כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

141  //  תאורה: הבושם של העיצוב

תאורה: הבושם של העיצוב

תאורה יכולה לשנות אווירה, מצב רוח, רגשות ותחושות. תפקידו של האדריכל הוא לנווט את התאורה לפי התשוקות של הלקוח, עם רעיונות שיתרמו להעצמתה

מאת: רות יעקבזון, מגזין בניין ודיור צילום: רז רוגובסקי


העיקרון המנחה בדירה היה משחק באלומות אור במקום הצבת תאורה ישירה. אלומות האור עשו את העיצוב ויצרו סיפורים שונים בחללים השונים

בעולם העיצוב יש טרנדים, כלומר הכתבה של כיוונים ואופנות. היום משתמשים פחות ופחות בגופי תאורה תלויים, ומחפשים את אלומות האור השוטפות אזורים שלמים

מעצב התאורה הוא במאי, כוריאוגרף, מעצב תלבושות ומפיק אווירה, וביכולתו לברוא עולם טוב יותר ויפה יותר בעזרת האור

 
בנג'מין הרשטיין, מעצב פנים עם התמחות בתחום התאורה, השתלם בבלגיה ועובד כיום בניהול פרויקטים בתאורת חוץ ופנים במשרדים, בחנויות ובבתים פרטיים.
הרשטיין הוא בן של מהנדס חשמל, וכבר מילדותו למד את סודות החשמל והתאורה. לפני כעשור עלה מבלגיה והחל לעבוד בחברת יאיר דורם. הוא מלמד תכנון תאורה בקורס עיצוב פנים במכללת "בניין ודיור".
"תאורה היא הבושם של העיצוב. היא יכולה לשנות אווירה, מצב רוח, רגשות ותחושות. תפקידו של האדריכל הוא לנווט את התאורה לפי התשוקות של הלקוח, עם רעיונות שיתרמו להעצמתה", אומר הרשטיין.
פול אמלוט, מעצב והגורו של עולם העיצוב כיום, טוען שאור הוא דבר שמרגש אותנו.
הרשטיין עובד כבמאי היוצר סצינה בחלל כשהוא מעצב ורואה את עבודתו כתהליך של בריאה.
עיצוב תאורה אדריכלית מבוסס על שלושה אלמנטים עיקריים:
1. תאורה חיצונית, שתפקידה העיקרי הוא להבליט את הערך האסתטי של הבניין, כלומר הצגת מוצר.
2. ההיבטים הפונקציונליים של התאורה.
3.יעילות אנרגטית, כלומר, הפצת אור במידה הנכונה, בכדי שמחד גיסא לא יהיה בזבוז ומאידך גיסא לא ייווצרו אזורים חשוכים.
משנות השישים החלו אמנים להשתמש באור כפיסול. האמנים דן פלבין, ברוס נאומן וג'ימס טורל יצרו פסלים מאור. עד שנות השישים תאורה לא הוערכה מספיק על ידי אדריכלים. ארגון מעצבי התאורה,Professional Lighting Designer Assosiation , הוקם ב-2007.
בדירה ברמת אביב שילב הרשטיין עיצוב פנים עם תאורה. העיקרון המנחה היה משחק באלומות אור במקום הצבת תאורה ישירה. אלומות האור עשו את העיצוב ויצרו סיפורים שונים בחללים השונים, לפי הצורך והפונקציונליות של המקום.
בעולם העיצוב יש טרנדים, כלומר הכתבה של כיוונים ואופנות. היום משתמשים פחות ופחות בגופי תאורה תלויים ומחפשים את אלומות האור השוטפות אזורים שלמים.
במטבח, לדוגמה, יש צורך להאיר את האוכל על ידי אלומות אור ולא על יד גוף תאורה, ועם זאת ליצור אווירה אינטימית שתעורר תיאבון.
 
התקרות בארץ נמוכות במיוחד וגובהן כ-2.5 מ'. גופי תאורה תלויים לא ייראו טוב. לכן, בדירה ברמת אביב עבד הרשטיין עם ספוטים השוטפים את הקירות בתאורה לא ישירה, עם הלוגנים ועם תאורת לדים. כיום, יש בתאורה התקדמות לנורות לדים המפיצות אור חזק וחוסכות בחשמל. חסרונן הוא שהן עדיין לא משווקות במגוון צבעים. 
על סוגי התאורה השונים חייבים להחליט כבר בשלב התכניות.
זו רשימת סוגי התאורה כפי שהציג אותם הרשטיין:
נורת ליבון רגילה – שיטה מיושנת ולא חסכונית.
הלוגנים – מחמיא, אבל פולט חום וזולל חשמל.
פלורסצנטים – יוצרים אווירה קרה.
נורות מטאל לייט / לדים – המילה האחרונה בעיצוב תאורה.
לסיכום אמר הרשטיין: "חשוב לדעת לאיזו מטרה אנו משתמשים בתאורה ולהבין את השימוש בה. למשל, בחנויות אנו זקוקים לאור שמזמין להיכנס, במספרות לאור שמאיר את השיער כמו אור יום, בסופרמרקטים לתאורה שתציג את הפירות והירקות באור מעורר תיאבון, בבנקים לתאורה שתיצור אווירה קרה ורשמית ובבתים פרטיים לתאורה שתיצור אווירה מרגיעה ונוחה .

מעצב התאורה הוא במאי, כוריאוגרף, מעצב תלבושות ומפיק אווירה, וביכולתו לברוא עולם טוב יותר ויפה יותר בעזרת האור.
 

עוד בנושא

141

תאורה: הבושם של העיצוב


תאורה יכולה לשנות אווירה, מצב רוח, רגשות ותחושות. תפקידו של האדריכל הוא לנווט את התאורה לפי התשוקות של הלקוח, עם רעיונות שיתרמו להעצמתה

141

איך הופכים טירה עתיקה לאולם תצוגה?


האדריכל דיטר זיגר, שבזמנו נתפס בעולם העיצוב כאחראי למהפכת העיצוב בחדר האמבטיה, שיפץ טירה קסומה והפך אותה לסטודיו ולאולם התצוגה של החברה המשפחתית

141


תאורה יכולה לשנות אווירה, מצב רוח, רגשות ותחושות. תפקידו של האדריכל הוא לנווט את התאורה לפי התשוקות של הלקוח, עם רעיונות שיתרמו להעצמתה

141


תאורה יכולה לשנות אווירה, מצב רוח, רגשות ותחושות. תפקידו של האדריכל הוא לנווט את התאורה לפי התשוקות של הלקוח, עם רעיונות שיתרמו להעצמתה

תגובות

כתיבת תגובה