כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  פרק ב'

פרק ב'

כשגדלו הבנות והעומס בעבודה פחת, נטשו שרקי ואלי את חיי העיר ופתחו פרק חדש בחייהם – הם בנו לעצמם בית חלומות כפרי עם גינה נעימה ובריכת דגים יפניים

מאת: צילום:


שטח הבית:  240 מ"ר לפני שנים רבות הייתה אחוזה ובה בית יפהפה, גן עצי פרי ויער עבות. יום אחד החליטו בעלי האחוזה למכור אותה. אט אט הופשרו הקרקעות, ואדמות נקרעו מהאחוזה, פיסה אחר פיסה. במקום עצי המנגו והאבוקדו החלו לצמוח שכונות קטנות, ואת שטח היער העבות תפסו בתים פרטיים צבועים כתום. אמנם, הקמת השכונות בשטחי האחוזה ובסביבותיה אינה נשמעת כמו סיום של אגדת ילדים, אבל עבור דייריהן היא בהחלט סיפור של גאווה וסיפוק, הזדמנות לממש פנטזיה פרטית על בית שייבנה על פי רצונותיהם ושאיפותיהם, עם גינה נאה ועם נוף יפה. כזהו הסיפור של שרקי ואלי, שבעזרת האדריכלית קיקה ברז והמעצבת רונית טל, בנו את בית חלומותיהם. רוב שנותיהם התגוררו שרקי ואלי ברעננה, שם הקימו את ביתם המשותף וגידלו את בנותיהם. אל השכונה הכפרית בתל מונד הגיעו במקרה. "גרנו ברעננה בדירת גג", מספר אלי, "וחיפשנו דירת גג אחרת. יש לנו בת שמתגוררת בקדימה והיא סיפרה לנו על השכונה החדשה בתל מונד. הלכנו לראות בית לדוגמה והתלהבנו. התחלנו לחשוב שבעצם, למה לנו להישאר ברעננה? רמת החינוך הגבוהה כבר לא רלבנטית עבורנו מפני שהבנות שלנו כבר גדולות, ואל העיר אנחנו יכולים להגיע תוך 15 דקות". לדיירי השכונה הנבנית הוצעו מספר דגמי בתים מתוכם נתבקשו לבחור, אולם הדגם שהעדיפו שרקי ואלי לא התאים לשטח שרכשו. הם פנו לקיקה ברז, האדריכלית שתכננה את בתי השכונה, וביקשו שתתכנן עבורם מחדש את הבית, על פי צרכיהם ובהתאם לדרישות המקום. "קיקה העלתה שאלות בנוגע לצרכים שלנו", מספר אלי, "ונדרשנו לדמיין כיצד יראו חיינו בשנים הבאות". אחת מהצעותיה של ברז הייתה מעלית – רעיון שבתחילה נראה לבעלי הבית מיותר, אולם בסופו של דבר, הם הכירו בחשיבותו. כך נולד פטיו קטן לצד המדרגות, שלמעשה משמש כמסווה להכנה למעלית. על עיצוב הפנים של הבית אחראית המעצבת רונית טל, אליה הגיעו שרקי ואלי דרך כתבה ב"בנין ודיור" (גיליון 73). הכתבה הציגה את ביתה הפרטי של טל, שהרשים אותם בעיצובו. "התקשרנו למערכת", מספרים בני הזוג, "וביקשנו את הטלפון של רונית". טל נתנה להם "שיעורי בית" בצורת קטלוגים לעיון, וביקשה מהם לאסוף תצלומים של פריטים ושל עיצובים שהם אוהבים. "מאוד חשוב שהזרימה בבית תבוא מהלקוח", מסבירה טל, "שרקי ואלי הם הלקוחות הכי צעירים שהיו לי", היא מחמיאה להם ומדגימה, "למשל, כשתכננו את המטבח, הם התלוננו שחסר קצת צבע ושאלו 'מה עם כתום?' כך, במקום מטבח ארץ ישראלי סטנדרטי, הפך המטבח למטבח איטלקי". לא רק הצבע הכתום אלא גם עיצוב המטבח כולו מעיד על התכנון הקשוב והמתחשב של טל. "היה לי מאוד חשוב שיהיה במטבח שולחן גדול ולא אי או מדף", אומרת שרקי. התכנון של רונית השאיר חלל מרווח המאפשר הצבת שולחן גדול במרכזו. אתגר נוסף עמו התמודדה טל בעיצוב המטבח נבע ממשאלתה של שרקי "לראות את הכל על השיש" כשהיא מבשלת. את הנטייה הזו, שיוצרת אי סדר במטבח, פתרה טל באמצעות ארון גדול ממדים בעל דלתות הזזה במפתח מקסימאלי. המשכו של השיש נמצא בתוך הארון, ומונחים עליו כל המכשירים בהם משתמשת שרקי בזמן הבישול, כמו המיקרוגל ומעבד המזון. כששרקי מבשלת, היא פותחת את דלתות ההזזה לרווחה, ולפניה נפרש מטבח מאובזר ונוח. כאשר נסגרות דלתות הארון – חוזר המטבח למינימליסטיות מפתיעה. ביציאה מהמטבח ומול הכניסה לבית, ניצב קיר המרשים בעיצובו הנקי והאסתטי. בקיר נקבע קמין מובנה – אותו מכנה טל "תנור פלסמה" – הנראה כתמונה ואינו בולט ממנו החוצה. למרגלות הקמין ספסל נמוך מקוריאן, שטל עיצבה בעצמה. בקצה הקיר ממוקמת דלת המובילה לחדר המשפחה, עשויה מעץ מלא ומבודדת מרעשים. הדלת ניצבת מול דלת הכניסה, ושתי הדלתות זהות בעיצובן ועשויות מאותו חומר. גרם המדרגות המקשר בין הקומות מואר לאורכו על ידי חלון אנכי שתכננה ברז. טל הציעה להמיר את מעקה האבן שהיה קיים בתכנון המקורי במעקה זכוכית. "המדרגות הן אלמנט פיסולי בחלל", היא מסבירה, "והמעקה פוגם בזרימה. בזכוכית קיימת שקיפות המאפשרת לראות את הקיר העגול שברז עיצבה לאורך גרם המדרגות, ואף מדגישה אותו". מוטיב המעקה השקוף חוזר גם במעקה מרפסת חדר ההורים וגם בבריכת הדגים שבגינה. פתרון זה אמנם אינו זול, אבל ללא ספק מרשים, יפה, ולא פחות מכך – בטיחותי. החדרים בקומה העליונה בנויים כסוויטות עצמאיות המאפשרות פרטיות מרבית למתגוררים בהן. אל יחידת ההורים נכנסים מבעד לדלתות הזזה. מצד ימין דלת הפונה אל חדר הארונות, ומשמאל – חדר הרחצה. מול דלתות ההזזה ישנה דלת נוספת המובילה אל חדר השינה. ההפרדה בין חדר השינה לאמבטיה ולחדר הארונות, מעניקה פרטיות לבני הזוג במקרה שאחד מהם קם והשני ממשיך לישון, ואף מבודדת את חדר השינה משאר חלקי הבית. טל מספרת שהיא הציעה לזוג אמבטיה פתוחה לחדר, אבל דרישתם הייתה חציצה מוחלטת, היות ששרקי קמה מוקדם לעבודתה. בחדר האמבטיה נדרש פתרון אחסון יצירתי, משום שמסתבר כי נטייתה של שרקי לפזר חפצים שימושיים על השיש, אינה אופיינית רק למטבח. גם כאן פתרה טל את הבעיה באמצעות ארון מראה גדול, בו ניתן לאחסן את כל הדרוש לחדר הרחצה. בנוסף ליחידת ההורים שבקומה העליונה קיימת יחידה לבת וכן חדר עבודה המשמש גם כיחידת אירוח. האטרקציה האמיתית של הבית נמצאת דווקא מחוצה לו. בקצה הגינה המטופחת שוכנת בריכת דגים מרשימה ובה גדלים דגים יפניים  ופרחי נימפאה. בריכת הדגים הייתה מתנה שהעניקה שרקי לאלי, שחלומו היה לגדל נימפאות. יחד עם טל ולילך מ"מיזומי גינות מים", תכננו שרקי ואלי בריכה שתתאים לגידול הנימפאות וגם תותיר את הגינה גדולה דיה.  חווית העיצוב והתכנון התגלתה כמשמעותית וכמהנה עבור בני הזוג הגאים בביתם החדש, והמעידים כי הבית שינה את אורח חייהם. "עד שעברנו לכאן עבדתי כל היום, וכשבאנו הנה חשבתי כל בוקר למה לעזוב מקום כל כך נפלא?" אומרת שרקי. בדרך חזרה מתל מונד אומר לי אלי: "בעצם, זו סגירת מעגל. הכרנו את רונית טל דרך כתבה של 'בנין ודיור' ועכשיו גם ביתנו יופיע שם".

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה