כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  צרכנות על פי סטארק – הקטלוג של "סחורות טובות" שערך פיליפ סטארק

צרכנות על פי סטארק – הקטלוג של "סחורות טובות" שערך פיליפ סטארק

זהו קטלוג מכירות של מוצרים משובחים, מעוצבים, לעתים חכמים, כמעט תמיד יקרים. זו אמורה להיות אלטרנטיבה לצריכה העכשווית הלא מרוסנת, ועד שיוזלו המחירים – נתבונן בקטלוג בהנאה, אולי פה ושם נרכוש משהו.

מאת: צילום:


אחד המעצבים היצירתיים והפוריים ביותר של סוף המאה הוא פיליפ סטארק הצרפתי. הקטלוג "סחורות טובות" Good Goods שערך סטארק, הוא קטלוג מכירות של מוצרים משובחים, מעוצבים, לעתים חכמים, כמעט תמיד יקרים. זו אמורה להיות אלטרנטיבה לצריכה העכשווית הלא מרוסנת, ועד שיוזלו המחירים – נתבונן בקטלוג בהנאה, אולי פה ושם נרכוש משהו.המעצב הצרפתי פיליפ סטארק מאמין, שבהגיע האדם לשלב מסוים בחייו, כשהכנסתו מובטחת וקיומו היומיומי אינו עומד בסכנה, עליו להתחיל לתרום לחברה. התגייסות זו נראית לסטארק כצו השעה, עכשיו יותר מתמיד, כי "העתיד הנשקף לנו הוא עגום ביותר. המטריאליות והרכושנות תפסו היום את מקומה של האהבה", הוא אומר. "לדעתי, בשורש הרגשתנו הרעה ניצבת העובדה שאיבדנו את מטרתנו, ואנו בדרך לאבד את סיבת קיומנו".קטלוג המוצרים הנבחרים שהוציא סטארק לאחרונה בשיתוף עם La Redoucte – אחד משלושת הענקים הצרפתיים בשטח המכירות דרך קטלוגים – נקרא "סחורות טובות". או במקור Good Goods, משחק מלים האהוב כל כך על ידי סטארק. השימוש בכותרת אנגלית לקטלוג צרפתי אינו הדבר יוצא הדופן היחיד ב"סחורות טובות".  סטארק מגדיר את מה שהוא מציג למכירה בקטלוג זה כ"לא מוצרים עבור לא צרכנים"Non Products for Non Consumers . במבט ראשון נראה שיש כאן מלכוד בלתי הגיוני. הציניקנים יאמרו, בוודאי, שזהו עוד גימיק שיווקי במכונה המשומנת היטב שמקיפה את פעילותו של סטארק. אבל בכרטיס המצורף לקטלוג כותב סטארק: "…הקנייה אינה הכרחית. אפשר להסתפק בקריאה בין השורות".מי שקורא את הדף הראשון בקטלוג מגלה מעין "אני מאמין" של סטארק, שבו הוא מכריז על התגייסותו למען עולם טוב יותר. דרך אחת להגיע לשם, טוען סטארק, היא על-ידי יצירת חפצים וכלים שישרתו אותנו בנאמנות, ושיביאו לנו נחמה, תענוג, ולעתים אפילו אושר. כיום הקריטריון העיקרי של רוב המוצרים המקיפים אותנו הוא מידת הצלחתם בשוק המכירות. הכלים "איבדו את דרכם" ו"ירדו מדרך הישר", אומר סטארק, וכך נהפך האדם עבד לכלים שנוצרו כדי לשרתו.סטארק מודה שבהביטו על עבודות שיצר בעבר, הוא מבין שגם הוא תרם לעתים ל"הונאה" הזאת. אך בחזונו החדש הוא היה רוצה לצייד את החברה שבה יגדלו ילדיו, בכלים ובחפצים "ישרים" ו"אחראיים", אשר מכבדים את המשתמשים בהם. הפרוגרמה שלו, הוא מודה, היא ענקית, יומרנית ונאיבית, אך היה צריך לעשות את הצעד הראשון אם מחליטים להיות פרגמטיים. ולכן באו לעולם "חפצים טובים".אני שקט, אני סקרןסטארק והצוות שלו עמלו על הפרויקט במשך שנתיים ימים. חיפשו, מצאו, אספו, תיקנו, או יצרו בשעת הצורך את המוצרים שיעמדו ב"תקנים" שנקבעו, כדי שיוכלו להיכלל בקטלוג. כמה קני-מידה מוסריים עמדו בבסיס הבחירה שנערכה כאן.  לדוגמא, שאלת הייצוג הסוציאלי: האם המוצר שם כדי להגיד לשכן )של בעליו( "יש לי יותר מאשר לך"? האם הוא מצ’ואיסטי, כמו 90 אחוז מהמוצרים של היום לפי סטארק, מה מידת "אחריותו החברתית", כלומר איזה אפקט יהיה לו על האנשים שיקבלו אותו? מה מחיר הייצור שלו והקשר בינו לבין המחיר הסופי? מה רמת היצירתיות שלו, הפיוטיות וההומור שלו? ומהי מידת הכבוד שהוא מעניק לאדם שירכוש ויחיה אתו?לאחר שהחל בעבודה הסתבר לסטארק, שהמשימה כמעט בלתי אפשרית, היות שמעטים היו ה"נבחרים" שעמדו בבחינות הכניסה המחמירות. לעומת זאת אלה שנבחרו, גם אם הם רחוקים מהשלמות שעליה חלם סטארק, הם עדיין מצטיינים באיכויות בלתי שגרתיות, כאילו היו נושאים מסר לכיוון אלטרנטיבי של קיומנו היומיומי."סחורות טובות" אינו קטלוג צריכה אופייני. החל מהתמונה המופיעה על שערו – בחורה גלוחת ראש עם עין שלישית במרכז מצחה וזקן סיני קטן דבוק על סנטרה. כשהופכים את הדף מגלים אותו צילום עם ההסברים: הראש המגולח אומר "אני שקט", העין השלישית משדרת "אני רואה את הבלתי נראה", העין הרגילה מספרת "אני סקרן", הפה – "אני צורך בצמצום", והזקן הסיני מעיד על עצמו: "אני חכם".זוהי למעשה תזכורת ל"לא צרכן" כיצד להתייחס ולהשתמש בקטלוג המונח לפניו וכיצד לחיות בחברה הצרכנית של ימינו. הכיוון ה"זני" של הקטלוג ברור ביותר, והוא ניכר בניקיון ובעיצוב. אפשר לנחש שסטארק, שעובד הרבה ביפאן, מצא שם גישה כלבבו בכל הקשור למקומם של החפצים בחיי היומיום, בייחוד בבית היפאני המסורתי.ב"סחורות טובות" ניתן אומנם למצוא רהיטים, מנורות ומכשירי טלפון ורדיו הנושאים את חותמו העיצובי המוכר של סטארק, אך הם לא העיקר כאן. הקטלוג נפתח בצורכינו בסיסיים ביותר – המזון הבא אל פינו והכסות לעורנו, החל משמן הזית ועד לשמפניה. כל המוצרים ארוזים באופן פשוט אך אסתטי ביותר, והם שייכים למדף מזון הבריאות – פרי החקלאות האורגנית – מה שמייקר באופן אוטומטי את מחיריהם.מזון אורגני ומסיכת גזאותו קו של הכרזת מלחמה בזיהום הסביבה ואי שימוש בחומרי הדברה כימיים, שעומד מאחורי הקולקציה ההבסיסית מאוד של פריטי לבוש המוצגים כאן. סטארק הצמיד לה את המותג N.C: No Creation, No Chemical. הבגדים נתפרים מכותנה אורגנית הגדלה בפרו והתווית המוצמדת אליהם אומרת: "חדל מקוקאין, עבור לחומרים אורגניים" Stop Cocain, Go Organic.  מאחורי תווית זו ניכרים מאמציה של ממשלת פרו לשכנע את החקלאים המקומיים לעבור לגידול כותנה במקום צמחי הקוקה שמהם מייצרים את הקוקאין. בדומה לאגף המזון, גם כאן המחירים גבוהים יחסית, עקב המרכיבים הטבעיים לחלוטין של המוצרים ושיטות הייצור המסורתיות.בהמשך הקטלוג אנו מוצאים מוצרי רחצה וקוסמטיקה, חומרי ניקוי, מצעים לבית על בסיס מוצרי רחצה וקוסמטיקה, חומרי ניקוי, צבעים לבית על בסיס צמחי בלבד, מנורות, רהיטים ועוד מספר אביזרים המיועדים לשרת אותנו ביומיום: מצלמה, אופניים, אופנוע, קורקינט וקבוצה של אביזרי בטיחות: חגורת הצלה, גלאי עשן, סולם מתקפל מפלדה לצורך הימלטות ואפילו מסיכת גז.הסלקציה שנעשתה כאן מציבה כרגע רמת מחירים שמגבילה את הכניסה לעולם הצרכנים החכמים. הקטלוג שייצר סטארק מיועד לאלה מבינינו שבעיות של פרנסה וקיום הן מהם להלאה. הטיעונים המוסריים השונים במניפסטו של סטארק מתנפצים משהו מול מציאות כלכלית, שבה שכבה מסוימת בלבד יכולה להרשות לעצמה לרכוש מוצרים יומיומיים כשמן, אורז, טי שרט ושמפו, במחירים גבוהים יחסית.שני הדפים האחרונים של הקטלוג נושאים מבט קדימה: האחד נקרא "לטעויותינו בעתיד", והוא מוקדש לביקורת של ה"לא צרכן" בנושא ה"לא מוצרים" המוצגים בקטלוג. "שגיאותינו יוצאו מהקטלוג", מבטיח סטארק, "אך כדי שלא נשכח אותן ונלמד מהניסיון הן יופיעו בעמוד זה".הדף האחרון נקרא בפשטות "לעתידנו", ובו אנו מוזמנים לתרום את תרומתנו לעתיד טוב יותר בהצעות, רעיונות ותגובות, אולי יימצא מישהו שיצליח להוריד את מחירי המוצרים המופיעים בקטלוג וכך הם יהפכו לנגישים יותר מבחינה כלכלית. עד אז ייאלצו רבים ללכת בעקבות העצה שניתנה בתמונת הפתיחה: "אני צורך בצמצום".     לכתבות נוספות: עיצוב המוצר – זה טלפון? – גיליון 56 דירת הילדות שהפכה למשרד – גיליון 62 סטארק נמצא בפרטים הקטנים – גיליון 91  מילנו: חגיגה בינלאומית – ספת Bubble Club של פיליפ סטארק – גליון 68 פאר חדש בנוסח סטארק – מלונות חדישים בלונדון – גיליון 71 שחור מכשף – גיליון 102 בלי מילים – גיליון 84  PARIS 2003 SALON DU MEUBLE- גיליון 85 מעצבי השנה של PARIS 2003 SALON DU MEUBLE – גיליון 85 קטן גדול – גליון 87 באיזה מלון בוטיק תהיו? – גיליון 87 דירה בקומה ה-30 – גיליון 88 כוכבים בשמי מילנו –  גיליון 92 פיליפ סטארק – גיליון 100 אורח נטה ללון – גיליון 97            מילנו: חגיגה בינלאומית – ספה מודולארית Flap – גיליון 68 מילנו: חגיגה בינלאומית – שרפרפים נמוכים מקצף פוליפרופילן-גיליון 68 מילנו: חגיגה בינלאומית – כיסא ושרפרף – גיליון 68 פיוז’ן של תרבויות – בית בכפר סירקין – גיליון 71  

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(455338) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:45" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:45" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c0098fd1203a_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "c0098fd1203a_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:45" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:45" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(455337) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/c0098fd1203a_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה