הולדתו קיבל מתנות רבות מבני משפחתו. כשעמד העשיר לפתוח את המתנות, הופיע לביקור פתע האדריכל, נכנס לחדר ונדהם: "מהם נעלי הבית שאתה נועל?" שאל בתקיפות. ענה לו העשיר בכלימה: "אדוני האדריכל, אינך זוכר? אלה נעלי הבית שעיצבת לי". "כן", ענה האדריכל, "אבל הן שייכות לחדר השינה ולא לסלון! אל תעז לנעול אותן שוב כאן, אתה בז ליצירה והורס אותה".זה לא היה סוד שהנפשות הפועלות במשל היו יוזף הופמן ופטרונו אדולף סטוקלט. שאיפתו של הופמן לעיצוב טוטאלי באו לידי ביטוי מושלם בעיצוב "ארמון סטוקלט" בבריסל. הארמון, הנמצא עדיין ברשותה של משפחת סטוקלט, נחשב גם כיום לאחד הבתים המפורסמים בעולם. המבנה מצופה בלוחות שיש לבן מוקפים במסגרות ברונזה, ומתנשא למרומים ברוב יופי ופאר. אדולף סטוקלט, בן למשפחת בנקאים אמידה ואספן אמנות מלומד, האמין שהאמנות מבטאת עושר ומעמד חברתי. הוא הכיר את הופמן בווינה ומיד נשבה בקסמו. הוא האמין במעצב שלו בעיניים עצומות, והפקיד בידיו את פרויקט בניית ביתו, כמעט ללא מגבלות תקציב, חלומו של כל אדריכל. הופמן יצר – בעזרת עשרות מהנדסים, אמנים, מעצבים ובעלי מלאכה מסדנת וינה – את אחד הפרויקטים היוקרתיים ביותר במאה ה20-. הוא לא הסתפק רק בעיצוב פנים, ותכנן גם את הריהוט, הכלים וכן את מלבושי בני המשפחה, את התכשיטים ואביזרי האופנה, עד לפרט האחרון.הופמן היה מצליחן בקנה מידה בינלאומי. הוא רכש מעריצים רבים בכל רחבי אירופה, שמו נישא בפי כל ועבודותיו  הוצגו בכל התערוכות המדוברות בעולם. אבל עם כל הזוהר וההצלחה, טעם הופמן גם טעמו של כישלון. הוא ראה עצמו קודם כל כאדריכל, ודווקא במקצוע זה נכשל. זו היתה הטרגדיה שלו. אבל לדעתי, כמעצב עומד הופמן מעל כולם, מעל בני דורו ומעל הדורות הבאים אחריהם. גם היום, מאה שנה אחרי, משחרים אספנים לפתחן של גלריות בווינה ושל בתי מכירות פומביות, בכל פעם שמוצעים למכירה מוצרים של הופמן. אוספים של עיצוב וינאי נחשבים כיום כפסגת הטעם הטוב, וכך נסגר מעגל שהחל לפני מאה שנה, עם ייסוד סדנת וינה על ידי גדול המעצבים במאה ה20-, לפחות להערכתי הצנועה.  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה