כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

133  //  שטיחים בתערוכה

שטיחים בתערוכה

בעיר הנובר בגרמניה התקיים בתחילת השנה יריד בינלאומי לחיפויי רצפה. ביריד בלטו במיוחד השטיחים, שחזרו לאופנה עם עיצובים וחומרים עכשוויים

מאת: רעיה הנרי צילום:


 שטיחים בתערוכה

 
בעיר הנובר בגרמניה התקיים בתחילת השנה יריד בינלאומי לחיפויי רצפה. ביריד בלטו במיוחד השטיחים, שחזרו לאופנה עם עיצובים וחומרים עכשוויים
 
מאת | רעיה הנרי
 
לרטרו על כל גווניו נוספו חיזוקים של מראה מיושן, פרום, משופשף, דהוי וצבוע מחדש בשיטה ידנית
 
 
כיוון מעניין נוסף הוא הקומפוזיציות בהשראת השטיחים הקלאסיים של המזרח, המציעות אלמנטים של אורנומנטיקה פרסית או טורקית מסורתית עם טוויסט
 
 
העיצוב האוריינטלי העכשווי הוצג ביריד בסגנון חדש שנקרא צ'לטיקה, שהפך ללהיט שובר קופות באירופה. אלה שטיחים קלאסיים גזורים שמחוברים מחדש בצורת טלאים ונצבעים בצבעי בטיק ססגוניים
 
 
 
 
אומנות השטיחים שהוצגה בתערוכת ,Domotex בעיר הנובר בגרמניה, בתחילת השנה שיקפה את רוח הזמן. בתערוכה בלט הדגש על ייצור ידידותי לסביבה ומיחזור ועל רטרו על כל גווניו, שלו נוספו חיזוקים של מראה מיושן, פרום, משופשף, דהוי וצבוע מחדש בשיטה ידנית. לצד הייצור החדש של המראה המיושן בלטו בצבעוניותם דגמי פופ ארט ססגוניים. אצל חברות רבות בלט הכיוון היצירתי של אריגה בצבעוניות אמנותית בטכניקת דגרדה המשחקת בצבעוניות אמנותית, כקורוזיה על נחושת או כתמי טחב על פני סלע. מרשימים במיוחד היו השטיחים בעלי האלמנטים הבארוקיים או הפרסיים המסורתיים בגרסתם הנאו-קלאסית, היוצרת שטיח מסוג חדש. גם עבודות יד אתניות המשולבות בחומרי הייטק לעיבודי צבע נועזים יצרו שיח בין עיצוב עכשווי ואומנויות מסורתיות.
את ההתרחשות האמיתית אפשר היה לפגוש בביתן המותגים. Angelo הוא מותג בלגי לשטיחים עכשוויים, שזכה בשנה שעברה בפרסי התערוכה על עיצוב שטיחים מצמר בדמוי חלוקי נחל ועל שטיח "פינגר פרינט", שנראה כהדפס של טביעת אצבע ענקית. השנה כוללת הקולקציה של Angelo סגנונות מגוונים שחלקם עשויים מחומרים אקולוגיים, כמו במבוק או משי ממוחזר מבדי סארי משומשים, שמהם אורגים את השטיחים בעבודת יד. אמנות שנות השישים מיוצגת בתערוכה על ידי פורטרטים גדולים ברוח הפופ ארט, שאפשר לייצר לפי הזמנה לפי תמונה בצבעוניות רצויה או בגווני שחור ולבן בלבד. התעניינות רבה יצרו שטיחים בדוגמאות אתניות מיושנות שנוצרו מצמר טבעי ועובדו ידנית בסגנון ארטה פוברה. ארטה פוברה הוא כינויה של קבוצת אמנים שפעלה בתחילת שנות השישים ועסקה בחומרים פשוטים ועבודות עם מראה ישן ומשומש. כיוון מעניין נוסף הוא הקומפוזיציות בהשראת השטיחים הקלאסיים של המזרח, המציעות אלמנטים של אורנומנטיקה פרסית או טורקית מסורתית עם טוויסט.
 
Home Esprit – הציגה קולקציה ססגונית, והבטיחה שעוד בקיץ הנוכחי תהיה לה נציגות בארץ. גם חברת Arte Espina ההולנדית הפגינה צבעוניות עליזה. כן הציגה חברה גרמנית המייצרת את המותג Paulig, המציע חלל מעוצב כולו בשפה אחידה, ומתאים לשטיחים כריות ופופים. 
המותג הבלגי Fosh נחשף השנה לקהל המבקרים במראה רגוע של שטיחי צמר ופשתן סרוגים בגוניהם הטבעיים, שילובים מפנקים של צמר ומשי, או פוליאסטר בתחושה פרוותית. מעניין במיוחד היה שטיח גדול דמוי עבודת קרושה ענקית משיניל ופוליאסטר, עם הדום תואם, המיועד לחוץ.
מטורקיה, המסמלת במידה מסוימת מסורת של שטיחים אתניים ארוגים, הגיעו דווקא שטיחים מודרניים עם פטנט עכשווי. חברת  Stepevi פיתחה כמה דגמים של שטיחים, ובהם טרה, דגם מוביל בעיצובו של ג'אן יאלמן, מעצב טורקי מפורסם ששטיחיו מצטיינים ברכות דריכה יוצאת דופן. דגם נוסף הוא Ora-ito, שבו ניכרת חדשנות ומראהו כקרשים אי סימטריים. החברה ידועה גם בביצוע הזמנות ייחודיות של אדריכלים מובילים והזמנות ממוקדות לפרויקטים גדולים כמו הבוטיקים של דיור בדובאי ובלאס וגאס, או הפרויקט שעיצב קארים ראשיד ללאונג' היוקרתי בשדה התעופה היפה של איסטנבול. העיצוב האוריינטלי העכשווי הוצג ביריד על ידי חברת Bereketh. הסגנון החדש, שנקרא צ'לטיקה, הפך ללהיט באירופה. אלה שטיחים קלאסיים גזורים שמחוברים מחדש בצורת טלאים ונצבעים בצבעי בטיק ססגוניים.
נציין גם את השטיחים האמנותיים של המותג הגרמני המפורסם Jan Kath, המשחקים על קו התפר שבין עיצוב שטיחים לבין אמנות פלסטית. מתוך הקולקציה שהציגה השנה, שטיח פסים אתני ממרוקו זיכה את החברה בפרס ה-Domotex.
 
הכתבת ביקרה בתערוכה כאורחת של חברת צמר שטיחים יפים. השטיחים שהוזכרו בכתבה מיובאים ארצה בלעדית על ידי החברה המארחת.
 

עוד בנושא

133

הביצה שהתחפשה


מוצרים שיצאו מהקשרם וקיבלו משמעות אחרת או נגיעה קלה של הומור על ידי עיצוב מחדש היו השנה קו מאחד בין המוצגים בביאנלה לעיצוב בבלגיה

133

PEDRO + LIMAO


מכנה משותף של התמקדות במיחזור ובקיימות הביא ארבעה צעירים ברזילאים להקמת סטודיו לעיצוב שונה קצת מהמקובל

133

אבודים בפאריס


אגדה עירונית שנכתבה ובוצעה על ידי שלושה שותפים במשרד אדריכלים המשנה את שמו מדי כמה שנים

133

Abitare il Tempo


תערוכת הרהיטים בורונה, העיר שבה שיקספיר כתב את המחזה הנודע "רומיאו ויוליה", חגגה השנה 25 שנים

תגובות

כתיבת תגובה