פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול מעצבת הפנים טלי כהן ליעד
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום חלונות בהנהלת חברת קליל
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

קוביות גדולות לילדים גדולים

יחידות עצמאיות החוברות לבית אחד הן פתרון פונקציונאלי ואסתטי להורים שביקשו להבטיח שהילדים הבוגרים יגורו קרוב אליהם

מאת: אפרת בראשי, מגזין בניין ודיור

צילום: עמית גרון

30/01/2011
אדריכלות: ורד בלטמן כהן, סטיילינג: מאירה סיטון , שטח מגרש: 4 דונם, שטח בנוי: 540 מ"ר

תכנון בתים גדולים אינו משימה קשה, אבל תכנון בתים גדולים בעלי אינטימיות עוטפת, המעניקים תחושה ביתית מתבקשת, הוא כבר משימה לא פשוטה, שלרוב מתפספסת. האדריכלית ורד בלטמן כהן יודעת בדיוק איך עושים את זה. הבית שתכננה, במושב במרכז הארץ, אמנם לא מגלה על עצמו מאומה מהחזית החיצונית, שומר על פרטיותו וכמעט שאין בו חלון או פתח לכיוון הרחוב, אך כשנכנסים פנימה מתגלה ההפתעה במלוא הדרה.

המטבח, הפייבוריט של אם המשפחה, חולש על שטח נרחב המאפשר לשוהים בו להתנהל בחופשיות, במיוחד מפני שהוא מצויד בשלושה כיורים

הבית בנוי בקומה אחת, צורתו מוארכת והוא מחולק לשש יחידות עצמאיות הבנויות כקוביות בטון המחוברות במעברים: חדר הורים; סלון ופינת אוכל; סטודיו לפיסול של הדיירת; ושלושה חדרי ילדים בשנות ה-20 לחייהם, המופרדים זה מזה ובעלי כניסות נפרדות, שאינן מחייבות כניסה מהדלת הראשית. "היה לנו חשוב להעניק לילדים פרטיות מקסימלית", מספרת הדיירת. "לשמור אותם קרוב אלינו כדי שלא יפרחו מהקן כל כך מהר, ולכן בשטח שאיננו בנוי פינקנו אותם במגרש כדורסל קטן". התכנון הותאם לכך שלימים, כשהמשפחה תגדל ותתרחב, הבית יוכל להכיל את ההשתנות המשפחתית ללא שינויים קיצוניים או שיפוצים מיותרים.

אחד המאפיינים העיקריים בבית הוא משחק של פנים וחוץ - טשטוש הגבולות, הכנסת החוץ פנימה והפיכתו לחלק אינטגרלי מהעיצוב. את הכניסה מקדמות תעלות מים צרות המובילות ברמיזה לתוך הבית, שבתוכו פוגשים בהן מתחברות לבריכת נוי מאחורי קיר זכוכית שקוף. קיר זה אינו היחיד שגורם למשחק עיצובי מעניין עם החוץ, גם בסלון הזכוכית השקופה מככבת וממשיכה כמעט לכל אורכו של הבית. בלטמן כהן, שביקרה בביתם הקודם של הדיירים, הבחינה באוסף גדול ומרשים של רישומים משנות ה-30, והחליטה להעניק להם את הבמה הראויה בבית החדש. קיר האבן במסדרון השקוף למחצה, המוביל ליחידת ההורים, משמש כרקע לחלק מהאוסף.

הבית בנוי בקומה אחת, צורתו מוארכת והוא מחולק לשש יחידות עצמאיות הבנויות כקוביות בטון המחוברות במעברים

יחידה ההורים היא הקיצונית ביותר בבית. המיטה שממוקמת במרכז החדר ניצבת כ-Central Piece דומיננטי ומשמשת גם כחדר ארונות בחלקה האחורי, המשתלב עם הקיר המקביל. אל חדר הרחצה שנמצא מול המיטה אפשר להיכנס משני פתחים צדדיים, המעניקים לו מראה אוורירי וקליל. הסלון רווי ברישומים ישנים לצד פסלים מעשי ידיה של הדיירת. הסטייליסטית מאירה סיטון התאימה להם ריהוט הולם, בגוונים מונוכרומטיים ובניחוח אלגנטי, שחי בהרמוניה עם האמנות ויוצר עמה תחושה ביתית ונינוחה, המזמינה לשיח משפחתי. מהסלון יוצאים שני מסדרונות שחוברים למטבח, ומתפצלים לאחריו. מסדרון אחד מוביל למחסן וליציאה אחורית לכיוון סטודיו העבודה, והמסדרון השני מוביל לחדר של הילדה. תקרות שני המעברים מודגשות בעזרת קורות אבן המונחות לרוחב כשביניהן תאורה נסתרת שיוצרת דרמה בשעות החשכה.

המטבח, הפייבוריט של אם המשפחה, חולש על שטח נרחב ומאפשר למספר שוהים להתנהל ביתר חופשיות. במרכזו יש אי עם בר, משטח עבודה וכיור. מאחורי האי משטח עבודה נוסף עם שני כיורים. במטבח יש שלושה כיורים לשם הנוחות. בשעה שעובדים באי המרכזי על הכיריים אין צורך להסתובב לכיורים האחוריים. ההתעסקות במטבח נעשית נוחה יותר כשהכול במרחק של נגיעה.

כדי לשמור שהילדים לא יפרחו מהקן במהרה הוקצתה להם פינה בגינה שהוכשרה למגרש קטן לכדורסל

המעבר לחדרה של הילדה נוצל לפינת עבודה אופקית באמצעות שולחן מרחף המשמש את כל בני הבית. היחידה הקובייתית של הילדה משקיפה על בריכת השחייה בחלון מלבני מוארך המותאם לפרופורציות של הבית, והן מדגישות את אורכו. יחידה זו, כמו שתי היחידות האחרות שצמודות לה, המיועדות לשני הילדים האחרים במשפחה, כוללת מטבחון, חדר רחצה, סלון שנפתח לחצר וקומת גלריה המשמשת כחדר שינה. בניגוד לשתיים האחרות, קובייה זו מחוברת לבית.

הצד החזיתי של הבית הוא סגור ואינו מגלה על עצמו כלום, בני המשפחה אפילו מעידים שאי אפשר להבחין מבחוץ אם יש בו אנשים. לעומת זאת, חלקו האחורי של הבית פתוח לרווחה לכיוון החצר שצמודה לכל אורכו, ובמרכזה בריכת השחייה. בחצר חיפוי של דק ומדשאה החוברת לירק שמסביב. הבריכה, כמו כל העיצוב בבית, מבוססת על שפה מופנמת, שקטה ואלגנטית.


חזיתו האחורית של הבית פתוחה לרווחה לכיוון חצר ובריכת שחייה.

חזיתו האחורית של הבית פתוחה לרווחה לכיוון חצר ובריכת שחייה.

כניסה נפרדת לסטודיו שבו בעלת הבית מפסלת.

כניסה נפרדת לסטודיו שבו בעלת הבית מפסלת.

בסלון מרווח הפונה לבריכה, משולבות יצירות האמנות של בעלת הבית.

בסלון מרווח הפונה לבריכה, משולבות יצירות האמנות של בעלת הבית.

מבט מתוך הבית לעבר בריכת הנוי הנשקפת מקיר הזכוכית.

מבט מתוך הבית לעבר בריכת הנוי הנשקפת מקיר הזכוכית.

בכניסה לבית תעלות מים צרות הנשפכות לבריכת הנוי. החזית החיצונית אטומה לרחוב נטולת פתחים המרמזים על הנעשה בבית פנימה.

בכניסה לבית תעלות מים צרות הנשפכות לבריכת הנוי. החזית החיצונית אטומה לרחוב נטולת פתחים המרמזים על הנעשה בבית פנימה.

במרכז המטבח אי גדול ובו שלושה כיורים, האי שמיועד לעבודה משמש גם כבר ישיבה.

במרכז המטבח אי גדול ובו שלושה כיורים, האי שמיועד לעבודה משמש גם כבר ישיבה.

גב המיטה, שניצב במרכז חדר השינה של ההורים, משמש כחדר ארונות ומשתלב עם הקיר המקביל.

גב המיטה, שניצב במרכז חדר השינה של ההורים, משמש כחדר ארונות ומשתלב עם הקיר המקביל.

הבית מתוכנן כשתי קוביות. באחת יחידת ההורים ובשנייה חדרי הילדים, מקשר ביניהם האזור הציבורי שבו המטבח והסלון.

הבית מתוכנן כשתי קוביות. באחת יחידת ההורים ובשנייה חדרי הילדים, מקשר ביניהם האזור הציבורי שבו המטבח והסלון.

תוכניות הבית.

תוכניות הבית.