בראש זקוף: טיפים לעיצוב עם תקרה נמוכה

גם אם אתם נאלצים להתמודד עם עיצוב תקרה נמוכה, אין צורך להתהלך בראש שפוף. תאורה עליונה, רהיטים נמוכים ומשחקים של צבע ועין יעניקו את אשליית הגובה הנכונה

תקרה היא לא הדבר הראשון ששמים אליו לב בבית, אלא אם היא גבוהה או נמוכה במיוחד. גובה התקרה משפיע על האופן שבו אנשים מרגישים בחלל. בעיצוב עם תקרה גבוהה התחושה תהיה מרווחת ומוארת, בעודשעיצוב עם תקרה נמוכה, התחושה בו עלולה להעיק ולגרום למצב רוח ירוד. לא רק מרתפים מהווים מקור לתקרות נמוכות, כי אם גגות משופעים או אילוצים תכנוניים שונים. במצבים כאלה יש להתאים את עיצוב הבית והלבשתו לתקרה, לבחור אלמנטים בגדלים ובגבהים לא סטנדרטיים ולנקוט אמצעים שונים כדי לטשטש תקרה נמוכה מדי ולגרום לתחושה נוחה ונעימה בחלל שלא תעיק ו"תחנוק" את הנוכחים.

תקרה נמוכה מעץ

התאמת העמדת הרהיטים לגובה התקרה

תקרה נמוכה
צילום: אלעד גונן | עיצוב: רינת ברוך

תאורה כלפי מעלה

גובה התקרה היא מצב קיים שלא ניתן לשינוי, אבל אפשר ליצור אשליה של גובה אם גופי התאורה שבוחרים לחלל יהיו בעלי אור עילי: גופים הצמודים לקיר שהאלומה שלהם תאיר כלפי מעלה או גופים מרכזיים הצמודים לתקרה, שהאור שלהם מופץ כלפי התקרה. בכל מקרה של עיצוב עם תקרה נמוכה, יש להימנע מנברשות וגופים תלויים, ואם יש צורך במאווררים, עדיף שיונחו על הרצפה ולא יאווררו מהתקרה.

תקרה נמוכה חדר שינה מודרני

תאורה צמודת תקרה בחלל בו התקרה נמוכה

תקרה נמוכה
צילום: שי אדם | עיצוב: שירלי דן

רהיטים נמוכים

בבחירת הרהיטים לחלל שתקרתו נמוכה יש להקדיש להתאמה העיצובית לשאר הפרטים ולבחור רהיטים קלים, פחות מסיביים, נמוכים מהרגיל או ללא משענות גב גבוהות מדי. רהיטים מותאמים יעניקו מראה מרווח יותר, והרווח בין הרצפה לתקרה ייראה גדול יותר. אם יש לידם חלונות גדולים או קירות זכוכית, תחושת המרחב תגבר והאור שיציף את החלל יתרום אף הוא לתחושה.

חדר שינה כפרי עם תקרה נמוכה

רהיטים נמוכים לתחושת מרחב גדולה

תקרה נמוכה

משחקי צבע

לא רק לחלון יש אפקט חיובי על חלל בעל תקרה נמוכה, כי אם גם לצבע הנבחר לחדר. כשהקירות צבועים בצבע כהה, תודגש התקרה בצבע בהיר, מה שיעניק לה מראה גבוה יותר. אפשר גם לצבוע את הקירות מעט גבוה יותר מהמקובל, כשהצבע תופס נתח של סנטימטרים בודדים מהתקרה, ובכך להשיג אשליה של קירות גבוהים יותר.

חדר כושר מעוצב עם תקרה נמוכה

קירות בצבע כהה המעניקים תחושת גובה

תקרה נמוכה

קווים אנכיים

אחד הקווים המנחים בעיצוב הבית הוא הולכה של העין למקומות רצויים באמצעות רהיטים, אביזרים או אלמנטים עיצוביים שמתוכננים במיוחד. לפעמים יוצרים ציר ברור שמוביל לחלון עם נוף, ולפעמים משתמשים בקווים אנכיים ומאוזנים כדי לייצר תחושה של גובה ומרחב, במיוחד בעיצוב עם תקרה נמוכה: טפט או צביעה עם דוגמת פסים, ארונות גבוהים, אחסון שמנצל את כל גובה הקיר, תמונות שתלויות מעט גבוה מהרגיל, מנורות עומדות ועוד.

תקרת עץ לבנה נמוכה בבית כפרי

אלמנטים עיצוביים וקווים תורמים לתחושת המרחב

תקרה נמוכה

וילונות במלוא האורך

וילונות מוסיפים לעיצוב החלל, אבל בחללים נמוכים יש להם תפקיד חשוב נוסף. במקום לתלות אותם בהתאם לרוחב וגובה החלון, כדאי לתלות אותם כמה שיותר קרובים לתקרה ובאורך מלא עד הרצפה. כך, כשהם "נוגעים" בנקודת המפגש עם התקרה, הם יוצרים תחושת גובה. באופן דומה גם חלונות או דלתות שישיקו לתקרה נמוכה ישיגו אותו אפקט.

בית אי סימטרי

מומלץ לתלות וילונות מהרצפה עד לתקרה

תקרה נמוכה
צילום: אלעד גונן | עיצוב: רינת ברוך

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...