5 טעויות נפוצות בעיצוב חלל פתוח בבית – והדרכים להימנע מהן

יותר ויותר אנשים בוחרים לוותר על הקירות ולעצב קומות ואזורים שלמים בבית כחלל פתוח וזורם. אם גם אתם הולכים בכיוון, שימו לב שאתם עושים את זה נכון

חלל פתוח – או בשמו המוכר "אופן ספייס" – הוא דרך נהדרת להכניס לבית זרימה ותחושת מרחב. ברוב המקרים החלל הפתוח משמש כאזור הציבורי של הבית וכולל את הסלון, המטבח ופינת האוכל, אבל יש גם מי שבוחרים לעצב אזורים אחרים כחלל פתוח, ולעיתים אף את הבית כולו.

המשמעות של חלל פתוח, היא שאין חלוקה לחדרים או קירות שמפרידים בין אזור אחד לאחר. לצורת התכנון הזאת יש יתרונות רבים – היא מאפשרת ניצול טוב יותר של השטח, פותחת את הבית לאוויר ואור, ובאופן כללי מעניקה תחושה של זרימה. עם זאת, עיצוב חלל פתוח עלול לזמן לא מעט שגיאות – וכך תוכלו להימנע מהן.

אין חלוקה לאזורים

בחרתם לתכנן את המטבח, הסלון ופינת האוכל בחלל פתוח אחד? מעולה. אבל זה לא אומר שאתם לא צריכים להגדיר בנפרד כל אזור ואזור. האווירה שאנחנו מבקשים ליצור בכל אחד מהמרחבים האלה שונה בתכלית, וכך גם השימוש שאנחנו עושים בהם.

בשביל להפריד בין אזורים לא צריך קירות. מספיק שתעמידו את הספה באופן שיחצוץ בין המטבח לסלון, וכבר יצרתם שני אזורים שונים. באופן דומה ניתן להשתמש בשולחן של פינת האוכל או באי במטבח כאלמנט שמגדיר איפה נגמר אזור אחד ואיפה מתחיל אחר. עוד דרך ליצור הפרדה עדינה היא להשתמש בשטיח שיתחם אזור מסוים, או בריצוף שונה. אפשר לנצל גם את מבנה הבית כדי להגדיר את החללים. אם יש לכם אזור פינתי יחסית, תוכלו למקם בו את שולחן האוכל וליצור אזור ישיבה אינטימי.

חלל בית
1-4-2.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: סטודיו אלפנט
חלל מרכזי בבית
2-4-2.jpg
צילום: אסף פינצ'וק | עיצוב: קרן גנס
סלון רצפת פרקט
3-4-2.jpg
צילום: שי אפגין | עיצוב: יפרח בן צבי

אין אחידות סגנונית

חלל פתוח אמנם מורכב מאזורים שונים אך נקלט בעין כחלל אחד. מהסיבה הזאת חשוב מאד ליצור אחידות סגנונית בין המרחבים השונים שכלולים בו. הכוונה כאן היא לא ללכת על סטים מוכנים מראש, אלא לבחור באלמנטים שמדברים בשפה משותפת.

כדי ליצור מרחב הרמוני שתאהבו, בחרו בסגנון שאתם מתחברים אליו ומצאו את הדרך להחיל אותו על כל האזורים בחלל הפתוח שלכם. אם לדוגמה בחרתם לעצב את המטבח בסגנון כפרי, דאגו שגם הסלון ופינת האוכל יהיו מעוצבים בהתאם.

חלל בית מואר
4-4-2.jpg
צילום: יהודית הופמן מג'ר | עיצוב: יעלה איבגי
חלל בית מעוצב
5-4-2.jpg
צילום: עודד סמדר | עיצוב: ניצן הורוביץ
פינת אוכל צבעונית
6-3-1.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: איילת מנס עבור טופולסקי

ריבוי צבעים וחומרים

בדומה לריבוי הסגנונות, אנשים נוטים לשלב יותר מדי צבעים וחומרים כשהם מעצבים חלל פתוח. חשוב לזכור שהמהות של חלל כזה היא ליצור אווירה זורמת ומחוברת, ולכן חשוב לבחור בסקאלת צבעים אחידה יחסית ובחומרים עם אופי דומה.

המלצה נוספת היא לחזור על טקסטורות או דוגמאות. אם למשל יש לכם חיפוי קיר מיוחד בסלון, שווה לשלב קטע ממנו גם במטבח. אם יש לכם עציצים מסוימים בספריה, הניחו עציץ כזה גם על השולחן בפינת האוכל. באופן דומה גם אפשר להשתמש באותו סוג טקסטיל עבור פריטים שונים בחלל.

חלל בית מעוצב
7-1-5.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: שרון אשד עבור ביתילי
חלל בית מעוצב
8-1-2.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: אילנית שילון
חלל בית מעוצב
9-1-1.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: שחר הכט

תכנון התאורה לקוי

תכנון תאורה בחלל פתוח הוא עניין מורכב. מצד אחד צריך לחשוב על הפונקציות של כל חלל בנפרד ולשלב בו תאורה רלוונטית. מצד שני, גופי התאורה של החללים השונים צריכים להתחבר אלה לאלה.

כדי להימנע מטעויות בתאורה, צריך לחשוב מראש על האופן שבו מעמידים את הרהיטים בחלל. שימו לב שהתאורה במטבח נוחה גם לבישול וגם לאכילה, שגוף התאורה בפינת האוכל מאיר את מרכז השולחן, ושבסלון יש אפשרות לתאורה חזקה או מעומעמת. לאחר שטיפלתם בכל אחד מהחללים, דאגו  לבחור גופי תאורה בסגנון דומה וזאת כדי ליצור הרמוניה בחלל הפתוח.

חלל בית מעוצב
10-1-3.jpg
צילום: גיל דור | עיצוב: שירי ארצי
חלל בית מעוצב
11-6.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: חבקין אדריכלות

חלל בית מעוצב
12-3.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: דניאלי מיכאלי

העמדת הרהיטים שגויה

להעמדת הרהיטים יש חשיבות מכרעת על הנראות של החלל הפתוח. מעבר לכך שהם מגדירים את האזורים השונים, הם גם צריכים לענות על דרישות של הנדסת אנוש ולאפשר מעבר נוח במרחב. אם הספה קרובה לאי במטבח, וודאו שיש די מקום לעבור ביניהם. באופן דומה, שימו לב שיש מספיק מרחב כדי להזיז את הכיסאות של פינת האוכל ולשבת בנוחות.

הגודל של הרהיטים הנבחרים חשוב גם כן. אם תבחרו ברהיטים קטנים מדי הם עלולים להיבלע בחלל, אבל אם תבחרו ברהיטים גדולים מדי הם עלולים לחסום אותו ולפגוע בכל תחושת הזרימה שאתם מבקשים ליצור. גם כאן, תכנון מוקדם יכול למנוע טעויות קריטיות ולהעניק לכם חלל פתוח בעיצוב נכון.

חלל בית מעוצב
13-2.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: מזל גלבוע
חלל בית מעוצב אפור
14-1.jpg
צילום: עודד סמדר | עיצוב: דורית סלע
חלל בית מעוצב
15-1.jpg
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: פיני לייבוץ
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...