הטוב, הרע והמיותר: טרנדים בעיצוב להשאיר ולהחליף

עכשיו, כ-2020 מתחילה בקטן ולאט לאט מגבירה, אפשר לנקוב בטרנדים לעיצוב הבית שנרצה להשאיר איתנו גם הלאה אבל גם בטרנדים שנרצה לצמצם או לשלוח לתהומות השכחה

שפת העיצוב של 2019 גולשת לעבר השנה החדשה, פולשת אל הבתים, מכתיבה אופנות ומנציחה טרנדים בעיצוב. לא כולם ניחנים במקוריות, ולעיתים נשענים על חנויות ידועות שמוכרות אותם דברים מוכרים, אבל מדי פעם מבליחים מראות חדשים ויוצאי דופן. "אני מקווה שהשנה ישראל תזכה להתלבש", מצהירה המעצבת ענבר קרפר סרנוביץ, ומכוונת לעיצובים יותר עמוקים, לשימוש רב יותר בחומרים, בטקסטיל, בחיפויים ובאקססוריז ומייחלת לעושר צורני ורעיוני. "נמאס לראות כל הזמן אותם דברים בחנויות ובעיצובים". ומאחר שהצהרות כאלה גורמות לנו ללחץ, מיפינו את ההתרחשויות העיצוביות העיקריות של השנה האחרונה ובחרנו מהן מה כדאי לאמץ ומה עדיף לשחרר.

 

טרנדים להשאיר:

  1. בוהו שיק לנצח

קצת אירוני שטרנד הבוהו שיק, המבוסס על הכמיהה לחופש אינדיבידואלי, ייחודיות ודחיית רכוש חומרי, נארז ונמכר להמונים בשפע חנויות, אבל כל עוד הוא מהווה אלטרנטיבה לתרבות המיינסטרים – אנחנו בעדו. חומרים טבעיים, כתמי צבע, בדים והדפסים, פרחים ואביזרים מוגזמים-לעיתים, מאפשרים לאנשים לבטא את עצמם ואת אישיותם, לבעוט בנורמות חברתיות ולחיות בצורה לא שגרתית דווקא בתקופה שבה לתרבות העדר יש משקל כה רב. "להביא את הטבעיות ואת הפשטות", מכנה זאת המעצבת טלי גולד, והמעצבת טליה כהן אבוטבול מרחיבה: "במבוק, ראטן וחומרים טבעיים נכונים תמיד, וכולי תקווה שיישארו תמיד בסביבה כדי להעניק חום לבתים, גם אם בנגיעות". אין הכרח להעמיס את כל המכולה על הבית וכדאי למנן את נגיעות הבוהו או אף לשלב אותו עם אלמנטים אחרים, כפי שעשתה המעצבת שרית זיו אלון, שהגדירה בית שעיצבה כ"בוהו בר קיימא":

סלון ג'ונגל

בוהו בר-קיימא. עיצוב: שרית זיו אלון. צילום: שירן כרמל

סיכום שנה
סלון ג'ונגל
  1. אישיות באריזה הרמונית

גם הטרנד האקלקטי, שמראה את פניו הנאים והמעניינים בתקופה האחרונה, משקף את אישיותם של בעלי הבית, את תחומי העניין שלהם, את חוויות המסע שלהם ואת העובדה שבבית חיים אנשים אמיתיים עם בלגן מדוגם ולא כיצירה קטלוגית. אלא שבניגוד לקודמו, כאן אין כללים או חומרים מוגדרים. שטיח וינטג' עם ספה סופר-מודרנית, עציצים ואמנות אישית יכולים להיות עירוב סגנוני משובח, אם בעלי הבית מקדמים את כל הפריטים האלה בביתם. "אני מקווה ש-2020 תביא איתה יותר צבע ותעוזה, שהדיירים יהיו נאמנים ליצירתיות, לאישיות ולאמת שלהם", אומרת המעצבת דנה מורן. המעצבת דפנה ברקת מוסיפה: "הייתי שמחה שכל בית יתעצב לפי הסגנון האהוב על בעליו, עם הנגיעות והטעם שלהם, כשהמעצבים רק מגבשים את הכול באופן הרמוני. שיהיה יותר מקום לביטוי אישי כמו אמנות ודקורציות שנאספו עם השנים, ופחות דקורציות לקוניות קנויות. ואם בכל זאת חייבים דקורציות קנויות, עדיף שישתלבו עם הטעם של בעלי הדירה, גם אם לא מתיישבים לגמרי עם ה'סגנון'".

  1. ישן, חדש ואיכות הסביבה

העיצוב המסורתי לא מדבר לכולם, ובכל זאת חוזר עם שיק עדכני, כשהוא משלב פריטים של פעם עם פריטים חדשים. אסתטיקה עכשווית נשענת על סגנון עבר, מחידוש לרהיטים וחפצים ובאופן כללי מודעות ונכונות לשמר יותר ולקנות פחות, להתחשב יותר בסביבה ולהרעיל פחות. "אני מקווה ש-2020 תביא איתה יותר שימוש חוזר, מיחזור ועיצוב ירוק, כזה שמתחשב גם באיכות הסביבה", אומרת המעצבת מיכל רונן מסטודיו Zeze.

  1. צמיחה לצמחייה

מאז ומתמיד אהבנו לקשט את בתינו עם צמחים, אבל ללא ספק צרכנו ואהבנו אותם יותר בתקופה האחרונה. יותר משזוהי מגמה עיצובית, זהו אורח חיים שרבים אוהבים לאמץ לעצמם, בהקיפם את סביבתם בירוק, והרבה ממנו. יש מקום פנוי בין הספה לכורסה? למה שלא נכניס לשם עציץ גדול? יש קונסולה בכניסה לבית? זה המקום להעמיד עליה עציצים, אגרטלים או שפעת צמחים. לא משנה איך מציבים את הצמחים – ביחד, בגובה, לבד או בצרורות, בעירוב צבעים או לפי אותם גוונים – נוכחותם בולטת אך שקטה, פרֶשית וחיה. "צמחים היו כמובן טרנד השנה ואולי גם העשור הקודם, ומן הסתם ימשיכו לעשור הנוכחי", אומרת המעצבת דקלה מנחם מסטודיו "חיית וינטאג'". "הייתי שמחה לראות עיצובים נוספים בהשראה טבעית. כשעושים את זה טוב, האפקט חזק, שקט ומופלא".

חדר שינה

עיצוב: סטודיו חיית וינטאג' - דקלה מנחם טבת. צמחים: סוקולינה. צילום: טלי דברת

סיכום שנה
חדר שינה
  1. צבעוניות של חום ואדמה

חזרתו של העץ לקדמת הבמה יביא איתו גם את צבעי האדמה הניטרליים ובעיקר חום על גווניו, מזה הבהיר הסקנדינבי ועד גווני האגוז. הצורך לאזן את הלבן הנקי או האפור הבטוני הקרירים, שלא ייעלמו בקרוב, יבוא לידי ביטוי בצבעי עץ, שמשדרים חום והנאה. "מבחינתי זו שנה לעיצוב רגוע, נינוח ולא מתאמץ", אומרת המעצבת לירון אוטמזגין מ"סטודיו עדידה הלבשת הבית", "אני אוהבת את טרנד צבעי האדמה והחמרה, שימוש בחומרים מן הטבע ועיצוב על ידי טונים שונים של אותו צבע".

חדר רחצה חלודה

עיצוב: מרב זהר. ריצוף פורצלן דמוי חלודה: טופולסקי-רצף. צילום: איתי בנית

סיכום שנה
חדר רחצה חלודה

טרנדים להעיף:

  1. פחות, פחות, פחות

אומנם קל יותר לקנות כשיושבים על הספה ומקישים על המסך, אבל מגמת הקניות הרב תחומית והצריכה הפרועה צריכה לעורר מחשבה על קיומנו הנוכחי. "אני מקווה שהמגמה העולמית המקיימת תכבוש גם את ישראל ואת עיצוב הבית ונראה יותר ויותר חומרים ירוקים, ממוחזרים, מתמחזרים, רהיטים שעוברים שדרוג, ובעקבות המגמה נרצה קצת פחות", אומרת המעצבת עדי אדליס, "פחות מקומות אחסון, כי נרכוש פחות דברים, ארונות יותר צנועים, קניות מדויקות יותר במטרה לרכוש פריט מאוד איכותי פעם אחת, לטווח ארוך, במקום עשרה זולים ולא נחשקים".

  1. סקנדי, נורדי וכל השאר

סגנון העיצוב הסקנדינבי מצא את דרכו לארץ ברוחב לב, בעיקר כשהרשתות החברתיות החלו לתת את הטון העיצובי, אם כי ההתאהבות הקולוסלית באיקאה עשתה גם היא את שלה. המוני בתים אימצו את העיצוב הנורדי, חנויות ייעודיות נפתחו ויחד עם זאת יש הסבורים כי הוא מוצה לעייפה. "אנחנו מדינה של יבוא טרנדים ולא של יצירת טרנדים, ומלכתחילה הטרנד הנורדי פחות התאים לקהל הישראלי בניכור שלו", אומרת המעצבת יעל יגר. "כשמגיע טרנד לארץ, ולא משנה איזה, אנחנו סוחטים אותו עד תום במקום להשתמש בו בהתאמה ובמינון הנכון ובכך לשמר אותו לאורך שנים. הטרנד הנורדי נכנס בפול גז לכל תחומי העיצוב, כולל לאופנה הישראלית, והשימוש בו היה מוגזם וחסר התאמה למציאות הישראלית החמה והצבעונית. יש בטרנד הנורדי פריטי עיצוב מדהימים שיכולים להשתלב בצורה מקסימה, אבל במינון נמוך ולא כקונספט מלא לבית".

  1. אריחי מטרו

כמו בטרנד הבריקים, כך גם באריחי המטרו הלבנים נעשה שימוש יתר, שמקבע מחשבה ולא מאפשר כניסה של אריחים חדשים למטבח ולחדר הרחצה. צורות הנחה שונות של האריח וגרסאות בצורות גיאומטריות הביאו איתן טוויסט מרענן, וגם השיש הבליח ובינתיים מהווה את התחליף החדש הנכון, אבל המטרו הוא כרגע ברירת המחדל הפחות מרשימה, ומתבקש לפנות את הדרך לאריחים בעלי צורות, טקסטורות וצבעים מרגשים יותר.

  1. מונוכרומטיות חיוורת

כמה מרגש יכול להיות חדר שכולו צבעים דהויים של אפור, לבן ובז', ויתר על כן, כשכל הרהיטים, הקירות והאביזרים חוזרים על אותם צבעים? יהיה רגוע כמה שיהיה, עם צבעוניות כזו הולכים יותר מדי על בטוח וכנראה גם מאיצים את שעת השינה. נאמר זאת כך, כמו שאנחנו אומרים מדי שנה: הביאו את הצבע.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...