כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  קובייה לבנה בלב פרדסים

קובייה לבנה בלב פרדסים

הבית נבנה בהשראת ספינה עם חלונות עגולים וזה מוטיב מרכזי בו.

מאת: צילום:


 עיצוב הבית נעשה מחומרים בסיסיים כמו בטון וברזל, והנגרות מעץ לבוד פשוט. חלל ייחודי הוא המטבח הגדול והבנוי.ביתו של הנשיא הראשון חיים ויצמן, שתוכנן על-ידי אריך מנדלסון בהשראת ספינה עם חלונות עגולים, היווה מקור השראה לאדריכל אלכס מייטליס, שתכנן לליאת וגיל אריאב בית לבן, בעל מראה אצילי, במושב במרכז הארץ. עיצוב הבית נעשה מחומרים בסיסיים כמו בטון וברזל, והנגרות מעץ לבוד פשוט.ביתם של ליאת וגיל אריאב במושב באיזור ישובי גדרות, בעל החלונות העגולים, נראה כמעין ספינה לבנה בתוך פרדס. זהו בית ייחודי, בעל מראה אצילי, צבוע בלבן, שונה משאר בתי המושב. משפחת אריאב בחרה לגור בטבע בסגנון כפרי, למרות שבני המשפחה אינם יוצאים לעבוד בבוקר בפרדס וכל אחד מהם עובד מחוץ למושב.האדריכל, אלכס מייטליס, מספר שזכרונות הילדות שלו מובילים אותו אל "בתים עזובים בתוך פרדסים, בתים בקווים מודרניסטיים, מעין קוביות כמו באוהאוסיות באמצע הטבע. לא רק תל-אביב היתה משופעת בבתים מאותה תקופה", הוא משיך. "הבית הזה גם מזכיר לי במידה מסויימת את בית הנשיא הראשון חיים ויצמן, בלב פרדסים ברחובות, שתכנן האדריכל אריך מנדלסון, בית המזכיר ספינה ובה שורת חלונות עגולים."רציתי להחיות את המראה היפה שאני זוכר, להציב בית כזה בטבע, במרחב, לשחרר אותו מהצפיפות האורבנית. למסגר בחלון עגול ולהבליט את לובן הבית על הרקע הירוק, כך שיזכה לסוג של חיים שאין לבית מודרני בתל-אביב. האור של הארץ דורש לבן", ממשיך מייטליס. "הפשטות הלבנה מתאימה מצוין לברושים ולפרדסים, ואילו גווני הבז’ שלאחרונה משתמשים בהם מתאימים לעצי קוקוס. כל הים התיכון צבוע בלבן, כי יש משהו באור שהלבן חי אתו נכון".אלכס מבהיר שייתכן שלא כך היה בונה את הבית מלכתחילה. הוא קיבל לידיו שלד סטנדרטי של קבלן. בני הזוג אליאב רכשו את הבית במצב זה אך רצו לשוות לו סגנון, והיו מוכנים ללכת עם הרעיונות של האדריכלים לכיוונים חדשים. "לעתים, דווקא מטעויות יוצאים דברים מעניינים", מציין מייטליס. "כשהקבלן ראה את התוצאה הוא היה בהלם".קשה להבחין במבט ראשון, ואפילו שני, שבבית הזה גדלים ארבעה בנים, שהגדול ביניהם בן שש בלבד. למרות בלגן קל פה ושם, הבית מקרין בכל חלקיו אותה אצילות לבנה, נקייה וקלאסית, בניגוד למה שמקובל לחשוב, שצריך להתאים את הבית לגילם של הילדים. מייטליס: "בית לא צריך להיות תלווי בכך שהוא מסודר או הפוך. בית צריך להיות מסוגל להתאים את עצמו לשינויים, הן לשינויים במשפחה והן באופנה. אחרת יהיו לו חיי מדף קצרים".לילדים יש מרחב משלהם בחצר, באגפים שונים ובחדר המשחקים, כשכל אלה משולבים היטב בבית. למרות שחדר המשחקים והטלוויזיה הוא חלק מאגף מרכזי בבית, הוא תוכנן בתוך מעין מובלעת המוסתרת מעיני האורחים בסלון, אך לאם יש קשר עין עם הילדים כשהיא עובדת במטבח.תוך כדי הבנייה והשינויים בתוכנית הבית, הפך המטבח למרכז מרשים. מייטליס הקדיש מחשבה רבה לתכנון המטבח ולעיצובו, כדי שיהיה חלק מהעיצוב הארכיטקטוני של הבית כולו. המטבח מוקם מול דלת הכניסה, ומכיוון שהוא לב הבית – החלל נפתח לגובה שתי קומות, מה שעושים בדרך כלל בחלל הסלון.חלודה צהובההמטבח תוכנן סביב אי בנוי ופעיל, מבודד לחלוטין מהקירות, ובו כל הפונקציות: כיור, כיריים, שולחן אוכל משפחתי, משטחי עבודה ותאי אחסון. בזכות הצבעוניות שלו הוא דומה לאי שעלה מהרצפה, משום שהמשטח העליון – בדומה לרצפת הבית המקורית – עשוי מיציקת בטון מוחלקת, שהיתה אמורה להיות בגוונים אפורים. אבל משהו השתבש בתגובה הכימית ונוצרה ברצפה צבעוניות מפתיעה, מעין חלודה צהובה בגווני חום כהה עד צהוב בהיר, בדגם של גלי דיונה. כך העניקה הטעות הכימית לבית אופי ייחודי ומפתיע. הקירות מסביב המטבח הם גם מדפי אחסון בנויים. הם עוצבו כגלים הזורמים מצד לצד, ויוצרים תחושה של תנועה בחלל.מייטליס נוהג להשתמש בכל עבודותיו בחומרים בסיסיים: עץ, בטון, אבן וכד’. כאן הוא עשה ניסיון מעניין, לעצב את כל הנגרות בבית ולבנות את הרהיטים מעץ סנדביץ’ פשוט ביותר. התוצאה יפהפייה. כך נבנו ארונות המטבח המעוטרים בפתחי אוויר עגולים ומרושתים ובידיות ניקל, כך נבנו גם ארונות האמבטיות, ארון הכניסה המשמש כקיר הפרדה ארכיטקטוני והריהוט הנקי והמקורי בחדר השינה של ההורים.הפתחים בבית עשויים מפרופיל בלגי צבוע לבן, והם מתמזגים בלובן הכללי ונראים כמו גופי תאורה המחדירים את האור מבחוץ. ששת החלונות העגולים הקטנים בסלון הממוקמים בקיר הכניסה הדרומי, ממתנים את להט השמש ושומרים על פרטיות בחזית. הם מטילים פנימה צלליות אליפטיות של לשונות שמש, המנמרות את הבית בכתמי אור "סולריים".סביב ציריםמשחק עיצובי נוסף של צורות עגולות מתגלה עוד לפני הכניסה לבית, בחלק החיצוני של הקיר הדרומי. על רצפת הבטון, ליד החנייה, נטועים ששה דקלים בתוך גומות עגולות. הרחבה נראית כמו "קיר שוכב" ובו חורים לאדמה, וממנו עולה "קיר עומד" ובו ששת החלונות העגולים, שהם חורים שקופים לאוויר.השולחנות שעיצב אלכס עשויים מאותו ברזל שממסגר את החלונות, "משהו כבד, קרוב לאדמה, שכאילו משתחרר והופך קל כשהוא מקיף זכוכית שקופה", אומר מייטליס. וכשם שהחלונות זזים, גם לשולחנות יש יכולת תנועה פונקציונלית: שולחן האוכל גדל ומכפיל את שטחו, ולשולחן הקפה יש גם מגש אחסון נייד. שני השולחנות ניצבים על רגל אחת כבדה, ורגליים נוספות על גלגלים, קלות ומתניידות, והם נפתחים ונסגרים סביב צירים, כמו החלונות.ליאת הלכה שבי אחר הרעיונות של מייטליס, ואהבה מאוד את רעיון המטבח הבנוי, שחסך לה התרוצצויות וחיפוש מטבחים מוכנים. את הרעיון של עץ זהה בכל הבית, חלונות עגולים ורצפה אחידה, קיבלה ללא עוררין, כי רצתה בית לבן ולא שגרתי, שיוצר תחושה של מרחב. "לא היה לי חשש שאחידות החומרים תביע סטריליות", היא אומרת. "כשמגדלים בבית ארבעה בנים ויש בו צעצועים המפוזרים בכל מקום – אין סכנה כזו".     לכתבות נוספות:   דומות אך שונות – שתי דירות תל-אביביות-גיליון 73 איפוק משוגע – גיליון 100 בלי מילים – גיליון 84    נוף ללא הפרעה – גיליון 89             שיחה בין מנורת היי-טק לשטיח קש – לופט בפלורנטין-גיליון 57 המקום שבו נמתחים גבולות העיצוב-גיליון 86  מטבחים משתנים-גיליון 82  לבן מעוצב-גיליון 92 מילה אחרונה-גיליון 88 אוספים בחלל-גיליון 77  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה