אל תביאו לי פרחים: כך תוסיפו לעצמכם ירוק בעיניים, ולא בואזה

אז מה אם אתם לא גרים בכפר ירקרק או במושב הפתוח, צמחייה ירוקה בבית היא לא תלויית מקום אלא בעיקר תלויית חשק ואחריות. הנה כמה הצעות מלבלבות ומקוריות

גג שהוא גינה
גגות שקיבלו התייחסות של גינה. תמונות באדיבות: "Happy Balcony"
גילוי נאות – אני לא אוהבת פרחים, את אלו שצריך לשים באגרטל עם מים. זרים יפים, צבעונים וצבעוניים פחות, ארוזים ומאורגנים או פראיים ומשוחררים, אף פעם לא עשו לי את זה. אני מאלו שיעדיפו לקבל במתנה בונבוניירה טובה ואיכותית, רק לא זר פרחים. לא ליום האהבה, לא ליום ההולדת, ובאופן כללי פשוט לא. אל תביאו לי פרחים. אבל אני אוהבת גינות וצמחייה ירוקה ושופעת, עצים (ועדיף עצי פרי) ושיחים ואפילו פרחים כל עוד הם שתולים באדמה ולא תלושים ממנה. שיהיה כמה שיותר טבעי, אמיתי מחובר לאדמה ושיצריך ממני כמה שפחות טיפול.
יש אצלי ממש הפרדה ברורה בין השניים – פרח קטוף, זה פרח שימיו ספורים ועכשיו צריך "לסעוד" אותו כמה ימים, עד לקמילתו הסופית (שונאת לסעוד..), לעומתו, צמחיה אמיתית היא בעלת שורשים ומחזור חיים, היא ניזונה ומזינה את הסביבה בנעימות וביופי, בפשטות ובטבעיות, שמחברת אותנו לחיים, מזכירה לנו שהכל זמני, ממחישה לנו איזו עונה מתקרבת, וגם כשקשה וקצת פחות ירוק ופורח אנחנו יודעים שזה רק שלב / עונה / מעבר ושעוד מעט שוב הכל יפרח ויצמח מחדש. מרגיע. אופטימי.
זה נכון שלא כולם גרים בבתים צמודי קרקע ויכולים ליהנות מגינה של ממש, אבל כיום, יש כבר כל כך הרבה פתרונות ושיטות ליצירת גינות על הגובה, עבור דירות עם מרפסות וגגות, ובאמת שכל אחד יכול לייצר לעצמו גינה פרטית ומקסימה, שהצמחים בה שתולים וממשיכים לחיות ולהתחדש. מהונדסת ומאורגנת או טבעית ופראית, בכל מקרה גינה אמיתית לגמרי, שעושה ירוק ושמח. שהופכת את המרפסת בבית למקום שהכי כיף לבלות בו.
טל זאבי, מעצב נוף, גנן בנשמה, אחד שמבין צמחים, יודע מה הם אוהבים ובדיוק איך צריך לטפל בהם. יודע להתאים לכל מרפסת את הצמחייה שמתאימה עבורה, בשילוב עם מה שבעלי הבית אוהבים כמובן. זה עניין של כיווני אוויר אור ושמש, מערכות השקיה מותאמות ועוד, אבל מה שחשוב זה שבסופו של דבר מתקבלת תוצאה שבאמת עושה שמח. לא סתם הוא בחר לקרוא לחברה שלו "Happy Balcony". הוא יודע לעשות גם גינות שלמות ומפוארות, אבל הוא הבין איזה תפקיד מרכזי באנרגיה של הבית תופסות המרפסות, וחקר איך ניתן להגיע לגינה של ממש גם אם היא ללא אדמה.
גג עם ריצוף דק
 אז באקלים הארץ-ישראלי שלנו, וכשכמעט כל דירת קבלן חדשה כוללת מרפסת, כדאי שנתייחס אליה ברצינות ונשקיע בה קצת בשביל לקבל ממנה כל כך הרבה.
מאז ומתמיד, המרפסת היתה המקום שאליו אנחנו "בורחים" בשביל לקבל קצת שקט. החל משנות ה- 50, הרבה לפני עידן מרפסות השמש, היו בבתים רבים "מרפסות פנימיות". המרפסות "התחבאו" בתוך הדירות (לא ראו אותן מבחוץ), אבל הן לגמרי היו שם, מופרדות מהסלון, בחלון פנימי גדול. עם הזמן, כאשר רצו להגדיל ולרווח את הסלון ואולי אפילו לסגור עוד חדר לילד מתבגר, ויתרו על המרפסות הללו. המרפסות האלו שבדרך כלל היו מוצפות בעציצים ובשרכים משתרשרים מהתיקרה עד הרצפה, היו בעלות קסם מיוחד, היתה בהן אנרגיה אחרת מזו שהיתה בכלל הבית, הן העניקו תחושה של ניתוק ושקט במרחק של צעד אחד בלבד מליבו הסואן של הבית. ביטול המרפסות האלו אמנם יצר, לעיתים קרובות, סלון גדול ומרווח יותר, אבל האנרגיה הזו הלכה לאיבוד וכבר אי אפשר היה לשחזר אותה.

משחזרים את המרפסת של פעם


כיום, בדירות ישנות רבות בעיקר בתל אביב, מנסים להחזיר עטרה ליושנה ולייצר שוב את המרפסות שויתרו עליהן לפני שנים רבות. דירות רבות שעוברות שיפוץ מבקשות להחזיר לעצמן את אותה פינה קסומה. את אותה אנרגיה ששמורה רק למרפסת.
ספה ירוקה
עיצוב פנים: סער ברגר, פרקט: בוטיק קרמיק, צילום: אלעד גונן
דירה בצפון תל אביב שביקשה להחזיר לעצמה את המרפסת של פעם – הפרדה של ריצוף וחיפוי קיר, בשילוב ריהוט קליל יותר המותאם לאווירה המתבקשת. יצרה מרפסת קסומה בתוך הדירה.
דירה מעוצבת וינטג'
חיפוי בריקים ומרצפות מצוירות, שמייצרות את ההפרדה בין הסלון למרפסת. עיצוב פנים: סער ברגר, ריצוף וחיפוי: בוטיק קרמיק, צילום: אלעד גונן
דירה תל אביבית שחצצה לעצמה מרפסת בעזרת וילון. אווירה של גינה קטנה, שמתקבלת באמצעות דשא סינטטי, ריהוט גן, כניסה של אור טבעי והמון צמחייה.
מרפסת קטנה עם צמחיה
עיצוב פנים: סער ברגר, צילום: אלעד גונן
 

ירוק בקטנה


השטח והפרופורציה של המרפסת, לא תמיד מאפשרים לנו להפוך את המרפסת לגינה של ממש. לפעמים, נצטרך להסתפק בפינה קטנה או אפילו רק בקיר, גם לזה יש פתרונות שלא משאירים אף מרפסת מקופחת. אם רוצים ירוק מקבלים ירוק.
פינות בשביל כניסה עם צמחיה
גינה על הגג
חלק קטן מהמרפסת שמשדרג את כל האווירה. תמונות באדיבות: "Happy Balcony"
אז גם אם אין לכם דירת גן או בית פרטי, זה לא אומר שאתם לא יכולים ליהנות מגינה משלכם. מהמקום הזה שאליו בורחים עם כוס קפה בבוקר ועם כוס יין בערב. גם אם המרפסת שלכם נמצאת בתוך הדירה וצריך לעזור לה קצת, להגדיר ולאפיין אותה מחדש, וגם אם כבר יש לכם מרפסת שמש קטנה וחמודה, אל תוותרו עליה, ואל תשכחו שהיא יכולה להיות הרבה יותר מעניינת ומלאת חיים.

 

553
2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

איטום בגינה שבמרפסת. חיוני!
המרפסות הנ״ל יפות מאוד אך אסור לשכוח שהן זקוקות לשכבות של איטום נכון כדי שדירות השכנים מלמטה לא ינזקו. הסיפורים רבים!!!

יפה בצילומים
הגינות האלה קשות מאוד לתחזוקה - מעט מאוד אדמה, צמחים שלא מתפתחים לא מחזיקים מעמד, ושמירה על שיחים עגולים ויפים מתאפשרת בהשקעה מתמדת שבה רוב האנשים לא ממש מצטיינים (אחרת, לא היו בארצנו פי 2 אדניות ריקות מאדניות פורחות). בקיצור, אם אתם מתלבטים אם להתקין גינה כזו בקשו מהמתקיןלשלוח אתכם למישהו שהתקין לפני שנה ותראו מה הולך שם.

המלצות נוספות
בודק...