כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  שביל המדרגות השחורות – בית ישן בנווה צדק

שביל המדרגות השחורות – בית ישן בנווה צדק

תכנון מקורי הפך את הבית הבית הישן בנווה צדק לחלל מרתק, שיש בו קשרים של מבטים מעניינים בין המפלסים, שילוב נועז של צבעים, חומרים וצורות, ואוסף מעניין של פריטים וחפצים עתיקים.

מאת: צילום:


תכנון מקורי של המעצבת מיקי שלומוביץ’ הפך את ביתה הישן בנווה צדק לחלל מרתק, שיש בו קשרים של מבטים מעניינים בין המפלסים, שילוב נועז של צבעים, חומרים וצורות, ואוסף מעניין של פריטים וחפצים עתיקים.הדיירים: את הבית תכננה ועיצבה מיקי שלומוביץ’, המתגוררת בו עם בן זוגה נחום דוניצה, בעל חברה לתקשורת שיווקית, ועם תינוקם הפעוט. שלומוביץ’ מתמחה בתכנון ובעיצוב אדריכלי, ועובדת כ20- שנה על קשת רחבה של פרויקטים, ביניהם: מבני ציבור, משרדים, מרפאות, אולמות תצוגה ובתים פרטיים.הבית: באחת הסמטאות השקטות של שכונת נווה צדק ניצב הבית שחזיתו האפורה )טיח פימנטי של נדיר( משובצת בחלונות ארוכים ובדלת עץ מרשימה, מגולפת, בת 150 שנה. הבית, שנבנה בשנת 1929, תחום משלושת צדדיו בקירות הבתים הסמוכים. כדי להחדיר אור ואוורור לכל מפלסיו, תוכנן פיר פתוח העובר במרכזו של הבית.  החלל הפתוח מקשר בין המפלסים, ודרכו נראים שאר חלקי הבית בזוויות שונות ומעניינות. הפיר מתחיל בקומת הקרקע, עובר דרך קומת חדרי השינה ונפתח לקומת המגורים במעקה מברזל ומזכוכית שקופה. מעליו, בתקרה המשופעת, נפתחו שלושה חלונות סקיי-לייט שקופים.את השטח הבנוי של 180 מ"ר חילקה שלומוביץ’ לשלוש קומות. בקומת הקרקע ממוקם המשרד המחולק לשלושה מפלסים מדורגים. אגף חדרי השינה נמצא בקומה השנייה ובו שלושה חדרים ושני חדרי רחצה. מפלס חדר המגורים העליון כולל את המטבח, פינת האוכל, הסלון ומרפסת רחבה ופתוחה.גרם המדרגות: גרם המדרגות מוקם בסמוך לקיר, ושלומוביץ’ תכננה אותו כשביל העולה ברצף מקומת המשרד עד לקומה העליונה. במפלס הקומה השנייה תוכננה מדרגה רחבה המובילה לחדרי השינה דרך שער ברזל שנפתח במעקה הגרם. משם ממשיך השביל ועולה, בעיקול מתון, אל קומת המגורים.  שביל המדרגות המיוחד מצופה בפח שחור דק המשוח בלכה שקופה. את הפח פרשה המעצבת כשטיח שהודק לכל מדרגה במוטות ברזל דקים ושחורים. הפח הגולש מטה, מרכך את השיפוע ויוצר תנועה של זרימה ישירה בין הקומות.קומת המשרד: דלת הכניסה לבית מובילה היישר אל המשרד ואל גרם המדרגות. היות שמפלס הרחוב גובל בקומת הקרקע, תוכננו אזורי המגורים הפרטיים בקומות העליונות, מהם נשקף נוף השכונה הפתוח עד לים. המשרד עצמו מדורג בשלושה מפלסים הנעים סביב חלל מרכזי פתוח )פיר( שעולה עד לקומת המגורים. ריבועי זכוכית גדולים, הנתמכים בקורות פלדה, שובצו ברצפת המפלס העליון. אלו מחדירים אור טבעי למפלס העבודה הנמוך.השטח שמתחת לגרם המדרגות מנוצל למטבח משרדי קומפקטי ולמחסן קטן הסגורים, שניהם, בדלתות פורמייקה שחורות וחלקות. בהמשך הקיר הותאמה דלת עתיקה ורחבה דרכה נכנסים אל חדר השירותים של המשרד.קומה שנייה: חדרי השינה והרחצה מאורגנים סביב הפיר הפתוח, שמסביבו מעקה זכוכית. כאן יצרה המעצבת משחק מעניין של שקיפויות: את שני צדי הפיר סובבים קירות מזכוכית שקופה וחלבית, הממוסגרים בשלבים אופקיים של פרופיל בלגי אפור. כך מעוצבות גם הדלתות בכניסה לחדרים.במרכז הקומה, בסמוך לחלל הפתוח, תוכנן קונוס פיסולי העשוי מרצועות ארוכות של זכוכית חלבית ופרופילי ברזל דקים בגוון נחושת. הקונוס שעולה ומתרחב בחלקו העליון, מרכך את המעבר לחדר השינה של ההורים וחובק בתוכו את האמבטיה העגולה שבחדר הרחצה הסמוך. בצדו הפנימי שובצו רצועות אורך מזכוכית שקופה, שמחדירות את האור המגיע מחלונות החזית.קומת המגורים: קומה זו פתוחה אל מרפסת רחבה המוקפת במעקה מעץ אלון. מהמרפסת נראים הבתים והגגותיה האדומים של השכונות שבזי ונווה צדק, עד לים. קורות עץ בגוון שנהב תומכות בתקרה הגבוהה והמשופעת של חלל המגורים.המטבח תוכנן לרוחב הקיר, בסמוך לגרם המדרגות ומעקה הפיר. הוא מורכב מארונות אופקיים ואנכיים שנצבעו בגוון שנהב. בתוכם מאוחסנים, בין השאר, המקרר ומכונת הכביסה )נגריית ראשונים(. משטח העבודה והכיור עשויים מנירוסטה שממשיכה גם בחיפוי הקיר. מעל, ממסגר ארון אופקי שעשוי מעץ אלון ומחולק לריבועים פתוחים את הארונות הבהירים.ממול ניצב אי עבודה המחופה במשטח בוצ’ר בלוק. האי מסתיר בתוכו את התנור ואת שאר המכשירים החשמליים.בסלון משולבים פרטי ריהוט עתיקים ומסוגננים שאספו בעלי הבית במשך שנים בארץ ובחו"ל. שולחן האוכל היה במקור שולחן קפה ונציאני מתחילת המאה, שאליו צורפו ארבעה כיסאות תואמים. במרכז פינת ההסבה מוצב ארגז מסעות ישן המשמש כשולחן קפה. בצדו כורסת עור בסגנון ארט דקו )גלריית דבורה שיק( ומאחוריה עומדת מנורת מתכת בסגנון תעשייתי משנות השלושים.תאורה: גופי תאורה מפוסלים מפיברגלס ומעוצבים כגלמים המרחפים בחלל נתלו בכניסה למשרד )נורית סובול לייט פורם(. בשאר חלקי הבית הקפידה המעצבת לשלב תאורה פונקציונלית ועדינה. את שביל המדרגות מלווים ספוטים שחורים, ובקומת המגורים נתלו פנסי תאורה קלאסיים ממתכת. על הקירות מנורות מדפי מתכת דקים בגוון חלוד )ניו-ליט(.חומרים וגוונים: שימוש מאוזן בחומרים ובצבעים ממתן את העושר הצורני ואת ריבוי המפלסים בבית. קומת המשרד חופתה בכל מפלסיה באריחי אבן צפחה שחורה )קסטיאל( ועל הקירות הודבקו טפטים מפוספסים בשחור ובחום – אלמנט ויזואלי המקשר בין המפלסים )גולדשטיין(. הקומות העליונות חופו בפרקט מירבאו אסייתי בגוון חום עמוק )I.S.P(.  האריחים והפרקט הונחו בזווית של 45 מעלות כדי להשיג תחושה של תנועה וזרימה בחללים. החלונות והדלתות שמסביב לפיר, בקומה השנייה, עשויים מזכוכיות שקופות וחלביות הממוסגרות בפרופיל בלגי אפור. הקירות והתקרה נצבעו בגוון שנהב בהיר. חדר הרחצה של ההורים חופה כולו באריחי פסיפס זכוכית בצבע שחור ובשאר חדרי השירות שובצו אריחי פסיפס באפור בהיר )יצחקי(. קשת הגוונים האפורים-שחורים, ביחד עם גווני העץ והשנהב, מעניקים לבית מראה דרמטי, אלגנטי וייחודי.עיצוב: בתכנון ובעיצוב הפנים יצרה שלומוביץ’ קשרים ויחסים של תנועה וזרימה בין החללים. אלו מודגשים במשחקי השקיפויות שבין החומרים ובשילוב הצבעים הלא שיגרתי. "אני מנסה לרתק את העין", אומרת מיקי, "שמכל מקום ומכל כיוון בבית יתקבלו מבטים וזוויות מעניינות ויחד עם זאת, ליצור הפרדה ברורה בין אזור המשרד לאזור המגורים הפרטי".אלמנטים מיוחדים: בבית ובמשרד אוסף של פריטים עתיקים וחפצים ישנים, כמו הדפסים ואיורים מספרים, מצלמות עתיקות, שלט של חנות משנות הארבעים, קרש כביסה ישן שמסתיר את ארון החשמל בכניסה ועוד."תכנון הבית", מספרים בני הזוג, "התחיל למעשה מדלת הכניסה העתיקה". זו דלת צרפתית, בת כמאה חמישים שנה, בסגנון עירוני העשויה מעץ אלון.  הדלת ושתי דלתות עתיקות נוספות, נרכשו לפני מספר שנים מבעלת הגלריה לעתיקות, דבורה שיק. "איפסנו אותן במחסן הגלריה וחיכינו עד לבניית הבית". הדלת הכפרית הותקנה בכניסה לחדר השירותים שבמשרד, ואילו הדלת השלישית והנמוכה הפכה לחלק מארון מסוגנן בסלון.M

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(455368) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:48" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:48" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(12) "066062A3_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(14) "066062a3_big-2" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:48" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-09-08 15:32:48" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(455367) ["guid"]=> string(64) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/09/066062A3_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה