חשוך לי: כך תתמודדו עם בעיות בתכנון תאורה

גם אחרי שמתארגנים בתוך הבית, נותרות בעיות תאורה שלא יודעים כיצד לפתור אותן, אם בכלל. אספנו 7 בעיות שכיחות ומצאנו להן פתרונות כדי להוציא אתכם מהאפלה

 

מטבח כמו מסעדהתרחישי תאורה שונים במטבח. צילום באדיבות ELLITA LIVING

 

 

מעבר לבית חדש עוד בשלב הנייר או לפני שיפוץ מאפשר משחק רחב בתכנון הפנימי, וכך גם בתשתיות. אבל אם עברתם לגור בדירה שבה התאורה כבר מובנית ואין אפשרות לשנות את מיקומם של הגופים, יש כמה פעולות שעדיין לא מאוחר לנסות, החל מבחירה נכונה של גופים ועד בחירת גוון הנורה.

 

המטבח חשוך מדי


שימוש נכון בתאורה ובצבע יחולל פלאים במטבח. יש להאיר בצורה יעילה את ארונות ומשטחי עבודה כדי למנוע תחושת צפיפות ועומס. מומלץ להשתמש בגופי תאורה שקועים או כאלה שעשויים גבס ומתמזגים עם הקיר, וכך הם גם יתרמו לתחושת הגדלה של החלל. "קונפליקט די מוכר בתכנון תאורת מטבח הוא בין השימוש בתאורה מפוזרת ואחידה לבין פסי צבירה עם ספוטים ממוקדים. בקטלוגים המטבח נראה מעניין ומרשים עם הארת ספוטים המחמיאים ויוצרים דרמה, אבל הנטייה בתכנון נכון היא לתת מענה בתאורה מפוזרת, חזקה ואחידה שלא בולטת עיצובית ונותנת לחלל ולמשתמשים בו את התאורה שהם זקוקים לה", אומרים ב-ELLITA LIVING, "ככל שהתקרה נמוכה יותר ההבדלים בין שתי השיטות מורגשים יותר".

 

מטבח רגיל לבןעיצוב: ריקי קרקואר, מטבח: מטבחי דקל. צילום ערן תורג'מן

 

 

צהוב או לבן במטבח


המטבח, החלל הדינמי והפרודוקטיבי בבית, דורש תאורה ממוקדת ואופטימלית שתאפשר לראות באופן חד וברור מה אנחנו עושים בכל שלב. לדברי אוה קמחי, מבעלי "קמחי תאורה", "האור הצהוב שנובע מהתאורה הדקורטיבית בחלל אינו מספק או מתאים לעבודה במטבח. המנורה הדקורטיבית עם הנורה הצהובה מתאימה לשימוש מעל האי או פינת האוכל שכן גוון אלומת האור יוצר אווירה חמימה ואינטימית אך עבור תאורה פונקציונלית מעל משטחי העבודה המרכזיים חשוב לבחור תאורה לבנה ממוקדת שתדגיש את הפיגמנט הטבעי של מוצרי המזון והתבשילים". באותו אופן, תאורה לבנה אינה מומלצת לשאר חללי הבית בהם נרצה ליצור תאורה חמימה.

 

גוף תאורה מיוחדמנורת Flos, להשיג ב-Dmlights. צילום: יח"צ

 

האור בסלון חזק מדי


פזרו את התאורה באופן שווה ואל תציבו תאורת ספוטים מעל הספות, שכן היא יכולה לייצר תחושה לא נעימה עבור מי שיושב מתחתיה, מייעצת רחלי בן אבי. "התקינו עמעמים על מנת לשחק עם התאורה וליצור אווירה מתאימה לאירוח, לצפייה בטלוויזיה ולערב אינטימי". כדי לתרום לאווירה מומלץ למקם מנורה עומדת או מנורת שולחן, שיאירו את האזור ברכות ויתרמו לנופך העיצובי של החדר.

 

אין אווירה נעימה בחדר השינה 


חדר השינה משמש שני אנשים, שכמו בכל זוגיות טובה צריכים להתחשב אחד בשני. "מוקד הארה אחד במרכז, שמציף את החדר, לא מאפשר התחשבות", אומרת קמחי. "במקרים מסוימים לא מתחשבים בפונקציות נוספות כמו פינת קריאה או איפור, מה שהופך אותן לפחות אפקטיביות ונוחות. עבור פינת איפור, לדוגמה, חשוב לתכנן הארה בפיזור מושלם, שתאפשר לראות במדויק מה עושים ובד בבד תהיה חמה ומחמיאה. חשוב לבחור במנורות קיר או מנורות מתכווננות כך שהפיזור יהיה מדויק". ולמי שלא אוהב הרבה אור, אפשר אפילו לוותר על התאורה המרכזית ולהשאיר את הצידיות שליד המיטה בלבד. שני גופים כאלה יספקו תאורה רכה ורומנטית לחדר.

 

גוף תאורה בחדר שינהגוף תאורה RAIMOND של המותג MOOOI. להשיג בקרני תכלת. צילום: יח"צ חו"ל 

 

להשקיע במסדרון? בשביל מה?


ברבים מהבתים בישראל המסדרונות אינם מוארים מספיק. הסיבה לכך היא שימוש במנורת תלייה בודדת, הממוקמת במרכז ואינה מפיצה די אור לכל אורכו. "לא רק שהחלל הופך לפחות נוח להתמצאות חושית, הוא גם מקבל ממד צר וארוך מכפי שהוא באמת ויוצא מסימטריה ואיזון", אומרת קמחי, ולכן מציעה ליצור ציר הארה פונקציונלי שמורכב מגופי תאורה שקועים בתקרה או בקיר, שייצור ריתמוס עיצובי ויפזר את ההארה באופן אחיד לכל אורכו.

 

דופי תאורה שהם יצירת אומנותאיזון במסדרון, "קמחי תאורה". צילום: יח"צ

 

כבר אי אפשר לשנות תאורה 


כשלא ניתן לתכנן מראש את התאורה, אפשר להוסיף תאורה חכמה, שלא דורשת הכנה או תכנון מוקדם לבית חכם. תאורה חכמה המוצעת באתר Dmlights מבית PHILIPS סדרת HUE וכן מבית WIZ מאפשרת לקנות גוף תאורה שעוצמתו וגוון האור בו משתנה ונשלט באמצעות אפליקציה בטלפון הנייד או שלט שמותאם. "נוכל לשלוט בלחיצת כפתור באפליקציה ולייצר נוחות מקסימלית באמצעות תאורה חכמה, להקטין את העוצמה, לשנות את צבע האור/הגוון, או לכבות אותו לגמרי", אומרים בחברה.

 

גופי תאורה שהוא אומנותהפעלה חכמה. צילום באדיבות Dmlights 

אין מקום לגוף תאורה נוסף


כשהרצפה תפוסה, הרהיטים תופסים מקום וגם בתקרה כבר אין מקום, הכי טוב לנצל את החללים שבדרך כלל נותרים ריקים – למשל גוף תאורה בעל זרוע טלסקופית שיוצא מהקיר. "על מנת שהתאורה תמוקם במרחק הנכון ביום חול וחג, הזרוע הטלסקופית של המנורה יכולה להתארך או להתקצר. בתום הארוחה אפשר להסיט את התאורה הצידה, קרוב לקיר, עד הפעם הבאה", אומרים ב"כלי אור". כשהחלל לא מואר מספיק ואין אפשרות להוסיף או להחליף את גופי התאורה המותקנים, גם מנורת רצפה שאפשר להעביר ממקום למקום תהווה תוספת אור, מוסיפה יאנה שטייברג, מעצבת תאורה בחברת "קרני תכלת".

 

מנורה טלסקופיתמנורה טלסקופית Bellman בעיצוב Pholc, להשיג ב"כלי אור". צילום: יח"צ

 

מנורת רצפהמנורת רצפה של המותג האיטלקי קונטרדי. להשיג ב"קרני תכלת". צילום: יואב גורין

 

 

מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...