אמנות הנעים: מרחב דינמי של תחושות וחוויות בבית פרטי

יצירה של חלל שנעים לחיות בו וורסטיליות שתענה על צורכי משפחתה בהווה ובעתיד הנחו את האדריכלית אלה סהר בתכנון הבית הפרטי החדש והמסקרן שלה

ליאור אביטן
אלה סהר

הדיירים: משפחתה של האדריכלית

המיקום: רמת גן

 

העיקרון המרכזי, שמנחה את המעצבת והמתכננת אלה סהר בעבודתה, הוא שימוש באדריכלות ובעיצוב הפנים לבניית עולם העונה על דרישות הדיירים, ובה בעת, הוא רווי ברגשות ובחוויות חיים.  לכן לא מפתיע שאחד האלמנטים המרכזיים בבית החדש שתכננה עבורה ועבור ארבעת ילדיה ברמת גן, הוא האנרגיה הטובה שהוא מקרין. גם מבקרים לא רוחניים יאלצו להודות בכך. אולי זה גודלו המדויק. או התחושה הנעימה הנלווית לשהות בחלל. ואולי אלה שילוב החומרים או תחושת הזרימה בין החלל הפנימי לחיצוני. יתרה מזאת, במהלך הסיור בבית, ניכר שהתכנון מותאם באופן מושלם להלך הרוח ולסגנון החיים של בני המשפחה.

סלון אפור מודרני עם גרם מדרגות

הבית מקרין אנרגיה טובה

הבית מקרין אנרגיה טובה
סלון עם גרם מדרגות

קומת הקרקע זהו מרחב חברתי משותף

קומת הקרקע זהו מרחב חברתי משותף
סלון מבט לגינה
סלון אפור גינה

מאחר שאלה לא ידעה בוודאות אילו מבין ארבעת ילדיה הבוגרים יעברו להתגורר בבית החדש, תוכנן הבית על פי צרכיהם של בני המשפחה בהווה ובעתיד, כדי לאפשר לילדים להמשיך ולהתגורר בבית או לשהות בו לתקופות שונות, בהתאם לגילם ולשלב בו הם מצויים בחיים. גישתה של אלה, לפיה אין הפרדה בין אדריכלות ועיצוב פנים, אפשרה לה לתכנן הן את מעטפת הבית והן את חלקו הפנימי באופן מדויק, תוך מחשבה על השינויים העתידיים.

כך זכה כל אחד מהילדים ליחידה עצמאית, שלצידה חלל לבילוי משותף – בקומת הקרקע זהו מרחב חברתי משותף, ובקומה השנייה חולקים שני חדרי השינה מרפסת משותפת. במקביל תוכננו החללים המשותפים באופן שמאפשר ביצוע פשוט ומהיר של התאמות מבניות עתידיות, לרבות שבירת קירות ואיחוד חללים במידת הצורך.

מטבח אפור מול החלון
מטבח אפור מודרני

המפגש עם אישיותו הייחודית של הבית מתחיל עוד לפני הכניסה אליו. באמצעות מפגש בין שלוש קוביות בגדלים שונים העניקה אלה לבית מראה תלת ממדי. שתיים מהקוביות צופו באריחי בטון, במגוון גדלים וטקסטורות והתוצאה היא חזית שצורתה משתנה במהלך היום, בהתאם לכמות האור ולמיקומה של השמש.

בית פרטי מבט מבחוץ אור

מפגש בין שלוש קוביות בגדלים שונים

מפגש בין שלוש קוביות בגדלים שונים
בית פרטי מבט מבחוץ אור קובייה
בית פרטי אור קובייה

ההפתעה מתחלפת בהשתאות עם הכניסה לבית. החלל המרכזי הפתוח מאפשר למבט לטייל, ללא הפרעה, דרך המבואה והסלון עד לגינה היפהפייה, אשר נחשפת במלוא הדרה מבעד לוויטרינה המכסה את כל שטחו של הקיר הפונה לחצר. החיבור הטבעי בין החוץ לפנים מעניק לבית תחושת מרחב נעימה.

גרם מדרגות עץ

. גרם המדרגות עטוף בקצותיו ברצפת הפרקט של שתי הקומות, העשויה עץ אלון מגוון מפירוק.

. גרם המדרגות עטוף בקצותיו ברצפת הפרקט של שתי הקומות, העשויה עץ אלון מגוון מפירוק.
גרם מדרגות עץ

מימין לכניסה גרם מדרגות עקלתוני, העשוי מברזל מדוקק

מימין לכניסה גרם מדרגות עקלתוני, העשוי מברזל מדוקק

לאחר שהעין מתרגלת למראה הנשקף מהוויטרינה, מתגלה מימין לכניסה גרם מדרגות עקלתוני, העשוי מברזל מדוקק, אשר מוביל לקומת המרתף ולקומה השנייה, המאכלסים את החללים הפרטיים של בני הבית. גרם המדרגות עטוף בקצותיו ברצפת הפרקט של שתי הקומות, העשויה עץ אלון מגוון מפירוק. השימוש הבלתי שגרתי בברזל, המבנה הייחודי ושילוב החומרים הופכים את גרם המדרגות לאלמנט שימושי-פיסולי, אשר לצד נוכחות מרשימה בחלל, מקנה לו תחושה חמימות. משלימה אותו ספרייה מרשימה הניצבת לשמאלו, אשר עשויה אף היא מברזל מדוקק.

משמאל לכניסה ניצב חדר העבודה רחב הידיים של אלה, בו נעשה שימוש בעץ ליבנה, אשר מבדל אותו משאר חללי הבית. כאשר חולפים על פני המבואה, מגיעים אל החלל המרכזי של קומת הכניסה, המורכב מסלון, פינת אוכל ומטבח. האיזון בין הפרטי לחברתי ויכולת ההתאמה של הבית לשינויים החלים בו במהלך היום, מרשימים מאוד. כדי לאפשר לבני המשפחה המגובשת לשהות יחד ולארח, מכיל החלל החברתי מגוון אפשרויות בילוי משותפות, לצד אזורים המקנים פרטיות. תכנית התאורה החכמה מתאימה את עצמה לסיטואציות השונות, אשר דורשות עוצמה והיקף תאורה משתנים.

מאחר שבני הבית הטבעונים חובבים בישול, תכנה אלה מטבח רחב ידיים, שבמרכזו אי גדול, המוקף ציוד בישול מגוון וקערות עמוסות בפירות ובירקות. ארונות המטבח נצבעו בגוון כחול עמוק, המקנה לו אפקט דרמטי.

התחנה האחרונה בסיור היא החצר הקסומה. בדומה לקו המנחה את תכנון הבית, מאפשר תכנון הנוף ניצול מירבי של שטח החצר לארוחות ולבילויים משותפים או לישיבה על אחת הכורסאות כדי לקרוא או לתפוס שמש בפרטיות. השילוב היפהפה של עצים וצמחים משלים את התחושה של נופש בלב הבית.

גרם מדרגות עץ מבט מהסלון

שימוש הבלתי שגרתי בברזל, המבנה הייחודי ושילוב החומרים הופכים את גרם המדרגות לאלמנט שימושי-פיסולי

שימוש הבלתי שגרתי בברזל, המבנה הייחודי ושילוב החומרים הופכים את גרם המדרגות לאלמנט שימושי-פיסולי
בית פרטי גינה אחורית
בית פרטי גינה אחורית
בית פרטי גינה אחורית
בית פרטי גינה אחורית

אחת העובדות המעניינות באשר לבית טמונה מאחורי הקירות. אלה בחרה לבנות את ביתה בשיטת מייטק, המבוססת על שימוש בשלד פלדה ובקירות העשויים שכבות בידוד. התהליך הירוק והמתקדם אפשר להשלים את הבנייה מהר יותר והקנה לבית איכויות טרמיות ואקוסטיות משופרות, לצד עמידות לרעידות אדמה. "יישמתי אותם עקרונות שמדריכים אותי בפרויקטים של הלקוחות שלי ולכן התהליך הרגיש טבעי ומרבית התשובות היו ברורות לי", מסכמת אלה את תהליך התכנון והבנייה. "אבל בסופו של דבר, המדד הטוב ביותר הוא מידת הנינוחות של הדיירים בבית. ולשמחתי, הילדים ואני הרגשנו כאן בבית מהרגע הראשון".

חיופי קיר מבט לספרייה
חיופי קיר בית פרטי

רשימת ספקים חלקית:

מהנדסת: איילה חן, ניהול הפרויקט: פיני אביטבול, קבלן מבצע: עמית טלמון טופ ביצוע – מנהל הפרויקט ארז ששון, קבלן שלד: ג'יאהד אגבריה שלד בטון, קבלן מייטק: רובסט פרו בע"מ – בנייה אחרת – מייטק, שלד פלדה: מיטק בנייה מתקדמת, יועץ חשמל: בועז וסרמן, יועץ מזוג אוויר: COOOL עיצוב אוויר, יועצת אינסטלציה: דיזה הנדסה בע"מ, אדריכלות נוף: שחר וגלעד, ריצופים חיפויים וכלים סניטריים: חזי בנק, חיפוי בטון ופרקט מפירוק: אבני טל, אלומיניום ודלת כניסה: כוכב אלומיניום, תאורה: דורי קמחי, מיזוג אוויר: בן עומרי, חשמל: צברי ובן שלוש, חשמל חכם: כהנא חשמל חכם, מתח נמוך: דיפנד טכנולוגיות, איטום: דרור ורונן בן נעים, אינסטלציה: לופו אלעד, ריהוט ומטבח: הביטאט, קוריאן: בוריסטון, ליטוש אבן: יובל ידיד ליטושים, גדרות ושערים: סנפיר אלומיניום, מסגרות + מדרגות ברזל: רפאל מסגר מדרגות עץ: דני גלזר, נגרות: נגריית רותם, דלתות פנים: דלתות לנדאו, מקלחונים ומראות: ויטרום

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...