כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  ציר אמנותי – בית שתוכנן סביב אוסף אמנות

ציר אמנותי – בית שתוכנן סביב אוסף אמנות

הבית מאחד ים תיכוניות איטלקית עם השפעות מארוקניות וישראליות מודרניות. הוא מאופיין בארגון סימטרי, כשציר הגובה המרכזי הוא גרם המדרגות המסתיים בפירמידה מזכוכית.

מאת: צילום:


חלק נכבד מהבית תוכנן סביב אוסף האמנות של בעליו. האדריכל הישראלי אלכס כהן והאדריכל והמעצב האיטלקי ג’יאני פארסקי שיתפו פעולה ביצירת בית המאחד ים תיכוניות איטלקית עם השפעות מארוקניות וישראליות מודרניות, תוך התחשבות בצורכי זוג בוגר שמרבה לארח, ובעובדה שבעלת הבית עובדת מהמשרד הביתי.ציור של מירו, בעל פרופורציות ארוכות, שהיה בבעלותם של איש עסקים ורעייתו, בעלת עסק משלה, אספני אמנות, נתלה בביתם החדש בין שתי דלתות במבואה, משמאל לדלת הכניסה. אחת הדלתות מובילה לשירותי האורחים והשנייה ל"חדר המכונות" של הבית – שם ממוקם כל הפיקוד על המערכות האלקטרוניות והחשמליות ויש בו גם מעט מקום לאחסון. הקיר שבין שתי הדלתות נמדד בדיוק על פי רוחב הציור והרווח בינו למסגרות העץ שמסביב לדלתות.עבודות אחרות שנכללו באוסף של בני הזוג היו ציורים של יגאל עוזרי – צייר ישראלי החי היום בניו-יורק, וכן עבודות של שמואל בק, אוסוולדו רומברג, מנחם קדישמן, נפתלי בזם, צבי מאירוביץ ואחרים, ישראלים ובינלאומיים. אחד הציורים של עוזרי מפאר את חדר האוכל של הבית, גם הוא יועד מראש למקום, ולכן נמדד הקיר כך שיוכל להכיל את הציור בצורה נאותה.עוזרי, שבמידת-מה חייב את הצלחתו לדחיפה שנתן לו איש העסקים הישראלי, הטביע נוכחות חזקה בבית זה. חלק מהעבודות היו כבר ברשות האספן, אחרות נעשו במיוחד למקום, לחלל המדרגות. לכל גובה פיר המדרגות תלוי גוף בעל צורת חרוט ארוך הפוך, יצירה של עוזרי, ולאורך אחד הקירות המלווים את גרם המדרגות, עד לקומה השנייה שבה ממוקמת הספרייה הענפה של בעלי הבית, תלוי ציור ענק שלו, התואם את הגוף התלוי.מאחר שהיה ברור מראש שהספרייה תמוקם במקום המסוים הזה, נושא העבודות הללו של עוזרי הוא ספרים. בסך הכל מכילות שתי העבודות 60 ציורים קטנים, שאפשר לחזור ולהתבונן בהם שוב ושוב, וכמו כל עבודות האמנות בבית – הם משתנים בהתאם לשעות היום ולתאורה הטבעית או המלאכותית המאירה אותם.ליהנות מהאור הדרומיהבית תוכנן, אם כן, בהתחשב באוסף האמנותי של בעליו, אבל בראש ובראשונה – על-פי אילוצי המגרש על-פי הכיוונים האופטימליים – כדי לזכות במירב האוורור, האור, החום והפרטיות – ועל פי אורחות החיים של הבעלים: בני זוג עסוקים, פעילים מאוד בחיים הציבוריים, הפוליטיים והתרבותיים, מרבים לארח, והאשה מנהלת משרד מהבית.  המגרש המאורך הוא תוצאה של חלוקה לשניים של מגרש בן שני דונם שהיה בבעלותם, ועל חלקו השני ניצב עדיין ביתם הישן. המלבן הארוך הכתיב לאדריכל תכנון שמצד אחד לוקח בחשבון את הצורה ומדגיש אותו על ידי ציר אורך, ומצד שני שובר אותו על ידי צירי רוחב ומדגיש צירי גובה.הציר שלאורכו ניצב הבית מחבר את הכיוונים צפון ודרום. החלק הדרומי פונה לנוף שקט, וכמעט שאין בתים ממול. לכן החליט אלכס כהן להדגיש את החצר האחורית, ולהעביר אל החלק האחורי של הבית את הסלון. כמו כן, תכנון הגינה האחורית )עיצוב הגינה: ענת יערי(, הכוללת שתי רחבות מרוצפות שעליהן פינות ישיבה ואוכל – מאפשר ליהנות מהאור הדרומי הן בקיץ והן בחורף. ציר האורך מודגש על ידי חריץ ארוך בתקרה, רעיון של ג’יאני פארסקי. החריץ נוצר על ידי תקרת גבס מונמכת, כשבחלקים הסמויים של החריץ נקבעו גופי תאורה.  במקביל, על הרצפה, שיבץ פארסקי חלקים קטנים ועגולים של שיש בין האריחים הגדולים, היוצרים מעין סימני-דרך קטנים בדרך אל הסלון והגינה. עיטורי העיגולים הקטנים הללו מופיעים גם בדלת הכניסה.כדי לקצר את האורך, מבחינה ויזואלית, תכנן כהן את הבית כך, שמיד מדלת הכניסה רואים את הציר כולו – מעין רחוב החוצה את הבית – עד לגינה האחורית, כולל בריכת השחייה. אמצעי נוסף לקיצור היא הירידה לסלון בכמה מדרגות, כדי שייווצר אחד מצירי הרוחב, וכדי שלא תיווצר תחושה לא נעימה שכאילו הסלון "עולה", תעתוע ויזואלי שנוצר כשהציר ארוך מדי.בין שתי דלתותהציר שבו מדובר מופיע גם בקומה השנייה, ומקשר בין המשרד של בעלת הבית ואגף השינה, הנמצאים משני עברי גרם המדרגות. גם צירי הרוחב מופיעים, במקביל, בשתי הקומות. בקומה הראשונה הם נוצרים על ידי המיקום הסימטרי – משני עברי הציר האורכי – של המטבח ושל איזור שירותי האורחים וחדר השירות. לאחר מכן – חדר האוכל מול חדר המשפחה/טלוויזיה, ולבסוף הסלון. בקומה השנייה ממוקמים זה מול זה חדר האמבטיה וחדרי הארונות.ציר הגובה המרכזי הוא קודם כל גרם המדרגות שבמרכז הבית, המסתיים בפירמידה מזכוכית המחדירה אור יום ומוסיפה מימד נוסף של גובה. הפירמידות הללו מופיעות בשני מקומות נוספים בבית, מעל למיטת בני הזוג בחדר השינה, ובתקרה של המשרד הביתי של בעלת הבית. הארגון הסימטרי מופיע בבית באופנים שונים נוספים: ציור שממוקם בדיוק באמצע בין שתי דלתות, שני חלונות או שידות, דלתות תלת-כנפיות משני עברי גומחה עגולה בסלון, בקומת הכניסה וצמדים של חלונות במרחקים שווים מאותה גומחה בחדר השינה, בקומה השנייה.כדי לשבור את מערך הסימטרייה וליצור עניין רב יותר, הציב כהן את שער הכניסה הראשי לבית משמאל לדלת הכניסה הראשית. מהשער, הקבוע בחומה נמוכה יחסית, נכנסים לרחבת כניסה מרוצפת ומגוננת. לאחר מכן מגיעים לרחבת דלת הכניסה, ואחריה שוב משתהים זמן-מה במבואה פנימית. הנדיבות הזו בהקצאת שטחים לאזורים ש"אינם פונקציונליים", לכאורה, מאפיינת גם את שאר השטחים בבית. המדרגות רחבות במיוחד, ממש כמו במבנה ציבור, אלא שהן בפרופורציה נכונה לשאר החללים ולכן אינן נראות מונומנטליות מדי. חדר השינה הוא גדול במיוחד, וכך גם חדר האמבטיה, הכולל גם מקלחון וחדר שירותים החבויים מעבר לדלתות זכוכית חלבית.טורקיז על אפרסקכאמור, הבית הוא תוצאה של שיתוף פעולה הדוק בין בעלי הבית ואוספי האמנות שלהם, כולל השתתפות פעילה של הצייר יגאל עוזרי בחדר המדרגות, לבין האדריכלים המתכננים – אלכס כהן וג’יאני פארסקי. "על פי התכנון המקורי שלי, זה היה אמור להיות בית ים תיכוני עם השפעות ממארוקו, השפעות היסטוריות מבתים ישנים ביפו ובירושלים, והשפעות מודרניות בקווים הישרים והמינימליסטיים, בחלק מהחומרים ובריהוט".את ההשפעות האיטלקיות הביא עמו פארסקי, אדריכל, מעצב פנים ומעצב מוצר, ששיתף עם כהן פעולה כמעצב הפנים של מלון "קלאב" באילת. פארסקי היה אחראי לקביעה סופית של הסגנון שקיבל מימד איטלקי מודגש, המתבטא בפרטי בנייה שונים )ספים מתעגלים בחלונות ובמדרגות, מסגרת אבן מסביב לפתחים וריצופי אבן איטלקית(, הוא קבע את לוח הצבעים בבית, ועיצב את המטבח. שם הכתיב פארסקי צביעה מסוימת בגוון טורקיז מותז על אפרסק.  הבית היווה מעין שפן ניסיון לטכניקה זו של צביעה, לפני שפארסקי החל לשווק את המטבח באיטליה. הוא אחראי לעיצוב הציר המרכזי, לעיצוב התאורה, ולחומרים שונים שנרכשו באיטליה – החל מאבן הריצוף, רוסה פרלינו, ועד לחלונות הירוקים – אלומיניום מבחוץ ועץ מבפנים.אולם את מלאכת ההפקה של עיצוב הפנים ארגן בעל הבית, איש עסקים מנוסה, שיודע לערוך מחקר שווקים מדוקדק לפני שהוא חותם על המחאות. עיסוקיו מביאים אותו ממילא לעתים קרובות לאירופה, והוא ניצל את תקופת הרכישות לחיפושים נמרצים באיטליה אחר כל ספק שיכול היה להציע לו אותו דבר, באותה איכות, במחירים נוחים יותר. דוגמא קטנה: את כל מסגרות האלומיניום-עץ מסביב לחלונות ולדלתות, הוא רכש בסיציליה ולא במגף של איטליה.הכל התאים להכל"הזהירו אותי שלא אשתגע, שלא אסע לסיציליה כדי לחסוך, כי מי יודע אם ומתי הם יספקו את הסחורה, איך יבצעו אותה", הוא נזכר בחיוך. מסתבר שהסיציליאנים היו חביבים למדי, מקצועיים ומנוסים, וסיפקו סחורה א"א, בזמן ובמידות הנכונות. כמו כל הספקים, המודדים, ובעלי המקצוע שפארסקי הביא עמו מאיטליה."צריך ללמוד מהם איך, וכמה זמן, יש להשקיע בכל דבר, במיוחד בשלב המדידות", התפעלו בעלי הבית. "ובזמן שהם משקיעים בדיאלוג בינם לבין האדריכלים ובינינו, כדי שלכל הצדדים יהיה ברור שהם מבינים בדיוק זה את זה. אחרי כל השלבים המכינים, לא הופתענו כשכל פרטי הנגרות, הריצוף, החלונות וכד’ שהובאו מאיטליה – הורכבו בדיוק נמרץ, בזמן קצר ביותר, כי הכל התאים להכל, ולא היה צורך בשום שיופים, תוספות והתאמות בגלל ש’הקיר עקום’ או ’הרצפה מתרוממת’".בסיום הסיור בבית הלכתי בעקבות בעל הבית כדי לרשום לפני את שמות האמנים שעבודותיהם מיוצגות בבית. "האוסף שלי כולל עבודות נוספות, חלקן תלויות במשרד, אחרות בבית של בני בירושלים, ואחרות מאוחסנות היטב ואותן אני מחליף מפעם לפעם באלה שהיו תלויות זמן רב. אני לא סוחר אמנות, אני אוסף ציורים שמוצאים חן בעיני כדי ליהנות מהם, וכדי לתמוך מפעם לפעם באמנים שאני אוהב. תוך כדי שיחה עם כמה וכמה אדריכלים שהכרתי שמתי לב שיש כאלה שלא מקבלים כלל חינוך לאמנות, שאין להם הרגישות להשלים את המראה ולהעלות את האיכות הסגולית שלו". הציור של כסיתאחד מסימני ההיכר המזוהים ביותר עם קפה כסית התל-אביבי, בזמנים הטובים שלו, היה הציור הענק של יוסל ברגנר, שבו הוא שילב את דמותו של חצק’ל איש כסית המנוח, הבעלים האגדי של בית הקפה. חצק’ל בעל הגוף ולב הזהב, נהג לנמנם חלק ניכר משהותו במקום, אבל לא הפסיד שום התרחשות מבעד לעיניו העצומות, וכך – עם חריצי עיניים רואות ולא נראות, הוא הונצח בציור של ברגנר.כסית שינתה את אופיה במשך השנים, והציור של ברגנר כבר לא מפאר את הקיר הגדול שמול הכניסה. אבל הוא נגאל על ידי אספן אמנות שתלה אותו בסלון שלו, בבית שתוכנן על ידי האדריכל הישראלי אלכס כהן והאדריכל-מעצב האיטלקי ג’יאני פארסקי. "סוחר אמנות פנה אלי יום אחד ואמר לי: אתה חייב לראות עבודה גדולה של יוס’ל ברגנר", מספר בעל הבית. "כל פגישה עם ברגנר היא עונג גדול, לכן נעניתי בשמחה להצעה."כשהגעתי לסטודיו של יוסל ראיתי שמדובר בציור הגדול של כסית, 3,50 מ’ x 2,70 מ’. הוא היה מכוסה בשכבה מזוהמת, תערובת של ניקוטין עם שאר פגעי הזמן. הוא היה קרוע במקומות מסוימים. בו-במקום החלטתי לרכוש אותו, ומיד העברתי את מידותיו לאדריכל. התוכניות של הבית היו כבר מוכנות, ונאלצנו לשנות את המידות של הסלון, כדי שהציור הזה יוכל להיכנס לקיר במלוא גודלו ויופיו. מסרתי את הציור לתיקון, וכשנכנסנו לגור בבית תלינו אותו. מובן מאליו שהציור הכתיב לנו גם את הגוונים ואת האופי של הרהיטים בסלון", מוסיף הדובר.עיצוב, ייצור ושיווקכמו אדריכלים-מעצבים איטלקיים רבים, גם גי’אני פארסקי שולח ידו בעיצוב של פרויקטים גדולים וקטנים. כך למשל, עיצב בשנת 1972 את הכיסא Flocco, שנרכש לאוסף הקבוע של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק. מאז רכשו מוזיאונים נוספים עבודות של פארסקי, ובראשית שנות ה80- הוא שימש כמנהל ה"מכון האירופי לעיצוב". יחד עם כמה מעמיתיו הקים פארסקי בשנות ה70- את קבוצת G 14, שהדגישה את קשרי הגומלין בין עיצוב, ייצור וחידוש.בשנת 1983 השתתף בתערוכת "E’ Design" שנערכה בביתן לאמנות עכשווית במילנו, שהיתה מוקדשת לחידושים באמנות ובעיצוב. מאוחר יותר בשנות ה80- הקים חברה העוסקת בעיצוב המוצר, עיצוב גראפי ואסטרטגיה של ייצור ושיווק. פעילותו כמעצב פנים מקיפה תחומים מגוונים: עיצוב בתי מלון, ברים ומסעדות, מרכזי קניות, חנויות, משרדים ועוד. בארץ תכנן את עיצוב הפנים של מלונות "קלאב הוטל" בטבריה ובאילת. התחום הציבורי והפרטיהאדריכל אלכס כהן, בוגר הטכניון )1966(, שולח ידו בתכנון ובעיצוב של פרויקטים שונים מאוד זה מזה באופיים ובהיקפם, הן בתחום הפרטי והן במישור הציבורי, בארץ ובחו"ל.בין הפרויקטים שתכנן בארץ: בתחום הפרטי – וילות פרטיות יחודיות. בתחום הציבורי – תיאטרון רמת-גן, פרויקט גבעת אנדרומדה מעל נמל יפו )בשיתוף עם האדריכלים נינה וישראל ברלב(, מרכזי תצוגה ומכירות לחברת "נגב קרמיקה" בכל הארץ ולחברת "ויא ארקדיה" בהרצליה. באילת – מרכז פולו ומלון נופש מדברי, קניון תיירותי ואטרקציות בחוף אלמוג, והפרויקט החשוב ביותר – מלון "קלאב הוטל" הכולל כ800- סוויטות, שתכנן ועיצב כאדריכל אחראי )במסגרת שותפות עם אדריכל ישראל ברלב(.  בעת תכנונו ובנייתו של המלון נוצר שיתוף הפעולה הפורה עם האדריכל האיטלקי ג’יאני פארסקי, שהביא לעבודה משותפת על בית הולנדר, ועתה מתכננים השניים פרויקטים משותפים נוספים בחו"ל.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה