כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  קולו של השקט

קולו של השקט

אדריכלית: טולה עמיר שטח הבית: 200 מ"ר המטרה של האדריכלית טולה עמיר היא "שקט מקסימלי לבאי הבית". השקט שנוצר מרתק – באיפוק ובדיוק שלו ובהיגיון הצרוף, המתחיל בקווי השלד ונגמר בחלון הזכוכית של דלת המקלחת

מאת: צילום:


 אם לנקוט מונח מתחום השירה, אפשר להגדיר את הבית שתיכננה האדריכלית טולה עמיר באוקסימורון "שקט צועק". השקט הוא ההיגיון העומד בבסיס התכנון של הבית, הנמצא באחת השכונות במרכז הארץ, והוא עולה מכל פינה ופרט, מרגע שעוברים את שער הכניסה."מכיוון שה'רעש' בחיינו בארץ מוגזם גם ככה; רעש האירועים, הרעש העיצובי – ריצוף המדרכות, צעקנות הפרסומות, בליל הסגנונות – העין מתעייפת מהר", אומרת עמיר, בעלת משרד אדריכלים בתל אביב. "לפיכך, האחריות שלי כאדריכלית היא לתת לבאי הבית את השקט המקסימלי ואת הרקע המאפשר אחר כך להכניס אלמנטים שיוחלפו לפי, העונה והנסיבות".ואכן, השפה המאפיינת את הבית, ששטחו כ-200 מ"ר, היא מאופקת, נקייה מאוד ומקיפה – ניכרת בכל קו ופרט בעיצוב המקום, ושנוצרה תוך פעולה הדדית ומחשבה משותפת עם בעלת הבית. תוכנית הבינוי של הסביבה חייבה במעטפת, גג רעפים וגם הגדירה את מיקום המבנה על המגרש, ששטחו כחצי דונם. מתוך המגבלות, מספרת עמיר, נעשה ניסיון למתוח את הגבולות של פנים-חוץ ככל שניתן: חזיתות הזכוכית ממערב וממזרח שקופות מרצפה עד תקרה, כמעט זהות – כך שהמבט מקיף את השטח כולו, לרבות החצר, ומגדיל את החלל.בחזית הקדמית, הפונה אל הרחוב, לובשת ההגדלה הזאת ממד נוסף: שולחן  האוכל, העשוי עץ צבוע בלכה באפור בהיר, מתמשך כביכול החוצה, שם ניצב שולחן חיצוני בנוי בטון ועליו לוח שיש שחור-גרפיט. לידו ניצב דלפק עבודה, בנוי גם הוא. הצבה זו של הריהוט הפנימי (הנייד) והחיצוני (הבנוי) מרחיבה את פינת האוכל עד קצה השולחן שבחוץ וגם הופכת את החצר הקדמית מנוף דומם למקום פעיל: לישיבה, לאירוח ולעיסוקי הילדים.מעבר לקירות השקופים, ניכר הניצול המרבי של החלל גם בעיצוב שאר הפתחים: שלושה חלונות צרים ואופקיים ממוקמים בהתאם לזווית הראייה במקום בו הם נמצאים; כל אחד מהם מגלה נוף שונה של צמחייה ודומם. כך, בסלון מופיע החלון בגובה עינו של היושב על הספה; בקיר פינת האוכל – בגובה העין של היושבים לשולחן, ובחדר ההורים – בגובה שנמצא הראש בשכיבה על המיטה. קיר אחר בחדר ההורים הוא כולו חלון זכוכית, הפונה לחצר אחורית קטנה ורבועה הגובלת במגרש השכן. באופן זה הורחבה הראייה גם ביחידת ההורים – עד לגבול האפשר.המבט יכול להרחיק לא רק כלפי חוץ, אלא גם פנימה: חלל השינה מתמשך למסדרון שבקצהו דלת שכולה מראה, הסוגרת את השירותים. כך, העומד מצדו המרוחק של החדר יכול לבחון עצמו גם ממרחק לא רגיל של 10 מטרים. במסדרון הרחב מצוי חדר האמבטיה, שקירותיו מנוצלים גם לארון בגדים. האזור שבו מצוי הכיור הושאר פתוח – "מכיוון שלא דרושה אינטימיות לצחצוח שיניים", מסבירה עמיר.על דלתות ההזזה המפרידות בין החללים הפתוחים לסגורים אומרת האדריכלית כי "הן מנסות להיות קיר" – ולכן מעוצבות כך שכאשר הן פתוחות נעלם המשקוף שלהן כחלק מן הקיר. ה"ניסיון להיות קיר" הוא מאפיין כללי של הריהוט הבנוי בבית, שלפי תפישתה של עמיר עליו להיבלע כמעטפת, כרקע, ולא "לעשות רעש". כך, למשל, במטבח (ביצוע: "תולי אמנות בעץ", שאחראי לכל הנגרות בבית)  הדלתות חלקות וצבועות לבן, ללא ידיות; זכוכית חלבית מצפה את קיר המטבח, ומעצימה את תחושת הניקיון, כמו הדלפק המנותק שבמטבח, בעל הבסיס הלבן ומשטח הגרניט.התפישה האדריכלית, שלפיה "מה שחשוב זה האנשים ולא הרהיטים והקירות" – ניכרת גם בסולם הגוונים של הבית: רוב האלמנטים הם בצבעי אפור וכן גם הריצוף מאבן פורטוגלית, המונחת בכיוונים מנוגדים, כך שהמרקם שלה מיטשטש והיא נהפכת למשטח אחיד בגוון אפור. הריצוף בתוך הבית ובחצרות החיצוניות עשוי מאותה אבן – דרך נוספת להרחיב את הגבולות ולהפוך את המרחב כולו ליחידה אחת. אלמנטים ספורים בבית חורגים מאפור. כדי למקד בהם את תשומת הלב הודגשו אלמנטים אלה גם בצבע חזק וברור. כך, למשל, השז-לונג הכתום שבסלון ודלת הכניסה. הצבועה בצבע מכוניות אדום חזק – "כדי שאי אפשר יהיה לפספס את הכניסה", אומרת עמיר.חדרי הילדים שבקומה זו גם הם משדרים אותה תחושת מרחב ואיפוק עיצובי: לרוחב כל אחד משלושת החדרים פרושה פלטת פורמייקה ארוכה, שימושית ונוחה לתחזוקה. תוך כדי ניצול השיפוע של הגג, מוקמו המיטות בגלריות מעל החלל המרכזי של החדר והן תחומות בקיר רשת. בקומה זו, כמו בבית כולו, ניכרת היטב ההפרדה בין חללים פרטיים למשפחתיים; ההבדל בין עולם הילד למבוגר והשילוב ביניהם. "בית הוא הקרום השלישי, לאחר העור והבגד", אומרת עמיר. "מכאן, שהמטרה היא להתאים את הבית באופן הטוב ביותר ליכולת, לשאיפות ולאסתטיקה של המשתמש – בלי לוותר על קו רעיוני חזק של חללים ברורים ומוגדרים, המשדרים שקט וניקיון בתגובה לסביבה החיצונית". סגנון מינימליסטי? עמיר מעדיפה שלא להיתפס ל"סטייל" אלא לשפה הנקייה והשקטה שממנה עשויים כל קו ופרט, הצרופים יחדיו לבית מאופק ומדויק. eה

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה