כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

134  //  מדובר בפרחים

מדובר בפרחים

מודעות לטבע, כוונות טובות וחדוות יצירה השתלבו בציפייה לתחילתה מחדש של מסורת תערוכת הפרחים, שנהוגה בערים רבות בעולם והתקיימה בעבר גם בישראל

מאת: חדווה אלמוז, עורכת מגזין בניין ודיור צילום:


מדובר בפרחים

מודעות לטבע, כוונות טובות וחדוות יצירה השתלבו בציפייה לתחילתה מחדש של מסורת תערוכת הפרחים, שנהוגה בערים רבות בעולם והתקיימה בעבר גם בישראל

מאת | חדווה אלמוז

זה הרושם שהשאירה עלי תערוכת הפרחים שנפתחה בפארק רעננה בחול המועד פסח: הכול היה בתערוכה – עיצוב גינות שעמדו בתחרות ביניהן, מגדל פרחים בעזה שמייצא לאירופה, עציצים תלויים, כלי עבודה לגינה ואוהל גדול עם סחלבים. דבר אחד בלט בחסרונו – הפרחים. הכותרת השגויה גרמה להתמרמרות אצל חלק מהמבקרים בתערוכה, שהתבקשו לשלם דמי כניסה לא סמליים. אבל בכל התחלה יש אלמנט של למידה ולקח. אם המארגנים יאמצו את המסקנות, ייתכן שבשנה הבאה הפרחים יהיו המוטיב המרכזי (ויש לנו בישראל מה להציע כיצואנית פרחים גדולה), וכל השאר ישמש כרקע.
בכניסה לתערוכה קיבלו את פני הבאים שני עצי ניוואגי שטופחו על ידי אמנון יוסטינג במשך 24 שנים. שלט שקוף שהשתלב בנוף הסביר על תרבות הניוואגי, וזו תמצית הדברים:
 "במאה השישית לספירה, האמנות הסינית שעוסקת בגידולי בונזאי וניוואגי הובאה ליפן על ידי משלחת תרבות יפנית. אומנויות אלה מבטאות את התפיסה ההוליסטית הסינית שעולם הרוח והעולם הגשמי משולבים זה בזה והאדם ניצב בתווך. האדם הוא ההגשמה ובאחריותו ליצור יחסי גומלין בין שמים לארץ. ההגשמה מתבצעת על ידי שרטוט רישומים אנושיים מרהיבים בטבע בלי לפגוע בו. כאשר האדם מאבד את איזונו הוא מאבד את הנגישות לאחריותו ופוגע בטבע. הפגיעה בטבע מתבטאת בדמות חוסר האיזון הפנימי שלו.
"בסין העתיקה נהגו הנזירים לבנות את המקדשים שלהם במקומות המבודדים ביותר, שבהם לטבע היה המראה הפראי ביותר. הם עקבו אחרי כוחות הטבע שעיצבו את העצים סביבם ובכך מצאו את הדרכים להתחברות הטבעית לאישיותם.
"הדרך לאיזון פתוחה בפני מי שמזדהה עם כוחות האיזון שמעצבים את הטבע ומתמזג עמם, ושומר על החוקיות של פעילות על פי חוקי הטבע. עבודת עיצוב העצים, שנעשית על פי חוקי הטבע, משמרת את בריאותם, מגבירה את ברק עליהם ומאפשרת להם להיענות לעונות השנה בדומה לאחיהם הפראיים. כמו האדם, גם העצים מבקשים הכרה במרחב האישי שלהם. כמשוב להכרה זו, העץ מרעיף על סביבתו אנרגיה של עוצמה שקטה, תחושה של איזון, אינטימיות והדדיות. "הכול קשור לכול, הכול נובע מהכול, הכול מחובר, הכול אחד". ההדדיות שמקשרת בין היצר לאהבה יוצרת את האינטימיות שהיא תנאי וביטוי לאיזון – עוצמה שקטה".
בהמשך הוצגו דוגמאות של גינות שעוצבו במיוחד לתערוכה. סיבוב קצר במתחם התערוכה, שצבעוניות הפרחים חסרה בו, הוביל לאוהל סחלבים ולעוד ביתנים ארעיים שלא היו ביניהם קשר או שפה משותפת.
אחד הדוכנים שקיבץ אליו מבקרים סקרנים הציג צמחי אוויר – הברומליים, שעמם נמנה האננס. מוצאם של צמחים אלה הוא בדרום ובמרכז אמריקה, באזורי אקלים טרופי ואקלים צחיח. יותר מ-500 סוגים שונים של צמחים אלה גדלים ביערות, בערבות ובמדבריות. רוב הצמחים הם אפיפיטיים, כלומר גדלים על גבי צמחים אחרים, סלעים ואף קקטוסים, אך הם אינם טפילים. שורשיהם נועדו לעגינה בלבד, את המזון והמים הם מקבלים דרך העלים, ולכן אפשר להסיר את הצמח בלי לפגוע בהמשך הצמיחה. בבגרותו הצמח פורח ומתרבה.
בעלי משתלת אפיפיט ממושב גאליה, שדיברו בשבחי הברומליים, הציגו גם צמחים טורפי חרקים וקולקציה זעירה של צמחי בת שבע.
בדרך החוצה, כשחזרתי להתבונן בעצי הניוואגי, גיליתי לצדם מתחם קטן מלא אווירה. עצי הפארק המקוריים קושטו בצמחי סחלבים, שנראה כאילו תמיד היו שם.
 

עוד בנושא

134

ממוגרות מאתרגות


סמוך למסילת הרכבת של בני ברק, במרכזו של אזור מסחרי שוקק, ניצבה במשך שנים ארוכות ממגורה שנועדה להריסה. באחד מחלליה הנשימה חברת מטבחי רגבה חזון עסקי נועז

134

מוזיאון האבן


מופע דרמטי של עצים מאובנים בני מיליון שנים, המשמשים כרקע ליצירות של פיסול עדין באבן, מתקיים דרך קבע בגלריה, בקומה השלישית, של משרדי חברת מילסטון באשדוד

134

מדובר בפרחים


מודעות לטבע, כוונות טובות וחדוות יצירה השתלבו בציפייה לתחילתה מחדש של מסורת תערוכת הפרחים, שנהוגה בערים רבות בעולם והתקיימה בעבר גם בישראל

134

לגעת בגובה


חברת Hightouch, שמהווה סמן ימני למטבחי עילית, העתיקה את אולם התצוגה שלה לקומה התשיעית בבניין משרדים הצופה אל נוף הים והגגות של הרצלייה פיתוח. המהלך המהפכני של טיפוס לגובה השתלב בקונספט עיצובי חדש, שחותר להרמוניה ולרוגע

תגובות

כתיבת תגובה