כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  תערוכות סוף שנה של בתי ספר לאדריכלות ולעיצוב בארץ

תערוכות סוף שנה של בתי ספר לאדריכלות ולעיצוב בארץ

בתי ספר לאדריכלות ולעיצוב נוהגים לציין את סוף השנה בתצוגות ובתערוכות מעבודותיהם של התלמידים והבוגרים. בתערוכות אלה אפשר – לעתים – להבחין לא רק בכשרונות של העתיד, אלא במגמות העיצוב העתידיות.

מאת: צילום:


 ביולי הסתיימה שנת הלימודים האקדמית, באוניברסיטאות ובמכללות, בארץ ובחו"ל. בתי ספר לאדריכלות ולעיצוב נוהגים לציין את סוף השנה בתצוגות ובתערוכות מעבודותיהם של התלמידים והבוגרים. בתערוכות אלה אפשר – לעתים – להבחין לא רק בכשרונות של העתיד, אלא במגמות העיצוב העתידיות.לפני שאתייחס בקצרה לכמה מהתערוכות בנפרד, אומר משהו על מגמה נוספת שהתחזקה השנה בתערוכות סוף השנה: כמה מבתי הספר ייחסו חשיבות לא רק לעצם הצגת העבודות, אלא לעיצוב האירוע כולו. החל מבחירת האתר שבו התקיימה התערוכה, וכלה בעריכת התערוכה ולעתים אף הבימוי של האירוע כולו. ללא ספק, תשומת הלב שנותן בית הספר לכל הפרטים הללו כרוכה בתקציבים, במקרים מסוימים בגיוס תרומות, בהפקה.  הפקה ועיצוב של תערוכה הם פרק חשוב בתורת העיצוב, והוא בוודאי נלמד במסגרת תוכנית הלימודים של בתי הספר. התערוכות של סוף השנה שחלפה הוכיחו מעל לכל ספק: בתי הספר שהשקיעו יותר בהפקת התערוכה – עבודות התלמידים שלהם נראו טוב יותר, והיה קל ונוח יותר להתייחס אליהן.האקדמיה לאמנות "בצלאל" הציגה גם השנה את ביכורי בוגריה במגמות השונות, ומטבע הדברים גילינו אנחנו עניין מיוחד במגמה לעיצוב תעשייתי ובמגמה לצורפות. בטרם נפתחה לקהל הרחב התערוכה הכללית בין כותלי האקדמיה הירושלמית, הציגה המגמה לעיצוב קרמי פרוייקט של כיורי זכוכית לקהל התל אביבי, בחדרים העליונים של חלל אופנה חדש בנווה צדק. שיתוף הפעולה בין המעצבים של כיורי הזכוכית ומעצבי האופנה המציגים בדרך כלל בחלל, יצר אירוע תקשורתי אטרקטיבי.  מובן מאליו שתרמה לכך העובדה שמאחורי המחלקה לעיצוב קרמי עמדו חברות מסחריות כמו "גומא", יבואנית של "דמיקסה" שתרמה את הברזים לעבודות, והמפעל "ג’יל רפאל" באשדוד שבו נעשו הכיפוף וההתכה של הזכוכית.בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי בבית הספר לחינוך טכנולוגי בחולון הציגו את עבודותיהם במבנה של תיאטרון "הסימטה" ביפו. המארגנים ועורכי התערוכה ניצלו היטב את החללים המקומרים של המבנים היפואיים, ואף הפכו את הרחבה והמדרגות שבסביבת התיאטרון למעין אמפיתיאטרון קטן. ברחבה הוצבו מעמדים שבהם הוצע כיבוד קל, וכן תזמורת ג’ז ומערך של תופים שהזמין את האורחים ליטול חלק באירוע.בוגרים ותלמידי בית הספר לאדריכלות על שם דוד עזריאלי, באוניברסיטת תל אביב, הציגו באתר תחנת הכוח ברידינג, תל אביב. שם, בין הדוודים הענקיים של המבנה המיוחד במינו שתכנן בזמנו האדריכל ריכרד קאופמן, ראינו מודלים מעניינים של מגורים פרטיים, מוסדות ציבור, ונושאי סביבה ופיתוחה.תערוכת בוגרי המגמה לטקסטיל ולעיצוב פנים של "שנקר", הוצגה במשך חודש במוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן. בין העבודות הוצגו בתערוכה סדרות של בדים מודפסים המשמשים – מלבד לאופנה – גם כבדי ריפוד, מחיצות דקורטיביות, וילונות אמבטיה מחומרים פלסטיים שונים, וכן משטחים פלסטיים מודפסים המשמשים לשולחנות, למחיצות או לגופי תאורה. הן משום שהתערוכה הוצגה במוזיאון לאמנות, והן בשל רמת העבודות וההקפדה על כל פרט בתצוגה, היתה זו תערוכה ברמה מקצועית מרשימה.התערוכה של בית הספר לעיצוב "ויטל", בשכונת פלורנטין בתל אביב, הציגה בעיקר עבודות של עיצוב גרפי ואיורים. למחלקה לעיצוב המוצר הוקצו חללים בקומה הראשונה של בית הספר, ושם ראינו כמה וכמה עבודות מעניינות של "ראשים צעירים". גם ב"אסכולה" ראינו מבחר של עבודות בעיצוב פנים וארכיטקטורה, עיצוב המוצר ועיצוב אופנה. למען האמת, בוגרי "אסכולה" הצטיינו השנה בעיקר בתחום עיצוב האופנה. העבודות הוצגו ברמה מקצועית מאוד בהנגר ביפו, עם דוגמנים ודוגמניות מקצועיים, מוסיקה, בימוי וכוריאוגרפיה, ובעיקר – דגמים לא שגרתיים. הסברים לתמונות:למעלה – קרן מישאל, מהמחלקה לעיצוב המוצר ב"ויטל", המרכז ללימודי עיצוב בתל אביב, עיצבה מכונת כביסה לרווקות/ים המשתלבת כרהיט בחלל האמבטיה. מטבע הדברים דירות של צעירים )בעיקר הדירות השכורות( סובלות ממחסור בשטח, בתאי אחסון ולעתים קרובות – בהתייחסות עיצובית. הפרוטוטיפ הזה עשוי מ-M.D.F, אולם הרהיט הסופי יהיה מפלסטיק, אם ייוצר.למטה מימין לשמאל – בני גורדון, בוגר המרכז לחינוך טכנולוגי חולון, עיצב וידיאו-פון ביתי. טכנולוגיית הווידיאו פון מאפשרת קיום שיחת טלפון בליווי תמונת בן השיח בזמן אמת. הפרויקט מתייחס לכל ההשלכות של דיבור בטלפון תוך כדי היחשפות למצלמה. המכשיר מאפשר רמות חשיפה שונות ו"משתנה" בהתאם לרמה החשיפה שבה הוא מדבר.זוהי מכונית שעוצבה על ידי עמוס בועז, בוגר "בצלאל". היא אמורה להיות מכונית עירונית יוקרית, בעלת מנוע דיזל, ל3- נוסעים. מאחר שהיא תגמא מרחקים קצרים בלבד, נעשה ויתור על צורה אווירודינמית לטובת גובה יוצא דופן. הנהג ואורחים יושבים גבוה יחסית, מה שמקנה להם שליטה טובה על הסביבה, ויכולת טובה יותר למצוא חניה.יניב עדי, בוגר המרכז לחינוך טכנולוגי חולון, עיצב מתקן למכירת ארטיקים בחוף הרחצה. המתקן מאפשר עבודה נוחה יותר, ונותן פתרון לבעיות במוצר הקיים. 

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה