זה ארון או ארמון? חדר הארונות לובש עיצוב

אם בעבר חדר הארונות היה תא מלבני פשוט עם חלוקה שרירותית, הרי שהיום הוא כבר תופס נפח משמעותי, נתפר למידות הבגדים של בעליו ומבטא מגמות בעיצוב

חדר שינה ירוק

אדריכלות: טל אוחיון בשיתוף סטודיו חזק. צילום: עודד סמדר

ארון ארמון
חדר שינה ירוק

חובבי האופנה, הסדר והארגון מתקשים לוותר על חדר ארונות חלומי ולא בכדי. הם מתוכננים בקפידה עד הפרט האחרון, כוללים תצוגה מושלמת ומגרה של הפריטים ועם קצת חשיבה יצירתית יכולים גם להיות ממש מהודרים. קבלו הצצה לכל השיטות והדרכים להפוך את חדר הארונות הביתי לכזה שלא תרצו לצאת ממנו. נכון, את רוב היום שלנו אנחנו לא מבלים בחדר הארונות ועדיין, שם בדרך כלל אנחנו פותחים את היום ומסיימים אותו. במשך מאות שנים היו חדרי ההלבשה אחד החללים המרכזיים בארמונות וטירות, וכיום, כשתרבות השפע מביאה איתה עשרות אם לא מאות לוקים שונים המשלבים בין בגדים, אקססוריז ונעליים, חדרי הארונות הם נדבך חשוב בבית הישראלי, ורבים עושים כל מאמץ כדי ליצור אחד כזה גם בבתים בעלי מטראז' מאתגר.

חדר שקוף

אדריכלות ועיצוב: דורית סלע. צילום: עודד סמדר

ארון ארמון
חדר שקוף

חדרי הארונות הם המפתח להפיכת הבית בכלל וחדר השינה בפרט למאורגן ופרקטי – כל עוד הם מתוכננים נכון. זאת בניגוד לעבר, אז חלוקת פנים הארונות נקבעה שרירותית על ידי היצרן, בלי יותר מדי אפשרויות לחלוקה והתאמה לצרכים והמאוויים של בעליהם. כיום המצב שונה בתכלית והם מהווים את האלמנטים המובילים בתחום ה-CUSTOM MADE. השוק מציע שלל פתרונות פרזול מתוחכמים וארגונומיים, פטנטים תכנוניים ואינסוף אלטרנטיבות של סגנונות וחומרים המאפשרים להתאים את המוצר לקונספט העיצוב של הבית.

חדר שינה לבן

עיצוב: ענבל ברקוביץ. צילום: אלעד גונן

ארון ארמון
חדר שינה לבן

לדברי האדריכלית נירית ברנר, "כשניגשים לתכנן חדר ארונות, יש לשים את הדגש על הפן העיצובי וחשוב לא פחות, הפונקציונלי. ראשית יש לבדוק את הצרכים הספציפיים שלנו בהתאם לביגוד שברשותנו, כמות נעלי עקב לעומת ספורט, חולצות מקופלות לעומת תלויות, שמלות שדורשות עדינות יתרה וכו'. כל אלו דורשים תכנון מדוקדק ומוקפד בהתאם לחלל שברשותנו, הכולל עומקים של המדפים, מגירות, תאים לתלייה ועוד, שחשוב לקחת בחשבון לפני שמתחילים בעבודה המעשית. זאת ועוד, בחדרי ארונות בהם אין חלונות, תכנון התאורה הוא אקוטי וכדאי להקדיש לנושא מחשבה רבה, כאשר קיים שוני בין תאורה לחדר ארונות קטן, לעומת חדר צר או גדול". לאלו שאינם מתלבשים בחדר הארונות ממליצה ברנר לנצל את מרכז החדר ולמקם בו שידת אחסון לתכשיטים, עניבות, גרביים או לבנים. "על המשטח העליון של השידה אפשר להניח את הבגדים שברצוננו ללבוש, לבדוק את התאמתם או לקפלם חזרה", היא אומרת.

 

ארונות: מקופסה לכלי עיצובי

נדמה שמשהו באמת קורה בעולם הארונות, וכיום הם נתפסים כהרבה מעבר לאובייקט פונקציונלי שמספק פתרונות אחסנה, ועיצובם לא נופל מהפרקטיקה. הארונות, שממדיהם הגדולים הופכים אותם לנוכחים מאוד בחלל, זוכים לטיפול שהופך אותם לחלק ממארג העיצוב. הם מטופלים בקפידה יתרה בפנים ובחוץ, ומעצבים ואדריכלים רבים רואים בהם כלי להדגשת הקונספט. מכאן רואים כיום יותר ויותר חדרי ארונות שהם חלק אינטגרלי מחדר השינה, בלי שיחצצו בין האגפים קירות ודלתות ותוך ויתור על חדרי ארונות קטנים. "אם בעבר גודל הארונות היווה מגבלה עיצובית ושיווה להם מראה קופסתי דומיננטי ומשעמם, תפיסת העיצוב העכשווית הופכת את הארונות לכלי עיצובי דינמי וגמיש שהוא כחומר ביד היוצר", אומרת מעצבת הפנים ענבל ברקוביץ. "אנחנו רואים כיום יותר ויותר שילובים בין ממדים ונפחים – ארונות המשלבים חלקים אטומים ומסוגרים עם פתוחים ואווריריים וכמובן, המון חומרים, דוגמאות וגימורים שמככבים בהם. לא רק בארונות עצמם החלל נתפס כמכלול, ולכן יש התייחסות יתרה גם לאופן הארת הפריטים, סוג הריצוף שנבחר ועוד".

חדר שינה

עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ. צילום: אלעד גונן

ארון ארמון
חדר שינה

גימורים מפתיעים

ואכן חברות, מותגים ובעלי נגריות מציעים שפע של אלטרנטיבות לגימורים ושלל חומרים וביניהם הפורמייקה הצבעונית והמבריקה שבטכנולוגיות של היום מציעה טקסטורות, דוגמאות ודימויים, חיפויים מפורניר ואפילו עור וכמובן, דלתות עם חיפויי זכוכית או מראה שנלקחו מעולם המטבחים. זאת ועוד, טכנולוגיות הדפוס הדיגיטלי מאפשרות ליצור הדפס על גבי החזית, ובכך להעניק לחדר מראה פרסונלי החורג מפס הייצור ההמוני. אלה הבוחרים להישאר בתחום המסורתי, ימצאו שפע של אפשרויות ליצור חזיתות מעץ מלא, מלביד איכותי מחופה פורניר או דלתות מלמין. גם כאן הטכנולוגיות העכשוויות מאפשרות ליצור דיגומים ייחודיים על ידי חיתוכים במכונות לייזר או שימוש בפורנירים מחומרים טבעיים כמו במבוק.

חדר שינה שחור

אדריכלות ועיצוב: דורית סלע. צילום: עודד סמדר

ארון ארמון
חדר שינה שחור

פנים ואקלים

ברקוביץ ממליצה להתייחס למאפייני האקלים הישראלי ולתכנן את חדר הארונות תוך חשיבה על עמידותה של תכולת הארונות לאורך זמן: "בחדרי ארונות בהם יש חלון או שנמצאים בקרבת פתחי אוורור טבעיים, מומלץ לעבוד עם דלתות שימנעו מהבגדים לדהות או להתלכלך. זה ממש לא חייב להסתכם בדלתות אטומות לחלוטין. אפשר לעבוד עם זכוכית שמחד מסננת את קרני ה-UV ומאידך לשוות לחלל מראה מואר ואוורירי. בנוסף, לא כדאי להזניח את פנים הארונות. בסופו של דבר מדובר בחלל אינטימי ומפנק, ואני מאמינה שהמכלול צריך להיות מושקע ממש כפי שאנחנו משקיעים בעצמנו. אפשר לתכנן ארונות שחלקם הפנימי שונה מחזיתותיהם מבחינה חומרית וכך ליצור קונטרסט עשיר וייחודי, להתקין תאורה בארונות שתאפשר לנו להתמצא גם בשעות החשכה, או לשלב אלמנטים פרסונליים שיהפכו את החלל לאף יותר אישי, למשל לצרוב פסקה משיר או ציטוט מרגש על גב אחת הדלתות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...