סיפור אהבה לארץ ישראל: עיצוב בית בהשראת אדריכלות מקומית

את כל אהבתו של עופר לארץ מולדתו הוא הנציח בבית שבנה למשפחתו, אשר כולל ריצוף על ידי אמנים תורכים, קיר אבני כורכר עם צמחים מטפסים, תקרות מקומרות וגופי תאורה תלויים. למרבה הצער, הספיק ליהנות ממנו רק חודשים ספורים לפני שנפטר מסרטן

איתי סיקולסקי
עודד חלף

עיצוב בית בסגנון מסורתי

אהבת המולדת של עופר היוותה מקור השראה ליצירה אדריכלית הבולטת בנוף האדריכלות המקומי. צורת המבנה, על קימוריו, פתחיו, החומרים ואלמנטים אדריכליים נוספים, מזכירה מסורת בנייה תורכית שהייתה נפוצה כאן במשך מאות שנות השלטון העות'מני, עד שנת 1917. מראה הבית שנראה כאילו צמח מתוך האדמה, כיחידות נפרדות שחוברו ביניהן לפני מאות שנים, מתגלה מיד עם היפתח שער הברזל המוביל לרחבת הכניסה לבית. עץ חרוב עתיק מקדים לברך את הבאים.
שלוש מדרגות נמוכות מובילות למבואה החיצונית של הבית הממוקמת בין שתי בריכות רדודות שעל פי מסורות קדומות שימשו לרחיצת רגלי הנודדים. ריצופה המדהים של המבואה שבוצע על ידי צוות אומנים תורכים, חוצה את דלת העץ הגבוהה ונכנס יחד עם הבאים פנימה.
נכנסים, מימין ומשמאל מתגלים שני מסדרונות המסתיימים בחלונות שקופים, אור היום שחודר פנימה בקו אלכסוני ומאיר את הריצוף, דלתות חדרי השינה והתקרות המקומרות. מימין לכניסה, המסדרון שמוביל לאגף ההורים. משמאל, אגף הילדים. בשולי הריצוף, במסדרונות שעוצבו כרחובות מקוריים בעיר תורכית עתיקה, תעלות מים זעירות לניקוז מי שטיפת הרצפה. המעבר לאזור החברתי של הבית תחום בשני קירות זכוכית מקבילים, ביניהם, ברוח הבנייה דאז, משתרעת חצר פנימית עתיקה.
כניסה לבית בסגנון מסורתי
כניסה לבית מעוצב בסגנון מסורתי
בית בסגנון מסורתי
עם הכניסה לחצר הפנימית הנמצאת במרכז רוחבו של הבית, מתגלה קיר בנוי אבני כורכר שפורקו ממבנים שונים בארץ. הקיר שעליו משורגים צמחים מטפסים נראה כשארית חירבה עתיקה. האותנטיות של הקיר מעוררת תמיהה ושאלה, האם באמת נבנה הבית על חורבות מבנה שהיה? התשובה שלילית. הבית מיסודו תוכנן ונבנה אבן על אבן על ידי האדריכל שהוקסם מאישיותו של עופר. האדריכל שאימץ אל קרבו את אהבתו של עופר לנופי הארץ ולמהותם, תכנן את הבית כקומה אחת פרושה לרוחבו של המגרש. כל הבית, בכל כיווניו, למרות הקירות העבים, פתוח אל הנוף. כשנמצאים בבית שתוכנן כיחידה אחת מלכתחילה, מתעורר הרושם שעם השנים צורפו למבנה הראשוני יחידות על פי צורך. בכל אחד מאזורי הבית שכולם מחוברים ביניהם, יש תחושת אוטונומיה.
חצר פנימית
חצר פנימית בבית
חלון גדול
דלת מעץ גדולה
ביחידת ההורים הממוקמת, כאמור, בקצה המסדרון הימני, חצר פנימית נוספת. חדר השינה נראה כפורץ לעבר החצר האחורית מתוך מבנה הבית הרוחבי. חדרי הילדים הנמצאים במסדרון ממול, מופרדים ביניהם ומהחזית האחורית של הבית, ונראים כשתי יחידות עצמאיות שהודבקו אל הבית.
מסדרון בית פרטי מעוצב
מסדרון בית פרטי מעוצב מאבן
חלל בית בעיצוב מסורתי ישן
תקרת בית פרטי מסורתי
חוצים את החצר הפנימית ונכנסים אל האזור החברתי המודגש על ידי התקרה העשויה קורות ארוכות מעץ דאגלס מסיבי, להבדיל מיתר הבית, מהמסדרונות ומחדרי השינה שבהם כל התקרות מקומרות. החלל הגדול מחולק למטבח הבנוי בצורת האות ח' ובגבו קיר ארונות המחופים בשכבת פליז המתחבר בגווניו החמים לגון הטורקיז העתיק של המטבח.
סלון בגווני ירוק בסגנון מסורתי
סלון מול קמין בסגנון עתיק
חלל מרכזי בבית מסורתי
מטבח עץ וטורקיז
מטבח ענק עץ וטורקיז
מטבח עץ וטורקיז
מטבח מיוחד בסגנון מסורתי עתיק
לפינת האוכל בחר עופר בשולחן אבירים ארוך, שבשלב מאוחר יותר הותאמו לו, על ידי רעייתו ובסיועו של חלף, הכיסאות והספסל. בהמשך עוצב הסלון. את הקו המוביל לעיצוב הסלון התווה עופר. קמין שנבנה במקום על ידי אומן ערבי מקומי ועליו פזורים אוספיו של עופר שאותם ליקט בארץ ובמקומות שונים בעולם. את גופי התאורה התלויים בסלון ומעל המטבח, אסף במשך שנים ארוכות במטרה ברורה שיום אחד הוא יוכל לקבוע אותם בבית אשר אותו ייחל לעצמו ולמשפחתו.
שולחן אוכל גדול מעץ
שולחן אוכל גדול מעץ
 כניסה לבית מאבן
עופר הספיק לגור בביתו חודשים מועטים לפני שמחלת הסרטן הכריעה אותו. את השלבים האחרונים של עיצוב הבית הוא הפקיד בידיו של האדריכל שעשה זאת יחד עם רעייתו. עופר, זכרונו לברכה, בתמיכתו המלאה של האדריכל שהפך לחבר מבין, אוהב, מוקיר ומעריך, הנציח את אהבתו לאדם ולארצו בבית שנשאר כולו הוא, על אף היעדרו הכואב.
בית פרטי מיוחד
מסדרון בבית פרטי מעוצב מסורתי
רצפת אבן
כניסה לבית פרטי מעוצב מסורתי
כניסה לבית פרטי מעוצב מסורתי

553
33 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

וואו אחד גדול. יחיד ומיוחד
בית שהוא חלום שהתגשם והוחמץ...

סוף סוף בית שראוי לפרסם במדור זה. יפה!!
מיוחד ושונה בנוף המשמים כאן בד"כ.

בית יפהפה! ארמון לאוהבי העבר
אחד מהבתים בסגנון הזה, היפים ביותר שהביא האתר. כמה חבל על האיש שלא זכה ליהנות מפירות עמלו, וכמה זה מלמד עלינו, בני האדם, יצורי שבר-חלוף, שמשקיעים את כל כולנו בעולם הזה, שבאצבע צרידה אחת היה ואיננו...

אווו...אוווו...מיוחד מאוחד.

יפה מאוד , מכובד, בנוי ומתוכנן לעילא

זה לא בית אולי מלון

זה לא בית
זה יפה, אבל זה לא בית. לא הייתי יכולה לגור בו אפילו יום אחד.

מהמם ומלא השראה
פשוט מושלם

ואיפה האדריכל?
זה לא בית - זה יופי של ארמון פחה. מעבר לגרנדיוזיות - חסר פה המינון. יש מהכל ובעודף. אכן נראה שהושקעו פה המון מחשבה ומאמץ ורצון, ויש פה הרבה אלמנטים יפים, אבל מבחינתי זה מקרה של תפסת מרובה לא תפסת. מענין שבכל הכתבה לא מוזכר שמו של האדריכל שתכנן את כל זה.

סוף סוף יצירה יפה ולא פלצנית
ולא מבית מדרשם של ארכיטקטים חסרי כשרון או השראה אמיתית, פשוט בית יפהפה.

כמה אור יש בבית הזה. איזה אושר.

לאדריטל .... קלעת הפעם. מישהו העדיף להסתתר
בצדק ? יש כאן הכל מהכל והרבה. גם ערבי זה ישראלי. הבית לא מתאים לזמננו במראה - לא חשה נח "להיות" בו. הוא מוגזם ויש בינינו גם אנשים מוגזמים שזה סבבה להם. האדריכל אולי פחות רוצה ש"זה" יהיה מיוחס אליו. שיהנו בביתם - מבחינתי שופל היה פותר את הבעיה.

בית יפהפה, מיוחד ומלא השראה, וסיפור עצוב
סופסוף בית שאני מלאת הערכה אליו ולבחירות שלו. כמובן שזה התבצע כשהביאו רצפים טורקיים מחו״ל ודברים מפירוק, כך שניתן להבין מדוע הכל נראה טוב יותר ואיכותי יותר. הריצפה באמת חד פעמית ומדהימה ביופיה, וכך גם שאר הבית. השטח עצמו עליו עומד הבית הוא עצום ומיוחד - תורם רבות להצלחת הפרוייקט. לסיכום - עבודה מיוחדת מאוד שהייתה שייכת כפי הנראה לאדם מיוחד. לפחות השאיר מאחוריו חותם וחתיכת אג׳נדה. אהבתי גם שציינו את שמו של בעל הבית, כי באמת מגיע לו קרדיט גדול, גם כשהוא איננו. אז עופר, היכן שלא תהיה, בטוחה שתראה להם שם איך עושים את זה נכון, איך מעצבים בית.

האדריכל עודד חלף
שם האדריכל עודד חלף שאני מעריכה מאד דווקא מופיע... והבית מעניין למרות הויכוח אם זה לא "יותר מדי"... אני אישית מעדיפה כל הגזמה על הבתים הסינטטיים והסטנדרטיים באפור שמתפרסמים שוב ושוב. אין דבר אחד שדווקא הוא נכון...ואני מודעת לתקציב הענק שנדרש כאן. מעריכה מאד גם כתבות על דירות שני חדרים שרוהטו בפריטי יד 2 ואיקאה והצליחו חיצור מראה לא שגרתי..

צילומי הבית
לא מבינה לא בחרתם לשים כל כך הרבה צילומים כמעט זהים? סתם יוצר תחושה של עומס מבלי לתת אינפורמציה נוספת

יחודי ומהמם ביופיו.

מישהו כאן עיוור צבעים?

בית מכובד בנוסח הישן
סגנון מיוחד, עם תוכן וסיפור מורשת של עם. מן הבחינה הפרקטית: אני לא רואה בדמיוני ילדים/נכדים משחקים שם, פשוט מאוד בגלל מכשולי הריצוף עמוקי הפוגות....

הארמון של הסולטן
ממש מרגיש כמו ארמון של הסולטן.מקווה שבני הבית מאושרים בו.

מדהים! אין לי מלים...
ומסכימה עם כל מילה שנכתבה במס. 13 ו-17

וואו!!!!!!!!!!!!!!

איפה זה>?

רק דבר אחד חסר - איפה הוא שוכן?
חלום עלי אדמות

בית החלומות
ראוי להיות מוזיאון יותר מאשר בית מגורים רגיל

מדהים
אהבתי את הנגיעות של ירוק מרענן בתוך כל החום :)

למס' 9
כתוב מס' פעמים "אדר' עודד חלף" אי אפשר לפספס.

יפיפה ומיוחד. אך לא הייתי רוצה לגור בו
ורק הספות הירוקות בסלון - ממש לאאאא!!

עיצוב יפה, אך לא לבית
הייתי מנחשת שמדובר באיזו מסעדה גדולה ויפה שאפשר לעשות בה אירועים

מדהים
שמעתי על הבית הזה סיפורים.. מעניין עכשיו לראות. סיפור עצוב

נראה שלא רוצים לגור בו, אני רוצה.
לפי התגובות, אנשים לא רוצים לגור בבית זה, אני מתנדב,,. היכן הוא נמצא?

ממש טירה ענקית נחמד אבל לא פרקטי למגורים

מרשים כמלון בוטיק בגליל???!!!
ממש לא בית

ל33 - בטח שרוצים לגור בו.. ועוד איך

המלצות נוספות
בודק...