כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  רוחה של נווה צדק

רוחה של נווה צדק

האדריכל איתן קימל, ממשרד "קימל אשכולות", תכנן בית בנווה-צדק לשתי משפחות

מאת: צילום:


בדירת הגן הושאר בפינת האוכל קיר כורכר ישן, שהואר מהרצפה ומהתקרה המשופעת בקורות עץ שנצבעו לבן. הסלון המופרד מהחצר הפורחת בדלתות שקופות, הריהוט הקליל ותריסי העץ משרים אווירה ים-תיכונית קסומה.האדריכל איתן קימל, ממשרד "קימל אשכולות", תכנן בית בנווה-צדק לשתי משפחות, תוך שמירה על השתלבות מלאה באופי השכונה. משפחה אחת בחרה בקומת הגינה והשנייה בקומת הגג. חלוקת השטח ביניהן, במיוחד במפלס האמצעי, יצרה חללים מעניינים. מעצבות הפנים קרן אלון-גור ואורנה וייץ עבדו תוך שיתוף פעולה מלא עם האדריכל ויצרו במקום אווירה ישראלית מסוגננת. האדריכלים מיכל אשכולות ואיתן קימל )משרד "קימל אשכולות"( הם מחלוצי הבנייה מחדש בשכונת נווה-צדק התל-אביבית. זה שנים שהשכונה עוברת תהליכי שיפוץ ובנייה מואצים. "קימל אשכולות" השתדלו ומשתדלים לשמור על צביונה המיוחד של השכונה, גם בבתים חדשים. היום, לצערם ולצערנו, צצים שם בניינים כפטריות רעל צורמות, ללא התחשבות בסביבה, באופיה, בחומריה ובצבעוניות שלה. "הבתים שאנחנו בונים בנווה-צדק דורשים מבט שני ושלישי, כדי להבין אם עמדו שם תמיד או נבנו מחדש. הבתים הללו מנסים להשתלב בתוך הרקמה הקיימת, ולהזכיר את מה שהיה וכמעט כבר איננו".הבית הדו-משפחתי שתיכנן איתן קימל הוא חדש לחלוטין )למעט קיר כורכר אחד שנותר מהבית הישן שעמד על המגרש(, והוא דוגמא לאדריכלות המשמרת את רוחה הישנה והיפה של נווה-צדק. המגרש נרכש על-ידי שתי משפחות שהיו מעורבות בתכנון הבניין, והחליטו במשותף על אופן החלוקה המיוחדת של שני הבתים הצמודים. משפחה אחת שמה את הדגש על הגינה, וזו היחידה שאותה נראה בכתבה זו. המשפחה השנייה העדיפה את הגג.הכניסות לדירות הן מרחובות שונים, ולכן יש להן כתובות שונות. ההפרדה ביניהן מוחלטת, וקשה להבחין שאלה שתי יחידות משולבות. כתוצאה מהחיבור הייחודי, שיצר בכל מפלס חלוקה אחרת לטובת כל אחד מהצדדים בשתי היחידות, נוצרו בכל בית חללים מעניינים.חיבור כימידירת הגינה משתרעת על פני כל קומת הקרקע ועל חצי מהקומה האמצעית. כל הקומה העליונה שייכת לדירת הגג. במרתף החפור התחלקו שתי הדירות חצי בחצי, ויש ביניהם דלת מחברת. דירת הגן מתוכננת כסלון-פטיו-חצר, וחדר נוסף. שתי דפנות גן פונות אל הסלון והמטבח, דופן אחת אל השכנים והרביעית אל הרחוב. החומה הפונה לרחוב ולצד השכנים גבוהה מהמקובל ושומרת על פרטיות המשפחה. פתח קשתי קטן בחומה שובר את המראה האטום שלה, ודרכו נכנסים אל חצר הפטיו שהופכת לגן קסום ומסוגנן, ספק חוץ ספק פנים.מעצבות הפנים של דירת הגן, קרן אלון-גור ואורנה וייץ, היו מעורבות בתכנון הפנים כבר בשלב התוכניות. איתן קימל מעיד עליהן שהן "כימאיות מומחיות", שעשו ממש חיבור כימי בין האדריכלות לבין חומרי הפנים, הצורות והצבעים. המעצבות היו גם קשריות יעילות בין האדריכל לבין בעלי הבית החיים בחו"ל, שהפקידו בידי המעצבות סמכויות להחליט על כל הפרטים, החל מאופן הנחת כל מרצפת, עבור לבחירה קפדנית של כל החומרים, ועד לקניית כלי אוכל וסכו"ם.העבודה המשותפת של האדריכל והמעצבות הפרתה את שני הצדדים. בפינת האוכל השאיר קימל קיר כורכר ישן בעל מראה פראי. בהשקעה רבה תוקנו הפוגות הלא מסודרות שלו, ונתנו לו טיפול מיוחד נגד התפוררות ופיזור אבק. בסופו של תהליך הוא הפך לנקודת ציון מעניינת בבית, והואר מהרצפה ומהתקרה. שולחן האוכל הישן )פרימיטיב( שבחרו המעצבות להעמיד לצדו והכיסאות שנקנו )"שלי"( ברחוב הרצל, נצבעו בטכניקה מיוחדת ששיוותה להם מראה מיושן והעלה אותם בדרגה. כך הפכה פינת האוכל למוקד עיצובי דרמטי.חצוב בקירהתקרה שמעל פינת האוכל משופעת בקורת עץ שנצבעו בלבן, ומלבד הנוכחות האסתטית שלהן הן תומכות ברצפת העץ של חדר השינה שמעליהן. תקרת העץ נבחרה כדי לחסוך את 30 הסנטימטרים של תקרת בטון וריצוף, ולהרוויח גובה ככל האפשר. הרווחים העמוקים בין הקורות יוצרים אף הם אשליה של גובה מעל פינת האוכל.תחרות לפינת האוכל מהווה החצר שרוצפה באבן עתיקה שפורקה ממבנה ישן שיועד להריסה. הצמחייה שנשתלה בחצר היא ישראלית מובהקת: יסמין שמטפס בסורג החלון, בוגונוויליה, תפוז, הדס וגפנית )גינון -דני דגן(. הגינה מעוטרת גם בכיור החצוב בקיר )אבא אבן(, בשולחן עם משטח מוזאיקה מרוקני )גן האוס(, וכל האלמנטים הללו משרים במקום אווירה ים-תיכונית קסומה.החצר מופרדת מהסלון רק בדלתות )פרטוש( שקופות, הפרדה מתאימה מאוד לאקלים הישראלי המאפשר חיים בחוץ ברוב ימות השנה. כדי להשיג מקסימום גובה בסלון, הונמכו הסלון והחצר ממפלס המדרכה ב50- ס"מ. לכן מטפסים בשלוש מדרגות אל האגף האחורי באותה קומה, ושם מוקמו חדרי האמבטיה וחדרי הילדים. ההנמכה והגבהה מעניקות לבית מימד של עומק ואפשרות לעיצוב ארכיטקטוני יפה.מעצבות הפנים קרן ואורנה המשיכו את הקו של האדריכל, של שימור המראה הישן של השכונה ורמזים להיסטוריה של ארץ ישראל. הן השתמשו במשטחי פסיפס סביב עמודים, על כל הספים לחדרים ובמסגרות למראות באמבטיות. הפסיפסים בוצעו בקיבוץ אילון על פי תוכניות ששרטטו, באבן החלילה שבחרו הן לריצוף והן לחיפוי. התוצאה – עבודת פסיפס מקסימה בגוונים בהירים מאופקים.חזיתות מוארות"בגלל החלוקה המיוחדת עם הבית הצמוד, יש בחלק הזה של הבית שתי חזיתות מוארות בלבד", אומר קימל, "ולכן הושקעה כאן מחשבה מרובה בפתרונות תאורה העונים על צורכי הדיירים, ועם זאת לא לחרוג מהמסגרת האסתטית. בסלון שובצו לבני פריקסט מחוררות בקיר שמאחוריו מוקמו האמבטיות הפנימיות, וכך הן מעבירות אור מהחצר לאמבטיה. ברצפת הסלון שובצו אריחי זכוכית חלבית, המשמשים כמעבירי אור למרתף בשעות היום, וכרצפה דולקת ומדליקה בלילה.סממני הסגנון הישן של השכונה הושגו בבית גם בעזרת תריסי עץ )בני הרשקוביץ( וצורות המלבנים והקשתות בפתחים, ספסל בנוי בחדר השינה וגומחה מקושתת מעל לראש המיטה. מחדר השינה יוצאים אל מרפסת שמש קטנה ופורחת המשקיפה על החצר שלמרגלותיה, ולבתים היפים ברחוב רוקח.בכל חדרי השינה – של הילדים באגף התחתון ושל ההורים למעלה – הונחו רצפות פרקט )דש( מעץ אלון מלא, מולבן בווקס שהולם את קירות השמנת. ארונות האמבטיה, וכן הארונות בחדרי השינה, תוכננו במיוחד על-ידי קרן ואורנה והוזמנו אצל נגרים מומחים )ביצוע: נגריית קלאס(. מיקום המדרגות הוא, כידוע, "שבירת ראש" גדולה בזמן הבנייה. כאן תיכנן אותן קימל חלולות משלד פלדה, עם מידרכי עץ. מאחוריהן, במעבר לחדרי הילדים, הוא השאיר מקום לחדר עבודה עם חלון קשתי גדול ושקוף, שמקבל אור מהחצר ומאפשר להשקיף עליה וליהנות מיופיה.ההנחיות שקיבלו האדריכל והמעצבות מבעלי הבית הגדירו בית נינוח ובהיר, כזה שאפשר לשים בו את הרגליים על השולחן בסלון, בית שישדר אווירת חופשה ישראלית בניגוד לכובד האירופאי שבו הם מוקפים בדרך-כלל, אבל בלי לסטות מהאווירה המיוחדת של נווה-צדק. אין ספק שההנחיות בוצעו במלואן, ועל הצד הטוב ביותר. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה