כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  צבעוניות דרום אמריקנית

צבעוניות דרום אמריקנית

כחול, כתום, צהוב, ירוק והגוונים שביניהם, הצטרפו בדירה לחומרים כמו עץ, אבן וקרמיקה ולרהיטים ופריטים ממקסיקו ומאנגליה. פטיו מזוגג, חלונות רבים ופתחים עגולים מכניסים הרבה אור וגינה, ויוצרים הרמוניה כפרית.

מאת: צילום:


 מעצבת הפנים סילביה ינובסקי נולדה בצ’ילה, חיתה במכסיקו, עלתה לישראל ומנסה להפיח בישראלים אומץ להשתמש בסולם סוער יותר של צבעים ובמרקמים מיוחדים. את דירתה הפרטית היא רכשה בקומת קרקע בבית ישן, טיפחה את הגינה, ריצפה אותה בסיפוני עץ, צבעה את פנים הדירה וגם את הקירות החיצוניים של בנין המגורים בגוונים מיוחדים.כרטיס ביקור קצר של מעצבת הפנים סילביה ינובסקי יכלול את הפרטים הבאים: נולדה בצ’ילה, חיתה כמה שנים טובות במכסיקו, עלתה לישראל. לאחר שסיימה בצ’ילה לימודי אדריכלות פנים, הוסיפה ללמוד עיצוב לתיאטרון, תפאורות ותאורה. כאן היא מנסה, לדבריה, במשך שנים, לטלטל במשהו את השמרנות בעיצוב הפנים, במיוחד במה שנוגע לצבעים ולמרקמים. בדירת קרקע ששיפצה לעצמה, בבית ישן עם חזית לא אטרקטיבית, חוללה סילביה מהפך ששינה אפילו את החזות החיצונית של הבנין, שבולט היום ביופיו בהשוואה לבתים שכנים הזהים לו."מילות המפתח שלי הן אור, צבעים וטקסטורות", אמרה לנו סילביה בפתח השיחה. ואומנם – כחולל, כתום, צהוב, ירוק וכל קשת הגוונים שביניהם, הצטרפו בדירה לחומרים כמו עץ, אבן וקרמיקה, ויוצרים הרמוניה יחד עם הכלים, האביזרים והרהיטים שבאו איתה ממכסיקו, ועם אלה שהביא בן זוגה מאנגליה. "אם הרהיט מספיק יפה, הוא יתאים לכל רהיט אחר", מאמינה סילביה ינובסקי.שטח הדירה היה 60 מ"ר. אחרי השיפוץ ותוספת הבנייה הוא גדל יותר מפי שניים, לכ-130 מ"ר.ינובסקי: "האילוץ הראשון שהייתי חייבת להתחשב בו היה הרוחב של הבית, כ-7 מ’. היה חשוב לי להשאיר חלל כמה שיותר פתוח, ולהכניס אליו מקורות אור מרובים שייצרו אשליה של נפח גדול יותר". התוצאה – פתחים גדולים בחזית שלא היו במבנה הישן, דלת זכוכית גדולה באחד מצידי האורך, פטיו מזוגג וחלונות רבים, גדולים מהמקובל, חלקם חבויים מעין ומתעוררת סקרנות לגלות מאין נובע מקור האור.בלי מחסומיםמאחר שמדובר בדירת קרקע, מטפחת סילביה את הגינה הסמוכה, וריבוי הפתחים מכניס לדירה את מראה הגן מכל זווית אפשרית. שני סיפוני עץ )דקים( שהתקינה סילביה בגינה יוצרים הגדלה ויזואלית של שטח הדירה. סיפון אחד יוצא מהסלון בכיוון החזית ומתפתח למעין "מיני פיאצה" מגוננת ופורחת. בקצה השני של הבית יוצאת מרפסת סיפון מחדר השינה. למזלה של סילביה, גובה התקרה בדירה הזו היה לא רגיל, 3,40 מ’. אשליה של גובה רב עוד יותר נוצרה כאן לאחר שהוסרו המחיצות ונותרו הקורות. קו הקורות כאילו מסמן את הגובה הרגיל, שמעליו נוספו כמה וכמה סנטימטרים גובה. כמו כן הגביהה סילביה את הדלתות ל2,40- מ’, בעוד שהגובה הסטנדרטי הוא 2,05 מ’.הבית מחולק לשני אגפים מחוברים ופתוחים. העין לא נתקלת במחסום החל מהחזית ועד לירכתי הבית, שם ממוקם אגף השינה. דלת אחת שנסגרת בדיוק במקום שמתחיל האגף, במפלס מונמך ב50- ס"מ, מבודדת אותו לחלוטין משאר הדירה ומאפשרת פרטיות מוחלטת לבני הזוג.הגוונים ותת-הגוונים המיוחדים בדירה, המקנים לה ניחוח ואווירה של מכסיקו וצ’ילה, נמשחו ביצירתיות רבה על הקירות, הדלתות והמשקופים, ואפילו על חלקי החומה החיצונית. הבית כולו נהנה מתוספת של צבע, ומדהים להיווכח כל פעם מחדש באילו אמצעים פשוטים אפשר ליצור סביבה אסתטית מרהיבה.לדברי סילביה, לא די בצבע. ליד הצובעת יש חשיבות רבה, וצריך להכיר טכניקות של צביעה: כיצד לעשות שימוש במכחול כדי ליצור מרקמים גסים ועדינים, כיצד להגיע לעומק בשיטות הצביעה השונות, איך לצבוע איזור מואר או אפל, "כי לאור הבא מן החוץ השפעה מכרעת על הגוון הסופי", מסבירה סילביה. "אי אפשר לבחור את הצבעים רק על פי התמונות בקטלוג", היא מוסיפה. "רק כשצובעים את הקיר בשטח ומורחים דוגמאות של גוונים שונים, אפשר לקבוע איפה להוסיף והיכן לגרוע. בזמן הצביעה הרגשתי כאילו שאני אמנית היוצרת ציור מופשט".פיגמנטים ומינרליםואומנם, יש משהו בשילוב הצבעים שלה ובמעברים שהיא יוצרת ביניהם, שמתעלה לרגע למדרגה אמנותית. "אני אוהבת להיכנס לבית, להתיישב בפינה כלשהי ולא לגלות את הכל ממבט ראשון", מספרת סילביה. "אני מתבוננת, רואה קצת ורוצה לדעת מה יש מעבר למה שהעין שלי מגלה ברגעים הספורים הללו. גם דירה ישנה שאותה רוצים לשפץ צריך לכבד, ולא להרוס את מה שאין צורך. במרכז הדירה שלי, לדוגמה, יש עמוד וקורות לא ממש סימטריות, וכך השארתי אותן".לסילביה חשוב למשש את החומר הטבעי, לגעת בו מקרוב, ו"לא רק לעשות צורות, לא לעסוק בעיצוב לשם עיצוב". לכן הצבעים שהיא משתמשת בהם עשויים מפיגמנטים ומינרלים על בסיס סיד, והיא מורחת אותם על עץ מלא, בלי גלזורה או לכה. הרצפה עשויה מריבועי אבן טרוורטין שעברה עיבוד "טרומל", כזה ששוחק את הקצוות ומעניק לאריחים מראה עתיק ללא ברק, עם ציפוי סילר להגנה. גם על רצפת העץ הברזילאי הטרופי, באגף הפרטי לא נמרחה לכה. הקירות הותאמו לרצפה בעיבוד מחוספס המעביר תחושה של בית כפרי ישן. הארונות והדלתות נצבעו בגוונים שונים. חלקם כה בהירים ושקופים, עד שאינם מורגשים, אבל זו היתה הכוונה: רק להדגיש ולהעמיק את הצבעוניות הסוחפת שבבית.ינובסקי עובדת שנים רבות עם נגר קבוע, מארק סגל, המבצע להפליא את הרהיטים שהיא מתכננת. "הוא עובד לא רק עם הידיים, גם עם הלב", היא מחמיאה לו. ואכן המטבח שלה, הכולל אי עבודה מרכזי ומתקן עץ תלוי לייבוש כלים, כולם יצאו תחת ידיו המקצועיות וההוראות של סילביה, כאילו הם עתיקי יומין."גם הרהיטים, כמו הצבעים, היו יכולים להיראות רע לולא תיכננתי להם תאורה מדויקת ומחושבת, כדי להבליט אותם או לרככם, במינון הנכון. הפטיו במרכז הבית, דלתות הזכוכית והפתחים בצדדים הארוכים של הבית המחדירים אור טבעי, משפיעים על אווירת היום. בלילה מקבל הבית יופי שונה לחלוטין, על-ידי אור כללי או ממוקד. סילביה ינובסקי: "אני מקדישה תשומת לב לתאורה לא פחות מלתכנון המטבח, האמבטיות או פרטי הריהוט". 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה