כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  קריסטלי אהבה ופרחים אדומים – דירה ישנה בצפון ת"א ששופצה

קריסטלי אהבה ופרחים אדומים – דירה ישנה בצפון ת"א ששופצה

בדירה ישנה המשקיפה אל חצר פנימית שילבו האמנית לינדה זנדהאוז והמעצב שמעון זנדהאוז נאמנות למקור עם השראה מתורת הפנג-שווי. בקצה האחר של העיר עיצבה לה לינדה זנדהאוז סטודיו שונה לגמרי.

מאת: צילום:


דירה משופצת בצפון תל אביב וסטודיו בנוה צדק. בדירה ישנה המשקיפה אל חצר פנימית שילבו האמנית לינדה זנדהאוז והמעצב שמעון זנדהאוז נאמנות למקור עם השראה מתורת הפנג-שווי. בקצה האחר של העיר עיצבה לה לינדה זנדהאוז סטודיו באווירה שונה לגמרי.המקום: בית מגורים בצפון הישן של תל אביב.השיפוץ: הדירה, שנבנתה בראשית שנות החמישים, שופצה לפני שנים אחדות. על אף השינויים שנעשו תוך כדי השיפוץ, השתמרו בה סימני האופי והאיכות של הדירות "של פעם". כך, לעומת שיפוצים מקיפים המטשטשים כליל את אופיו הקודם של המקום, כאן קל לדמיין כיצד נראתה הדירה במקור. החלוקה הבסיסית לשלושה חדרים ומבואה (הול כניסה) נשמרה. עם זאת, על ידי ביטולן של דלתות, קיצור כמה קירות והריסת אחרים (כך חוברו, בין היתר, חלל הסלון והמרפסת שלו) – הושגו פתיחות ותחושה של מרחב שחסרו קודם לכן.לפני מרפסת הסלון מתנשא עץ כליל החורש הפונה אל הרחוב, ומרפסת חדר השינה וחלון המטבח משקיפים אל גינה פנימית המשותפת לכמה בנייני מגורים. אלה תרמו לא מעט להחלטה לרכוש את הדירה.מעבר לשיקולים המעשיים שהכתיבו את עבודות והשיפוץ, בעלי הבית, שתיכננו אותו מחדש, גם שאבו השראה מתורת הפנג-שווי. את הרגשת הזרימה הניכרת במקום אפשר לזקוף לזכות יישום עקרונותיה. דוגמה לכך היא שלושת החלונות הצרים הקבועים בקיר המשותף לפינת הספרייה בסלון ולחדר השינה – הם מאפשרים למבט לחלוף מקצה אחד של הדירה למשנהו, בלי הפרעה.  עיקרון אחר של הפנג-שווי, שעניינו אזורי-חיץ ירוקים המתווכים בין הפנים לחוץ, הוא שהביא להחלטה שלא לחבר את חלל השינה וחלל המרפסת הצמודה אליו, כפי שמרבים לעשות כיום. התוצאה היא מרפסת מלאה בעציצים גדולים המשקיפה אל הגן הפנימי – חלל בפני עצמו שחדר השינה נפתח אליו ויוצא נשכר ממראהו.חומרים וגוונים:ההרמוניה שתורת הפנג-שווי מטיפה לה מתבטאת גם בבחירת הצבעים של קירות החלל המרכזי – גוונים של ונילה-קרם וחום-אפור. אלה משמשים רקע הולם לפינת הישיבה האיכותית מתוצרת B&B ITALIA בעיצוב אנטוניו צ’יטריו. סמוך אליה ניצבת שידה נמוכה מעץ דובדבן, שכמו שאר הרהיטים, שנעשו בהזמנה, תוכננה בידי בעלי הבית. ארבעת המגשים הנשלפים ממנה מונחים בשעת אירוח על הדרגש המרופד רחב המידות הניצב במרכז חדר המגורים.על גילו של המבנה מעידים, בין השאר, אריחי "השומשום" המקוריים (20X20) שנשתמרו בכל החדרים, חוץ מאשר בשטח המטבח: שם הונחה רצפת צפחה, והאריחים המקוריים שהוסרו שימשו לריצוף המקומות שבהם נעקרו קירות. הדבר הביא לחיסכון ניכר בהוצאות. אותה גישה של שימור המקור ושיפורו באמצעים פשוטים ולא יקרים ננקטה גם בחדר השינה – דלתותיהם של ארונות הקיר נשמרו, רק הידיות הוחלפו. בדלתו של אחד הארונות נפער חלון לטובת מקלט הטלוויזיה שהוצב שם. הוויתור על האמבט בחדר הרחצה וההסתפקות במקלחת פינו מקום לשירותים שקודם לכן היו נפרדים.  החלל שהתפנה התוסף למטבח ועתה ניצבים בו המקרר ולצדו, מאחורי דלת זכוכית חלבית, מכונות הכביסה והייבוש. מרפסת המטבח נסגרה וצורפה אליו. דלפק המטבח והארונות שמתחתיו פרושים לאורך קיר, המתגלה עם הכניסה לדירה.ייחודה של הדירה נובע גם מהניגודים הקיימים בה בין ישן לחדש ובין החומרים ה"קרים" ל"חמים". דוגמה מובהקת לכך היא שולחן העץ הכהה בחדר האוכל אשר נקנה בשוק הפשפשים, שמסביבו כיסאות אלומיניום קלילים בעיצוב עכשווי (יורגה פנסי לחברת Amat). הסטודיוהמקום: בית ישן בשכונת נוה צדק בתל אביב.הסגנון: החלל המרכזי של הסטודיו הוא מעין גרסה מודרנית של חדר ההסבה המזרחי – ספסל בנוי עץ מקיף שלושה קירות ועליו מונחים מזרנים דקים המצופים בבד קנווס בהיר. משטח שהיה פעם דלפק עבודה של נגר ואשר ארבעה גלגלים הוצמדו לתחתיתו משמש כאן שולחן קפה רב תכליתי; הוא נושא ספרים, חפצי נוי, אבני קריסטל והרבה נרות ופמוטים. החדר מעוטר בשורה של עבודות קטנות על נייר שציירה זנדהאוז. אלה נתונות במסגרות פשוטות התלויות לאורך ארבעת הקירות ויוצרות מעין צמיד פנימי המקשט את החלל. עבודות נוספות של האמנית – ציורי שמן וקולאז’ים קטנים – ניצבות על שולחן עץ הצמוד לקיר סמוך לדלת הכניסה. עושר ויזואלי ושלווה דרים כאן בכפיפה אחת והתחושה הכללית היא של הרמוניה וזרימה, שוב בהתאם לתורת הפנג-שווי.כמו בדירת המגורים, גם כאן המבט יכול לנדוד ולעבור מחדר ההסבה למשרד ולמטבחון ולהמשיך למסדרון קטן המוביל לחצר האחורית. החללים הגבוהים של הבית מוארים בשמש הבוקר והצהריים (חזיתות המבנה מזרחית ודרומית) והמנורות כולן מופעלות על-ידי דימרים המאפשרים להתאים את האור לאווירה הרצויה. המנורות הן למעשה בתי מנורה מהסוג הפשוט ביותר שבסיסיהן מלופפים בחוטי רפיה – פתרון יצירתי בהוצאה מזערית.אבני הקריסטל המונחות על אדני החלונות – בעיקר מסוג ROSEQUARTZ, קריסטלי אהבה האמורים להביא ברכה לבית – והפרחים האדומים בכניסה (בהם רעננים ומיובשים), נקשרים גם הם לעולם הפנג-שווי. זנדהאוז מסבירה, כי העניין הוא "איך רוצים להרגיש את שמש הבוקר" – כיצד לחיות בהרמוניה של היקום והפרט. התמונות:למעלה:שלושת החלונות הסמוכים לספרייה של חדר המגורים נפתחים אל חדר השינה. הרהיטים – B&B ITALIA בעיצוב אנטוניו צ’יטריו.למטה מימין לשמאל:מבט מכיוון המרפסת (שנעשתה חלק מהסלון) לעבר חדר האוכל והקיר המפריד בין השניים.תמונות מהאלבום המשפחתי על שידה במסדרון הסטודיו.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה