כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  תיאטרון של צורות – סגנון הבארוק

תיאטרון של צורות – סגנון הבארוק

סגנון הבארוק שנולד באיטליה במאה ה-17, היה סגנון עשיר בצורות, תיאטרלי, שופע, שהשפיע רבות גם על תנועות בסגנונות מודרניים כמו הארט נובו והפוסט מודרניזם.

מאת: צילום:


סגנון הבארוק האיטלקי נולד באיטליה בארמונות פאר ובווילות רחבות ידיים, ומשם התפשט לכל אירופה. זה היה סגנון עשיר בצורות, תיאטרלי, שופע, שהשפיע רבות גם על תנועות בסגנונות מודרניים כמו הארט נובו והפוסט מודרניזם.הבארוק צמח ברומא במאה ה17- כסגנון באמנות ובעיצוב וגם כדרך חיים אריסטוקרטית ואקסטרווגנטית, של ארמונות פאר ווילות רחבות ידיים. מרומא התפשט הבארוק לעבר כל ארצות אירופה ובמהרה הפך לצו האופנה האחרון, ורומא נעשתה למכה של האמנויות.  המונח "בארוק" מקורו במלה הפורטוגזית "בארוקו", שפירושה פנינה פגומה; פנינה שבתהליך התהוותה עוותה לצורה תלת-ממדית בלתי מוגדרת. כך גם אמנות הבארוק, ממזגת בין המציאות והדמיון, תמיד מפתיעה, תיאטרלית ודינמית. לאחרונה נפתחה במוזיאון "בארד" Bard לאמנות דקורטיבית בניו-יורק תערוכה ייחודית העוסקת בעיצוב ארמונות הבארוק ברומא.אמני הבארוק האיטלקי ראו עצמם כממשיכי דרכם של קודמיהם, בני עידן הרנסאנס, אך למעשה יצרו סגנון מנוגד לזה של הרנסאנס. הרנסאנס עמד בסימן ה"לידה מחדש" של תרבות העת העתיקה, ומאופיין בהרמוניה, באיזון, במתינות ובשכלתנות. לעומתו, היתה אמנות הבארוק דראמטית ונשלטה על ידי תנועה נועזת, תאורה תיאטרלית וניגודים אוונגרדיים. בעוד שאמנות הרנסאנס פנתה אל השכל, פנה הבארוק אל החושים והרגש וגירה את דמיונו הנועז של הצופה.עיצוב הפנים והאמנות הדקורטיבית הושפעו מן האדריכלות והאמנות בתקופתם. אדריכלי הבארוק פיתחו שפה מקורית שאותה הביאו לידי ביטוי בכנסיות, בארמונות ובבתי פאר ברומא. היתה זו אדריכלות פלסטית וכמעט דמיונית, שנוצרה באמצעות צורות מסובכות ומעוגלות וקירות מתעקלים, שהכניסו למבנה יסוד של זרם ותנועה.  חללי הפנים הגליים עוטרו בציורי ענק יוצרי אשליה, ציורי קיר גדושים שתיארו אשליה של מבני פאר מתנוססים על רקע שמיים אינסופיים ומלאכים מרחפים ממעל. הדינמיקה יצרה אשליה מסתורית של אינסוף ושל ביטול מסת הקירות והתקרה.עץ מוזהבבתקופת הבארוק נעשה לראשונה מיזוג בין כל צורות האמנות, כאשר קווי התיחום ביניהן נעלמו כמעט לחלוטין. כך שולבו יחדיו האדריכלות, הציור, הפיסול והעיצוב לכדי יצירה מושלמת. כמו האדריכלות והציור, היה גם העיצוב עשיר, צבעוני, שופע ומפואר, ונשלט על-ידי הזהבת משטחים וחומרים יקרים ואקזוטיים שעובדו במלאכת מחשבת.  הצבעים השליטים בעיצוב היו אדום ארגמן וזהב, שיצרו את המראה החצרוני ששלט בכל. השימוש הרב בטקסטיל תרם לנינוחות ולתחושת הפאר.סגנון העיצוב בבארוק צמח, כאמור, בארמונות פאר ובווילות רחבות ידיים ברומא ובסביבתה. איטליה העמידה מספר רב של אמנים, אך שלושת החשובים שבהם היו ללא ספק ג’יאן לורנצו ברניני (Gian Lorenzo Bernini, 1598-1680), פרנצ’סקו בורומיני (Francesco Boromini, 1599-1667,), ופייטרו דה קורטונה (Pietro Da Cortona, 1597-1669). הם שהגו את עקרונות הבארוק ויצרו חלק מן היצירות הבלתי נשכחות של התקופה. הם גם העמידו שורה של תלמידים ממשיכי דרכם, שהביאו את העיצוב האיטלקי למעמד מוביל באירופה.ברניני הגה את רעיון הסגנון הטוטאלי, הכולל את כל מרכיבי עיצוב החלל, באיטלקית – Bel Composto. כל פרט ופרט תורם את חלקו למראה הכללי והדראמטי של החלל. כך נוצר אפקט מפתיע שבו לוקחים חלק המבנה, החדר, הפסל, האח והשולחן.  הוא היה רב-אמן מצליחן בקנה מידה בינלאומי, וניצח על סטודיו שהעסיק עשרות אמנים שיישמו בעבודת מלאכת מחשבת את רעיונותיו. ברניני בחר בקפידה את מיטב הכשרונות הצעירים ברומא והעמיד דור שלם של תלמידים שהפיצו את משנתו. הוא יצר בשילוב נועז של חומרים והיה הראשון שהגה את הטכניקה להזהבת עץ, שהעמידה תחליף לחומרים יקרי ערך.דמויות מעורטלותהעיצוב על פי משנתו של ברניני היה דראמטי ופיסולי, עיצוב שהתנתק מכל המוסכמות שהיו מקובלות עד אז ואשר הצמיח שפה רעננה ואוונגרדית. הצורות המפותלות והמסתלסלות בתנועות לולייניות ובסיבוב מהיר דרשו שלמות טכנית.  מיומנותם של מעצבי הבארוק הגיעה לשיאים שלא נודעו כמותם בעבודות מתכת, גילוף בעץ, בשנהב ובחומרים אקזוטיים ויקרי ערך. המעבר מצורות סימטריות וגיאומטריות בעיצוב הרנסאנס לצורות החדשות אילץ אמנים אלו להתמודד עם צורות דינמיות וחופשיות.אחד החידושים המהפכניים בתקופת הבארוק היה תהליך הזהבת העץ, טכניקה שהפכה במאתיים השנים הבאות לאחד מסימני ההיכר של הריהוט האירופי. הרהיט הפך ממוצר פונקציונלי ליצירת אמנות, לפריט דקורטיבי כמו פסל, כמו ציור.  הרהיט החדיש ביותר בתקופה היה שולחן הצד הדקורטיבי, הנצמד לקיר ומעליו נתלתה מראה. צמד רהיטים זה היווה את אחד השילובים האלגנטיים ביותר בחלל הפנים. הם עובדו בגילוף פיסולי שהעניק למשטח התלת ממדי את יסוד התנועה. התאורה תפסה מקום מרכזי, שכן הפיסוליות ותלת הממד באו לידי ביטוי מלא באמצעות האור, הנוגע במשטח המפוסל. הכוונת האור ויצירת האפקט של אור-צל נעשו ממש כמו בתיאטרון.הבארוק הפך לשם נרדף ליוצא דופן, לחריג ולאבסורדי. מילון הצורות שכלל דמויות מעורטלות, דולפינים מסתלסלים, מלאכים במעופם וצדפות, סלל את הדרך לזרמים עתידניים בעיצוב המערבי. הרוקוקו ומאוחר יותר הארט נובו הם רק שניים מהסגנונות שנולדו מן הבארוק. גם העיצוב הפוסט-מודרני שואב את השראתו מהסגנון האיטלקי בן המאה ה17-, סגנון עשיר בצורות שאין דומה לו בתולדות העיצוב. התמונות:למעלה:מדים משנת 1638, ממשי שחור מעוטר ברקמת זהב, עם גימורים מסאטן צהוב למטה מימין לשמאל:שולחן צד משנת 1660-80 מעץ מגולף ומוזהב, עם משטח עליון משיש. שולחנות צד מסוג זה היו פופולאריים במיוחד בעיצוב הפנים בתקופת הבארוק ברומא, והעניקו לחלל מראה מפואר ומונומנטלי. הגילוף הפיסולי כולל צורות צמחיות מופשטות, מתפתלות וזורמות בציפוי זהב, היוצר אשלייה של מתכת יקרה.מסגרת למראה מעץ מגולף ומוזהב עם מוטיב החמנית. מראות מסוג זה נתלו מעל שולחנות צד ויחדיו יצרו את אחד השילובים החדישים של התקופה. שילוב זה מייחד את עיצוב הפנים בתקופת הבארוק, ונחשב לאחת התרומות של הבארוק לתולדות העיצוב. נבל משנת 1623-34 מעץ מוזהב וצבוע בשחור, של משפחת ברבריני. בתקופת הבארוק היה הנבל לא רק כלי נגינה, כי אם גם סמל לפאר השושלת המשפחתית, והיה מצוי ברשותם של משפחות האצולה והשלטון באיטליה.

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה