כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  קו ונציה-תל אביב

קו ונציה-תל אביב

האדריכלים איתי פריצקי הישראלי ופאולה ליאני האיטלקייה הם בני זוג שגם עובדים ביחד. למרות הרקע התרבותי השונה, לשניהם אותה טביעת עין עיצובית

מאת: צילום:


האדריכלים: פאולה ליאני ואיתי פריצקישטח הדירה: 120 מ"ר האדריכלים פאולה ליאני ואיתי פריצקי הם בני זוג ושותפים במשרד פריצקי-ליאני, שאחראי לפרויקטים רבים בארץ ובחו"ל. בין היתר הם מתכננים בתים פרטיים, דירות, משרדים, מבני תעשייה וברים. ליאני האיטלקיה ופריצקי הישראלי הכירו כשעבדו באיטליה ובלונדון, ומאז הם ביחד. הם מגיעים מרקע ומתרבות שונים, ובכל זאת מעידים על עצמם שניחנו באותה "עין", אותו סוג התבוננות. אם הם יסתכלו על אותה תוכנית, למשל, שניהם יראו את אותן נקודות שצריך לשנות או לתקן. כשמדובר בבחירת חומרים, צבעים או ריהוט, השניים יבחרו תמיד באותה חלופה, גם אם לא ידעו מה בחר השני.כשהם נשאלים היכן ובאיזה סוג מבנה היו בוחרים לגור, תשובותיהם שונות לחלוטין, אבל הדירה שלהם משקפת מעין הכלאה בין שתי התשובות השונות.{imgFromGallery} מה החומר האהוב עליכם?איתי: התשובה לשאלה הזאת משתנה בכל פרויקט: פלסטיק, עץ, אלומיניום. עכשיו זה טקסטיל. הכל תלוי בהקשר. מה שמעניין אותנו זה למתוח את גבולות החומר ולאפשר לו להתבטא בדרכים חדשות ושונות. למשל דלתות אלומיניום שהן בעצם קלקר מצופה אלומיניום: מבחינה טכנית זה מאפשר לנו להגיע לדלתות בגובה של עד ארבעה מטר ללא מסילה תחתונה. בנוסף, ההשתקפות של החומר שמוקף בזכוכית קובעת את צבע הדירה. בכל שעה או מזג אוויר צבע הדירה משתנה: בשקיעה היא מוזהבת, בבוקר היא כחלחלה ובצהריים כסופה. {imgFromGallery}פאולה: הדלתות הגבוהות גם משמשות להסתרת החפצים הרבים, הן מנקות את החלל. אני אוהבת לאסוף, לשמור דברים, אבל לא לחיות אתם כל הזמן במגע ויזואלי, וזה הפתרון. האם אתם אוהבים להשתמש בצבעים מסוימים? איתי: השימוש בצבע נולד אצלנו כבר בחלקים הראשונים של התכנון. מבחינתנו צבע הוא חומר ויש לו חשיבות רבה. פאולה: הצבע קודם כל קשור לאור. קיים אצלי אוצר מלים גדול של צבעים, זה נובע בין היתר מהרקע התרבותי שלי, מאיטליה. למדתי בבית ספר לאדריכלות בוונציה ושמו שם דגש רב על לימודי תולדות האמנות והאדריכלות. אני באה עם המטען הזה כשאני מתכננת. לכל צבע יש גם משמעות רגשית, בדרך כלל באופן תת מודע, ואת המשמעות הסמלית – מה מייצג הצבע בתרבות שלנו, האיקונוגרפיה שלו. אנחנו נבדוק את התגובה של הלקוחות לצבע, מה הוא מעורר בהם. התוצאה תהיה שילוב של התהליך שאני עוברת לגבי הצבעים, ושל הרצונות של הלקוחות.{imgFromGallery}מה יחסכם לאור הישראלי? אנחנו עובדים אתו, עם היתרונות שלו. הוא מאפשר לנו דברים מסוימים, למשל להסתפק בחלל בקיר אחד עם חשיפה לשמש.אם יכולתם לבחור, איפה הייתם רוצים לגור ובאיזה סוג של מבנה?פאולה: בוונציה, בארמון ביזנטי עם ספרייה עתיקה.איתי: המיקום הגיאוגרפי לא חשוב. המבנה צריך להיות עכשווי, חלל ענק ללא רהיטים, אולי קונטיינר, אבל קונטיינר גדול.מה הייתם מוסיפים לבית שלכם?עוד 10 מ"ר ובריכה על הגג. ככה בכלל לא היינו יוצאים מהבית.פאולה, את חיית בוונציה, גרת בכיכר סן מרקו, אחד המקומות היפים בעולם. כיצד ונציה נוכחת בעבודתך בישראל?ההשפעה של ונציה היא בעיקר באהבה לעושר של פרטים, שבא לידי ביטוי בעיצוב הפנים. הכוונה היא לא לעושר קישוטי, בארוקי, אלא כזה שיותר דומה למבנים מימי הביניים. אתן לך דוגמה בישראל למבנה כזה – כנסיית המולד בבית לחם. מבחוץ זה מבנה צנוע עם קווים נקיים. כשנכנסים לתוכו מתגלים העושר והנשמה של הבניין, אבל בצורה צנועה. במבנים כאלה קיימת ענווה, כבוד לחומר ולאמנים שבנו אותו. הקונסטרוקציה היא חלק מהדקורציה, בתכנון המבנה נלקחים בחשבון הפרטים שיבואו  אחר כך, וכך נוצרת ביניהם הרמוניה. {imgFromGallery}מה קורה במפגש שלכם עם לקוחות חדשים, מה חשוב לכם לבדוק?אנחנו משתדלים קודם כל להקשיב ולא לשאול, ולהקשיב טוב גם בין השורות. מאוחר יותר ניתן למידע שקיבלנו את הפרשנות שלנו. בכל פרויקט אנחנו משתדלים לעשות משהו חדש, לא כמו שעשינו בעבר. אנחנו לא פועלים לפי אופנות וטרנדים, אלא מתכננים כך שהמבנה יהיה נכון לזמן רב, אבל נדאג שהוא יהיה חדשני.ומה לגבי הדירה הפרטית שלכם?הרעיון המרכזי בדירה היה ליצור חלל ריק ככל האפשר, שמאפשר גמישות מרבית. החלל המרכזי שאינו גדול, כ-40 מ"ר בלבד, היה צריך לשמש כסלון, מטבח, פינת אוכל, ספרייה וחדר עבודה, ובמקביל להיות ריק ככל האפשר.כמו כן ניסינו להשתמש בכמה שפחות חומרים. שני החומרים המרכזיים הם עץ טיק שמשמש לריצוף פנים, ריצוף חוץ, למדרגות ולמעקות. החומר השני הוא האלומיניום הטבעי, שמווסת את האור וצובע את הדירה בגוונים שונים. יש ביניכם חלוקת תפקידים קבועה?איתי: לא, בכל פעם מישהו אחר מתחיל ועושה חלקים אחרים של העבודה.פאולה: אנחנו עובדים בצורה הרמונית. זה דו שיח של שני מוחות שונים לגמרי.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה