פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול קרן רוזנר
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום חלונות בהנהלת חברת קליל
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

70 שנות עיצוב: פסטליות ופסיכדליה בחדר הרחצה

יחד עם הרחבה קלה בגודלו של חדר הרחצה, הופיעו באמבטיה של הסבנטיז קווים מעוגלים, שטיחים פרוותיים ופאטרנים סוערים של גיאומטריה, פרחים או פסיכדליה. רק אף מילה על מניעת החלקה

מאת: לימור קלר

25/03/2018

חלליוּת כמיטב הספייס אייג'. צילום מתוך https://www.pinterest.com/pin/251216485443903256/

 

 

מי מאיתנו, שמעלה במוחו זיכרונות משנות השבעים, עשוי לחוות רעד קל ולאו דווקא של התרגשות. הקווים המעוגלים, הצבעים הצעקניים וההקצנה שבעיצוב הפנים היו יפים ומרשימים אז, והיום – בחברה שופעת ומעט כאוטית - חוזרים בנגיעות קלות בלבד. את עיקר הפומפוזיות הביתית קטפו אז חדרי הרחצה עם חרסינה שחיפתה את הקירות, שטיחים מקיר לקיר (כן, לפעמים גם באמבטיה) ומראה מעוגל שתאם את העידן החללי, אותו Space age, ששטף את הסבנטיז בעקבות אירועים קודמים כמו הנחיתה על הירח והמרוץ לחלל שהתרחש במשך יותר מעשור בין ארצות הברית לברית המועצות.

 

צילום: ארכיון בניין ודיור

 

צילום: ארכיון בניין ודיור

 

 

"שנות ה-60 אופיינו בחדרי רחצה קטנים וסופר מינימליסטיים ופונקציונליים", מתאר אדריכל אלדד סופר, מרצה בבית הספר לעיצוב "אולטימה", והנה בשנות ה-70 התרווח חדר הרחצה יחד עם רווחתו של הבית הישראלי, אבל עדיין נחשב חלל קטן יחסית למושגים של היום. השירותים קיבלו חדר נפרד, שעל דלתו כיכב לעיתים מעין שלט הכוונה של ילד המטיל את מימיו, ובבתים יוקרתיים התווספה אסלה גם לחדר הרחצה, וכך דרו אמבטיה ואסלה בכפיפה אחת – מחזה מוכר ואלמנטרי בחיינו היום.

 

צילום: ארכיון בניין ודיור

 

 

"האמבטיה הסטנדרטית הייתה בגודל 160X70, האסלות נחו על הרצפה כמונובלוק או ככאלה שחובר להן מיכל הדחה גבוה על הקיר עם צינור", מוסיף סופר, "הצבעים לאסלה נעו מלבן ופרגמון למוקה, ירוק, ורוד או תכלת פסטליים. אזור הישיבה סביב האסלה היה מצומצם, ולרוב כלל שטיחים בצורת פרסה שעטפו את רגל האסלה. האמבטיה התמלאה במים בעזרת בטרייה על הקיר עם שופכן וטוש נייד, ובמקלחון היה רק טוש קבוע עם מים חמים וקרים" - עדיין נטולי ההמצאה המאוחרת יותר, ה"אינטרפוץ".

 

צילום: שני רינג

 

 

הקירות, משחזר סופר, צופו באריחי חרסינה קטנים, לעיתים בלבן ולרוב עם פאטרן סוער של גיאומטריה, פרחים או מוטיבים פסיכדליים. "הרצפה הייתה טראצו, כרצפת הבית, ולא הייתה הפרדה בין ריצוף החלל הציבורי והחדרים לריצוף מחוספס יותר לחדרים הרטובים. הבידול התבטא רק בקירות חדר הרחצה, ולא בריצוף". את הזהירות מהחלקה מילאו בעיקר שטיחים פרוותיים ושטיחים מקיר לקיר או מרבדי גומי. רק יותר מאוחר יותר, בסוף שנות ה-70 הריצוף החל לקבל ביטוי עצמאי, מסכם סופר.

 

שפע טקסטיל בחדר הרטוב. צילום מתוך https://www.pinterest.com/pin/251216485447117550/


 

פאטרנים נועזים. צילום מתוך https://www.pinterest.com/pin/251216485442692637/

 

 

כמיטב מסורת הסבנטיז, ארונות חדר הרחצה תוכננו בקווים מעוגלים עם ידיות כפתור עגולות, ותאורת דיסקוטק הייתה המראה הנכון מעל הכיור, רצוי אפילו כפוקל פוינט שאי אפשר להתעלם מקיומו.

 

דיסקו באמבטיה. צילום: ארכיון בניין ודיור


 

ורוד ופרוותי. צילום מתוך https://www.pinterest.com/pin/251216485443617945/

 

 

שיפוצים שנערכים היום על ידי אדריכלים ומעצבי פנים אינם מוחקים לגמרי את העבר ומנסים לא פעם לשמר את ערכי העיצוב הישן. בדירה ישנה, שאליה עברה משפחה צעירה, שמרה מעצבת הפנים שני רינג על אריחי המנטה המקוריים שהוסרו מחדר הרחצה ושילבה אותם בחלל החדר יחד עם מתלי החרסינה המקוריים, שהיו גם חלק בלתי נפרד מהאריחים של אז. "בעיניי אין תחליף  לאריחים המקוריים", פוסקת רינג, "אומנם לא רצינו אותם על כל הקירות, כפי שהיו במקור, אבל היה חשוב לנו לשמור על אלמנטים מקוריים של הדירה, כמו הדלת שחוצצת בין הסלון למסדרון והאריחים המיוחדים האלו. הם שוברים את לובן הקירות ונותנים טוויסט מעניין לחדר הרחצה". פיס היסטורי באמבטיה.

 

כך נראה העיצוב המחודש עם הבזקי המנטה המקוריים. עיצוב: שני רינג. צילום: אדריאן דודה

 

 


  • 2.
    מקסים, חמים, צנוע. אהבתי מאוד(ללא טקסט)
    נטע | (05/06/2018)    
  • 1.
    מחריד(ללא טקסט)
    גליה | (04/08/2018)