כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  קייטנה במשרד – תחנת עבודה חדשנית

קייטנה במשרד – תחנת עבודה חדשנית

מעצבת המוצר אייסה בירזל עיצבה בעבור יצרנית רהיטי המשרד האמריקנית "הרמן מילר" תחנת עבודה חדשנית. תחנת העבודה מזכירה מחנה נופש על החוף: מסכים המזכירים כיסאות נוח, ואלמנטים המזכירים שמשיות ופרגולות.

מאת: צילום:


מעצבת המוצר הצעירה, אייסה בירזל, עיצבה בעבור יצרנית רהיטי המשרד האמריקנית "הרמן מילר" תחנת עבודה חדשנית, שהזכירה לי מחנה נופש על החוף, יותר מאשר משרד מעונב שכבש את לבם של מנהלי בנקים, חברות סטארט אפ ומשרדי עיצוב.אחת המשימות שלי בביקורי האחרון במנהטן, הייתה להיכנס למשרדה של אייסה בירזל lesriB esyA, מעצבת מוצר צעירה )שלושים פלוס(, ולהתרשם מתחנת העבודה החדשנית evloseR שהיא עיצבה, בעבור יצרנית רהיטי המשרד האמריקנית, "הרמן מילר" )המיוצגת בארץ על-ידי טולמנ’ס(. לפני שנים אחדות פגשתי את בירזל, ילידת טורקיה, בסימפוזיון של נשים יוצרות, בסלון הרהיטים הצרפתי בפריז.אייסה הייתה אז בתחילת הקריירה המטאורית שלה, ונראתה כמו סטודנטית: שיער ארוך, לבוש צנוע, חיוך מבויש. היא סיימה בהצטיינות את בית הספר הגבוה לעיצוב, ה"פראט אינסטיטיוט" בניו-יורק, והראתה אז לקהל המאזינים את עבודת הגמר היפהפייה שלה, שנקראה "החדר הרטוב".  היה זה דגם של פנטזיה על חדר אמבטיה נפלא, שחלק מהמים זורמים בו כמעין מפל טבעי לאורך הקיר, שנראה כאילו אשדי המים חרצו בו אפיק במשך השנים. קרקע האמבטיה הייתה מעין בריכה מלאת מים רדודים, ובמרכזה שקערורית, האגן שאליו מוזמנים הרוחצים להיכנס, לטבול ולשכוח מצער העולם. האם נוצרה העבודה בהשפעת החמאמים הטורקיים שאייסה ביקרה בהם בעיר הולדתה, איזמיר?איזמיר, כידוע, היא עיר נמל עתיקה, בת אלפיים שנה, השוכנת על חופו של הים האגאי, שנקראה בעבר סמירנה. אייסה בירזל, בתם של עורך-דין מכובד ושל עקרת בית, התגוררה בוודאי באזורים היוקרתיים יותר של העיר, אבל מכל מקום כמעט רואים באיזמיר את האניות, את התרנים, ואת הים הפתוח לאופק.  וכמו בכל עיר שוכנת ימים, גם תושבי איזמיר נוהגים לבלות על חוף הים, מתחת לשמשיות המצלות, באווירה של נופש ונינוחות. האם האווירה הזו השפיעה אף היא על מראה המשרד שאליו הגעתי, בבית משרדים רגיל ואפור בחלק הדרומי של רחוב ברודווי הניו-יורקי? נטייה לחדשנותכשנמסרה לי הכתובת, ידעתי שאני עומדת לפגוש את האישה הצעירה, ש"הרמן מילר" הזמינה לעצב תחנת עבודה חדשה למשרד, בעקבות הרושם העז שעשתה עליה אסלה-בידה שעיצבה אייסה בעבור חברה יפנית. "אם היא יכולה לעצב בצורה כל כך חדשנית, יפה ונעימה, פריט כמו אסלה לבית שימוש, היא תהיה המעצבת שלנו", אמרו אנשי הייצור והשיווק של "הרמן מילר".  הרמן מילר, אגב, היא החברה שייצרה את הרהיטים הראשונים של צ’ארלס אימס, מה שמעיד על היותה חברה המצטיינת בהעזה ובנטייה לחדשנות טכנולוגית ועיצובית. עובדה: בשנת 8691 יצרה החברה את החידוש שהכניס רוברט פרופסט tsporP teboR לריהוט המשרדי ולתפישת העבודה במשרד, תפיסת ה-ecapS nepO.החידוש התאזרח כל כך בכל המשרדים בעולם, עד שקשה לזכור שפעם עבדו אחרת. פעם, למי שאינו זוכר, חולק המשרד הטיפוסי לחדרים-חדרים, חדר גדול למנהל או למנהלים, חדר ישיבות גדול, וחדר קטן לכל עובד זוטר יותר או לזוגות או לקבוצות עובדים.  מהפכת האופן ספייס פירושה – לא עוד מערכת חדרים אלא חלל גדול המחולק למחיצות הניצבות זו כלפי זו בזווית ישרה בת  90 מעלות, שכל החיווט נכנס לשולחנות העבודה ולמחיצות באופן סמוי, ושגובה המחיצות מבודד את העובדים זה מזה, אך החלל נותר פתוח.  למנהלים הבכירים נותרו, כמובן, חדרים אינטימיים, אם כי לפעמים הם מותירים לעצמם פתח אל מקבלי המשכורות שלהם באמצעות דלתות שקופות או שקופות למחצה. גם חדרי הישיבות אינם – על פי הקונספציה הזו – חלק מהחלל הפתוח, לכל היותר הם מסוגרים מאחורי מחיצות זכוכית שקופות אך אטומות לרעש.בעצם, אם נחשוב על כך היום, לאחר שכבר התרגלנו למבנה המשרדי הזה, האופן-ספייס הוא ארכיטקטורה בתוך ארכיטקטורה, באמצעים אחרים ובקנה מידה אחר. בנין המשרדים כולו הוא קובייה גדולה וגבוהה )יותר או פחות(, הוא מתחלק לקומות, וכל אחת מהן מחולקת למבוך של קוביות קטנות יותר. החלל הפתוח היה אמור, לפחות, ליצור קשר בין האנשים. אבל כדי ליצור את הקשר היה צריך העובד לקום על רגליו ולתקשר עם זולתו העובד במרחק מה ממנו, בתנאי שגם השני קם על רגליו.אשר לבידוד אקוסטי – הייתה כוונה כזו. העובדים, שסברו לתומם כי כאשר הם מנסים לקבוע עם בת-זוגם ארוחה אינטימית במסעדה קטנה בפאתי העיר, הם מבודדים אקוסטית, ואין איש שומע אותם, התפלאו מאוד לגלות שכמעט כל היושבים בקרבתם שמעו את השיחה ויכלו להפתיע אותם באותה מסעדה ממש.כמו שמשיותאני חוזרת למשרד של אייסה בירזל, ומנסה לשחזר את השניות הראשונות לאחר כניסתי אליו. תחילה הייתה זו תחושה קלה של בלבול. הגעתי למשרד הנכון? של רהיטים בעבור הרמן מילר? אולי הגעתי למעין מחנה-נופש ניו-יורקי, שבמקום לערוך אותו על חוף הנהר בימים שבהם  הטמפרטורה הייתה מינוס 0 מעלות, החליטו למקם אותו בתוך בנין משרדים בברודווי?  ראיתי שם כל מיני אלמנטים מוכרים מחופי ים, כמו שמשיות, פרגולות, וכן מסכים ניידים המזכירים כיסאות-נוח מסרטים שבוימו בחופי-נופש ישנים )כמו, לדוגמא, כיסאות החוף ב"מוות בוונציה"(. גיליתי עצמים בעלי צורה המזכירה מאווררי תקרה, מחומרים שקופים למחצה, מיתקנים לפרחים ומדפים שעליהם יכולים העובדים להניח תצלומים של ילדים, בני-זוג, אהובים.רק במבט שני, שניות לאחר מכן, גיליתי את המחשבים הקבועים והניידים, את המדפסות, ואת האנרגיות התזזיתיות האופייניות לאו-דווקא לעיירת נופש ציורית אלא למשרד היי-טק ניו-יורקי, או במקרה הזה – למשרד העיצוב 1:1  Olive של אייסה בירזל.  בירזל, כיום אשה צעירה אלגנטית ביותר, לבושה בגדי עור שחור אופנתיים, ונשואה לקולנוען צרפתי צעיר,  הייתה עסוקה ליד אחת מתחנות העבודה שבמשרד. למרות שהיא הבוס – היא לא הייתה מובדלת ונפרדת, ולא נהנתה ממרחב עבודה גדול יותר מכל השאר.  אולי רק מתנאי בדידות והתייחדות. נואן, אחת העובדות ממוצא אסיאני, טיפלה בי )כוס תה-צמחים, סי.די.רום., חוברות וקטעי עיתונות על אייסה בירזל ועל מערכת ה- Resolve החדשה, וחוברת מקסימה שעוצבה במשרד הגרפיקה האמריקני "ארכיגרם". ניצלתי את רגעי ההמתנה להתבוננות מעמיקה ולניתוח מדוקדק של מחנה-הנופש הזה בעל האנרגיות המחשמלות.אייסה התקרבה אלי, התנצלה על רגעי ההמתנה הארוכים )"אמרו לך מראש שהצלחנו לדחוק אותך לשיחה ביום עמוס"( והתחלנו לשוחח על ה"ריזולב". כמעט כל הניתוחים שלי בעת ההתבוננות זכו לאישורה המלא, וכמובן – לתוספות מאירות עיניים. "כשהתחלתי לשרטט את המערכת, לא יצאתי  מנקודת המוצא של קו העובר בין שתי נקודות – כמו בגאומטריה הרגילה, אלא מהנקודה עצמה."במרכז של כל תחנת עבודה יש עמוד עגול מרכזי )המייצג את צורת הנקודה(, שבתוכו נמצא כל החיווט, ולכן כל המערכות האלקטרוניות, המחשבים וכד’, מחוברות אליו. זהו גם העמוד המרכזי שמעליו נפרשת התקרה האישית של כל תחנת עבודה בפני עצמה, שיכולה להתרומם ולרדת על פי כיוונון של העובדים, במקום להעניק לחלל העבודה כולו תקרה מונמכת, שמעליה כל מערכות המיזוג, החיווט וכד’.  המסכים המזכירים לך כיסאות נוח ישנים על שפת הים, נעים על גלגלים, יכולים להיסגר ולהיפתח, וליצור חלל סגור, אינטימי או מבודד, או פתוח לרווחה, על פי רצון העובד". התבוננות בטבעהגישה הכל כך פשוטה הזו, שעליה אפשר לומר "איך לא חשבנו על כך קודם", מאפשרת אינסוף של התחברויות של מעין פרחים-על-גבעול או פטריות-על-רגל שכאלה, לזוגות, לשלישיות או גם למעין שרשרת מולקולרית של תחנות עבודה. תחנות העבודה החדשות של הרמן מילר )שאגב, תושקנה בארץ בעוד שבועות אחדים(, פתוחות בזווית בת 120 מעלות, ולא 90 מעלות כמקובל.  זה יוצר תחושה חושנית, של ידיים הנפרשות לרווחה לחיבוק. וזה מזכיר גם את הזוויות הנוצרות בפתיתי שלג, ובתא במכוורת של דבורים, בחלת דבש. והקשרים בין תחנות העבודה הזכירו לי גם צילומי מיקרוסקופ אלקטרוני של תאים, ששולחים חיישנים המקשרים תא אחד לשני.אייסה לא מכחישה את האסוציאציות שלי, ואפילו מאשרת אותן. כמו מעצבים גדולים לפניה, גם היא עסקה ועוסקת בהתבוננות בטבע. "יש משהו בשולחנות שעיצבת שמזכיר לי את השולחנות המשרדיים שעיצב פרנק לויד רייט", אמרתי לה. "יכול להיות", היא מסכימה. "הוא בכלל היה לי תמיד מקור השראה חשוב, במיוחד בכל הנוגע לקנה המידה האנושי ולהשראה מהטבע.חידוש נוסף ב- Resolve : כמעט שנשבר כאן ההרגל שלנו לצרוך משטח אופקי לצורך עבודה. כיום המבט שלנו נישא אל מולנו, אל משטח אנכי )צג המחשב(, ולמרות זאת, אנחנו זקוקים עדיין למשטח אופקי כדי לשרבט על פתקאות, לכתוב על ניירת שלמעשה, כבר כמעט שלא צריכה לשמש אותנו עוד. מסביב לכל עובד בתחנה החדשה של הרמן מילר תוכננו מדפים שעליהם אפשר רק להעמיד ניירות, תיקים, חוברות וספרים, ולא להניח אותן בערמות על משטח אופקי.מה יהיה הפרויקט הבא שלך – אני שואלת את אייסה. "אני עדיין עובדת על פיתוח של מערכת-בת של ה"ריזולב", מערכת אישית, לאדם אחד בלבד, הניתנת להרכבה עצמית. סוד שלא אגלה לך – אני עובדת על פיתוח נוסף עבור הרמן מילר, ואני חושבת גם על מערכת עבודה למשרד הביתי". יש למה לצפות.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה