איך נראית ספריה ביתית בשנות האלפיים?

פונקציונאלית או פריט עיצובי, עשויה מעץ או מפלסטיק: הספרייה הביתית עושה קאמבק וחוזרת לחיים

בעבר הלא רחוק לא היה בית בישראל שלא כלל ספרייה מכובדת ועמוסה לעייפה, את זה כולנו עדיין זוכרים, אבל עם הכניסה לעידן הדיגיטלי התחילה לעלות השאלה האם בכלל יש מקום לרהיט מהסוג הזה בעיצוב הפנים. הספרייה, אותו רהיט מאסיבי שמשפיע דומיננטית על החלל  בו הוא נמצא לא התאימה כבר לזרם המינימליסטי הנקי שחרט על דגלו את האמרה שפחות הוא יותר, רבים מיהרו להספיד אותה והיא נותרה נחלתם של אוהבי הסגנון האנגלי הקלאסי "הכבד" .
אבל, בניגוד לפריטים אחרים שנעלמו כתוצאה משינויים טכנולוגיים כמו תאי הטלפון הציבוריים  ושולחנות המחשב העמוקים, העיסוק בספרייה הוא טעון יותר, לפחות בעיניי אנשי עולם העיצוב ובסופו של דבר, היא יותר סמל סטטוס מאשר פריט ריהוט בסיסי. זו אולי הסיבה לכך שיותר ויותר  מבקשים להחזיר עטרה ליושנה ולתת לאותה ספריה מקום מחודש של כבוד בסלון הביתי. יש כאלה שיכולים להרשות לעצמם להקדיש חדר שלם נפרד לספרייה, שמעוצב במיוחד למטרה זו עם התאורה המתאימה והריהוט הנלווה המתבקש, ואחרים מנכסים לשם כך קיר בחלל הציבורי. לרגל החזרה למקורות, ריכזנו עבורכם כמה דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים להחיות את הספרייה.
פונקציונאליות היא שם המשחק:

גישה שדוגלת בניצול נכון של החלל יוצרת מקומות אחסון חכמים שיותירו לנו פחות בלגן והרבה פחות ספרים וחוברות מפוזרים ברחבי הבית. כאן כדאי למקם את הספרייה במסדרונות ובמעברים, כך היא תשבור את המונוטוניות ובשל העומק הצר שלה לא תפגע בנוחות המעבר. אפשר גם למקם ספרייה ממש מתחת לגרם מדרגות, אזור שבדרך כלל לא מנוצל ושניתן לשלב בו גם ספסל עם תאורה ולהפוך אותו לפינת קריאה אינטימית.

גם המטבח הוא אופציה פונקציונאלית, לא? (צילום: יח"צ)
דבר נוסף שכדאי לזכור הוא שהספרייה היא אלמנט מבודד מרעש, ולכן היא בעצם פיתרון אקוסטי מצוין לחללים גבוהים במיוחד או כאלה שקרובים לכביש ראשי. ואם כבר מתעסקים בפרקטיות אז אפשר פשוט להציב אותה כמחיצה בין חללים, כזאת שלא מגיעה עד התקרה וכך היא תיצור הפרדה חלקית, תעניק פרטיות ועם זאת תאפשר גם זרימה בחלל.

ככה חוצצים בין חללים (צילום: יקי אסייג)
פריט עיצובי עם אמירה:

יש מי שיגיד שהספרים הם רק תרוץ, אבל מעצבים נותנים דרור ליצירתיות שלהם ומוציאים תחת ידם עיצובים ייחודיים עם אמירה ברורה וקריצה הומוריסטית גם בתחום הזה. חסל סדר ספריות בעלות קווים ישרים וגיאומטריים, וברוכים הבאים החוקים שאומרים שהכל מותר. מיותר לציין שאם הלכתם על כיוון שכזה אז כדאי כבר למקם את הספרייה במקום הכי בולט בחלל כך שתצליח לגנוב את כל ההצגה.
ספרייה
מספיק בולט בחלל? (צילום: עוזי פורת)
רק לא לשכוח חומרים עדכניים:

רוח התקופה באה לידי ביטוי גם בבחירת החומרים של הספריות החדשות של דורנו. את העץ המאסיבי בגוונים כהים ועמוקים מחליפים היום מדפי זכוכית תלויים, שימוש נרחב בברזל ונירוסטה בשלוב עץ צבוע בתנור, חומרים פלסטיים בגוונים נועזים שמכניסים חיים לרהיט וכמובן, הספריות האינגטרליות הבנויות מגבס או בלוקים.
234
4033
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...