ראש בראש: הדו קרב האולטימטיבי, מה עדיף אי או משטח עבודה רגיל?

המרדף אחר המטבח המושלם: מה מומלץ יותר, משטח עבודה סטנדרטי או אי עבודה, ואיך אפשר להפוך מטבח סטנדרטי לכזה שישמח כל מאסטר שף

יח"צ

מטבחמשטח עבודה רחב ידיים בקו רציף. אופוס פלוס. אדריכל טל נבות. צילום: שי אפשטיין


 

על שאלות רבות לא מצאה האנושות תשובה עד היום, ביניהן השאלה החשובה מה עדיף במטבח הפרטי- אי או משטח עבודה. תנו לנו לעשות לכם ספויילר, על השאלה המורכבת הזו יש דרכים רבות לענות, אך אין תשובה אחת נכונה. בדקנו עם המומחים ושמענו דיעות מגוונות, והמסקנה? יש יתרונות וחסרונות ברורים לכל צד, בהתאם לגודל, אסתטיקה עיצובית ופונקציונליות. בכתבה הבאה נגלה את כולם, כך שתוכלו להחליט אתם, מה מתאים למטבח שלכם.

אי עבודה משולב כיריים. אי עבודה משולב כיריים. מעצב: שי דוד, נגרות: כץ נגרים. צילום: איתי סיקולסקי

 התאמה לצרכי המשתמשים


בשלב הראשון שבו עם האדריכל או מעצב הפנים/ חברת המטבחים, וערכו מיפוי של צרכי הדיירים באזור המטבח- לדוגמא, האם חשוב לכם שהמטבח יכלול שטח עבודה רחב ידיים, לטובת בישול ואפייה, או שמספיק לכם אזור עבודה קטן בלבד, האם תרצו לכלול איזור ישיבה בנוסף לפינת האוכל, האם המטבח שלכם פתוח לאזור הסלון, כל אלה הן שאלות אשר יסייעו לכם להבין כיצד לתכנן את המטבח באופן שיתאים לכם.

 אי עבודה במראה נקי אי עבודה במראה נקי. מטבחי הדקל. אדריכלית שרה מאור-הורמן. צילום: עידן גור

חולמים על אי? אלו הדברים שחשוב שתבדקו


כדי לכלול אי במטבח יש צורך בהרבה מקום- אין לכם? ותרו

בניגוד לעמדת עבודה רגילה, הצמודה לקיר, את האי רואים מכל צדדיו,  וחשוב לקחת בחשבון את גודל האי ביחס לגודל החלל. בחללים קטנים האי יתפוס חלק ניכר מהחלל מה שיגרום לצפיפות. כדי לכלול אי חייב המטבח להיות גדול מספיק אחרת, האי פשוט יסתום אותו. בנוסף, חשוב לשמור על מרחק מינימלי של 100- 120 ס"מ מן האי אל הארונות סביבו, על מנת לאפשר פתיחה ועבודה נוחה.

המטבח שלכם פתוח לאזור הסלון? האי הוא בדיוק בשבילכם

מבנה המטבח שלכם פתוח לסלון ולחלל הציבורי? האי הוא פתרון מושלם עבורכם. מעבר למראה המעוצב והמרשים, האי יעזור לכם גם בזמן אירוח והגשה ויכול לשמש בין היתר לאחסון נוסף וכאזור ישיבה, בתוספת כיסאות שישתלבו עם העיצוב הכללי.

אי עבודה פתוחאי עבודה פתוח אל החלל הציבורי. מטבחי סמל. אדריכלות ועיצוב פנים: שלומית זלדמן. צילום: עמית גושר

 

משטח עבודה משולבמשטח עבודה משולב. מטבחי אביבי. צילום: אורי אקרמן

אי עבודה המשמש גם כדלפק אכילהאי עבודה המשמש גם כדלפק אכילה. מטבחי הדקל. אדריכלית חלי ישראלי. צילום: עידן גור

 

 

מתי עדיף לבחור במשטח רגיל?


אם מבנה המטבח שלכם סגור

בבית עם מבנה מטבח סגור ובעל תקרה נמוכה יחסית, עדיף 'לפתוח' את המטבח ולא למקם אי בגובה 90 ס"מ שעלול לתת הרגשה סגורה יותר ולהפריע בעבודה במקום להועיל. יש לכם מטבח מסוג זה? ותרו על אי, כך שיווצר רצף אחיד של משטח עבודה פתוח ומרווח. משטח עבודה רגיל צמוד קיר, יפנה לכם את החלל המרכזי, ובמקרים מסוימים אף ישאיר מקום לפינת אוכל באזור המטבח.

אם חשובה לכם נוחות ופונקציונליות בבישול

למרות היתרונות הרבים באי, הוא לא מתאים לכל בית, ובמיוחד לא לכל בשלן, לעיתים אי אינו מאפשר משטח עבודה רציף בין הכיור לכיריים, מה שיוצר תהליך עבודה פחות נוח, היות ורוב הפעולות במטבח מתרכזות סביב הכיור והכיריים וכשיש ניתוק ביניהם, העבודה עלולה להיות נוחה פחות. אם אתם נוהגים לבלות שעות ארוכות במטבח בבישול ואפייה, אולי כדאי שתזנחו את רעיון האי לטובת משטח עבודה אחד רציף ונוח.

 

משטח עבודה בצורת ר'אם חשוב לכם לשמור על קו עבודה רציף. משטח עבודה בצורת ר'. מעצב: שי דוד, נגרות: כץ נגרים. צילום: אלעד גונן

 

אי במטבחהאי מאפשר נוחות מירבית גם במהלך אירוח. מטבחי סמל. אדריכלות ועיצוב פנים: ארז חייט. צילום: אלעד גונן

 

 

אי המשמש לאיחסון משני צדדיואי המשמש לאיחסון משני צדדיו, כולל סולם דקורטיבי. מעצבת: שגית טורם. גיא גולד נגרות אישית. צילום: גלעד רדט

 

 

 

הטיפים לכתבה באדיבות: אופוס פלוס, נועה כץ- כץ נגרים, המעצב שי דוד, מטבחי הדקל, מטבחי אביבי, מטבחי סמל, גיא גולד נגרות אישית

553
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...