כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

לטיפול  //  תפאורה ביום ובלילה

תפאורה ביום ובלילה

דירה שהיא מעין טיילת תל אביבית, המשלבת חיי משפחה ואירוח. הדירה היא חיבור של שתי דירות זהות שחוברו. חדר המגורים הגדול עם ספות בצבע כתום.

מאת: צילום:


השטח: כ 260 מטרים רבועים, שהושגו בחיבור של שתי דירות זהות הצמודות זו לזו. לדירה הזאת, ש"בה לא רואים אף פעם את הזריחה, רק את השקיעה", כדברי בעלת הבית, יש שתי זהויות. האחת היא זו הפרטית, של דירת מגורים משפחתית, השנייה היא הזהות הציבורית – של דירה שמרבים לארח בה, לפעמים מספר רב של אנשים. חיבורן של שתי דירות הציב לפני האדריכליות כמה אתגרים מהותיים. העיקרי שבהם קשור לקנה המידה – כיצד ליצור פינות או אזורים בעלי אופי אינטימי בלי לפגום בתחושת המרחב והפתיחות. בנוסף לכך היה עליהן ליצור הפרדה נאותה בין האזורים הפרטיים לציבוריים – בייחוד בין חדרי הילדים לחלל המגורים הגדול, כדי שהדירה תוכל למלא את תפקידיה המשפחתיים ואלה של האירוח בעת ובעונה אחת.יחידת מטבח עצמאית שהוצבה בחדרה של הבת הבוגרת וחדר הרחצה הצמוד אליו הופכים אותו למעשה ליחידה אוטונומית שיכולה להתנתק משאר הדירה בשעת רצון או צורך. בחדרו של הבן יש דלת נוספת המקשרת אותו ישירות למטבח, שדרכו מגיעים גם לחדר המשפחה ובו נמצאות מערכות הקולנוע הביתי והמוסיקה. כך זוכה גם הבן לפרטיות.שני חללים נוספים הנפתחים ישירות אל חדר המגורים הם המטבח וחדר העבודה, ובשניהם הושגה מידה של פרטיות תוך כדי שמירת קשר ויזואלי עם החלל המרכזי. הקיר החוצץ בין פינת האוכל בסלון לבין פינת האוכל המשפחתית הוא המעניק לזו האחרונה את מידת האינטימיות שלה.בחדר העבודה, בקצה השני של הדירה, הוצבו שני השולחנות כך שבשעת העבודה אפשר להתנתק בקלות משאר הבית, אך אם מגלגלים מעט את הכיסא אחורה יכול המבט לרוץ לאורך כל החלל המרכזי עד למטבח.האתגר האמיתי מבחינת התכנון היה בחדר המגורים הגדול, שהמרפסת הצמודה אליו משקיפה מערבה ומכניסה במידה רבה את החוץ אל הפנים. לאחר שגומרים להתפעל מהנוף המרשים הנשקף מהמקום ובתום ההפתעה הראשונית מהפגישה עם שתי ספות בגוון כתום עז (הצבע האהוב על בעלת הבית), מגלה העין את "מגע הכפילות" השולט כאן. הוא מתבטא ברהיטים השונים הבאים בזוגות – אלה של פינת הישיבה, שני השולחנות של פינת האוכל – כפילות המאפשרת לחברם ולהעמידם זה ליד זה, או להפרידם ולהציבם במקומות שונים לפי צורך השעה. הכפילות מתבטאת גם בהגדרת החלל בעזרת התקרות המונמכות. תקרות אלה, הנושאת בקרבן את תעלות מיזוג האוויר ומערכות אחרות, מסמנות בחלל שני מלבנים זהים שלאחד מהם צמוד מלבן שלישי שהוא פינת האוכל. גבולות בלתי נראים אלה נעשים ברורים יותר עם רדת הלילה כאשר הם מסומנים על ידי נקודות האור השקועות בתקרה. עניין האור – הטבעי והמלאכותי – משמעותי כאן. אור השמש החודר לחלל המרכזי משעות אחר הצהריים צובע אותו בגוונים המשתנים ללא הרף עד לשעת השקיעה. פרגולת עץ שהותקנה במרפסת מסננת את האור הבא מדרום וממערב ועוזרים לה בכך וילונות מסך מיוחדים בטקסטורת רשת שהותקנו מעל דלתות הזכוכית הנגררות. וילונות אלה, המסננים את אור השמש אך אפשר לראות דרכם, מתוגברים בפינת האוכל ברשת של חוטי אלומיניום מעוטרים – מעין מסך נוסף, פונקציונלי ואסתטי בעת ובעונה אחת. המנורות, או ליתר דיוק פסלי התאורה בגוני כתום וצהוב הקבועים בקירות, בעיצובה של איילה שפרלינג צרפתי, מנהלים קשר עם הספות והקירות הכתומים שבחדר המגורים ויוצרים השתקפויות בדלתות הזכוכית וגם בחלונות שבקצווי הדירה. השתקפויות אלה, וכן אורות הכרך הנשקפים מבחוץ, תורמים לדואליות של המקום. "ביום הבית הוא תפאורה לחוץ, בלילה החוץ הוא תפאורה לבית", אומרת בעלת הבית.יצירות האמנות: שני פסלים בגודל אדם עשויים עיסת נייר – יצירתה של האמנית הירושלמית נעמה אהרונסון – מעשירים את חלל חדר המגורים. האחד – איש הניצב ליד שיח קקטוס וצופה לעבר הים; השני – אשה גדלת ממדים הישובה על שרפרף ומעשנת. סמוך לה, בפינה, ניצבים שני כיסאות ושולחן קטן מסדרת "BOMBO" של "MAGIS", שאפשר לשנות את גובהם והם יוצרים פינת בר/קפה לגדולים או פינת משחק/ציור לקטנים, לפי הצורך. בפינה שמנגד ערסל שמעליו מנורת עכביש השולחת זרועות, שניהם בעיצובה של איילה שפרלינג צרפתי.לנוכח האלמנטים הלא-שגרתיים שבדירה מפתיע לראות שהרצפה עשויה מחומר צנוע יחסית – שיש חברון. זו בחירה נכונה ואפילו נחוצה כדי לאזן את העושר הוויזואלי של המקום. הפלטות הגדולות – 60 60x ס"מ והפוגות הרחבות שביניהן יוצרות ריצוף בעל אופי מעין-עירוני, שגם מקיים קשר עם הציפוי החיצוני של הבית שאופיו דומה. כאשר מבטו של המבקר עובר לאורך "עמוד השדרה" של הדירה – ציר ויזואלי פתוח שאורכו 27 מטר המתפרש בין החלון הפונה צפונה לזה הפונה דרומה – נדמה כי הוא נמצא בטיילת תל אביבית פרטית ומיוחדת במינה.  

עוד בנושא

לטיפול

One Off - מיוחד לאתר


בפעם הראשונה מוצגת במרכז פומפידו בצרפת תערוכת יחיד של המעצב, רב אמן והאדריכל רון ארד. עבודות שלא מוצגות במגזין

לטיפול

ביאנלה בונציה - מיוחד לאתר


בביאנלה השנה אדריכלים מכל העולם הציגו דרכים להתמודדות בבעיות החברה המודרנית. עבודות שלא הוצגו במגזין

לטיפול

צמיחה אמנותית - מיוחד לאתר


במרחבים פתוחים לא הרחק מהים, צומחים… פסלים. חוויה לא שגרתית של אמנות משולבת בנוף טבעי. מיוחד לאתר האינטרנט – פסלים שלא הופיעו בכתבה

לטיפול

פרביטל מציגה: קולקציית הלופט האורבני (Urban Loft


קולקצית הלופט האורבני של פרביטל מציגה שילובים של חומרים טבעיים עם חדשנות עיצובית

תגובות

כתיבת תגובה