כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  פריקים של שימור – דירה בשוק הפשפשים ביפו

פריקים של שימור – דירה בשוק הפשפשים ביפו

הדירה שוכנת בבית ערבי שנבנה ב-1905 כליוואן ערבי קלאסי,

מאת: צילום:


 דירתם של האדריכלים רלי פרטו ואייל זיו שוכנת בשוק הפשפשים ביפו, בבניין שהיה מיועד להריסה. שני האדריכלים הצעירים, ששימור המירקם האורבני של האיזור קרוב ללבם, הצליחו להסב את צו ההריסה שחל על הבית לצו שימור. מאז הם מטפלים ללא ליאות בבניין הישן, וגם את דירתם עיצבו כחלק מהשפה של האיזור.דירתם של האדריכלים רלי פרטו ואייל זיו, בבניין הנטוע בלב-לבו של שוק הפשפשים ביפו, משקפת היטב את נושא השימור לו מוקדשים רוב מעייניהם של בני הזוג. כאשר רכשו אותה, לפני כעשר שנים, היתה הדירה במצב מוזנח ביותר, מחולקת לשניים, והמבנה כולו היה מיועד לפינוי ולהריסה. הצעד הראשון היה לשקם את הבניין מבחינה קונסטרוקטיבית, בעזרת עוגני מתיחה. המאמץ הביא לשינוי צו ההריסה לצו שימור, שפירושו שיקום לפרטי פרטים.מאז נתונים השניים בתהליך איטי וקפדני שהחל בלמידת המבנה המקורי ובהבנתו לעומק, ונמשך בשחזורו, בשיפוצו ובהתאמתו לצורכי היום-יום. גם לאחר עשר שנים של עבודה עצמית, המלאכה עדיין לא הסתיימה לחלוטין. מפעם לפעם נמצאים בשוק הפשפשים הסמוך, או באתרי בנייה ביפו, דלת או תריס עץ מראשית המאה, המתאימים בדיוק להשלמת החסר ברוח המקור.הדירה שוכנת בבית ערבי שנבנה ב-1905 מעל קומת מסד, שנבנתה קודם לכן בסביבות 1800. התוכנית היא של בית ליוואן ערבי קלאסי – חלל מרכזי וחדרים שנפתחים אליו. כך נוצרים מעברים ציריים המחדירים אור גם לחללים הפנימיים, ומאפשרים מבטים החוצים את הליווואן, וכן זרימה טובה של אוויר.הצירים הוויזואליים של הדירה הם בכיוון מזרח-מערב. הנוף המרשים הנגלה מבעד לחלונות – גגות בנייני השוק ממזרח, צריח וכיפות מסגד מחמודיה על רקע הים ממערב – הוא פיצוי אמיתי על הקשיים והחסרונות הנובעים ממגורים באיזור כזה. החלל הגבוה – 4.79 מ’, נוצל כדי לבנות בחלק ממנו מפלס נוסף. המשרד והסטודיו שוכנו בגלריה העשויה מעץ אורן, שם הושם דגש רב על פרטי החיבור סמוך לפתחים.צווי הריסההריצוף, הדלתות, פרטי החלונות והפרזול, נשמרו היטב – כיאה לפרוייקט שימור מקטגוריה כזו. הדלתות, לדוגמה, עשויות מקליר פולני – עץ חזק במיוחד – שדרש ניקוי ושיפוץ קל, והאלמנטים החסרים נמצאו, כאמור, בסביבה, כמו האמבטיה מברזל יציקה שעליה החותמת Jaffa 1898""."מה שמעניין בבית הליוואן, הבנוי סביב חלל מרכזי", אומר אייל זיו, "הוא הניצול הנוסף של החלל הפונקציונלי. בבית מסוג זה אין מסדרונות – החלל המרכזי משמש גם חלל מעבר וגם חלל אירוח. הבית הוא תוצר אדריכלי של תרבות, ולקח לנו זמן להבין את הערכים שהוא מייצג, להתרגל אליו, לאהוב אותו ולרהטו בהתאם".הרהיטים, המנורות וחפצי הנוי בדירה מקורם בעיקר בשוק הפשפשים הנמצא ממש למרגלות הבית. בעלי המלאכה השונים הנמצאים באיזור מגויסים בשעת הצורך – אם זה לבניית ארון כלים מנירוסטה הניצב בפינת המטבח, או ליצירת מנורות מקוריות, מעשה ידי הקרמיקאית קארין צור המתגוררת בסמוך.רלי פרטו ואייל זיו, המכנים עצמם "פריקים של עיצוב", מעורים היטב בנושא השיקום והשימור של יפו. הם מרגישים שבאו לאיזור כמו "שומרי יערות", כמעט בשליחות ציבורית, שמטרתה לא להניח לריקמה האורבנית ליהרס כליל. כאשר התיישבו במקום, היו רוב מבני המגורים מפונים מדייריהם, והוצאן עליהם צווי הריסה. פרטו וזיו, שבעקבותיהם באו גם אחרים לגור באיזור השוק, מרגישים שהצליחו – על-ידי שינוי צו ההריסה לצו שימור – להציל משהו שעמד בפני סכנת היעלמות.חצר קסומה"מה שנשאר היום מיפו ההיסטורית הם רסיסים של רקמה", אומר אייל זיו. את עבודתם הוא מתאר כ"ארכיטקטורה ללא אגו" – שיקום אינטגרטיבי שמחפש את היסודות שיש באתר – מרכיבים ארכיטקטוניים, אנושיים ותרבותיים – ומנסה לשפר ולהוסיף. "זהו תהליך שונה לחלוטין ממה שעשו ביפו העתיקה או בימין משה", הוא אומר. "בשכונות אלה פונתה האוכלוסיה המקורית כדי שדיירים חדשים, בעלי פריבילגיה או ממון, יוכלו להתיישב בבתים משופצים ומרווחים, בשכונה שעברה מתיחת פנים מסיבית. יש למצוא כל הזמן איזונים נכונים בין מגורים, עסקים ותיירות", הוא מוסיף. "צריך לתקן בפינצטה ולא בבולדוזר".אחד הפרוייקטים שעשו השניים בהתנדבות היה שיקום השער ההיסטורי של תחנת המשטרה בכיכר השעון, שבמקורו היה שער ה"קישלה" )בית הסוהר הטורקי(. בשער נתגלו כתובת וחותם של השולטן הטורקי עבדול חמיד השני. לאחר שבמשך שנים זכה השער לטיפול שנתי של שפריץ וטיח בטון, הצליחו פרטו וזיו לשכנע את הממונים בחשיבות ערכו של המבנה, שבהמשך שוחזר בקפידה בעזרת רסטורטור מומחה, מישל ידידיה.היום הם ממשיכים לעסוק בפרוייקטים של שימור מבנים היסטוריים שניתן לפתח את הערך הפונקציונלי שלהם, כדוגמת החאן לשעבר, ששוכן ליד המנזר הרוסי באבו-כביר, והפך לחצר אירועים קסומה. במקביל הם נרתמים למאבקים מקומיים שמטרתם למנוע את היעלמות השרידים האחרונים של יפו של פעם – המאבק בתוכנית לפינוי הדייגים מנמל יפו הוא רק דוגמה אחת למאבקיהם.ניצול הלופאחד הפרוייקטים שדגמיהם צולמו בסטודיו של פרטו וזיו מנסה להציע פתרונות נוספים, ואולי עדינים יותר, מגריסה הולכת וגדלה של קרקעות ירוקות "בתולות" בקרבת הערים.זיו מכנה אותו "פרוייקט ניצול הלופ". "מרחב אורבני צריך להגיע למיצוי מכסימלי של כל החללים שלו", טוען אייל זיו, ומנקודת השקפה זו הוא בדק מה ניתן לעשות עם השטחים שנאכלו על-ידי הכבישים שיוצרים את מחלף ההלכה. או במלים אחרות – כיצד אפשר לנצל 19 דונם )!!( שנותרו ללא שימוש בתוך המרחב האורבני הזה. הפרוייקט כולל תחנת רכבת, משרדים ו600- יחידות דיור, שימושים מעורבים של פעילויות עירוניות שונות, כאשר הבידוד האקוסטי נעשה על-ידי הפנמה של חללי המגורים ויצירת סביבה המנותקת לחלוטין מהכביש הסואן. אל הכביש פונות חזיתות המכילות פונקציות שאינן סובלות מרעש, כמו מחסנים או מפעלים קטנים, או לחילופין פונקציות המרעישות יותר מהכביש, כדוגמת מועדוני לילה.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה