הגודל לא קובע: כך תעצבו את הגינה המושלמת עבורכם

כשמדובר בגינה שלכם, כל השיקולים הטכניים כמו גודל או מחיר מפנים את מקומם לטובת עלי שלכת על דק מעץ. הכנו לכם מדריך קצר שימקד את החשיבה שלכם פנימה אל הלב והחוצה אל הנוף ויסייע לכם לדמיין וליצור את הגינה המושלמת עבורכם

יח"צ

גינה קטנטונת או גן זן גדול, פטיו עם מטפס, או ריבוע דק קטן עם קקטוסים – זה לא משנה, כי גינה זאת גינה ויש לה חשיבות רוחנית מעצם היותה המקום בו החוץ הפורח והירוק חובר אל הפנים, אל הבית, אל האני. לכן תהליך העיצוב אינו משתנה מגודל לגודל – אלא נשאר תהליך משמעותי בו אנחנו מתחברים לצורך שלנו לטבע ולרוח – לצומח ולחי שסובב אותנו. שאלות שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו בבואנו לעיצוב גינתנו זהות והן עוברות דרך: הכניסה לגינה, האווירה הרצויה, מוסיקה, צבעוניות וריהוט. אנחנו ממליצים לפני הכל לעצום עיניים ולדמיין מי ישב בגינה, האם היא תזמן חווית התבודדות או חווית אירוח משפחתית ואולי תהיה זאת גינה אינטימית של זוג? אז בואו נצא למסע אחר גינת נפשנו. מסע שאין לו קשר ישיר לשטח, לגודל או לתקציב.

לדברי מעצב הנוף רפאל וויצמן, מחברת רפאל עיצוב נוף, כל גינה היא עולם ומלואו, ולכן כשניגשים לעצב גינה, אין חשיבה אחת, לכל לקוח יש צרכים אחרים, גם אם מדובר בגינה באותו סדר גודל. לכל אחד מאיתנו אופי אחר וצרכים אחרים וזה גם מתבטא באופן שבו כל אחד מאיתנו חולם על הגינה שתהיה לו. אז איך בכל זאת עושים את זה? הנה כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם:
פינות ישיבה- איך עושים את זה?

גם בגינה קטנטנה של 60 מ"ר וגם בשטח עצום של 600 מ"ר, אפשר לכלול פינת ישיבה.
השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא עבור מה תשמש פינת הישיבה? האם זו פינה קטנה ואינטימית לבני זוג, או שמא זו פינה שמשמשת בעיקר כאשר מגיעים אורחים? לאחר שהבנו מה הצרכים שלנו, יש למפות את השטח ולקחת בחשבון את מידות השטח והמידות הארגונומיות, כלומר,  אנחנו לוקחים בחשבון מה המרחב שנדרש לאדם כדי לשבת בנוח, על כיסא שיאפשר ישיבה נוחה ונעימה, בהתאם לכך נמקם את פינת הישיבה המתאימה לשטח. בשלב הבא אפשר להתחיל לחשוב על חומרים, כמו חיפויי עץ ואבן, על סוג ההצללה ועל ריהוט נלווה כמו מטבח חוץ, או פינת גריל. כיוון שיש היום מבחר חומרים עצום בשוק, מעצב נוף טוב יכול לתפור פינות ישיבה מהממות לכל מידה, כשריהוט הגן והצמחיה משלימים את האווירה.
רהוט גן
פינת ישיבה אינטימית לשניים, בפטיו בהרצליה: תכנון וביצוע: רפאל ויצמן

כך תתכננו את תאורת החוץ המושלמת

"לשמחתנו המודעות לתאורת הגינה הולכת ועולה" אומר וויצמן. "אם פעם היינו ממקמים ספוט בודד או עמוד תאורה סטנדרטי שמזכיר תאורת רחוב, היום אנחנו משתמשים בשלל מוצרי תאורה מיוחדים, שתפקידם להאיר את כל הגינה בצורה מיוחדת ולתרום לתחושה שנרצה לקבל בגינת החלומות שלנו. ואכן, תאורה נכונה יכולה לעשות קסמים, למשל: להפוך גינה שבבוקר משתובבים בה ילדים, לאי רומנטי. מיקום הגופים נעשה בהתאם לתכנון הגינה, כך לדוגמא נבחר למקם גופי תאורה כך שיאירו את הצמחים המיוחדים יותר, אלו שמשאירים רושם ואת האלמנטים שהצבנו וחשוב לנו שיקרינו החוצה, למשל סלע מיוחד, או בריכת נוי". בנוסף על אלו, כדאי לזכור להציב גם תאורה שמציפה אזורים מסוימים באור, למשל באיזור האירוח או ליד הגריל.
עיצוב גן
צילום: ליאור טייטלר
יצירת אווירה 

אווירה מיוחדת בגינה מתחילה מצמחיה נכונה, תכנון נכון של צמחיה הוא מה שנותן לגינה את צורתה, לאחר שתכננתם את הצמחיה לפי הקו בו בחרתם ללכת, אפשר להתחיל ולהוסיף ריהוט, תאורה, אביזרים ועוד. אם למשל נבחר בצמחיה בעלת מראה טרופי, הרי שבאופן אוטומטי נקבל תחושה של חופשה, המוח שלנו יקשר את המראה למקום הטרופי שהוא מכיר, למשל – למקום שבו נפשנו בחו"ל. מכאן, נמשיך להכניס אל הגינה אלמנטים שיספרו את הסיפור הזה, של החופשה: אולי נשקול להוסיף בריכה, ערסלים מבד כותנה לבן וגם בר משקאות עם מקרר קטן, כדי שאפשר יהיה להכין קוקטיילים לאורחים. כמובן שהשמיים הם הגבול, ליטרלי, אפשר לשלב עוד ועוד אלמנטים אשר יסייעו לנו להעצים את האווירה. הכל תלוי בדמיון, ואיך לא, גם בתקציב. מודים.
   עיצוב מרפסת
מרפסת בגודל בינוני, העיצוב לא מסתיר את הנוף הנשקף. תכנון וביצוע: רפאל ויצמן, צילום: ליאור טייטלר

עיצוב גןגינה פרטית בצפון הארץ. תכנון וביצוע: רפאל ויצמן, צילום: ליאור טייטלר

שימוש במים

מים נחשבים לאחד האלמנטים המרגיעים ביותר בעולם ושילובם בגינה יכול להביא אל כל בית תחושה נעימה של שלווה. ניתן לשלב מים הן כאלמנט של יופי, למשל על ידי הוספת מפל מלאכותי קטן סלע נביעה אל בריכת מים קטנה (סלע נביעה הינו סלע שהמים יוצאים ממנו באמצעות קידוח והכנסת צינור דרך הסלע, שיראה כמו מעין טבעי) או לחלופין, באמצעות הוספת מקלחת חוץ או ג'קוזי. כמובן שבעלי אמצעים יכולים לתכנן בריכת שחיה בתוך הגינה, שמיד תיתן גם אווירת יוקרה לבית כולו.
 רהוט גן
גינה פרטית בראשון לציון, עם בריכת שחיה ועצי פרי מקיפים אותה, תכנון וביצוע: רפאל ויצמן, צילום: ליאור טייטלר 
גינה נעימה לאוזן

על פי רוב, כשאנו חושבים על גינה, אנחנו חושבים על מה שהעיניים רואות, אך גם מה שהאזניים שומעות לא פחות חשוב. מתכנן נוף מקצועי יודע לתכנן גינה שתמשוך אליה ציפורים, שהציוצים שלהן יכולים להיות נעימים מאוד. לאלו שמעדיפים צלילים מתוצרת אנושית, ניתן לשלב מערכת שמע היקפית בגינה (סראונד), על ידי תליית רמקולים עמידים מיוחדים על גבי עצים או עמודים הנמצאים בגינה, או פשוט להסתפק ברשרוש העצים המתנועעים ברוח. שבעיינינו זה לכשעצמו עולם ומלואו.
עיצוב גן
גינה פרטית בגני תקווה, עם רחבה מיוחדת שבמרכזה בור למדורה. תכנון וביצוע: רפאל ויצמן, צילום: ליאור טייטלר
553
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

60מ״ר זה גינה קטנטנה
הבית הקודם שלי היה בגודל הזה וכלל 3.5 חדרים

המלצות נוספות
בודק...