כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  שלא ייגמר לעולם

שלא ייגמר לעולם

המעצב התעשייתי אבי לב תיכנן, עיצב ובנה את ביתו הייחודי במושב לכיש. התוצאה תיראה יוצאת דופן לא רק במושב דרומי. אלמנטים של תיאטרון וצבע שולטים בבית. לבית עוצבו גופי תאורה ייחודיים.

מאת: צילום:


ביתו של לב הוא גם תיק העבודות שלו, כלומר, חלק מכרטיס הביקור שלו כמעצב. עבודותיו מוצגות, תלויות, מונחות ברחבי הבית. חותמו האישי מוטבע בבית למן שלד הפלדה, דרך החזיתות השונות במהותן זו מזו, משחקי הצבעים הדומיננטיים ועד לגופי התאורה הממלאים את חלל הפנים באור, תוכן והומור. הגופים כולם פרי יצירתו והם שפני ניסיון למיזם חדש שלו, מחלקה חדשה ב"בליבא", שעתידה לייצר ולייצא גופי תאורה, בעיקר לאירופה.המחשבה שעמדה בבסיס התכנון, שהחל ב1992 היא שהבית הוא בסיס לשינוי מתמיד. הבית תוכנן יחד עם האדריכלית סיוון אולנד, אבל מיד עם סיום ההגשה המשיך לב כמעט לבדו. פירוש הדבר לא רק תכנון ועיצוב, כי אם גם חיפוש קבלן שייאות לבנות את הבית. אחרי כשנתיים של חיפושים הבין, שרק הוא יוכל לקבל עליו את המשימה. במבט לאחור, אחרי כמה שנות ניסיון כקבלן של עצמו ולעת מצוא גם הבנאי ועוד שאר מלאכות, הוא ממליץ בכל פה להימנע מעבודה עצמית כזאת.תהליך בניית הבית החל בהנחת פלטת בטון שעליה הוצב שלד פלדה שהוזמן אצל מסגר. אחרי שהורכב הגג המקושת, היה על לב להמתין שנה כדי לבדוק איך יעמוד ברוחות. על הגג הורכבו רעפיSHINGLES , אפשרות זולה וחמה יחסית לחלופה שעמדה על הפרק – חיפוי אלומיניום. הבית הדרמטי בעל המראה האורבני יהיה יוצא דופן לא רק בנוף הכפרי של מושב לכיש, שבו הוא שוכן. הוא כאילו לקוח ממקום אחר, אופטימי ומלא אנרגיה, לחלוטין לא מתמזג עם בתי השכנים. החזית הצרה הפונה אל הרחוב מאחדת שתי חזיתות שונות בתכלית תחת גג מקושת ומשחק גיאומטרי של חלונות. זו "החזית הקלה", כפי שלב מכנה אותה, והיא מורכבת מפנלים מתועשים שיובאו ביבוא אישי מאוסטריה. תהליך הבנייה שלה ארך כשבוע, אחרי שהמרכיבים ברחו כי לא ידעו איך להתמודד עם הפנלים ולב נשאר לעשות את מעשה ההרכבה ועם ג’יקסו שבעזרתו פער חורים לחלונות. המשקופים בחזית זו עשויים אלומיניום וצבעם כחול. חזית הכניסה לבית מכונה בפי לב "הכבדה". היא נושאת את כל מערכות הבניין, אינסטלציה וכדומה, ומחופה בלבני סיליקט הנראות גם בתוך הבית. בניית חזית זו ארכה מעט יותר זמן, ולו רק משום שאת הלבנים, שמקורו באקרשטיין, מיין לב מיון קפדני בשל חוסר עקביות צורנית. משקופי החלונות בחזית זו אדומים כולם ועשויים עץ.פרט מעניין בכניסה לבית הוא עמודי פח אדום החובקים את הסיליקט ומיועדים להגנה מפני חדירת מים. ציפוי דקורטיבי מנירוסטה עם גוף תאורה נסתר משלים את התמונה ותורם למראה דרמטי בשעות החשיכה.לפני הכניסה אל הבית מדגיש לב כי הוא אינו גמור. כשהוא מתאר את תהליכי העיצוב שעדיין נעשים בבית אף על פי שהוא גר שם כבר כמה שנים, הוא שואל דימויים מעולם התיאטרון וממשיל עצמו לשחקן שהבית הוא בימתו. התגובות שהוא מקבל מהקהל המבקר בביתו עוזרות לו, לדבריו, לשפר את הדיקציה. המבנה החיצוני של הבית אינו מכין את הקהל לחלל הפנים שלו. המאפיין המרכזי של הבית הוא החללים המרווחים. תוספת של צבעי יסוד עם נגיעות של גוונים רכים יותר וערב רב של רהיטים, אביזרים וגופי תאורה יוצרים תחושות שונות בחלקים שונים של הבית. מכיוון שהבנייה נעשתה בשלבים, במרווחי זמן גדולים, מצא עצמו לב עם מבנה ועם תוספת של תינוק למשפחה, מה שחייב אותו להיערך מחדש לעיצוב הפנים. בעזרתו של האדריכל רענן סיטון הוא ביקש להשיג חלוקה דינמית ופרקטית. בקומה הראשונה מצוי חדר המגורים המחובר למטבח. מיד בכניסה נראים שולחן קפה רב צבעים, כיסא פלסטיק כתום, וילון הודי, שטיחים אוריינטליים ושולחן מטבח אמריקאי משנות החמישים. זאת בנוסף למבחר גופי תאורה שלכל אחד מהם סיפור משלו. "כל ישראל חברים" הוא גוף תאורה הבודק את מהות החברה הישראלית, על פי לב. הוא עשוי כדורי מטקות הצמודים זה לזה ועליהם מונחת מנורת ניאון המבטלת או לחלופין מדגישה את התאורה שמתחתיה. במעלה המדרגות תלויה מנורה נוספת, פרספקס כחול עם סמל סופרמן. את המנורה הזאת תלה לב מול עיני היורדים מהקומה הראשונה כדי להבהיר את השבריריות של חיינו. הקונוטציה המיידית על סופרמן מתנפצת כשלב מזכיר לנו מה קרה לכריסטופר ריב, שגילם את דמותו.התוספת האחרונה לבית היא עיגול הזיכרונות. ריבועי דיקט של 4X4 ס"מ מוצמדים לקיר עם קו מתאר של עיגול. לדעת לב, הריבוע גדול דיו להכיל דימוי וקטן דיו שיהיו הרבה זיכרונות מצולמים. במשך השנים הבאות יודבקו על כל ריבוע תמונות מהווי המשפחה, מסעותיה וחוויותיה. כרגע יש כמה ריבועים עם תמונות מהטיול המשפחתי האחרון, של הגננת, של תערוכה שראו ביחד וגם של פוקימון – ראי התקופה.בעל נפש של אספן, תיעל לב את היצר לאוסף שעונים, הפזורים בחלל המגורים. השעון, לדבריו, הוא פריט לא יקר אבל בעל אפשרויות אין ספור ומעודד מעצבים להמצאות משעשעות ומעניינות.חלקה השני של קומת הכניסה הוא יחידת מגורים גדולה עם שירותים ואמבטיה. הקיר האדום מרוכך בהדפס שנעשה בחותמות והוא מנהל דיאלוג עם גרם המדרגות האדום שמעליו. כיסא פלסטיק מעוגל בעיצוב פיליפ סטארק משלים את החלון העגול בראש גרם המדרגות. כרגע משמשת היחידה חדר משחקים ענקי וחדר עבודה, ובעתיד הכוונה היא ליצור יחידת הורים. החללים בבית תוכננו לכמה פונקציות, להווה ולעתיד, ולכל האפשרויות נעשו הכנות תשתית מתאימות.מדרגות הפח המובילות לקומה השנייה מחופות בדשא סינתטי. החיפוש אחר חומר רך שיבלע את קול עקבי הנעליים הוביל לחומר העמיד הזה, שצבעו הוסיף לו נקודות זכות. מתחת למדרגות מצוי המזווה.קיר גרם המדרגות נצבע באדום, כמו החלונות האדומים מולו, וקיר הרקע – בצהוב, ובו פתח עגול המאפשר הצצה מוקדמת למבואת חדר הילדים. גם חדר הילדים תוכנן מתוך מחשבה על חלוקה עתידית שתאפשר חללים מרווחים. בניית מבואה לחדר אפשרה גישה משני החדרים אל חלל אמבטיה משותף. כרגע זו פינת קריאה נעימה. החדר כולו בצבעי יסוד – כחול, אדום וצהוב – בהרכבים שונים, למן הווילונות, דרך ארונות צבעוניים ועד פרגוד להפרדה. לחדר גם יציאה למרפסת. חלון חדר האמבטיה של הילדים מאפשר הצצה אל הנוף דרך חלון ענקי המחדיר אור, אבל בשל גובהו מאפשר פרטיות. הארון אדום על רקע צהוב חיוור, האביזרים והקרמיקה בצבע לבן.גרם מדרגות נוסף מוביל לחדר השינה של ההורים. בריצוף האלומיניום קיים לב הבטחה שהבטיח לעצמו לפני כמה שנים, כשעיצב חנות דיסקים עם ריצוף כזה. הוא גילה שהריצוף נעים למגע ואפילו לא מרעיש כמצופה והחליט למקם אותו בחדר השינה. התקרה המקושתת המחופה עץ דומיננטית מאוד בחדר, שתקרתו נמוכה יחסית לשאר הבית ויוצרת אינטימיות. את המיטה עיצב בהשראת עבודותיו של רוי ליכטנשטיין, בחיתוך חמוקי אשה שלצדה שולחן לילה, קופסה מחוררת עם גוף תאורה. זהו חלק מהקולקציה החדשה של VELIVA POHS , חברת התאורה שהקים לאחרונה.גוף תאורה נוסף התלוי מהתקרה מכונה "גוף לכל החיים". על חישוק מתכת מותקנות נורות העתידות להחליף את הנורה השרופה. המנורה תשנה תדיר את צורתה. גוף תאורה נוסף מהאוסף החדש, התלוי על הקיר, מורכב מנורות המחוברות למעגלים שונים היוצרים כל מיני צורות וסימנים, כולם לקוחים משפת הסימנים המופיעים בטלפון הסלולרי, שלב שולף כדי להדגים.מבחינת הצבעוניות זהו החדר הרגוע ביותר בבית. יש בו וילון שקוף, קירות אפרפרים כחלחלים וספה אפורה שלב עיצב ובנה. נקודות הצבע הן המיטה, השטיח וכריכות הספרים. גם לחדר השינה יציאה למרפסת. הבית משקף את השינויים העוברים על המעצב ועל בני משפחתו. הדגש מושם על נוחות המחיה, על מחשבה רבה ועל דו-שיח בין הדיירים לבית, שבנייתו לא תסתיים לעולם.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה