כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  פריז: רנצו פיאנו, מבט בונה

פריז: רנצו פיאנו, מבט בונה

La Poesia, La Citta, L’Invenzione – הפיוטיות, העיר, ההמצאה. אלה הם שלושת ראשי הפרקים של התערוכה "רנצו פיאנו, מבט בונה", המוקדשת לעבודתו של האדריכל האיטלקי הנודע.

מאת: צילום:


La Poesia, La Citta, L’Invenzione – הפיוטיות, העיר, ההמצאה. אלה הם שלושת ראשי הפרקים של התערוכה "רנצו פיאנו, מבט בונה", המוקדשת לעבודתו של האדריכל האיטלקי הנודע. התערוכה הוצגה בינואר במרכז פומפידו המשופץ )על-ידי משרדו של רנצו פיאנו(, ואמורה לנדוד אחר כך ל"נציונאל גאלרי" בברלין.היה זה טבעי שתערוכה זאת הוצגה בבנין המזוהה כל כך עם פריצתו של פיאנו לתודעה הציבורית, יחד עם שותפו באותה תקופה, ריצ’רד רוג’רס. מאז נחנך ב1977- זכה מרכז פומפידו להצלחה בלתי משוערת בקרב הציבור. בממוצע פקדו אותו 2,500 מבקרים ביום, יותר מ150- מיליון איש ב20- שנה, מספר המסביר – בין היתר – מדוע נזקק הבנין למתיחת פנים שנמשכה שנתיים.הקורות הענקיות של המעטפת הסטרוקטורלית הנראית מבחוץ שינו את צבען מאפור ללבן, ועתה הן מעניקות לבנין אופי קליל ואלגנטי יותר. ה"פורום", חלל הכניסה הגדול, נראה עתה מסודר ונקי יותר, אך משהו מאווירת הבלגן הססגוני – פרי עירוב של אמנות ואנשים – חסר כרגע. במסיבת העיתונאים שנערכה לרגל פתיחת התערוכה, התייחס פיאנו לביקורת שהשמיע רוג’רס, בקשר לעובדה שהבנין איבד את תכונת ה"בנין לקהל הרחב", שאפיינה אותו בעבר. "דבר אינו סופי", אמר פיאנו. "אם נרצה – נוכל לשנות שוב בעתיד".התערוכה התקיימה בגלריה השוכנת במפלס הרחוב והפונה דרומה לכיכר סטרווינסקי, שבמרכזה המזרקה עם פסליה של ניקי דה סאן פאל. ההקשר האורבני החזק הנוצר כאן, הודות לקירות הזכוכית המאפשרים את החיבור וההמשכיות בין פנים וחוץ, הוא דוגמא מאלפת לאחת הנקודות החשובות בעבודתו של פיאנו: שקיפותו של המבנה ויחסו לסביבתו המיידית. כבלים המשתלשלים מתקרת הגלריה נושאים 20 שולחנות בגודל 6×2מ’ שעליהם מוצגים מודלים, שרטוטים, סקיצות וצילומים המתעדים את תהליכי היצירה והבנייה של 20 פרויקטים ברחבי העולם. שני שולחנות נוספים מוקדשים לפרסומים שונים בכתבי-עת אדריכליים, ולתיעוד מצולם, כתוב, מוסרט וממוחשב, של הפרויקטים השונים.מתוך כ100- העבודות שנעשו ב30- שנות קריירה, בחר פיאנו להציג רק 20, ועוד מספר פרויקטים הנמצאים בתהליכי לידה ראשוניים. הוא מתאר את משרד האדריכלות כמקום מאגי שבו נרקחים פרויקטים חדשים בתהליך מרתק. אחת ממטרות התערוכה היא להראות את האדריכל בעבודה; להציג מעט מהטריקים הקטנים והגדולים של המקצוע – החל משרטוט קורה ועד לתכנון רובע עירוני. "המעבר המהיר בין קני מידה שונים – בין הפרטים הטכניים לבין הראייה הרחבה הכוללת בתוכה היבטים תרבותיים, אורבניים, כלכליים ופוליטיים – היא תנאי בל יעבור להצלחת עבודתו של האדריכל", אומר פיאנו.בפתיחת התערוכה הוא הרבה לדבר על חשיבות הקלות והשקיפות של המבנה, אך לא פחות חשובה ממנה, הוא טוען, היא "הקלילות המנטלית", המאפשרת לאדריכל לנוע קדימה ואחורה בתוככי האני היוצר שלו; קלילות המאפשרת לזיכרון לעלות לפני השטח ברגע הנכון, ולהטביע את חותמו. "רנצו פיאנו, מבט בונה" הוא רגע נתון בחיי שני משרדי האדריכלות שלו, הפועלים בגנואה ובפריז, ונושאים את השם Renzo Piano Building Workshop – RPBW.אוצר התערוכה, אוליביה צ’ינקואלבר Olivier Cinqualbre, מזכיר בהקדמה לקטלוג שני פרויקטים שעמדו לקראת סיום, עת החלה העבודה על הכנת התערוכה: כיכר פוטסדאמר בברלין ומרכז התרבות בנומאה, בקלדוניה החדשה. עבורו הם משמשים דוגמא לרוחב היריעה של יצירת פיאנו, לא רק מבחינת המרחק הפיזי המפריד ביניהם, אלא גם מבחינת האופי השונה כל כך של כל פרויקט. מתחם דיימלר קרייזלר בכיכר פוטסדאמר בברלין, הוא פרויקט אורבני ענק, ואחד המוצגים הבולטים בפרק ה-Citta של התערוכה: הקמה מחדש של רובע שלם בלב עיר פצועה, עם מטען היסטורי כבד, המלווה בהיבטים פוליטיים וכלכליים מסובכים. הפרויקט הושלם במהירות שיא בין השנים 1998ל 1992-.בקצה אחר של העולם, מרכז התרבות על שם ז’אן-מארי דז’יבאו בנומאה, קלדוניה החדשה, שהוא מחווה לתרבות הקנאק המקומית: עירוב של מסורת וחידוש, והדגשת ייחודו של האתר יוצא הדופן השוכן לשפת לאגונה. זהו השיא בפרק ה-Poesia של התערוכה, ואמנותו של פיאנו מתגלה כאן במלואה. בין סוכות הילידים ששימשו השראה לפרויקט בנומאה לבין נתח העיר בברלין, נמתח "המבט הבונה" של פיאנו. "האדריכלות מתגלה כאן במלוא היכולת שלה לערב בין האוניברסלי והאינדיווידואלי, לקחת בחשבון את העבר של כל אחד משני האתרים האלה, כדי לרושמו בהיסטוריה עם רגישות ואינטליגנציה", כותב האוצר.בין שאר העבודות המוצגות בתערוכה מוצאים בתת-פרק "ההמצאה" את הפביליון הנודד של IBM (1986(, איצטדיון סאן ניקולא בבארי )1990(, שדה התעופה הבינלאומי קנזאי באוסקה, יפאן )1994(, ומגדל משרדים ומגורים בסידני, הנמצא בשלבי בנייה סופיים. פרק "העיר" מוקדש, כאמור, למרכז פומפידו ולכיכר פוטסדאמר בברלין )1995(, לשיקום הנמל הישן של גנואה )1992( ולמבנה "הבנק העממי של לודי", בעיר לודי באיטליה.ולסיום, תחת הכותרת "הפיוט – רגישות", מוצאים את מוזיאון אוסף "מניל" ביוסטון )1986(, העמדת הרטרוספקטיבה של קלדר בטורינו )1982(, בנין מגורים ברובע ה20- בפריז )1991(, מבנה משרד האדריכלים של פיאנו על צוק הגולש לים ליד גנואה )1991(, מוזיאון קרן ביילר ליד באזל )1997( וכאמור, מרכז התרבות בקלדוניה החדשה )1998(.אם בראשית פרסומו היו מבקרי אדריכלות ששייכו את פיאנו לזרם ההיי-טק, הרי תערוכה זאת מוכיחה, שלא ניתן לסווג את עבודתו בקלות. לדברי מבקר האדריכלות של לה-מונד, פיאנו שומר על תעלומה, שהיא ה"דואליות של יצירה, הנתונה בין איפוק קלאסי למעין דהירה בארוקית".  התמונות: למעלה – מבט לחזית דמוית בקתות הילידים של מרכז התרבות בנומאה, קלדוניה החדשה. למטה מימין לשמאל: אולם שדה התעופה הבינלאומי קנזאי, ליד אוסקה;  תוספת של מינחת מסוקים ואולם ישיבות תחת כיפת זכוכית, כחלק מפרויקט הפיכתו של מפעל "פיאט" בטורינו למרכז תרבות ועסקים.

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(298880) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:07:44" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:07:44" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c006226f4bc9_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(16) "c006226f4bc9_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:07:44" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:07:44" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(298879) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/c006226f4bc9_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה