כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  צורה וטקס – זליג סגל, אמן יודאיקה מודרנית

צורה וטקס – זליג סגל, אמן יודאיקה מודרנית

האובייקטים שלו מאופיינים במינימליזם כמעט נזירי, ניקיון צורני והפשטה, ומצליחים להפתיע בחוכמה שלהם ובפשטות עיצובם. ליודאיקה משתמש זליג סגל בעיקר בפליז, כסף ונחושת.

מאת: צילום:


כשזליג סגל  – פסל, צייר ואומן יודאיקה בעל שם עולמי –  היה בן 16, הוא שלח לראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון, תמונת דיוקן שצייר על-פי צילום שהתגלגל לידיו. בן-גוריון התרשם מכשרונו והחליט לארגן לסגל, בן למשפחה חרדית דור שלישי בירושלים, מלגת לימודים בבצלאל.  "רציתי ללמוד אמנות", מספר סגל, "אלא שבזמנו עוד לא היתה מחלקה לאמנות, אז הלכתי ללמוד צורפות". המפגש בין האמונה שספג בבית לבין ערכי הבאוהאוס של מוריו ועקרונות האומנות השימושית שאפיינו אז את ’בצלאל החדש’, הוביל את סגל לאמנות היודאיקה. אלא שבמקום לציית לדפוסים המסורתיים בתחום, המציא סגל דפוסים משלו. כך יצא שדווקא במסגרת  מוגדרת ולכאורה מצומצמת זו, הוא מצא  מרחב לפרשנות אישית, אפילו הומור, ואת החופש להתבטא באמצעות צורה. "יודאיקה בשבילי זה אמנות, כמו ציור או פיסול. מאחורי כל אחת מהעבודות שלי יש קונספט, וחשוב לי שבנוסף לפונקציה יהיה גם שאר רוח".  צורות בסיסיותהעיצובים שלו, שנמצאים באוספי מוזיאונים ברחבי העולם ובארץ, מצליחים תמיד להפתיע  בחוכמה שלהם ובפשטות, שבמבט ראשון אינה מסגירה את תהליך המחשבה המורכב. "אני מנסה להיות חכם", הוא מסביר, "לא להתחכם". ככה למשל  ’גביע ליין עם מכסה’ שבעיצובו פותר באלגנטיות את בעיית הטעם של שארית יין הקידוש מליל שישי, כשהוא ממתין – לפי המצווה – בגביע המסורתי הפתוח לקידוש של שבת. כך גם ’מנורה משפחתית’ המורכבת מארבע חנוכיות אלומיניום נפרדות, בצורות בסיסיות ובצבעים שונים, מכילה בו-זמנית פתרונות שונים לוויכוח העתיק על צורתה המקורית של המנורה, וגם מאפשרת לכל אחד מבני המשפחה להדליק נרות בלי לריב על תור. "אני תמיד מעמיד לעצמי אתגר בעבודות שלי או מנסה לפתור איזושהי בעיה".        האובייקטים שלו מאופיינים במינימליזם כמעט נזירי, ניקיון צורני והפשטה. "האיסור ההלכתי לעשות פסל או מסכה", מסביר סגל, "גרם לי לוותר על הפיגורטיבי וללכת באופן טבעי לאבסטרקט". במובן זה סגל הוא למעשה חלוץ: עבודות היודאיקה שלו הן מודרניסטיות וחסכניות, נטולות  קישוטיות, הצטעצעות או כיתוב  שמאפיינים בדרך-כלל עבודות מסוג זה. "אני לא אוהב לעבוד עם אותיות", הוא מצהיר, "כי אני רוצה להביע הכל באמצעות הצורה ולא באופן מלאכותי".  בין עשרות האלמנטים שעיצב בולטים האובייקטים המיועדים לנסיעות, חלקם מעין ’ערכות יהדות’ שמאגדות כמה מצוות באובייקט אחד וחלקם אלמנטים קומפקטיים, קלים לנשיאה והפעלה. ’סט לשבת’ למשל  או Celebration משתייכים לסוג הראשון. ’סט לשבת’ מורכב משלושה גלילי כסף בגדלים שונים  הטמונים אחד בתוך השני, בסגנון ’בבושקה’ רוסית; המכסה משמש כלי למלח לקידוש החלה, הגליל הפנימי מגדל בשמים, האמצעי  פמוט לנר והחיצוני גביע ליין. כשהם מוכנסים זה בתוך זה הם נראים כמו קופסה גלילית תמימה למראה. עשבי תבליןCelebration, המוצג דרך קבע במוזיאון ישראל, משלב ארבעה מהטקסים החשובים של היהדות: הקצה העליון משמש כחנוכייה, מולו נרות שבת, משמאל ערכה להבדלה ומולה ערכה לסוכות, הכוללת כלי לאתרוג. "מבחינתי", אומר סגל, "יש באובייקטים האלה ריכוז מקסימלי של  צורה וטקס בחטיבה אחת". ’כלי לבשמים’ הוא דוגמא לסוג השני. במקום המגדל המסורתי עיצב סגל אובייקט שבלולי עשוי מחוליות פליז בצורת חצאי כדור. הן מתרחקות זו מזו באמצעות לחיצת בוהן במרכז, שמאפשרת לריח עשבי התבלין החבויים בו להשתחרר ולהתפזר.  אחד הדברים המרשימים בעבודתו של סגל הוא, שלמרות כבבר חמישים שנה שהוא מעצב יודאיקה – הוא מצליח לשמור על רעננות סגנונית, והאובייקטים שלו – כולם – עומדים במבחן הזמן. מבין עבודותיו יש כמה שהוא גאה בהן במיוחד. למשל ’3 פמוטים לשבת’. העבודה הלא שגרתית הזו מורכבת משלושה פמוטי כסף – אחד מתעגל מעט, אחד מוטה בזווית והשלישי ניצב ב90- מעלות וסתום מלמעלה, כך שאין בו מקום לנר. "הפמוט המושלם מייצג את חורבן הבית", מסביר סגל, "ושני האחרים הם ה’שמור וזכור’" המסורתיים. "הם נוטים כי יש בהם חיים". סגל אוהב את הדיאלוג שנוצר בין שלושת האלמנטים ואת ה’ערך המוסף’ שלו. "אם זה עיצוב טוב", הוא אומר, "אפשר למצוא בו הרבה דברים נוספים".  המספר שלוש חוזר הרבה בעבודות של סגל כי "הוא מאפשר לכסות את אפשרויות הצורה".   מכיוון שסגל עוסק בכמה תחומי אמנות, הוא משתמש במגוון גדול של חומרים: ליודאיקה הוא משתמש בעיקר בפליז, כסף ונחושת. את הפסלים שלו הוא עושה בעיקר מעץ או מייצר אובייקטים מנייר, וציורים הוא מצייר על חתיכות עץ ישנות ופיסות פורמייקה מוכתמות שהוא מוצא ברחוב. אגב, בשנה שעברה הציג אותם בגלריה נעמי גבעון בתל-אביב. בפגישה עם סגל בביתו היפה שבירושלים ובסטודיו שלו בחוצות היוצר (אליו הוא צועד ברגל ובחזרה פעמיים ביום – 20 דקות לכל כיוון), קשה שלא להתמלא בתחושה שמדובר באמן מהדור הישן והטוב, שאמנות בשבילו היא דרך חיים, ומושגים כמו חופש יצירה, אמת חומרית וצורנית ונאמנות לעצמו – הם מושגים יומיומיים בשבילו. כך גם הצורך "לא לקפוא על השמרים" ולגעת בעוד ועוד סוגי עשייה אמנותית. "המוטו שלי כל השנים היה שלא חשוב מה אתה עושה, חשוב רק איך".כרגע, כשמאחוריו תערוכת יחיד במוזיאון ישראל (1992), עיצוב המזוזה ל ’יד ושם’ וסמל האוניברסיטה העברית, ניהול המחלקה לצורפות (בשלהי שנות השישים), זכייה בתחרויות  ותצוגה של עבודותיו באוספי מיטב המוזיאונים בעולם  –  סגל  מנסה להתפנות לציור, בעיקר בצבע.  "כשאני עושה אמנות אני לא מחויב לכלום, רק לעצמי", הוא אומר, "וב-fine art זה השיא".  

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(455608) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:33:10" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:33:10" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "070033A4_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(14) "070033a4_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:33:10" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:33:10" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(455607) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/070033A4_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה