כניסה לאיזור האישי
בניין ודיור - מגזין לעיצוב הבית ועיצוב פנים

עיצוב בתים פרטיים  //  לעשות כבוד למאסטר: עיצוב בית בהשראת פרנק גרי

לעשות כבוד למאסטר: עיצוב בית בהשראת פרנק גרי

בחלקו של האדריכל דן ברון נפלה זכות גדולה לעצב מחדש בית פרטי שתוכנן ונבנה על ידי האדריכל פרנק גרי בשנות השבעים. ברון, מחסידי סגנון הבאוהאוס, תכנן רעיונות מקוריים המתחברים לסגנונו של גרי, כמו קיר עשוי עץ אגוז ונראה כאדרת דג ענק או מבנה מרשים המתגלה כבמת תיאטרון

מאת: גילי אריאל, מגזין בניין ודיור צילום:


בית זה זכה בבחירת השופטים ובחירת הקהל
בתחרות נבחרי השנה 2017-18 
בקטגוריית: הבית מחו"ל המעוצב ביותר

 

 
שטח בנוי: 335 מ"ר
אדריכלות, עיצוב פנים: דן ברון אדריכלות
 
 
 
בשנות ה-70 אספני אמנות גדולים שכרו את שרותיו של האדריכל פרנק גרי לתכנון ועיצוב ביתם בשכונת אוסקה הקטנה שבלוס אנג'לס. חזונו של פרנק גרי לא התקבל בקרב הלקוחות הדעתניים למדיי, ומעבר לתוכנית האדריכלית ביצעו את כל עיצוב הפנים על פי טעמם, ואף הפכו את מה שאמור היה להיות מקום המגורים שלהם, לבית המיועד לאירוח, לתערוכות ולנשפים. למרות זאת, הפרויקט הזה נחשב כבית הפרטי הראשון שאותו תכנן ובנה פרנק גרי. 
 
 
לפני כשנה נרכש הבית על ידי ג'יימס ז'אן, אמן חזותי שעד לאחרונה חילק את עבודותיו בין יצירות מסחריות ופרסומיות לבין עבודות של אמנות יפה. עם פרישתו מתחום הפרסום והמסחר, הוא ביקש לו ומשפחתו בית שבו יוכל ליהנות במקביל הן מהאפשרות להמשיך וליצור אמנות והן ליהנות מחיי משפחה מלאי תוכן יחד עם אשתו ובנו הקטן. עם שתי הבקשות האלה הוא פנה לדן ברון, שצריך היה להיכנס לנעליו הגדולות של אחד מהאדריכלים המשפיעים בימינו, ועשה זאת בהצלחה.
 
 
 
 
הבית מבוסס על שתי קומות, כאשר רוב הפעילות נעשית בקומה התחתונה. בתקרת החלל הפתוח והגדול שתוכנן כך כגלריה על ידי הדיירים הקודמים, יש צוהר מלבני גדול שבעבר היה מכוסה בחלון זכוכית פתוח להחדרת אור יום. אלמנט אדריכלי זה הוא בין היחידים שנשארו מתכנונו המקורי של פרנק גרי.
 
 
דן ברון, יליד ישראל, חי בארצות הברית מאז היותו ילד. בשנת 2005 הוא פתח בלוס אנג'לס משרד אדריכלים ומכללה לאדריכלות. בעבודותיו ניתן לזהות את זיקתו העזה לסגנון הבאוהאוס אשר ממנו התרשם במיוחד בעת ביקורו בתל אביב. ברון השאיר את קומת הכניסה כחלל פתוח, הרבה בשל התחשבות ביצירותיו הגדולות של הדייר. את הפונקציות הנמצאות בחלל הגדול דאג ברון לסמן בדרכים שונות, לדוגמה: הסלון, גבולותיו סומנו על ידי שטיח ענק בגוון אחיד של אפור פחם. היות שהבית במתכונתו הנוכחית משמש בעיקר למגורים ולא רק גלריה עם קירות לבנים חלקים, פתח ברון חלונות באזור המטבח להכנסת אור טבעי. הצוהר בתקרה, מקור האור הטבעי מתקופתו של פרנק גרי, נאטם על ידי ברון, ומתחת לתקרת הצוהר נמתח בד המסנן ומרכך את קרני האור המופצות ממנורות הלדים שנקבעו בתקרה. 
 
 
 
 
 
 
בקומה השנייה אשר אליה מוביל גרם מדרגות דרמטי העשוי כולו עץ אגוז, תוכננו חדרי השינה של המשפחה. פתרון להלנת אורחים לזמן קצר מצא דן ברון בתכנון חדר רב תכליתי הנמצא בקצה החלל הפתוח. את החדר ניתן לנתק מהאזור החברתי באמצעות קיר המסתובב על ציר. בחדר פתח יציאה לגינת הבמבוקים שמאחור. ברון יצר סביב הפתח מבנה מרשים המתחיל כמסגרת רחבה ההולכת ונעשית צרה, דומה לפרספקטיבה המתגלה על במות תיאטרון, וזאת לא בכדי. במבנה 'החדר שבתוך חדר' ניכרים רמזים הלקוחים מעיצוב יפני ואולי בשל כך, המבנה שאין לו הגדרה מדויקת, משמש את המשפחה למדיטציה, יוגה התרגעות ואף להופעות מוזיקליות ותרבותיות אחרות המתרחשות בו מדי פעם. עוד בחדר הרב תכליתי, ספרייה גדולה, פינת קריאה עם כורסה של איימס ומיטה הנשלפת מתוך הספרייה בעת הצורך. 
 
 
כשקיר החיץ המסתובב על צירו פתוח, נוכחותו רבת הרושם של מבנה העץ מתחברת עם קיר עץ המלווה את הנכנסים לבית. הקיר שעשוי כאדרת דג ענק, מהווה חלק מגרם המדרגות העולה לקומה העליונה ויורד לקומת המרתף. הקיר הדומיננטי בחלל, המדרגות והאלמנט הייחודי בחדר הרב תכליתי, עשויים כולם מעץ אגוז שמתחבר בגווניו לדלת ולמבואת הכניסה המחופים לוחות נחושת. לאלה נוספה  רצפת בטון, בחירת רהיטים וגוונים לכל הבית, שיחד מהווים מחווה לסגנון עבודתו של פרנק גרי בתקופה בה תכנן את הבית לראשונה וחזונו נדחה.
 
 
 

עוד בנושא

עיצוב בתים פרטיים

אמנות הנעים: מרחב דינמי של תחושות וחוויות בבית פרטי


יצירה של חלל שנעים לחיות בו וורסטיליות שתענה על צורכי משפחתה בהווה ובעתיד הנחו את האדריכלית אלה סהר בתכנון הבית הפרטי החדש והמסקרן שלה

עיצוב בתים פרטיים

כמה ורוד? כמה שאפשר


שתיים מתוך שלוש הקומות של הבית הוקדשו לחתולים ולאוסף של בובות פופ. אם זה לא מספיק משונה, יש כאן גם הרבה מאד גוונים של ורוד

עיצוב בתים פרטיים

כמו כפפה ליד – בית שמתאים בדיוק לדייריו


הוא גם קלאסי וגם חמים, גם מהנה לילדים וגם מסודר, גם משפחתי וגם מתאים לאירוח. הצצה לבית שהצליח להגשים את כל החלומות של הדיירים

עיצוב בתים פרטיים

חגים ומועדים לאירוח


אירוח, שברובו מתמקד בשבתות ובחגים, הכתיב לאדריכלית ליאת דנקנר תפישה שונה בעיצוב המרחב החברתי, בניגוד למקובל היום, המטבח אומנם פתוח לפינת אוכל ולפינת ישיבה פרטית אך מורחק מהסלון ומפינת האוכל החגיגית. דבורה המלי, מעצבת הפנים של הפרויקט, השלימה את התפישה עם עיצוב מלאה רוך

תגובות

החלל
יפה, אך מתאים למוזיאון/גלריה, לא לאווירה של בית

מדהים!

מדהים ביצירתיותו!
גרם המדרגות הוא פסל אומנותי בפני עצמו. כך גם היציאה לגינה המצופה בעץ.

מאיפה הספה ?
מי יודע איפה נרכשה הספה ?

יפה ויצירתי אך אין מאחז יד במדרגות
מסוכן ולא תיקני.

נחנקתי מכמויות העץ , מה זה??!!

מטריף! הלוואי עלי אמן

אומנות במיטבה!

מדהים מדהים מדהים!

תכובה
מהמם, מלאכת מחשבת, יצירת אמנות

לא, לא, לא !!!!!!! מה זה?

איכס

כתיבת תגובה