אלמנט מרכזי: הטאצ'ים הקטנים שיקפיצו לכם את המטבח

שברנו את הקירות והמחסומים והפכנו את חדר המטבח שבעבר היה סגור, לחלל גדול שנושק לסלון ולמתחם הכניסה של הבית. משפצים / בונים בית חדש? הנה כמה מהטאצ'ים הקטנים, הטרנדים והפרטים שחשוב לשים לב אליהם בעיצוב המטבח, שייצרו עבורכם חלל מלא בסטייל.

 מטבח שחור על רקע אפור

השחור כסמל סטטוס. באדיבות יח"צ גורניה

ההכנות המורכבות הכרוכות בייצור מטבח וההשקעה הכספית הגדולה בו מחייבות תכנון מוקפד, ולרוב יחלוף עשור עד שיופיע אצל בני הבית הרצון לשנות, להחליף ולשפץ – אם לא את כל הבית, לפחות את המטבח. מבחינה עיצובית מדובר בתקופה ארוכה, שבה מתחוללים שינויים, מסתמנות מגמות ומתחלפים טרנדים.

בתחום המטבח חזינו לאורך הזמן בוויתור על קירות ובהיכללותו במרחב האירוח של הבית, בכניסתו של האי, בהשמטת הארונות העליונים והעדפת מדפים פתוחים, בשינויי צבע של חזיתות הארונות ובכניסתם של דור חדש של מוצרי חשמל. במוצרים אלה הודגש בעבר בעיקר הצד הפונקציונלי, אבל עם הזמן שפת העיצוב המגוונת והסגנונית שלהם החלה להתכתב עם שאר חלקי המטבח ועם חלל האירוח הפתוח כולו.

מבין האלמנטים המרכזיים, שהטביעו חותם על נראות המטבחים כיום, ניתן למנות את הצבעוניות הכהה ואת הדור החדש של המכשירים החשמליים, בהם הכיריים השטוחים (אינדוקציה) וקולטי האדים, שלא רק שינו את צורתם, אלא הפכו ליעילים וידידותיים יותר למשתמשים.

שחור זה הלבן החדש

את הטרנד הנוכחי של המטבח השחור מייחס מעצב הפנים ליעד יוסף לעובדה, שבשנים האחרונות אנשים החלו פחות לפחד ויותר להעיז; "אם בעבר היינו חברה קצת יותר שמרנית, שבה המטבח חייב להיות לבן, נקי ומעודן, כיום כל אחד רוצה להבליט את הייחודיות שלו, את היכולת שלו להיות נועז וחדשני" הוא מסביר,
"עובדה זו באה לידי ביטוי גם בהחלטות העיצוביות שלנו ברחבי הבית, אנחנו כבר לא מפחדים משילובים, לא נצמדים רק לקלאסיקה, וכך עם הזמן הפך הצבע השחור לסמל סטטוס בנוף הישראלי". את הבחירה בצבעים הכהים ניתן לייחס גם להגדלת חלל המטבח והפיכתו לחלק ממרכז הבית, "אנחנו כבר לא מתייחסים למטבח כאל חדר סגור ומפחדים מצבע כהה שעלול להקטין אותו" אומר יוסף, "ברגע שהוא הפך להיות גדול ודומיננטי הבעיה נפתרה, ולהיפך, נשקיע במטבח הפתוח עם אלמנטים שיתנו לו את 'אפקט ה-וואו', והצבע השחור עונה על הדרישות".
הבחירה בצבעוניות הכהה היא גם חלק מטרנד נוסף שאנו רואים שתופס תאוצה בשנים האחרונות, השימוש בחומרים תעשייתיים במטבח הביתי הפך להיות כמעט מובן מאליו. כיום אנחנו נוטים לשלב חומרים נוספים כמו נירוסטה, ברזל ובטון, שיוצרים טון דומיננטי ומחוספס יותר במטבח, המתבטא גם בבחירה במוצרי חשמל שחורים.
למרות זאת, יש מי שמתבל את הכהות בנגיעות חמות בסביבת המטבח או הסלון הצמוד. "כשמתכננים מטבח מודרני, חדיש ומתקדם והצבעוניות שלו שחורה, עלולה להיווצר תחושה אטומה וקרה", אומר האדריכל ומעצב הפנים איתן לוי, ולכן מוסיף בפרויקטים שלו טוויסט כדוגמת נגיעות של עץ כפרי.

מטבח מעוצב

עיצוב המטבח: איתן לוי. צילום: דניאל אדרי.

תמונה שלמה ואחידה

מוצרי החשמל של מותג היוקרה Gorenje מאופיינים לא רק בעיצוב ייחודי, אלא גם בטכנולוגיה מתקדמת, ומציעים תוכניות בישול בתנורים, מדידת טמפרטורה של מזון, כיריים אינדוקציה קלים לתפעול ותחזוקה ועוד. מעבר ליתרונות אלה, נראותם מאפשרת לתכנן מטבח תוך שמירה על קו עיצובי מובהק, למשל קווים ישרים ("קו אפס") המתאימים לסגנון מודרני, בלי להסתיר אותם בארונות.
"בעבר המטבח היה מורכב מהכלאה של מוצרים במראה שונה, אבל היום ניתן ליצור איתם תמונה מושלמת", מסביר לוי. "כיום התנור, המקרר, מגירת החימום, קולט האדים, ושאר המוצרים מדברים בשפה עיצובית אחת עם גימור זהה. אופציה נוספת היא שימוש במוצרים אינטגרליים, ואז אנו יכולים לעטוף אותם בארונות המטבח וליצור את המראה המבוקש".
כיום, על מנת לעצב את חלל הבישול באופן כמה שיותר "נקי" לעין, משתמשים פעמים רבות בכיריים אינדוקציה שטוחים, שממשיכים את המראה החלק של השיש. זאת לעומת השימוש שהיה נפוץ יותר בעבר בכיריים גז הבולטים, שלמעשה יוצרים מעין "הפרעה" במראה האחיד.
על מנת לייצר עיצוב קולקטיבי ואחיד במטבח, גם יוסף וגם לוי מדגישים עד כמה חשוב לבחור קודם את מוצרי החשמל, ורק לאחר מכן להתחיל בתכנונו, הכולל התייחסות לגודל המוצר ומיקומי נקודת מים, חשמל ותאורה.
מוצרי חשמל תואמים למטבח
מוצרי החשמל מדברים בשפה עיצובית אחת בגימור זהה. באדיבות יח"צ גורניה

קליטה מלאה

אחד המוצרים שמחייבים התייחסות מוקדמת להתקנתו הוא קולט האדים, שתופס מקום נכבד במטבח. אם בעבר היה מדובר במעין מפוח שיונק אוויר דרך פילטר, ומסנן את האדים עם השמן ומוציא אותם מחוץ לבית, הרי שהיום נוספו לקולטים פילטרים מפחם, שגם סופחים ריחות ומאפשרים לכל דירה להתקין אותם.
"כבר לא צריך לדאוג לקדיחת חור בקיר כדי להוציא ריחות ואדים החוצה", מסביר שמעון אדרי, מנהל חנות הקונספט של גורניה בירושלים, "קולט יכול להסתתר בתוך אי שממוקם במרכז המטבח, ונגיעה קלה גורמת לו להתרומם". הוא מסביר כי פעולת הספיחה נעשית בתוך הקולט, ואוויר נקי יוצא דרך הצוקל בזכות הפילטר הפחמי.
קולט אדים מוסתר
"כבר לא צריך לדאוג לקדיחת חור בקיר" – קולט אדים מוסתר שנשלף מהשיש וכיריים אידוקציה למראה חלק. באדיבות: יח"צ גורניה
אך מעבר לשינוי הפונקציונאלי, אחד מהשינויים מרחיקי הלכת בקולטי האדים הוא בצורתם החיצונית. אם בעבר לא היה כל יחס לחזותם כיוון שנועדו לפונקציה מסוימת ותו לא, כיום הקולטים השתנו לבלי היכר, בין אם הם גליליים, קעורים, קמורים או תלויים כמו מנורה, הם אף יכולים להתאים עצמם כחלק מסדרת מוצרים חשמליים תואמים, כמו מקרר, תנור, מיקרוגל או כיריים, שמעניקה מראה אחיד למטבח.
"כל מכשיר כזה הוא כמו רהיט שתורם ליופיו של החלל הפתוח, ולכן מוצרי החשמל הפכו למרכיב דומיננטי במטבח", מסביר אדרי ומכוון בין היתר לסדרות שעוצבו על ידי מעצבי העל בינלאומיים אורה איטו ופיליפ סטארק. "מבחינתי הקולט יכול להיות תחליף לתמונה ולייצר אווירה", מסכם ליעד יוסף, "ולכן אני מתייחס אליו ואל שאר מוצרי החשמל כמו ל-piece, מעין תכשיט קטן שראוי לשים עליו דגש".
קולט אדים וכיריים תואמים
קולט אדים וכיריים תואמים בעיצובו של פיליפ סטארק. באדיבות: יח"צ גורניה
כיריים וקולט אדים בעלי מראה אחיד
תכשיט במטבח. כיריים וקולט אדים בעלי מראה אחיד בעיצוב אורה איטו. באדיבות: יח"צ גורניה
553-1
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...