עיצוב הבית בשילוב מערכות מיזוג אוויר, כך עושים את זה נכון

"מזגן, איש גבס ואסתטיקה נכנסים לבר"... אם זה נשמע לכם כמו התחלה של בדיחה, כנראה שגם אתם עדיין חושבים שמזגן ואסתטיקה לא באמת הולכים ביחד.

בעבר זו אכן הייתה הדעה הרווחת. מערכת מיזוג בחלל מעוצב נתפסה כגורם מפריע ואילוץ שצריך למצוא את הדרך לעקוף אותו. אלא שהעולם התקדם בינתיים לשלב הבא, ההתפתחות הטכנולוגית פתחה אפשרויות רבות ובמקביל גברה המודעות לצורך השוק במתן מענה אסתטי לצרכים עיצוביים. הדרישה מהשטח למוצרים מסוגננים ולפתרונות מתקדמים ומעוצבים עשתה את שלה והחברות המקצועיות הגדולות פיתחו שלל מוצרים בתחום המיזוג שמאופיינים בעיצוב מוקפד והם בעלי מערכות מתקדמות וסופר איכותיות.

התבוננות לאחור שולחת אותנו לתקופות בהן האפשרות היחידה להתקנת מזגנים הייתה כרוכה בשבירת חור בקיר, דבר שגרם לעבודה מלכלכת, חוסר אסתטיקה בתוך המבנה ומחוצה לו ויצר בעיות איטום.

לעומת זאת, כאשר אנו מסתכלים קדימה, מצטיירת בפנינו תמונה וורודה הרבה יותר: היא חושפת בפנינו לעולם שלם של אפשרויות חדשות ומודעות גוברת והולכת לעובדה שפרקטיות ומקצועיות יכולות בקלות לחבור לאסתטיקה ועיצוב.

מה בעצם השתנה?

במקביל לשינוי הגישה התכנונית המודרנית שנותנת מקום של כבוד לעיצוב המוצר ולאסתטיקת התוצאה, חלה התפתחות טכנולוגית עצומה והמתכננים המקצועיים כמו חבריהם מעצבי המוצרים, אתגרו את המערכות לפתח מוצרים חכמים, יעילים, קומפקטיים ומעוצבים.

העידן החדש הזה הביא לפתחנו מבחר עצום של מוצרים מגוונים המאפשרים פתרונות אסתטיים ופונקציונאליים שהם לא רק מותאמים לעולם העיצוב אלא אף מובילים, לעתים, טרנדים עיצוביים חדשים משלהם.

אולימפוס מזגנים, צילום freepik

מזגני הדור החדש: חכמים, יעילים, קומפקטיים ומעוצבים מאי פעם. צילום: freepik

אולימפוס מזגנים, צילום freepik

מיזוג איזור הסלון- קווים לדמותו

איזור הסלון רבתי, הכולל את חללי האירוח השונים, מתוכנן ברוב המכריע של הבתים והדירות המודרניים כחלל פתוח וזורם. ככזה, יש חשיבות עצומה למערכת המיזוג הן מבחינת יכולת הקירור של חלל גדול ופתוח והן מבחינת יכולת פיזור האוויר הקר באופן אחיד בכל החלל. בפן העיצובי השאיפה היא להתאים את מראה אביזרי הקצה לסגנון העיצוב בחלל ולשלבם בשפה העיצובית הכוללת.

איזו מערכת מיזוג מתאימה לחללים המרכזיים?

מתחם החללים הציבוריים מתוכנן לרוב כחלל בעל מערכת מיזוג מיני מרכזית.

מהי מערכת מיזוג מיני מרכזית?

מערכת מיזוג מיני מרכזית היא מערכת מיזוג בעלת יחידה פנימית אחת. מיחידה זו עוברות תעלות המספקות אוויר לחללים השונים. המערכת מצויה בתקרה ומוסתרת על ידי הנמכת גבס ואביזרי הקצה הנראים לעין הם התריסים המופיעים בתקרות ובקירות באזורים שונים של החלל.

מערכות שעוברות מעל הנמכות גבס עלולות להיחשב כאילוץ המפריע לעבודת התכנון והעיצוב של החלל ואכן לעתים מערכת כזו יוצרת מקבץ אילוצים.

אזורים מסוימים בתקרה המונמכת צריכים להישאר פריקים ונגישים לצורך טיפול ושירותי טכנאי מזגן מיני מרכזי בבוא העת, במערכות המיזוג ולכן לא נהוג לשלב בהם גופי תאורה, למשל. (הדבר אפשרי, אך מסורבל).

המערכות תופסות שטח משמעותי במרווח שבין התקרה המונמכת לתקרת הבטון המקורית ולכן קשה לשבץ באזורים אלה גופי תאורה שקועים שתופסים גם הם מקום בחלל הזה ומתחרים עם מערכות המיזוג על שטחים פנויים.

כיצד זה משפיע על המראה הכללי של התקרה והחלל?

תקרת גבס, המתוכננת תוך הסתכלות עיצובית כוללת על החלל ולא כפתרון פונקציונאלי בלבד, מזמנת אפשרויות עיצוביות רבות ומספקת כלי עבודה נפלא לשיבוץ פתרונות תאורה מודרניים וייחודיים ואלמנטים עיצוביים נוספים.

תקרה מונמכת פותחת אפשרויות רבות לשילוב של תאורה מתוחכמת. בשפת העיצוב המודרני שואפים לראות תקרה בעלת מראה נקי ושקט עיצובי. אפקט כזה מכתיב שימוש בתאורה שקועה ובתאורה סמויה, שפה אשר מאפשרת יצירת מראה דרמטי וייחודי מבלי לפגוע באיכות ההארה. תכנון תאורה נכון ומקצועי יכול ליצור את "אפקט ה – WOW" ולהעצים את החוויה העיצובית והאדריכלית בו.

חשוב לזכור שיש לבצע התאמות מדויקות בין צרכי מערכת המיזוג לבין שאר האלמנטים המשובצים בתקרה המונמכת.

קווים לדמות של המיזוג בסלון, באדיבות אולימפוס מזגנים

קווים לדמותו של המיזוג בסלון הישראלי. צילום: freepik

קווים לדמות של המיזוג בסלון, באדיבות אולימפוס מזגנים

אהרון טיטינגר, אדריכל ומעצב פנים, מספר לנו שעבודת תכנון ועיצוב הנמכות הגבס נעשית רק לאחר שאילוצי מערכות המיזוג ידועות לו היטב. "כמעצב בעל ראייה כוללת אשר מקפיד על עיצוב הרמוני ונקי, אני ניגש לעיצוב התקרות המונמכות בפרויקט רק כשכל האילוצים האחרים ידועים לי. כך אני יודע שהפתרונות העיצוביים שאתכנן יהיו ישימים בשטח ולא תהיינה "הפתעות" שידרשו פתרון בעיות מאולץ". הוא מוסיף בחיוך: " ניסיון של שנים לימד אותי שהאילוצים הקשוחים ביותר מולידים את הפתרונות היצירתיים ביותר, כך שאני שקט ויודע שגם בפרויקט בו מערכת המיזוג מייצרת מגבלות רציניות, אוכל למצוא פתרונות שיראו נפלא ולא יפגמו ביעילות מערכת מיזוג האוויר בחלל".

ומה בנוגע לאסתטיקה של תריסי המיזוג?

התקרות והנמכות הגבס בחללים הציבוריים מתוכננים לעתים ביתר הקפדה מאשר בחללי המגורים הפרטיים ויחד עם זאת, בכל חלל נשאף למצוא את הפתרונות האסתטיים המתאימים ביותר לקו העיצוב הכללי שלו.

תריסי המיזוג הם אלמנטים דומיננטיים ביותר בתקרות ובקירות, שכן כדי להיות אפקטיביים ולהשפיע על החלל כולו עליהם לתפוס שטח גדול יחסית.

בתקופות לא רחוקות בהן המודעות לחשיבות עיצוב תריסי המיזוג הייתה נמוכה, תריסי המיזוג ייוצרו תוך התייחסות לפן הפונקציונאלי בלבד. האביזרים היו בעלי מראה גס שפגע משמעותית במראה הנקי הכולל של החלל. לשמחתנו, בתחום תריסי המיזוג נעשתה בשנים האחרונות קפיצה עצומה בכמות ההיצע ובגמישות המראה החיצוני של המוצרים. החברות השונות מציעות תריסים במגוון גדול מאד של סוגים וסגנונות ובמבחר צבעים אינסופי.

דוגמאות לסוגי תריסי מיזוג

תריס מיזוג אוויר,  הקרוי גם גריל מיזוג אוויר, הוא פתח שדרכו עובר האוויר ממערכת המיזוג אל תוך החלל וההפך. בבואנו לבחור את סוג הגריל המתאים לחלל יש לבחון ראשית את ההתאמה המקצועית לסוג המזגן ולתנאי החלל מבחינת גודל ופיזור ובאותה נשימה להתאים את המראה, הצבע והגימור לסגנון הכללי.

הפן המקצועי – חייבת להיות התאמה בין גודל הגריל לגודל החלל אותו עליו לקרר ולעוצמת מערכת המיזוג אותה הוא משרת. איש מקצוע מנוסה ומקצועי ידע להתאים למערכת ולתנאי השטח שלכם את התריסים המתאימים ביותר.

הפן העיצובי  – קיימים שני סוגים עיקריים של תריסי מיזוג אוויר: גריל סלוט וגריל דקורטיבי, כאשר כל אחד מהם מציע אפשרויות עיצוביות רבות מאד והם מגיעים במגוון גדול של צבעים. ניתן להזמין אותם בכל צבע המופיע בקטלוג RAL.

גריל סלוט – גריל סלוט הוא תריס דקורטיבי אשר עשוי משילוב של פלסטיק ואלומיניום. הוא מגיע במגוון עיצובים ותכונה בולטת שלו היא העובדה שניתן לכוון את הפתחים ולשלוט בכיוון זריקת האוויר. לעתים הוא מאופיין בפתח אוויר קטן יחסית (דבר שעלול לגרום להצטברות של לחות ורטיבות ואף לטפטוף). מחירו מעט יקר ביחס לתריס דקורטיבי.

גריל דקורטיבי (המכונה גם תריס דקור / סטריפ ליין) – גריל דקור עשוי מברזל וצבוע בתנור. ברוב המקרים הוא מגיע ללא אפשרות כוונון כך שלא ניתן לשלוט בכיוון זריקת האוויר. יחד עם זאת, הוא מכיל מספר פתחי אוורור. גריל זה לרוב רחב יותר מגריל סלוט ומעוצב בקו פחות עדין ויותר גס. מחירו זול יותר מאשר גריל סלוט.

מהם יתרונותיה של מערכת המיזוג המיני מרכזית?

כאמור, מערכת המיזוג המיני מרכזית מאפשרת בקרת מיזוג על שטח גדול יחסית ומתאימה לחללים ציבוריים ופתוחים בבית כמו גם לאגפי חדרים ובלבד שהוכנה תשתית מתאימה. זו שיטת מיזוג אסתטית ונוחה לתפעול ומתאימה מאד לחללים מעוצבים ומוקפדים. היא ניתנת ליישום בכל קו עיצובי ומשתלבת היטב בכל סגנון בו תבחרו.

הפעלת מערכת מיני מרכזית היא הפעלה חסכונית שכן הפעלת מזגן אחד החולש על שטח גדול זולה יותר מאשר פעלת מספר מזגנים בו זמנית. יתרון נוסף הוא העובדה שהמערכת דורשת מציאת מקום למעבה (יחידה חיצונית) אחד בלבד ולא ולמספר מעבים. כך שללא ספק מדובר כאן על חסכון במקום.

באמצעות מערכת המיזוג המיני מרכזית קל לשמור על טמפרטורה אחידה בכל הבית ולפחות בכל האגף בו היא מותקנת.

האם בכל חלל מומלץ לשלב מערכת מיזוג מיני מרכזית?

למערכת המיזוג המיני מרכזי יתרונות רבים והיא אכן פופולארית מאד, אך לא ניתן לשלבה בכל סיטואציה ובכל חלל. בחללים קיימים בהם אין הנמכת תקרה או אין כוונה או אפשרות להנמיך את התקרה, לא ניתן להתקין אותה.

במקרים אלה ממזגים באמצעות מזגן עילי שכשמו כן הוא, מותקן בחלק העליון של חלל החדר. מזגן עילי מותאם לקירור של חדר אחד בלבד ויש להתאים את הספק המזגן לגודל החלל אותו עליו למזג.

כמו כן, בבתים בהם אין צורך תכוף למזג את כל החלל או רובו בו זמנית, מקובל להתקין מזגן עילי בחדים השמישים בתדירות גבוהה יותר.

מזגן עילי מותקן בתוך החדר ובניגוד למיזוג מיני מרכזי שרובו חבוי בהנמכת הגבס, כאן הוא מהווה אלמנט בפני עצמו ויש לקחת זאת בחשבון מבחינה עיצובית

נפלאות המזגן העילי, באדיבות אולימפוס

מזגן עילי ועיצוב, יד ביד. צילום באדיבות ריץ' מדיה

נפלאות המזגן העילי, באדיבות אולימפוס

מזגן עילי ועיצוב הולכים ביחד?

תופתעו לדעת שמזגנים עיליים מיוצרים כיום במגוון עיצובים גדול והם יכולים להשתלב היטב כאלמנט עיצובי בחלל. בין אם מדובר על עיצוב חדשני מבחינת המבנה והנראות שלו ובין אם מדובר על מבחר צבעים אופנתי, תוכלו לבחור את הדגם האסתטי המתאים לכם ביותר. קיימות אף חברות שמאפשרות לבחור בין גימור מבריק לבין גימור מט. כך שגם בתחום זה הושקעה מחשבה רבה בפיתוח נראות המוצרים ובהתאמתם לטרנדים הפופולאריים המקובלים המתחדשים ללא הרף.

כיצד נדע באיזו שיטת מיזוג לבחור?

קיימת אבחנה בין סוג המזגן (מיני מרכזי או עילי) לבין שיטת טכנולוגיית מערכת המיזוג.

בחירת סוג המזגן נגזרת מנתוני החלל והגדרת הצרכים שלו ושל השוהים בו והעיצוב נבחר בהתאמה לשפה העיצובית הכוללת של החלל. אך מה לגבי שיטת המיזוג?

על מנת לקבל החלטה, חשוב להכיר את שיטות המיזוג השונות:

ON OFF– מערכת מיזוג OFF ON היא מערכת אשר מצוידת במנוע בעל מהירות פעולה אחידה ובמנגנון שכאשר הוא מגיע לטמפרטורת היעד שהוגדרה לו הוא כבה. המזגן נשאר כבוי עד שהטמפרטורה בסביבתו משתנה ואז הוא נדלק שוב וחוזר לעבוד. יתרונות שיטה זו הם עלות הפעלה נמוכה ומיעוט תקלות.

אינוורטר – אינוורטר היא טכנולוגיית ויסות אשר מאפשרת שליטה על תפוקת המזגן ותצרוכת החשמל ואופטימיזציה שלהם. זו שיטה מתקדמת יותר מאשר מערכת OFF ON וסוד התחכום שלה הוא המדחס אשר מתפקד כמנוע שמשנה את מהירותו באמצעות שינויים בתדר המדחס.

מערכת הפועלת בשיטת האינוונטר מאופיינת בפעולה שקטה במיוחד ולכן מתאימה מאד לחדרי שינה בכלל ולחדרי ילדים בפרט. הטמפרטורה המורגשת בעת שינוי האקלים בחלל היא הדרגתית, רציפה ונעימה.

פיזור המיזוג בחלל נעשה בצורה אופטימאלית על ידי כנפי אוויר ממונעות כך שניתן להגיע לעוצמת מיזוג (או חימום) גבוהה תוך פרק זמן קצר.

חסרונות המערכת הם עלותם הגבוהה של רכיבי האלקטרוניקה שלה ונטייה לתקלות חוזרות ונשנות.

VRF :VRF  היא מערכת מיזוג האוויר החדשנית והאיכותית ביותר. היא פועלת בטכנולוגיה מתקדמת ועובדת באמצעות יחידה חיצונית אחת היודעת להתחבר למספר רב מאד של מאיידים.

כתוצאה מכך נפתחות אינספור אפשרויות הן במישור העיצובי והן במישור הפונקציונאלי. באמצעותה ניתן למזג גם חללים גדול מאד ובמקביל, ניתן למזג חללים מחולקים ולאפשר שליטה נפרדת על כל חלל.

"מדובר בשיטה שיודעת לתת פתרון מעולה לכל תרחיש ואתגר שתציבו בפניה." אומר אבי מור, בעל חברת 'אולימפוס טכנאי מזגנים והתקנות' ואיש מזגנים ותיק ומקצועי "היא יכולה להתאים למערכות מיזוג מיני מרכזיות, למזגנים עיליים, ליחידות אופקיות  וניתן לקבל אותה ביחידות נסתרות בלחץ סטטי נמוך, מצב אופטימלי לחדרי שינה היוצר פיזור נעים ושקט של האוויר".

המגוון העצום הזה מספק פתרונות, שמעבר להתאמתם הפונקציונאלית המדויקת לחלל, יתנו מענה מושלם גם בתחום העיצובי ויאפשרו לשמר את השפה העיצובית תוך שימת לב לפרטים ברמות הגבוהות ביותר. בין אם מדובר על מערכות מיזוג מוסתרות ובין אם מדובר על מערכות גלויות, מגוון האפשרויות הויזואליות גדול מאד.

אבי מור מחברת 'אולימפוס טכנאי מזגנים והתקנות' מפרט את חסרונות השיטה: "עלות אחזקה ובעיקר עלויות תיקון גבוהות ביותר. זאת עקב עלותם הגבוהה של חלקי החילוף בהינתן שהתיקון הוא תלויי חברה ולא ניתן להשתמש בחלפים גנריים. קיימות דרגות שונות של איכות ומיצוב של יצרניות מערכות VRF. ההמלצה שליו היא להקפיד לרכוש מערכת המיוצרת על ידי חברה איכותית, מוכרת ובעלת מוניטין. בחרו במותגים כגון דייקין, מיצובישי, אלקטרה, תדיראן. LG, טושיבה או טורנדו (וזו רק רשימה חלקית), שכבר הוכיחו את עצמם".

אבי מור, בעל חברת 'אולימפוס טכנאי מיזוג והתקנות'. צילום: ריץ' מדיה

אבי מור, בעל חברת 'אולימפוס טכנאי מיזוג והתקנות'. צילום: ריץ' מדיה

אבי מור, בעל חברת 'אולימפוס טכנאי מיזוג והתקנות'. צילום: ריץ' מדיה

כיצד נבחר את מערכת המיזוג המתאימה ביותר לחלל ?

 שאלנו את דרור ברדה, אדריכל ומעצב פנים, מה הטיפ שלו להתאמה אופטימאלית של מערכת מיזוג לחלל. "הסוד בבחירת מערכת המיזוג המתאימה ביותר הוא מציאת האיזון הנכון בין יכולות המערכת לנתוני החלל ודרישת הלקוחות. מערכת מיזוג שיכולה לתת מענה פונקציונאלי מיטבי ומשתלבת באופן מושלם בקו העיצובי, משאירה את כולם מרוצים לאורך זמן. תמיד מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע ולתת לאדריכל ולאיש המזגנים לנהל את התכנונים מאחורי הקלעים כך שתתקבל התוצאה הטובה ביותר מכל הבחינות".

 ההמלצה שלנו: כשאתם עומדים לבחור מערכת מיזוג לחלל לימדו את התחום, תנו לאנשי המקצוע שלכם להוביל אתכם וחפשו את הפתרון המדויק בו כל הנקודות נפגשות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...