כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  שתי קוביות ומסדרון – בית בהולנד הבנוי משני אגפים נפרדים

שתי קוביות ומסדרון – בית בהולנד הבנוי משני אגפים נפרדים

שתי הקוביות בנויות מקונסטרוקציה של עץ ומחופות בעץ ארז, והמבנה המקשר בנוי מבלוקים המצופים בטיח. חומרי הפנים הם בעיקר סוגי עץ וקירות פנימיים מבלוקים ומאבן סיד. העיצוב בקווים פשוטים וישרים, פתוח ובהיר.

מאת: צילום:


בני-זוג הולנדים בני  55 ו-60 זכו בבית מקורי, יפה, שתכנן עבורם אדריכל ישראלי, ארי משיח, יחד עם האדריכלית וילקה רוטפל. יש לו תוכנית שונה בתכלית משאר הבתים בשכונה, והוא כולל בין השאר יחידת אירוח נפרדת, מוסך עם חלל עבודה מרווח לבנייה והרכבה עצמית, ואגף שינה עם חדר ענק: 22 מ"ר. המגרש המוארך הכתיב תכנון מיוחד: שני אגפים נפרדים וחלל המקשר ביניהם.למרות שכל אחד מהדיירים בשכונה מסויימת בעיירה ההולנדית רורלו יכול היה לקחת אדריכל וקבלן אחר, ולבנות על פי שיט "בנה ביתך" – כל הבתים בשכונה נראים כמעט זהים: פחות או יותר קובייה שקירותיה אבן, ומעליה גג רעפים משופע. כל חדרי המגורים ממוקמים בחזית ופונים לרחוב.  עיירה קטנה, רורלו שעל גבול הולנד-גרמניה, בת 10 אלפים תושבים. בחורף מגיעה הטמפרטורה ל10- מעלות מתחת לאפס. בקיץ יש ימים של שמש, ואז נוהגים תושביה להוציא רהיטי גן החוצה וליהנות מהשמש בגינה הקדמית, הפונה לרחוב, או בגינה האחורית.בדרך כלל מספיקה ועדה עירונית כדי לאשר את תוכניות הבנייה בעיירה. מה כבר מסובך לאשר עוד בית קובייה עם גג משופע ורעפים? אבל על מנת לאשר את הבית שאנו מראים כאן, בית חריג בצורתו ובחומריו, התכנסה הוועדה המחוזית. ישבו בה, כפי הנראה, פקידים עם ראש פתוח שדווקא רצו לעודד שוני, ריענון, ואישרו את התוכנית של ארי משיח, אדריכל ישראלי היושב באמסטרדם, בלי הנד עפעף, בלי טענות ומענות.וכך זכו בעלי הבית, בני-זוג בני 55 ו-60, בבית מקורי, יפה, בעל תוכנית שונה בתכלית משאר הבתים בשכונה, ותואמת היטב את צרכיהם, כפי שהוגדרו באוזני ארי משיח. "היה חשוב להם שאתכנן – מלבד השטחים הציבוריים והפרטיים ביחידת המגורים שלהם – יחידת אירוח נפרדת, ובה שני חדרים, מקלחת ומטבחון, וגישה נפרדת מבחוץ", מסביר משיח.  "כמו כן הם ביקשו מוסך שיש בו חלל עבודה מרווח, כי בעל הבית אוהב לעשות דברים במו ידיו, לתקן רהיטים ומכשירים וכד’. בקשה נוספת: שתהיה להם מכסימום פרטיות. שהסלון בשום אופן לא יפנה אל הרחוב, כדי שבעלי הבית לא יהיו חשופים למבטים של העוברים ושבים". הרוויח שטחנתוני פתיחה נוספים היו שטח המגרש )פחות מחצי דונאם( וצורתו, והגבלת הבנייה לגובה של הרשות המקומית. צורת המגרש – מלבן ארוך שאורכו 32 מ’ ורוחבו 15 מ’. משיח נאלץ להקים על המגרש בית מוארך, ותרגם את כל הבקשות לצורה הסופית המיוחדת: שני אגפים נפרדים וחלל המקשר ביניהם. מאחר שקו הבנין כלפי הרחוב מותיר 6 מ’ בין הבית לבין המדרכה, אפשר היה לחפור את הכניסה למוסך-חלל עבודה של הבית.בשל ההבדל בין רוחב האגפים לרוחב המסדרון, נוצר מעין פאטיו המוקף בקירות עם פתחים משלושת צדדיו, מעין חצר מוגנת, וכך מאפשר הפטיו מעבר של אור לכל חלקי הבניין, הזוכה להרבה יותר קרני שמש מחממות ומאירות מאשר הבתים השכנים.  בשל מגבלת הגובה במקום – לא יותר מ6- מ’ מעל פני האדמה – חפר משיח חצי קומה באדמה, הרוויח שטח, ונאלץ לבנות את הבית במערכת של מיפלסים, שהמיפלס העיקרי בו ממוקם בגובה 1 מ’ מעל האדמה. בכדי לפשט את ארגון ומיקום המדרגות השונות, נולד הרעיון של הקטע המקשר, שנמתח לאורך כל הבית ובתחומו נבנו כל המדרגות. הגישה לחללי הבית השונים מתבצעת למעשה דרך אזור זה.נתאר, אם כן, את הבית, החל מהכניסה אליו: כניסה צדדית נכנסים למבואה, ועולים במספר מדרגות עד למפלס העיקרי. בגובה הזה נמצאים המטבחפינת האוכל וחדר העבודה. כדי להיכנס לסלון פונים ימינה ויורדים שוב במדרגות, מטר אחד. כך מתרחקים מהחזית ומשאון הרחוב ונמצאים בחלק החפור, כאשר החלונות נמצאים – כמובן, מעל פני האדמה, ומחדירים אור.לאגף השינה עולים מהמבואה במדרגות, ומגיעים לחדר שינה ולחדר האמבטיה. "זהו חדר שינה ענק", מתאר משיח, "שטחו 22 מ"ר. כך רצו הלקוחות שלי, כי ככה הם אוהבים את חדר השינה שלהם", ונראה שהם באמת יודעים בדיוק מה הם אוהבים, בני הזוג הללו, ושהם אוהבים את הדברים היפים שעושים איכות חיים גבוהה ויפה. שיכבת קלקראחד הדברים היפים בבית הוא שילוב החומרים שלו, הן חומרי החוץ והן חומרי הפנים, ונתחיל מהפנים. יש כאן שילוב של כמה סוגי עץ, כגון אורן צבוע )משקופי הפנים(, עץ טרופי קשה )עץ כהה ויפהפה מדרום מזרח אסיה הנקרא מרנטי, שממנו עשויים המשקופים החיצוניים והמדרגות(, ועץ בוק )בפרקטים(. המבואה בנויה מקונסטרוקציה של עץ אורן, והקירות הפנימיים מבלוקים ומאבן סיד.חומרי החוץ: המבנה הארוך המקשר עשוי מבלוקים המצופים בטיח, ששיכבת קלקר בעובי 10 ס"מ מפרידה ביניהם, לשם בידוד, ועליה מורחים כמה שכבות טיח עם רשת זיון. משיח: "זה מהווה בידוד מעולה, ועד כמה שידוע לי – יש להשיג אותו גם בארץ. החורף הישראלי אומנם לא כל-כך קשה, ואפשר לבודד בשכבה דקה יותר של קלקר. אני לא יודע עד כמה זה מייקר את הבנייה, אבל אני משער שבסופו של דבר – החסכון בחימום אולי יתקזז עם העלויות הללו".שתי הקוביות הנפרדות של הבית עשויות מקונסטרוקציה של עץ, מעליה שיכבת בידוד, והחיפוי החיוני מעץ ארז הגדל במערב ארה"ב. "זהו עץ עמיד מאוד לכל מיני תופעות אקלימיות, גם בלי שעבר טיפול מיוחד", הוא מוסיף. "במשך הזמן, בהשפעת הרטיבות, הוא הופך מחום-צהבהב לאפור חם", אומר לי ארי משיח, ומראה לי תצלומים של הבית מיד לאחר הקמתו ושנה אחר-כך, כשהעץ האפיר. "זה בסדר", הוא מרגיע אותי, "רצינו מראש את האפרפרות הזו"", שאומנם נראית נפלא ומשתלבת היטב עם שאר החומרים והגוונים.מה עוד נשאר? המרפסת הקדמית והמדרגות האחוריות, שנעשו מפלדה מגולוונת, והגג המשופע שמצופה בביטומן. כדי שהחלוקה החומרית לא תהיה כל-כך שרירותית וסכמטית, יצר משיח במתכוון "פריצות" מבוקרות של חומרים מאגף לאגף, וכך נוצר קשר ביניהם: החלק המטוייח פורץ מעט לחלק המחופה בעץ, ולהיפך. פח גליכשאני שואלת את ארי משיח איך הוא התגלגל דווקא ללימודי אדריכלות בהולנד, באוניברסיטת דלפט, מסתבר שלא היתה כאן כוונה מיוחדת: הוא הלך בעקבות ידידה הולנדית לביתה, ולימים היא הפכה להיות רעייתו. תמיד היתה לו נטייה לשרטוט ולאמנות, והבחירה באדריכלות היתה טבעית. הוא החל לעבוד במשרד שמתכנן מבני ציבור שונים ובתי מגורים. לדבריו, הוא מעוניין לקשור קשרי עבודה עם ישראל ועם ישראלים, ובדיעבד לא מצטער על הזדמנות ללמוד בהולנד ולחיות בה."היתה לי הזכות ללמוד אדריכלות אצל מורים מעולים, ביניהם רם קולהאס, המוכר למדי בארץ. והיתה לי הזכות ליהנות מהפתיחות של ההולנדים, פתיחות שאני עדיין לא מבחין בה כאן, במיוחד בכל הנוגע לשימוש בחומרים. אני מבחין בארץ בנטייה להשתמש, לדוגמא, בחומרי חיפוי הדורים, יקרים, שיקנו לדיירים תחושה של פאר: אבן, שיש.  בהולנד אני רואה הרבה פח מגולוון, עץ, פח גלי, שעם בידוד טוב הוא יכול להוות חומר חיפוי מעולה. וכשכבר משתמשים פה במתכת מגולוונת – מקלקלים את העסק על-ידי כך שמרתכים את החיבורים ומזיקים לגילוון, במקום להשתמש בברגים ובמחברים. חבל שלמרות תנופת הבנייה בארץ הדבר לא גרם להרחבת האופקים בתחום יישום חומרים שונים ומגוונים". 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה