כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  תערוכה בקלן 2006

תערוכה בקלן 2006

אביבה פלבר על המגמות הבולטות בתערוכת הריהוט הבינלאומית בקלן: ורוד וכתום כצבעים הדומיננטיים של העונה, צמר לבוד בבדי הריפוד, גימורים מבריקים והרבה מאוד זכוכית

מאת: צילום:


ב-16 לינואר נפתחה בקלן שבגרמניה,  תערוכת הריהוט הבינלאומית  2006 ההופכת יותר יותר לתערוכה של עיצוב פנים ולא רק תערוכת ריהוט. הפאנל של שישה המומחים, שמארגני התערוכה גייסו השנה,  כדי שינסו לזהות מגמות בולטות, הדגישו שמילות המפתח במגמות החדשות השנה הן: מוצר בר קיימא והמשכיות.{imgFromGallery} מגמה אחת, שכונתה 'טבע וטכניקה' , מדברת על ההשפעה של  המחשב ככלי עבודה טכני, ושל האדם  האחראי להפעלתו, על עולם העיצוב. בקטגוריה זו מככבים מתכת ופלסטיק, כשלבן, אפור וכתמי צבע כצהוב או כחול עז, יוצרים ניגודיות מעניינת. מגמה אחרת  היא 'חדש חדש', או 'יותר זה יותר'. ורוד כתום הם הצבעים הדומיננטיים. הצנוע לא ימצא את מקומו פה. פלטה שעליה נרות בצבעי כתום תפוז, כתום סלמון וורוד, המונחת על בסיס זכוכית אקריליק צבוע המוצב על גבי שטיח עבה, תשויך לקטגוריה זו.{imgFromGallery} מגמה שלישית נקראת "מנהגים חדשים". כאן מביטים אחורה בערגה באמצעות אובייקטים המספרים סיפור אך כדי למצוא את הדרך בעולם  של ניגודים, יש צורך במנהגים חדשים ובארגון מחדש של ערכים והיררכיות.  אמוציות ורגישות הצופה, הן הבסיס לפונקציונליזם חדש. בקטגוריה זו נדרשת חותמת של איכות ,כדי לעורר אמון בצרכן. הסטייל הגלוקאלי הגלוקאלי, שהוא סינתזה של המונחים גלובאלי+ולוקאלי, מתייחס לכך שבמילניום השלישי, האינטרנט הנגיש והתיירות העממית המגיעה למקומות מרוחקים, מאפשרים קשר אסוציאטיבי בין תרבויות שונות. למרות  שהגלובליזציה מאיצה את תהליך מיזוג התרבויות, עדיין קיים רצון מתמיד, לשייך מוצר לארץ המוצא שלו. שעון קוקייה המוצב בפנטהאוס ניו יורקי, יעורר באופן אינטואיטיבי, קשר לארץ מוצאו. בתערוכה נסובה הגלוקאליות, סביב מוטיבים קובניים, מרוקניים, אוריינטאלים והודים, המופיעים בסטרוקטורות או במוטיבים דקורטיביים. כל מה שנראה אקזוטי, מצא ביטוי בריהוט אירופי. {imgFromGallery} בדי ריפוד פופולאריים במיוחד בתערוכה, היו בדים באריגה עדינה או מתוחכמת, בהדפס של מוטיבים פרחוניים, או פסים ומשבצות בכפיפה אחת. ספקטרום הצבעים היה בעיקר בגוונים טבעיים,  החל מחום עץ ועד לבן, על כל גווניו. לא נפקד גם מקומם של השחור/לבן הקלאסיים והאדום הדרמטי. ספות וכורסאות בצבעי כתום תפוז, ורוד סלמון וורוד סוכרייה היו החידוש המרענן של השנה. בדי הריפוד היו בעיקר צמר, כותנה, פשתן ומשי. עור שמר על מקומו כנציגו הבלתי מעורער של המראה האקסקלוסיבי, ולהיט נוסף, היה הצמר הלבוד, שהוא בד ריפוד יקר אך עמיד ביותר ואלגנטי.{imgFromGallery}עץ מסיבי כהה מצופה לכה, ממשיך לבסס את מעמדו  בסקטור של עיצוב- על. בין כל ציפויי העץ השונים: גלזורות, שעווה, מריחת שמן או הכתמה, הלקה נתפשת כגימור האיכותי ביותר.הזכוכית, בין אם שקופה ובין אם חלבית, עשתה קמבק גדול. למי שיכול  להרשות לעצמו כסא נוח במחיר ארבעת אלפים יורו, הציגה החברה השוייצרית  GLAS TROESCG,  כסא נוח מזכוכית, בעל סילואט דק ומינימליסטי, בעיצובו של השוויצרי וילי גול.  כסאות המרגוע  המתאימים לפנים הבית, לגינה או לשפת הבריכה, הוצגו בכתום וכחול.  הבית האידיאלי בשנה שעברה, הצגנו את הבית האידיאלי, מנקודת המבט של שתי המעצבות המובילות: פטרישיה אורקיולה והלה יונגריוס. השנה, הציגו שלושה מעצבים צעירים: אסטריד קרוג(37)מדניה, סטפאן דיץ(33 )מגרמניה, ויוריס לארמן (26)מהולנד, את הגירסה שלהם לבית האידיאלי, ומולם, הציג המעצב התעשייתי הידוע דיטר ראמס (79),את גרסתו. שם הפרויקט השנה היה 'האתגר'. ואכן היה זה אתגר רציני ביותר.{imgFromGallery} הבית האידיאלי על פי ראמס, מבטא את משנתו האישית 'פחות אבל יותר טוב'. זהו בית שיש בו  מעט פריטים, אולם המעט שבו, חייב  להיות איכותי ואלגנטי. ברוח זו, הוא עיצב בית, המבטא את הערצתו כלפי צ'ארלס וריי אימס. הבית אינו מניפסט דוגמאטי, אלא קומבינציה של מתוחכם עם פשוט, מעין שלוב של מזרח ומערב. ראמס התרכז בחמרים מן הטבע: אבן, עץ וצמחים, מה שתרם ליצירת אוירה טבעית אותנטית בבית. האוביקטים נבחרו לא כמצג של טעם אישי, אלא מתוך מטרה להציג אנטיתזה ל'צייטגייסט'  – שהוא רוח הזמן שבו אנו חיים, ושבו אופנות צצות ונעלמות. אם לצטט את ראמס, הבית האידיאלי שלו, הוא אזהרה מפני זיהום והתדרדרות אופטית של הסביבה.הבית של ראמס כלל 5 חדרים, שפוזרו בין 3 קומות. החדרים מורמים מעט מן הרצפה, ונראים כמרחפים, בתוך תמונת רקע דימיונית, המשלבת טבע ומגורים. 4 החדרים של הקומה התחתונה, נבנו בצורת יו סביב המעלית. הקומה האמצעית הוקדשה לטבע, ונחל מפלסטיק כחול מתעקל בה, בתוך גן יפני. כל קירות הבית, הונחו על מסגרת עץ, שמידותיה מטר אחד על חמישים ס"מ, דבר שהוא כשלעצמו עיצוב בלתי שגרתי, ונעשה כאות הוקרה לצמד אימס.{imgFromGallery}בקומה העליונה, ניצבים קונספט המגורים של ראמס, מול זה של קרוג. קרוג, מעצבת טקסטיל במקצועה, עטפה את הבית האידיאלי שלה במחיצה, שהיא למעשה מגן שמש, עשוי וילונות ורטיקליים מתכווננים ברוחב 25 ס"מ כל אחד. הממדים הגרגנטואליים של המחיצה – ארבעה מטרים גובה על ששים מטר רוחב – נותנים לגיטימציה להנחה שמדובר במגן השמש הגדול ביותר בעולם. החומר ממנו עשוי התריס, הוא פרי פיתוח של קרוג בשיתוף חברה דנית בשם פיברליין קומפוזיטס. קרוג הציגה השנה אינטרפרטציה חדשה, על ידי השימוש בקומפוזיט, שמוטיבים שונים מוטבעים לתוכו בזמן הייצור, כדקורציה פונקציונאלית. מוטיבים אלה לובשים צורות שונות בהתאם לזוית ועצמת האור המכה בהם. קרוג מפיחה חיים בבית על ידי גופי תאורה פלואורסצנטים ומיצבי וידאו, ומשלבת באלמנטים הדקורטיבים שלה, סטרוקטורות הקיימות בטבע. {imgFromGallery}בחללו הפנימי הנדיב של הבית, ישבו המבקרים על מושבי בטון, שעוצבו על ידי השוויצרי וילי גול לפני יותר מ50 שנה )מיוצרים על ידי חברת אטרניט( וצפו כמהופנטים, במשחק הפנלים הנפתחים ונסגרים, ובקומפוזיציות המשתנות של  הנקודות המוטבעות בהם. האפקט מרשים במיוחד עם רדת החשיכה. השימוש בקומפוזיט, מאפשר לארכיטקטים הוספת עבודות או אפקטים אמנותיים לבניינים, מכיוון שניתן לשלב הדפסי טקסטיל אל תוך הפנלים, עוד בשלב ייצורם, כפי שניתן יהיה לראות, במרכז הספורט החדש, שיבנה בבירקנרוד קופנהגן. בקומה אחת מתחת, בנה סטפן דיץ את הבית האידיאלי שלו, המורכב משתי יחידות בנות חדר אחד כל אחת, כאשר המעליות הנעות, המובילות את המבקרים בין הקומות, הן בבחינת רחוב סואן המפריד בין הבתים. הבית של דיץ הוא אנטיתזה לבית סטראוטיפי, ועל אחת כמה וכמה, לבית האידיאלי של ראמס. הוא גדוש חפצים ופריטים, בדומה לחלון ראווה, ויעודו הוא לשמש  במה למתגוררים בו. לטענתו של המעצב, הקריטריונים המשמשים בבחירת פריטי הבית, הם אותם קריטריונים המניעים אותנו, בבחירת  המכונית, מוזיקה או עיר המגורים. דיץ השתמש באוביקטים פרי עיצובו, כמו מערכת  ישיבה בלבן וצהוב שעיצב עבור החברה הגרמנית אלמאר פלטוטו. בבית האידיאלי של דיץ, הכל גלוי לעין: סירים, סכו"ם )עיצוב עבור חברת רוזנטל(, תבלינים וכלי אחסון,  תלויים על ווים לבנים גדולים שהוברגו אל הקיר. משטח עבודה ארוך, ובו שני כיורים שהצנרת שלהם  גלויה לעין, ומתחתיו  שתי שורות של מיכלי פלסטיק ירוקים, )'ביג בין', שעיצב ב2003 עבור חברת אוטנטיקס(, המיועדים  לאיחסון  וקיטלוג של פריטים  על פי נושא. המיכלים נשלפים החוצה בקלות,  ושפתם המשתפלת קלות כלפי חוץ, מאפשרת  הצבה ורטיקלית  והפיכתם  לספריה.  מתקן פשוט לתלית בגדים )דיץ עבור חברת שנבוך(, העשוי מכמה מוטות מוצלבים, הוצב ליד כסאות מקופלי משטחים,  בהשראת הזוויתיות  של יהלום מלוטש.חדר רחצה מינימליסטי, ובו שני כיורים, שמעליהם תלויות שתי מראות שעיצובן בלתי זהה, ומרמז על יעודן – האחת לאדון  והשניה לגברת. על הקירות, שנראו כאילו נצבעו ביד בלתי מאומנת, שמרחה קוים לבנים עבים, נוצרו מרובעים  ומלבנים שבהם זרויות נקודות, באופן בלתי סימטרי. חלק הקיר התחתון עד לגובה הכיורים, מרוח במרובעים שצבעם ירוק בקבוק. {imgFromGallery} הבית של יוריס לארמן הבית של יוריס לארמן שונה מן האחרים, בזה שהוא אקספרימנט מתמשך. הבית  מוקף פיגום פתוח, וחסרות בו נקודות המסמנות חדר מגורים, מטבח או חדר רחצה. לארמן הציב עיצובים שלו ושל מעצבים הולנדים צעירים,  כדח לבסס את האינטרפרטציה שלו. על צנורות הפיגום, הוא הציב אוביקט דקורטיבי פרי פיתוחו, שמראהו כצמח מטפס,  ושמו אייוי, שלארמן מגדיר כ'תחרה לקירות'. האייוי עשוי בטון פוליאסטר, חומר  שנוצר מערבוב אבק כסף ופוליאסטר מחולק לשבע יחידות, שלהן אין ספור אפשרויות הרכבה, ומחוזק אל הקיר בברגי אלן. פרויקט הגמר של אריק קלארנביק  באקדמיה לעיצוב בה למד- גוף תאורה כדורי מרחף – נבחר על ידי לארמן להתנוסס במקום מכובד,  בכניסה לבית האידיאלי שלו. על אחד הפיגומים תלה לארמן אריג מן הקולקציה של כריסטיאן מיינדרטמה amtredniem neitsirhc   שמומחיותו  אריגה  בצמר כבשים. האריג נושא עליו תו איכות עגול, דומה לסרט  שעונד ספורטאי מצטיין,  המעיד שכולו ארוג  מצמר של כבשה אחת. על כל פנים,   מגורים בבית אידיאלי על פי לארמן הם אתגר אמיתי לדמיונו של המבקר. 

object(WP_Post)#18265 (24) { ["ID"]=> int(300187) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2019-06-19 07:11:06" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:11:06" ["post_content"]=> string(0) "" ["post_title"]=> string(16) "c00f8088aa12_big" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "inherit" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(16) "c00f8088aa12_big" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2019-06-19 07:11:06" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2019-06-19 07:11:06" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(300186) ["guid"]=> string(68) "http://www.bvd.co.il/wp-content/uploads/2019/06/c00f8088aa12_big.jpg" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(10) "attachment" ["post_mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" }

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה