כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  צריף שוודי – קארין וקארל לארסן: ממחוללי סגנון העיצוב השוודי

צריף שוודי – קארין וקארל לארסן: ממחוללי סגנון העיצוב השוודי

סגנון זה ותרבות החיים השוודית פירושם תערובת של פולקלור, פשטות וניקיון, הרבה עץ ורקמות עממיות. הצבעים הקודרים של המאה ה-19 והריהוט הכבד, פינו מקומם לריהוט בצבעים עליזים ובקווים פשוטים וישרים.

מאת: צילום:


בני הזוג קארין וקארל לארסן היו בין מחוללי סגנון העיצוב השוודי, שמלך בכיפה בשנות ה40- – 50 של מאה, לפני שהעיצוב האיטלקי כבש את מקומו בצמרת. סגנון זה ותרבות החיים השוודית, פירושם תערובת של פולקלור, פשטות ונקיון, הרבה עץ, רקמות עממיות. מוזיאון "ויקטוריה ואלברט" הלונדוני הקדיש לבני הזוג תערוכה.  השם קארין וקארל לארסן אולי אינו מוכר במיוחד לציבור הישראלי, אבל מושגים כמו ריהוט שוודי ו- IKEA מוכרים למדי. לכן כדאי לדעת, שבני הזוג לארסן נחשבים לשניים מיוצרי הסגנון הסקנדינבי של המאה ה20-, בריהוט, עיצוב גראפי, איור, טקסטיל לבית, צבעוניות ואפילו ביגוד. הם עצמם היו בוודאי מרימים גבות בהשתוממות למשמע התואר, שכן בחייהם לא הרוויחו אפילו קרונה שחוקה אחת כיוצרי סגנון או כמעצבי פנים. הם החשיבו את עצמם לאמנים, לציירים. למרות זאת, הם הטביעו את חותמם והשפעתם על הריהוט והעיצוב השוודי (שבזמנו יובא ארצה על-ידי "דניש אינטיריוס"), וגם על מעצבים בריטיים מוכרים כטרנס קונראן או ג’וקאסטה אינז.יותר משבעים שנה לאחר מותם, הנציח מוזיאון "ויקטוריה ואלברט" הלונדוני את הקריירה שלהם. האידיאל השוודי של סגנון חיים, כמו גם העיצוב, הושפעו רבות מן הזוג לארסן, שגידל (בעזרת שני משרתים) שמונה ילדים בקוטג’ לא יומרני, בהיר, שופע פרחים וצבעים עזים. אפילו הדרכון השוודי החדש, המופק החל מינואר 1998, אימץ לעצמו את איורו של קארל לארסן ,Crayfishing אחד מאיוריו של קארל לארסן.קארל לארסן נולד ב1853- בפרבר עני בטוקהולם, למשפחה חסרת אמצעים. אביו הפועל היה מחוסר עבודה רוב הזמן. בעזרת הציור הצליח קארל הקטן לברוח ממציאות חייו העלובים. אחד ממוריו גילה את כשרונו ודאג לשלוח אותו לאקדמיה לאמנות. את פרנסתו מצא קארל כמאייר, שחי מן היד לפה.מוזה פרטיתב1882-, בעת שהותו במושבת אמנים שוודיים מחוץ לפריז, ביסס בהצלחה סגנון משלו כצייר בצבעי מים, של איורים מעודנים מלאי פרטים מחיי היום-יום, עם קריצה הומוריסטית. במושבת האמנים הזו גם הכיר את אשתו לעתיד, אמנית בשם קארין, צעירה ממנו בשש שנים והיפוכו הגמור. בת למשפחת סוחרים אמידה וחמה, בישנית ומופנמת, גם היא בוגרת האקדמיה לאמנות בשטוקהולם. שנה מאוחר יותר נישאו וחזרו לשוודיה, שם נולדו ילדיהם. בין השנים 1884 – 1890 הפכו בני המשפחה הענפה לנושא העיקרי של איוריו וציוריו של קארל, שהתפתח גם כצייר פורטרטים וציורי קיר (ציורי הקיר בבית ספר בגטבורג או תיקרת תיאטרון בשטוקהולם). קארין ויתרה על קאריירה כאמנית והסבה את כשרונה לעיצוב הבית. למרות שבחייו לא חילק לארסן את תהילתו עם אשתו, וראה בה מוזה פרטית ומלאך ביתי האמון על צרכיו וצרכי המשפחה, כיום ברור שחשיבותה של קארין בעיצוב הסגנון הסקנדינבי המוכר לא פחותה מזו של קארל. היא עיצבה ריהוט לביתה, עיצבה וארגה את הטקסטיל בבית – כמו כריות, כיסויים וכו’. רקמות שונות שתכננה נמכרות עד היום, ואפילו את בגדיה ובגדי ילדיה עיצבה בעצמה, במקוריות רבה יחסית לתקופתה, בהשראת תלבושות של אישים שוודיים בעלי-שם. מקורות השראה אחרים לזוג לארסן היו פולקלור שוודי, סגנון הארט-נובו, אמנות יפאנית, שהיתה אופנתית באותה תקופה, ואליה התוודעו בעת שהותם בצרפת, וכן הסגנון של ויליאם מוריס הבריטי ושל צ’רלס רני מקינטוש הסקוטי, שאותו הכירו כאשר התגוררו באנגליה. גישתה של קארין לעיצוב היתה פשוטה, מעשית ובלתי יומרנית, והתבטאה במציאת פתרונות שימושיים באמצעים מוגבלים לחיי משפחה מודרניים. בציורי בעלה, שבהם שימשה מודל, היא מופיעה משום-מה כבת 25 נצחית, אידיאל נשי ואימהי.ב1893- קיבלו הלארסנים את ביתם במתנה מהוריה של קארין. בקוטג’ הזה התגוררו קודם לכן סבתא ושתי דודות, והוא היה אמור לשמש כבית קיץ. במחוז כפרי בשם דלרנה Dalarna, איזור נופש שוודי פופולארי במרחק של כשעתיים משטוקהולם. האיזור עטור גבעות כחולות-ירקרקות ובו למעלה מ6,000- אגמים, עצי אשוח, איילים ודובים, וזרועים בו עשרות כפרים קטנים הבנויים מבתי עץ בצבעי אדום ואוקר.ספרי אגדותמאז שעברו להתגורר במקום, ובמשך 24 השנים שחיו שם,לא חדלו בני הזוג לעסוק בשיפוץ, בדקורציה ובהרחבה. במשך הזמן נוספו לקוטג’ סדנא וסטודיו, חדרי שינה, ארובות, חלונות בסגנון גותי, אכסדרה, תריסי עץ שבמרכזם צורת לב, ואפילו קוטג’ חצי הרוס של כורה נחושת, שנמצא בעיירה סמוכה, שהלארסנים עתיקו אותו לביתם. הקוטג’ הפך להיות בית חלומותיהם, וציר שסביבו התנהלו חיי המשפחה והיצירה של בני הזוג. קארל הגשים חלום, כשהצליח להעניק לילדיו ילדות שהוא עצמו לא זכה לה.ההשפעות השונות מאירופה, הסגנון העממי השוודי והסגנון הגוסטאבי (על שם המלך השוודי גוסטב) מן המאה ה17-, הם שהזינו את התוצאה הסופית של הזוג לארסן: סגנון מיוחד המוכר כיום כסגנון השוודי. הדבר התבטא בתפיסה חדשנית של צבעוניות, אור, טקסטורות וטיפול בצביעת קירות, שכלל ציורי קיר, כל אלה בשילוב השפעות נוספות, בין השאר אירופיות ויפניות. הצבעים הקודרים של המאה ה19-, הווילונות הכבדים, עומס החפצים והריהוט הכבד, פינו מקומם לריהוט בצבעים עליזים וקווים ישרים ופשוטים.ב1899- יצא לאור ספרו של קארל לארסן: "בית" House) ETT HEM (A . האיורים נראו כעיטורים לספרי אגדות עדינים, ותיארו חדרים מרופדי עץ בהיר ממורק, חלונות שבאדניהם פרחי גרניום, חדרים קטנים שטופי אור, כרכובים מקושטים בציורי קיר ורהיטים מצויירים בציורי דיוקן של בני המשפחה או בפרחים בסגנון יפאני. הטקסט היה מלא חוש הומור ועצות מעשיות, כיצד לעצב במו ידיך את ביתך. השורה התחתונה: "אם אנחנו יכולים כל אחד יכול". מיותר לציין שהספר הפך להצלחה אדירה, תורגם למספר שפות כמו אנגלית, גרמנית, צרפתית ואיטלקית, ומהדורות חדשות שלו מודפסות עד היום. קארל לארסן הפך להיות האמן המוכר ביותר בשודיה, וביתו לבית המפורסם ביותר בממלכה. בית המשפחה פתוח לציבור, ומבקרים בו כ60,000- איש בשנה.כיום, כשהסגנון הזה כל-כך נפוץ, מוכר, ואפילו מתקתק, בל נשכח שלפני מאה שנה הוא היה מהפכני ורענן לעומת הסגנון הוויקטוריאני, או הגרמני. המהפכה התעשייתית שהגיעה לשוודיה בסוף המאה ה19- , גרמה לנדידת אוכלוסין מן הכפר לעיר, ומלחמת העולם השנייה הביאה לבניית דירות קטנות יותר, ולשנוי הגישה לתיכנון ועיצוב למגורים. ספרו של לארסן היה "בנין ודיור" של השוודים.בתערוכה ב"ויקטוריה ואלברט" מוצגים חמישה דגמים של חדרים, ביניהם חדר השינה של הזוג לארסן, הסטודיו והספרייה, שתכולתם הועברה למוזיאון הישר משוודיה. 300 מוצגים מלוים את סגנון חייהם של הלארסנים, החל מצילומים, טקטסיל, ריהוט ואיורי ספרים. התערוכה שמה דגש על עקרונות העיצוב של קארין וקארל לארסן, השפעתם על עיצוב פנים ברחבי העולם ועל תעשיות רהיטים גם זו של Ikea לדוגמא. החלק האחרון בתערוכה הוקדש למושגים המוכיחים בעליל, שמקור השראתם הוא סגנונם של הזוג לארסן. קארל לארסן נפטר בינואר 1919 וקארין ב1928-. 70 שנה מאוחר יותר, עדיין יש בעבודתם של בני הזוג עניין רב לחובבי העיצוב ותרבות הדיור. 

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(298950) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:07:55" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:07:55" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c0016e4863b5_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(16) "c0016e4863b5_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:07:55" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:07:55" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(298949) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/c0016e4863b5_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה