לחשוב בתוך הקופסה: עיצוב קומפקטי כדרך חיים

מה עושים כשהקופסה מאוד קטנה? איך מתמודדים עם מגבלות של גודל הבית, כאשר הצרכים והחלומות לא מצטמצמים בהתאם? אדריכלים עופר רוסמן ורוני אביצור מסטודיו XS מפצחים את האתגר הגדול

 

ארון בסלון הכולל טלויזיה"קופסה" מחליפה את הקירות הפנימיים בבית, יוצרת מחיצה ומשמשת פונקציות רבות. אדריכלות: סטודיו XS. צילום: גדעון לוין

 

אנשים חולמים לעצב ולחיות במרחב ללא הגבלה. החלום של אדריכלים עופר רוסמן ורוני אביצור, השותפים בסטודיו XS, הוא דווקא לחיות ולעצב קומפקטי. מחירי הנדל"ן במרכזי הערים מרקיעים שחקים, הדיירים לא יכולים להרשות לעצמם לגור באופן בזבזני, והצורך בפתרונות קומפקטיים עולה. האדריכלים הבינו את המגמה והתאהבו באתגר הגדול שבעיצוב הקטן – "אנו רואים קומפקטיות ושימושיות כמקור השראה ודרך חיים ולא רק תנאי הכרחי", אומרת אביצור.

רוסמן מדבר בעיניים בורקות על האתגר שבהמצאת פתרונות ייחודיים: "הלקוחות לא מתפשרים על מה שהם רוצים וחולמים, למרות מגבלות משמעותיות בגודל החלל הנתון. כל פרויקט מעמיד בפנינו אתגר חדש". כדי להתמודד עם הפרויקטים המאתגרים פותח בסטודיו "מדד הקומפקטיות", אשר באמצעותו ניתן לבחון את מידת הקומפקטיות של פרוייקטים שונים. המדד מורכב מ-7 רכיבים, ביניהם כאלה הקשורים במיקום הפרוייקט, עלותו ושטחו, ואחרים המתיחסים לתכנון ויעול חללי הפנים.

 

כשהאריזה הדוקה ומדויקת


על השאלה "מהי קומפקטיות?" עונים האדריכלים שהיא אריזה הדוקה המדייקת את צרכי המשתמש. כאשר נרצה לחקור ולהעמיק, מה הם צרכי המשתמש, נבין "שהכל יחסי", אביצור מסבירה. "דירה ששטחה 60 מ"ר יכולה להיות קומפקטית מאוד עבור 5 נפשות אך מרווחת ואף בזבזנית עבור משתמש אחד". לכן אחד מרכיבי המדד הוא "מטר-רבוע לנפש".

 

רכיב נוסף במדד הוא "חָלָלִים ארוּזִים". אביצור מדברת על חללים כגון פינות האוכל הגלמודות, אשר עומדות ברוב תפארתן ומחכות לארוחת הערב החגיגית, שמתרחשת עליהן פעם בחודשיים. בינתיים הן צוברות ערימות כביסה, דואר, תיקים או סתם מוצמדות לקיר ומאבדות כל חשיבות. "חללים שאינם יומיומיים או שיכולים להיות שימושיים רק בזמנים מסוימים, יכולים להתקפל ולהעלם כאשר אין בהם שימוש. כך ניתן יהיה לייצר תחושת מרחב ולא להצטופף ביום-יום למטרת אירוע שמתרחש לעיתים רחוקות בלבד". ובכלל היא מסבירה, שכדי לחשוב בצורה יעילה וקומפקטית אנחנו צריכים להפסיק לחשוב באופן אוטומטי בעולם של מושגים מוכרים כמו "סלון", "פינת אוכל", "מסדרון" ו"יחידת הורים". המושגים האלו מביאים עמם עולם דימויים, שצריך לפרק ולהרכיב מחדש. רוסמן מוסיף, "יש להימנע ככל שניתן מיצירת חללים ארוזים שצריך לפתוח ולסגור לעתים תכופות. המטרה אינה שהדייר יעבוד עבור הבית אלא שתהיה רווחה".

 

פינת אוכל מתקפלתפינת האוכל נארזת וצצה רק בארועים מיוחדים. אדריכלות: סטודיו XS. צילום: גידי בועז

 

שולחן אוכל מתקפלשולחן יום-יומי לשני בני הזוג הופך שולחן אירוח לעשרה. אדריכלות: סטודיו XS. צילום: עמית גושר

 

אחד מהפרויקטים שרוסמן גאה בהם במיוחד הוא דירה "צרה וארוכה". 5 נפשות, 4 חדרי שינה, 2 חדרי רחצה וחלל ציבורי מרווח, והכל ב-93 מ"ר צרים וארוכים. משימה בהחלט מאתגרת. המבנה הצר חייב שטח תנועה ארוך במיוחד (9 מטר אורך) על מנת להגיע לכל החדרים. התנועה הפכה לאחד משני האלמנטים שמארגנים את הדירה. האלמנט השני הוא קופסת נגרות, שבתוכה "מאוחסנים" החללים הפרטיים.

 

מסדרון ארוך שמארגן את החלל

 

מטבח בהדמייהשינוי טרמינולוגיה: קופסה המהווה אלמנט מארגן בחלל. אדריכלות: סטודיו XS. צילום: גדעון לוין

 

כשהחללים חופפים


בפרויקט זה מודגם רכיב נוסף במדד: "חללים חופפים". הילדים, חולקים חלל אחד (14 מ"ר), ובמרכזו מחיצה מרצפה עד תקרה, המחלקת את החלל לשני חדרים נפרדים, ומכילה עבור כל חדר: ארון בגדים, שולחן כתיבה ומיטות זו מעל זו, וכך הוכפל שטח המיטה עבור שני החדרים. יתרון נוסף של פעולה זו יתממש בעוד מספר שנים, כשהילדים יעזבו את הבית, והחדר יוכל לחזור להיות 14 מ"ר ללא שיפוץ נוסף.

 

המחיצה מכילה עבור כל חלל ארון בגדים, שולחן כתיבה ומיטה. אדריכלות: סטודיו XS. צילום: גדעון לוין

 

"אומנם העיסוק בקומפקטי משתמע כעיסוק בדירות קטנות", אביצור מדגישה, "אך אנו בוחנים שימוש באלמנטים קומפקטיים גם בפרויקטים גדולים". דוגמה ל"חלל חופף" בפרויקט גדול הוא גרם מדרגות ייחודי שתוכנן בדופלקס במגדלי "בלו". בנוסף לייעודו העקרי, משמש הגרם כארון כניסה, אחסון כלי הגשה ומערכות שמע.

 

גרם מדרגות שהוא ארון איחסוןגרם מדרגות המהווה חלל חופף ובו אחסנה מסוגים שונים. אדריכלות: סטודיו XS. צילום: עמית גושר

 

שולחן בר המשמש כמשטח עבודה נוסףבמקום "פינת אוכל", שולחן בר המשמש כמשטח עבודה נוסף. ארוחות גדולות מתקיימות במרפסת שבהמשך החלל. אדריכלות: סטודיו XS. צילום: גדעון לוין

 

המדד נחשף לראשונה בתערוכת "eXtra Small talk", בה הנגיש הסטודיו את הרעיון לציבור והוכן ספר עבודה לקהל הרחב ולמתכננים. התערוכה עוררה עניין רב והולידה שיתופי פעולה מעניינים עם יזמים. "היעד שלנו הוא לפתח את המדד וליישמו מעבר ליחידות המגורים, ברמה של תפיסה כוללת של עבודה, מסחר, מגורים ושכונות קומפקטיות", מסכמים השניים.

 

 

 

מרכזית
3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדויק ויפה

סוף סוף החידוש הגיע לישראל
ישר כח

מדהים!
אני כל כך אוהבת את זה... תכנון גדול לבית קטן! מהמם!

המלצות נוספות
בודק...