מדריך: המפתחות לבית בריא

ביתנו יכול להיות מבצרנו גם מבחינה בריאותית, אם נשמור על כמה כללים בסיסיים, החל מאור טבעי וכלי אוכל מחומרים נכונים ועד אזורי מפגש מרוממי נפש ומשרי אושר

אנחנו מבלים זמן ניכר מחיינו בין קירות, וכשני שלישים מהם בתוך הבית, מדי פעם שואפים אוויר בחוץ. אבל מה קורה בתוך הבית – האם אנחנו מקדישים זמן למחשבה על בית שיאפשר לנו חיים בריאים וישפר את הרגשתנו ורווחתנו? מתברר שכל חדרי הבית יכולים להיות מעורבים במשימה, ויש מה לעשות.

 

כניסה לבית: מזמינה לאורחים, פחות לחיידקים


מחקר של אוניברסיטת יוסטון מצא כי 40% מהנעליים נושאות חיידקי ליסטריה, זאת בנוסף לחיידקים שונים ומשונים נוספים. על מנת להימנע מחיידקים להתפשט ברחבי הבית, מומלץ להשאיר את הנעליים מחוץ לדלת. כדאי לרכוש מתקן נעליים קטן בו יוכלו האורחים לשים את נעליהם ולהציב אותו ליד הדלת, ולצידו ספסל שיעשה חשק להתיישב עליו עוד לפני שנכנסים לבית – ויזמין לחלוץ נעליים בנוחות. כמובן, שטיח מחוץ לדלת ושטיח בפנים יעזרו לאסוף לכלוך וחיידקים, לפני שיציפו את הבית.

 

כניסה לביתעיצוב: סטודיו ביליס – בילי שוורץ. צילום: הגר דופלט

 

 

אזורי מפגש: המפתח לאושר 


אחד המחקרים שנעשו בארה"ב בקרב מבוגרים ונמשכו על פני עשרות שנים גילו שהמפתח לאושר נעוץ בקשרים עם משפחה וחברים, ולכן חשוב ליצור מרחבי מפגש חברתיים בתוך הבית, כמו פינת אוכל, גם אם היא קטנה, שאליה מסבים מספר בני משפחה או חברים, אוכלים יחד, מנהלים שיחה ויוצרים קשר עין. יתרונות דומים יש לפינת ישיבה במרפסת או בגינה בתוספת אוויר צח, ואפילו חדר רחצה שקירותיו שקופים והוא נתון בתוך חדר שינה, מאפשר קשר עין ויצירת שיחה,. במיוחד אם יש בו שרפרף או ספסל ישיבה, פריט שהפופולריות שלו עולה בשנים האחרונות. כך אחד רוחץ וחופף בסבון תוך כדי שהשני יושב מחוץ למקלחת ומשתף אותו בפטפוטיו.

חדר עבודה: מואר ומשקיף החוצה


אחוז העובדים מהבית גובר משנה לשנה, ולא משנה אם לאותם אנשים יש חדר עבודה או אין. אם אתם מדמיינים פינה בבית שיכולה להיות רק שלכם, זה המקום לייצר אותה כמה שיותר נעימה באזור המואר באור טבעי, שישקיף אל נוף או אל גינה, וישלב צמחים וירק. חשיפה לאור טבעי משפיעה על מצב הרוח, מפיגה מתחים, חרדות, דיכאונות ועייפות, ומחקר חדש של אוניברסיטת אורגון מוכיח כי האור הטבעי הורג את החיידקים השוכנים בבתים שלנו, ואילו חדרים חשוכים עוזרים להם לשרוד ולהתרבות. "נסו למקסם את החשיפה לאור טבעי, לשנות את מיקום פינת עבודה ושולחן האוכל, כך שיהיו מוארים היטב, להזיז כל רהיט גדול שיכול לחסום חלק מקרני האור ולהשתמש בווילונות שקופים שישמרו על הפרטיות בלי לפגוע בכניסת האור", מייעצת לירן בן איבגי, בעלת משרד "לב אדריכלות". ואם אין מקום כזה בבית, אפשר לשקול החלפת דלת החדר לשקופה ולפתוח תריסים לרווחה.

דלפק מטבח
להכניס אור מכל מקום אפשרי. עיצוב: טלי דורה ודינה למפרט. צילום: דודי מושקוביץ

 

 

להכניס את הטבע: ירוק זה לא טרנד חולף


סידורי פרחים ועציצים הם דרך קלה להוסיף צבע, עניין וחיים לחלל החדר. ניתן לבחור פינה ריקה או שולחן ולמלא אותם בצמחים ופרחים באגרטלים דקורטיביים. זה לא רק יהפוך את הבית לנעים לעין, אלא גם יספק הקצבה נוספת של חמצן. צמחים ידועים כמסייעים לניקוי האוויר בתוך הבית, ועושים הרבה יותר מכך: הם משפרים את מצב הרוח, מפחיתים מתח, דיכאון וחרדה, ויכולים להגדיל הערכה עצמית ולהעניק רוגע, אופטימיות ותחושת שליטה ויציבות.

 

וילונות: טקסטיל המחר


לא רק עציצים הם דרך מצוינת לסנן ולנקות אוויר, כי אם מטהרי אוויר, נרות ועכשיו גם, תתפלאו, וילונות, אימת האבק. "וילונות, במיוחד עבים וכבדים, נוטים לצבור אבק וחיידקים, ולכן צריך לכבס אותם אחת לתקופה", מדגיש איתמר זיקרי מ-Blinds Us, "סוג חדש של וילונות מבד אנטי בקטריאלי סופג ומפרק מזהמים, מסנן את האוויר הנכנס לחדר מפני חיידקים, וירוסים וחומרים רעילים, ואף מוריד את אחוזי הלחות בחדר".

מינימליזם: יותר קל לסדר


בין אם זה בסלון או בארון, עודף פריטים בסביבה שלנו יכול להשפיע לרעה על היכולת להתרכז ולעבד מידע. העומס מוביל לבלגן נפשי, שהרבה יותר קשה להיפטר ממנו מאשר מעוד חפץ מיותר. לכן מומלץ לסדר את הבית, להשתמש ברהיטים עם תאי אחסון, להיפטר ממה שאינו בשימוש ולנקות לעיתים קרובות משטחים למניעת הצטברות אבק.

זכוכית: יותר קל לנקות


זמן ניכר מהחיים אנחנו מבלים במטבח ויחד איתו משתמשים בכלים רבים. כדאי להעדיף כמה שיותר כלי קרמיקה, זכוכית ועץ ולהימנע מפלסטיק, שעלול לפלוט כימיקלים רעילים. שימוש בכלים אלו טוב יותר גם לסביבה, מאחר שהם ניתנים לשימוש חוזר ולא נזרקים כלאחר יד.

 

אי במטבחכלי זכוכית וקרמיקה, מתוך הספר "בתים מהלב" של לירן בן איבגי לב אדריכלות. צילום: עידן גור

 

 

 

מרכזית
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה
וצבעים. ומילים וניהול וזימון של האנרגיה הטובה. גם עיצוב עתידני.

המלצות נוספות
בודק...