הקרב על הממ"ד: איך הופכים את חלל הבטון המזוין לנעים ומזמין?

כשאומרים ממ"ד ישר חושבים על החדר הזה שפחות כיף להיות בו, זה שהסטנדרטים מונעים ממנו להיות מיוחד. בכתבה הבאה תמצאו מגוון טיפים שיסיעו להתמודד עם האתגרים ולהכניס חיים גם לחדר הזה

הצעירים שבכם וודאי לא יזכרו זאת, אך מלחמת המפרץ (שפרצה בשלהי שנת 1990) היא שהכניסה שותף חדש לחיינו- הממ"ד. בעקבות האיום העיראקי הוחלט על הקמתם של מרחבים מוגנים בכל בנייה חדשה בישראל- החלטה מבורכת בהיבט הבטיחותי אך מבחינה פונקציונלית, וודאי גם עיצובית, הממ"ד, שחוקי הבנייה שלו נוקשים במיוחד, הופך פעמים רבות לעקב אכילס של הבית: גודלו המינימאלי הוא 9 מ"ר, ועל פי הנחיות פיקוד העורף חשוב שיהיה עשוי מבטון מזוין וממקשה אחת, ללא קורות או עמודים, הוא מאובזר בדלת ברזל כבדה ובחלון בעל פתיחה מסורבלת. אך אל תאמרו נואש, ממש כאן תוכלו למצוא כמה טיפים יעילים שיסייעו לכם להפוך את החלל הכי מאתגר בבית למעוצב ונעים באמצעות תכנון נכון ויצירתי.

 

 

חדר שינה בממ

ב-30 השנים האחרונות עבר הממ"ד המשמים מהפך של ממש

חדר שינה בממ"ד עם קיר צהוב בהיר
עיצוב: תומר מזרחי. צילום: יונתן תמיר

טיפ 1: כיצד מתמודדים עם החלון המגושם?

חלון הממ"ד נחשב לבעייתי, בעיקר בשל אופן הפתיחה שלו מכיוון שהכנף אינה ניתנת להזזה. לא פעם הפתיחה שלו תופסת נפח בחלל החדר אך התקנה של וילון בהחלט יכולה לסייע ולרכך את מראה החדר. עבור חלון בו הפתיחה כלפי מעלה, מומלץ לבחור בווילון שנע על מסילה בכדי שלא יפריע לפתיחה ולסגירה.

במידה ולחלון פתיחת כנף רגילה, אנו ממליצים בחום להשתמש בוילון גלילה. מומלץ לבחור בבדים בדוגמאות ומוטיבים בצבעים רכים אשר יתרמו לאווירה נעימה ורגועה, אותם תוכלו להתאים גם לריפוד הרהיטים בחדרים. ואם ברהיטים עסקינן, רצוי להשתמש בספה שנפתחת למיטה ובכך לאפשר לו שימוש כפול כחדר משחקים או עבודה וכחדר אורחים במידת הצורך.

עיצוב ממ

הטקסטיל משנה את האווירה בחדר הממ"ד מקצה לקצה.

עיצוב ממ"ד
עיצוב: ליאת גוברין, צילום: רותם פריפר

טיפ 2: מה עושים עם הדלת הכבדה והמסורבלת?

אומנם בפרויקטים החדשים דלתות הממ"ד נעות לתוך כיס פנימי בקיר הבטון אך במרבית הדירות והבתים שנבנו לפני שנת 2020, דלת הממ"ד עודנה מסורבלת וכבדה ואינה משתלבת בהרמוניה (וזה בלשון המעטה) עם שאר דלתות הפנים בבית. אם להיות כנים, היא ממש מפריעה בעין.

פתרון נהדר לכך הוא הרכבת דלת פנים תואמת לשאר הבית גם בפתח של הממ"ד. אל חשש, אנחנו לא שולחים אתכם לפרק את דלת הביטחון, אלא מציעים להשאירה פתוחה באופן קבוע, כך שתשמש בשעת חירום, ובהתנהלות היומיומית ניתן יהיה להשתמש בדלת הפנים שהותקנה. רצוי כמובן להזמין דלת זהה לשאר דלתות הבית כדי ליצור אחידות ותחושה של חדר רגיל.

אופציה נוספת היא לצפות את דלת הממד במדבקת PVC  מותאמת אישית, טפט, פורניר ובכלל, במציאות של 2023 קיימים בשוק מגוון רחב של חומרים חיפוי מופלאים שיכולים להפוך את דלת הממ"ד הגנרית למאסטר פיס. ניתן לעדן ולהצניע אותה על ידי חיפוי שממשיך לאורך הקיר של הדלת, כך שזו תיבלע בתוך החלל ולא תבלוט בנוכחותה.

מאידך, ניתן לעשות את הפעולה ההפוכה ודווקא להדגיש את  הדלת וודאי אם אתם משתמשים בממ"ד כחדר משפחה, חדר משחקים או חדר שינה עבור אחד הילדים אז ניתן להפוך אותה לדלת "משחק" ולמלא אותה במגנטים, קישוטים זמניים או לוח משחק שישמח את הקטנטנים.

עיצוב ממ

איפה הדלת? בתחום קיימים מגוון חומרים שיעזרו לה להיטמע בעיצוב מבלי לפגוע בבטיחות וביעילות

עיצוב ממ"ד

טיפ 3: כיצד נמנעים מלהפוך את הממ"ד למחסן?

בבתים ובדירות של משפחות רבות לאורכה ורוחבה של ישראל, הופך הממ"ד עם הזמן למחסן ויש לכך סיבות היסטוריות. בתחילת דרכם של המרחבים המוגנים היה חשש של דליפת גז ראדון מן הבטון ממנו עשוי החדר, אולם בשנים האחרונות הדבר אינו קיים ולכן ישנה אפשרות להפוך את הממ"ד לחדר ילדים, חדר עבודה או חלל משותף של בני המשפחה.

מסיבה זאת בדיוק נגמרו התירוצים- אין שום סיבה שהממ"ד ישמש כמחסן בטח בימים בהם כל מטר במרחב המגורים חשוב ונחוץ. בבתים רבים הממ"ד הוא אזור אולטימטיבי ליצירת חדר עבודה, חדר אורחים או חדר שינה, כל עוד מצליחים לייצר בו אנרגיה מוארת ואוורירית ולשוות לו מראה של חדר לכל דבר. מכיוון שמדובר בחלל לא גדול במיוחד מומלץ שלא להעמיס עליו ברהיטים ואביזרים שאינם רלוונטיים על מנת ליצור חלל מרווח ודינמי. אם בבית שלכם הממ"ד עודנו משמש כ"חדר בלגן" ללא מטרה מוגדרת מומלץ לחשב מסלול מחדש ולהגדיר לו יעוד פרקטי ומהותי.

חדר נער בממ

הקץ לבלגן! הממ"ד הוא החלל האולטימטיבי לחדרי עבודה מדוגמים

חדר נער מתבגר שעוצב בממ"ד עם ספרייה גדולה ושולחן עבדוה
עיצוב: אורית דרוקר. צילום: שירן כרמל

טיפ 4: כיצד מייצרים אווירה חמימה ומזמינה?

הקירות בממ"ד שלכם עדיין עירומים ולבנים? הלבישו אותם בצבעים חמים שיספקו תחושה של חום ולא של מקלט. מכיוון שקירות הממ"ד תמיד יהיו כהים יותר, השתמשו בצבעים בהירים יחסית; גם אם בחרתם בצבע אפור, לכו על טון חם יותר. לבחירת הצבעים תפקיד מהותי, ורצוי לשלב בממ"ד צבעים פסטליים בגוונים עדינים על טהרת גוונים שונים של לבן וגם אפרסק, תכלת וירוק בהיר יכולים להתאים.

גם טפט מעניין וייחודי יכול להיות פתרון לתחושה הנוקשה שבחלל הממ"ד. את מסנן האוויר הדומיננטי, סימן הזיהוי של הממ"ד, ניתן להסוות באמצעות תמונה גדולה, ארון או ספרייה שתוכננו במיוחד כדי שבמידת הצורך כן תתאפשר גישה אליו. עשו שימוש בפרקט ובשטיחים אשר מוסיפים המון חום, נכון זה אמנם מגביה את מדרגת הריצוף בעוד ס"מ וקצת, אבל זה משתלם ונותן מראה של חדר אמיתי ולא של מקלט.

עיצוב ממ

עם האבזור הנכון יכול הממ"ד להפוך למרחב מגונן וחווייתי.

עיצוב ממ"ד
עיצוב: רויטל לירון, צילום: אביחי קליקס
2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

החדר של שני וליה....
לא היה עדיף מיטת קומותיים? בעיצוב הקיים, אין גישה לאיחסון, וגם היה ניתן להרוויח מקום בחדר

חלון ממד
חשוב לדעת, כיום ישנם חלונות הזזה, על פי תקן פיקוד העורף הפותרים את בעיית החלון הישן והמסורבל בעל כנף אחת הפוגע בתכנון המרחב בחדר. בזכות זה ניתן למקם שולחן כתיבה או מיטה מתחת לחלון, באם נדרש, וליהנות מהאור ומשב הרוח.

המלצות נוספות
בודק...