כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  רב-תרבותי Office dA – נאדר טהראני ומוניקה פונס דה ליאון

רב-תרבותי Office dA – נאדר טהראני ומוניקה פונס דה ליאון

שני האדריכלים הצעירים צברו הכרה ופרסום עולמיים בזכות שילוב ייחודי של תכנון אורבני, עיצוב פנים ועיצוב המוצר. אחד הפרויקטים החשובים שלהם הוא מרכז רוחני לכל הדתות ללא אופי דתי.

מאת: צילום:


 נאדר טהראני ומוניקה פונס דה ליאון הם הזוג הרב-תרבותי של עולם האדריכלות. אחד הפרויקטים החשובים שלהם הוא מרכז רוחני לכל הדתות ללא אופי דתי.  ביקור ב-,  Office dA משרדם שבבוסטון.בשכונה יאפית, שעד לאחרונה היתה אחד מהאזורים הקשים של העיר בוסטון (,(south end  שוכן משרדם של שני אדריכלים צעירים, שצברו הכרה ופרסום עולמיים בזכות שילוב ייחודי של תכנון אורבני, עיצוב פנים ועיצוב המוצר.  חברי Office dA הם נאדר טהארני, שמוצאו איראני, ומוניקה פונס דה ליאון, שמוצאה בוונצואלה.  פונס דה ליאון סיימה לימודי תואר שני באדריכלות באוניברסיטת הארוורד בבוסטון. טהראני סיים לימודי אדריכלות ב-Rhode Island School of Design  ולימודי היסטוריה ותיאוריה בAA- בלונדון.  הם נפגשו ב1991-  כשלמדו יחדיו בהארוורד, שם סיים טהראני לימודי תואר שני באדריכלות.  כיום שניהם מכהנים כפרופסורים בהארוורד. עבודתם זיכתה אותם בחמישה פרסי PA  (שמעניק כל שנה המגזין "Architecture" לפרויקטים המיועדים להקמה) ובפרסים יוקרתיים נוספים.            חדשנותם מתבטאת בשימוש והתנסות בלתי פוסקת בחומרים כגון עץ, פלדה, נחושת, בטון, עור ואחרים. כל פרויקט מלווה במחקר מעמיק ובחיפוש אחר תעשיות והפקות מקומיות. המוניטין שצבר המשרד נובעים גם מהתעוזה שבהתמודדות במגוון תחרויות עיצוב בינלאומיות עם משרדים ותיקים יותר (כגון דילר וסקופידיו). עם פונס דה ליאון וטהראני עובדים 15 מעצבים צעירים הממונים על פרויקטים מגוונים: מסעדות, מספרות ורהיטים. ובין כולם מהלך, בודהה, כלב מסוג וישלה שהוא חלק בלתי נפרד מהמשרד.Office dA הוא משרד קטן יחסית. "אנחנו מעוניינים לשמור על סדר גודל זה, אך אין זו סיבה לא לקבל עבודות גדולות יותר", העירה פונס דה ליאון. "במידת הצורך, נעבוד בצוות עם משרדים אחרים". וטהראני הוסיף: "מטרתנו להיות מעורבים בצורה אינטימית בכל פרויקט, לכן אנו מעדיפים להישאר משרד קטן וכך להגביל ולבחור בקפידה את עבודותינו".הפרויקט שזיכה את Office dA בהכרה בינלאומית היה Multi-Faith Spiritual Center שעיצבו באוניברסיטת  נותראיסטרן שבבוסטון ב1998-1994-.  באוניברסיטה זו התקבצו סטודנטים רבים ממקומות שונים בעולם ונוצר צורך במקום שישמש את בני כל הדתות להתייחדות רוחנית. Office dA עיצבו מקום ללא אופי דתי אך כזה המשדר רוחניות והרגשת קדושה.  הכניסה למקום היא ממסדרון ואינה שונה מהכניסות לכיתות הלימוד. היא מתאפשרת משני צדדים כדי שלא ליצור אוריינטציה דתית מסוימת. למקום לא הוכנס אור טבעי אלא תאורה מלאכותית. המרחב מופרד על ידי מסכים לשלושה חללים עיקריים המשמשים למפגש, ספרייה ולאחסון חפצים. החלל הגדול משמש היכל תפילה אך אין בו אלמנטים דתיים כלשהם.  רצפת מבהיקה של עץ דובדבן  ברזילאי מציגה את השתקפותם של המתפללים והתקרה. בעיצוב התקרה ביקשו המעצבים ליצור אווירה דרמטית הדומה לזו של בתי כנסת, מסגדים וכנסיות ונוצרת בעזרת התקרה המוגבהת בצורת כיפות. "נתוני המקום לא איפשרו לנו זאת", סיפר טהראני, "מה גם שהיינו צריכים להסתיר את מערכות האוורור בתקרה. לשם כך תיכננו ’תקרה תלויה’ הנראית כמו כמה מסננות מתכת מוארות ונפתחות. כך הכיפה המקורית, הקמורה, נהפכה לקעורה". הרגישות התרבותית בפרויקט זה, אשר הוכתר בפרסים רבים, וכן ההצלחה בפעילותו של המרכז  נובעות מאופיו המיוחד של המשרד, המעסיק מעצבים מכל רחבי העולם, לרבות שווייץ, ישראל, כוויית, קולומביה, איטליה והפיליפינים. על השאלה, כיצד שני אנשים ממקומות ומרקע שונים משתפים פעולה כך, משיבה מוניקה פונס דה ליאון: "היתרונות והחסרונות שלנו מגוונים. ישנם פרויקטים שאני מנהלת ואחרים שמנהל נאדר. הפרויקטים המוצלחים מבחינתנו הם אלו ששנינו הטבענו את חותמנו על עיצובם".המשרד החל את דרכו בפרויקטים קטנים דוגמת ה,Otto Table- שולחן העשוי שכבות סיבי פחם, סיבי זכוכית ועץ. צורת העבודה בחומרים אלו איפשרה ליצור את השולחן כיחידה אחת ללא חיבורים. רגליו, הנראות כעמודי עץ מסיביים, אינן אלא שכבת עץ מהגוני דקיקה הכרוכה סביב רבדים רבדים של סיבי פחם וזכוכית. ייחודו בכך שמצד אחד הוא נראה כפיסת אריג המחליק בעדינות – ומצד אחר השולחן נראה מסיבי.  השולחן מייצג ללא ספק קו עיצובי הניכר בכל אחת מעבודות המשרד ומתאפיין בעדינות, פונקציונליות וחדשנות המתאפשרת בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. "עבודתנו מתאפיינת בהיותה בעלת מורכבות גיאומטרית תוך כדי חקר חומרים המבטאים את אהבתנו ליצירת סגנון גרוטסקי", מגדיר טהארני.  כאשר הם נשאלים, מה הם מקורות ההשראה העיקריים שלהם. מביטים השניים זה בזה; במבטי הסכמה המלווים בחיוך הם עונים כי הם אוהבים "בעיות קשות": "אם לא מציבים אותן לפנינו, אנחנו ממציאים אותן", אומר טהראני. "בעיות קשות הן מקור השראתנו".פרויקט השיפוץ של חדרי המשרדים, הקבלה וחדרי התערוכות של בית הספר לאדריכלות באוניברסיטת הארוורד בבוסטון, שעשו השנה, הוא דוגמה ליכולתם המקצועית ולנוהגם לדקדק בפרטי פרטים. השיפוץ כלל חלוקה מחדש של החדרים ועיצוב הריהוט  – עד כדי עיצוב מחדש של תיבות הדואר.  עיצוב הרהיטים נתן למשרד הזדמנות להתנסות בטכנולוגיות ייצור חדשניות. רהיטי העץ עוצבו ויוצרו בעזרת תוכנות מחשב מתקדמות שאיפשרו לעץ להיראות כאריג עדין בעל קפלים. אפילו ידיות הפתיחה של הרהיטים מעוצבות בצורה מעניינת ומפתיעה.פרויקט נוסף שזכה לפרסום רב בעולם האדריכלות הוא מסעדת Mantra בבוסטון (2001-2000). בבניין קולוניאלי עתיק ששימש בנק באזור המסחרי השוקק חיים של בוסטון ממוקמת מסעדת גורמה זו המתמחה במטבח הודי-צרפתי. המבנה המקורי בעל תקרות גבוהות ומשטחי שיש מרהיבים הוא כשלעצמו מדהים ביופיו. "שתי בעיות עיקריות היו צריכות להיפתר.  האחת, קבלת אישורי עירייה, והשנייה, סיפוק הצרכים המתבקשים בתכנון מסעדה כדוגמת אקוסטיקה ותאורה", אומר טהראני. התוצאה יפהפייה. סוגי חומרים שונים כדוגמת משי הודי, מחיצות שקופות ווילונות מתכת דקיקים שימשו לחלוקת החלל וליצירת סוגי אווירה שונים. המסעדה היא חגיגה של חומרים וקונסטרוקציה ייחודית המפליאה לשלב בין עתיק לחדש.אשר לתוכניותיהם לעתיד, "רק זכינו במכרז לתכנון המעונות של ,Rhode Island School of Designבנוסף לכך אנחנו מתחילים עכשיו בבניית מרכז לאמנות בבייג’ין שבסין ובית פרטי בלנוקס, מסצ’וסטס, ועוד היד נטויה", דברי נאדר טהראני.  התמונות:למעלה:Mantra 2001  – מסעדת גורמה הודית-צרפתית הממוקמת בדאון טאון של בוסטון  בבניין עתיק ששימש בעבר בנק. העיצוב התחשב באלמנטים הניאו קלאסיים של המבנה העתיק והשתלב בו בעדינות מופלאה- פינת ישיבה מוגבהת בעלת רצפת עור המחולקת בעזרת וילונות מתכת דקיקים.למטה מימין לשמאל:Mantra 2001  –  דלת הכניסה למסעדה. Mantra 2001  –  כמה משולחנות המסעדה עוצבו במקוריות כשפלטת השולחן "מטפסת" מעלה ויוצרת מעין קיר נמוך המקנה לסועדים פרטיות ותחושה של אינטימיות. Otto Table 1999 שולחן העשוי שכבות של סיבי פחם, סיבי זכוכית ועץ. לשולחן אין חיבורים, הוא יוצר כיחידה אחת. דקיקות השכבות ואופי החומרים שמהם הוא עשוי משווים לו עדינות ואלגנטיות שהם סימן ההיכר של הצמד.  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה